Trots skadan – Zlatan vinner nya priser

Happy F&B kammar hem Månadens design för kampanjen ”A–Z”, framtagen för Zlatan Ibrahimovic och Varners A–Z Sportswear. Tvåa kommer Identity Works för LIP och trea Garbergs för Viktor Rydbergs Gymnasiums musikal ”Sharks vs. Jets”.

Thomas Nilsson

Dela sidan:

"A-Z"

Kund: Zlatan Ibrahimovic & Varner   Byrå: Happy F&B

Även om Zlatan Ibrahimovic just nu har det lite kämpigt med karriären fortsätter A–Z Sportswear och Happy F&B att kamma hem priser. För drygt en månad sedan prisades byrån med ett Guldägg i kategorin Identitetsdesign och nu plockar man även hem vinst i Månadens Design.

Oskar Andersson arbetade som design director på projektet.

– Det har varit jäkligt roligt att arbeta med projektet, både Varner och Zlatan har involverade och peppade från början. Vi på Happy har varit med och både tagit fram namn och den visuella identiteten, säger han.

Hur kom ni fram till den avskalade visuella designen?
– Vi ville att det skulle vara något som utstrålar samma självsäkerhet som Zlatan själv gör och något som är stilrent. Närmre mode än sportvärlden helt enkelt. Den enkla designen i A–Z-loggan fungerar nästan som en antilogotyp.

– Det är ju väldigt kaxigt att göra det på ett nystartat märke men genomslaget kan bli ännu större om man träffar rätt.

Hur involverad har Zlatan själv varit i processen?
– Han har varit väldigt involverad i kläderna. Vi presenterade en rad olika tankespår för honom men han fastnade direkt för denna, han älskade kaxigheten i det enkla. Jag upplever honom som en väldigt insiktsfull person och en erfaren köpare, trots att han är aktiv inom ett område som ligger långt bortifrån vårat. Jag är personligen väldigt förtjust i hela projektet, det är väldigt fina kläder. Idén var att hålla hög kvalitet men låg prisklass, avslutar Oskar Andersson.




Fakta

Anders Kornestedt creative director, Oskar Andersson och Maria Glansén design directors Andreas Malm och Karl Risenfors art directors, Rikke Jacobsen copywriter, Karolina Widell copywriter, Daniel Kooning designer, Anna Sparredal projektledare, Camilla Smids operativ projektledare, Daniel Blom, fotograf




"Lip Intimate Care"

Kund: Lip Intimate Care   Byrå: Identity Works

Lyxig förpackningsdesign och lika diskret som smart logotyp imponerade på juryn. En produkt för intimvård som sömlöst smälter i badrumsskåpet bredvid både parfymflaskor och hudvårdsprodukter.




Fakta

Identity Works




"Sharks vs. Jets"

Kund: Viktor Rydbergs Gymnasium   Byrå: Garbergs

Inför Viktor Rydbergs Gymnasiums uppsättning av klassiska musikalen ”West side story” piskades stämningen upp mellan de rivaliserande gängen Jets och Sharks på Stockholms kulturtavlor. Reklamaffischerna ”taggades” med antingen Jets eller Sharks och filmer spreds på både Facebook och Instagram.

Se casefilmen här  och bilder från musikalen och kampanjen här.




Fakta

Petter Ödeen creative director, Cilla Beckeström produktionsledare, Mattias Alfborger art director, Hampus Mattsson och Sebastian Carlsson copywriters, Beatrice Sztanska formgivare, Najed Albakar film och ateljéassistent.

Samarbetspartners: 
Linnea Österberg & Måns Öberg graffitikonstnärer
Tryckeri: Åtta45
Repro: BT Repro





Oskar Lübeck, grundare och Executive Creative Director, Bold

Vårkänslor och bra diskussioner om design

På vårens troligen regnigaste kväll samlades vi i juryn i Resumés nya lokaler i DN-skrapan. Jag cyklade såklart fel och åkte istället till den gamla adressen. Jag var dyblöt när jag kom fram men värmes snabbt av synen av alla bidrag. Kul! Mer än dubbelt så många som i årets första omgång.

Intressant var att några av bidragen inte riktigt hörde hemma inom grafisk design. Det ledde till en spännande diskussion om vilka bidrag som egentligen hör hemma i designkategorin. Design är ju ett väldigt brett begrepp. Så även om möbelformgivning och mode med mera självklart också är design blir de svåra att jämföra med de andra bidragen. Det är ofta en utmaning redan inom den grafiska designen, att till exempel ställa en förpackningsdesign mot en visuell identitet.

Vinnarna var inte alls självklara denna omgång vilket ledde till ännu fler diskussioner, vilket jag uppskattar. För att diskutera fram och tillbaka är det som är roligast med juryarbete, tycker iallafall jag.

Vad kan vi lära alla er framtida tävlande av den här omgångens vinnare då? A-Z visade hur en bärande idé skapar en helhet, LIP var en av de få bidrag inom förpackningsdesign som kommit ihåg att skicka in fysiska ex, och West Side Story var duktiga på att förklara hur de tänkt och varför.

Efter mötet släpptes vi ut i en härligt ljummen vårkväll. Regnet hade slutat och luften var så där frisk som den bara är efter ett rejält regn. Tävlingsbidragen tyckte vi olika om, men alla var överens om att nu börjar den härligaste tiden på året.
Oscar Lübeck, tf ordförande, Design-juryn

Lista

1. Happy F&B, ”A–Z”, Zlatan Ibrahimovic & Varner
2. Identity Works, ”Lip intimate care”, LIP
3. Garbergs, ”Jets vs. Sharks”, Viktor Rydbergs Gymnasium
4. Bold, ”EQT Ventures – The Power of Q”, EQT Ventures
5. Henrik Nygren Design, ”Stephen Wadell, Dark Matter Atlas”, Distanz Verlag
6. Pond Design, ”Malmö Chokladfabrik – Flavoured”, Malmö Chokladfabrik
7. Bold, ”N!ck’s”, N!ck’s