Månadens Design, Mars-April 2016

En samstämmig jury enades om att Amores redesign av Ramlösa Kvarn var bäst denna designomgång. Tvåa kom BAS grafiska identitet och kommersiella miljö för Systembolaget och trea Henrik Nygrens bok för Grundemark Nilsson Gallery.

Yasmine Winberg

Dela sidan:


1. Ramlösa Kvarn

Kund: Finax Byrå: Amore

Kan något så torrt som mjöl vara inbjudande? Det tyckte juryn i Månadens design och belönade Amore för Ramlösa Kvarns nya identitet- och förpackningsdesign. Syftet med den nya identiteten var att mjölet skulle nå en bredare målgrupp. Från att främst ha varit ett bageri-mjöl ska det nu in i hemmen. För att åstadkomma det jobbade Amore med enkla och tydliga grafiska inslag, inspirerade av en väderkvarn i fem olika utföranden beroende på mjölsort. Tanken är att förpackningarna ska andas äkthet, hantverk, kvalitet och proffsbageri.

– När vi fick chansen att jobba med färg kändes det tråkigt med bara svart eller brunt. Det hade kanske fungerat för bagerier, men i och med proffsbagartrenden med program som ”Hela Sverige bakar” kändes färgpaletten vi valde helt rätt, säger Jonas Hellström, design director på Amore.

– Att utgå från kvarnens vingar kändes självklart, säger designern Erik Johansson:

– Den gamla logotypen utgjordes av en tecknad kvarn. Vi spann vidare på det och hade först tre förslag. Vingarna blev som ett kryss i mitten och de olika färgtonerna en fortsättning på kvarnen.

Mjölet insvept i de nya förpackningarna har bara funnits i butik någon månad så än finns inga siffror på hur försäljningen har gått. 

– Överlag är mjölhyllan ganska lam, så det är inte svårt att sticka ut där om man bara vågar vara lite mer uttrycksfull, säger Jonas Hellström.

Hur lång tid tror ni det tar tills mjölkonkurrenterna byter sina förpackningar? 

– De stora aktörerna vågar nog inte gå så här långt. Men våra förpackningar kanske kan leda till att små aktörerna vågar, säger Jonas Hellström.


Så tyckte juryn

Sofia Frank Öberg, senior designer på Silver:
En fin förpackningsserie där man lyckats få ihop ursprunget i grafiska detaljer och typografi som förhöjer och gör produkten värdig dess innehåll. 

Anna Rose, marknadschef på Adobe:
Konsekvent och väl genomförd designidé som ger en älskad produkt en helt ny identitet. Starkt grafiskt uttryck med en enkel form som håller ihop produktlinjen.

Fredrik Neppelberg, senior designer på SDL:
Basic, men enkel och klassisk snygg vardagsform.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Carl Ronander brand strategist, Klara Mau production manager, Jörgen Olofsson cd, Anna-Karin Elde copy, Jonas Hellström design director, Erik Johansson designer, Michael Olsson visualizer 3D, Mikael Eisen final art



2. Systembolaget, grafisk identitet och kommersiell miljö

Kund: Systembolaget Byrå: BAS

För Systembolagets räkning fräschade Bas upp typsnitt, färger och former. Resultatet finns i en testbutik i Uppsala. Målsättningen var att skapa en ”modern kundanpassad fackhandelsbutik utifrån unik kunskap och med omtanke som utgångspunkt”.



Så tyckte juryn

Sofia Frank Öberg, senior designer på Silver:
En identitet som känns igen men ändå fått sig ett lyft där butiksinredningen kanske står för den största förändringen. Helt enkelt bra genomfört.

Anna Rose, marknadschef på Adobe:
Ett gediget arbete in i minsta detalj. Den grafiska identiteten och butikskoncptet hänger ihop hela vägen och för tankarna till en modern saluhall.

Fredrik Neppelberg, senior designer på SDL:
Unik statlig uppdragsgivare som förbättrar något som inte ens var dåligt. Den omfattande imponerande omgörningen är i fas med tiden men kanske åldras fortare än man anar.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Marie Wollbeck cd, Katrin Gullström & Stefan Sundström senior ad:ar, Erik Dolk & Sebastian Löf ad:ar, Fredrik Brännström illustratör/grafiker, Anders Larsson arkitekt, Torbjörn Nordkvist strateg/kundansvarig, Annika Rabe retailspecialist, Christine Schönborg & Klara Wistam operativ projektledare





3. Julia Hetta – out of context

Kund: Grundemark Nilsson Gallery Byrå: Henrik Nygren Design

Utställningen Julia Hetta – out of context visas under våren och försommaren på Grundemark Nilsson Gallery. I samband med premiären skapade Henrik Nygren Design en bok med verken i.

 

Så tyckte juryn

Sofia Frank Öberg, senior designer på Silver:
Att fånga Julia Hettas bilder i en bok är inte lätt vilket den här boken på ett sätt speglar men som vägs upp av fint tryck och materialval.

Anna Rose, marknadschef på Adobe:
Ett väl avvägt designval där formatet kompletterar bilderna på ett smakfullt och värdigt sätt.

Fredrik Neppelberg, senior designer på SDL:
Välgjort och smakfullt. En elegans som tyvärr också distanserar.

  

Fakta

Arbetsgrupp: Henrik Nygren creative director, Thomas Persson textförfattare, Pernilla Forsberg designer, Simon Wallhult designer/produktionsledare.


Marie Wollbeck  är creative director på BAS

Vi blev sugna på mjöl, öl och ögonskölj

Det görs mycket bra design i Sverige tack vare proffsiga byråer och medvetna kunder som förstår värdet av investering i design som är både mätbar och långsiktig. Denna omgång fick vi bra spridning i inskickade bidrag och det syns på topplistan. 

Extra kul att förpackning tog förstaplatsen eftersom kategorin var lite tunn sist. Tätt följd av grafisk identitet i kombination med kommersiell miljö och spännande foto värdigt förpackat. Design är som synes ett brett område. 

Kring designens gränslöshet och skillnaden mellan kampanj och design diskuterades det detta jurymöte. Design finns överallt. Det visuella är viktigare än någonsin och design ger en emotionell koppling och igenkänning oavsett medium. 

Det är nog bara att vänja sig vid att gränserna suddas ut när kundresan blir alltmer sömlös. Här har design en viktig funktion att få varumärken att bli igenkända, ihågkomna och gillade. 

Det gäller att synas i butik, mobil, kampanj, webb, event, hemma, i produktutveckling och så vidare. Och nytänkande modefoto är konst och inspirerar till att skapa unika uttryck. Allt hänger ihop.

Topplistan gjorde oss lite sugna att testa nytt mjöl, kanske en ny öl och vi hade gärna sköljt ögonen med Julia Hettas bilder.

Marie Wollbeck  är creative director på BAS



Lista

1. Amore, Finax, ”Ramlösa Kvarn”
2. BAS, Systembolaget, ”Systembolaget grafisk identitet och kommersiell miljö”
3. Henrik Nygren Design, Grundemark Nilsson Gallery, ”Julia Hetta – out of context”
4. Garbergs, Björn Borg, ”The skin collection”
5. Aoki, Stora teatern Göteborg, ”Grafisk identitet Stora teatern Göteborg”
6. Le Bureau, Alcro, ”Minimarket X Alcro”
6. Bas, Garant, ”Garant sylt och marmelad”