Starkt ämne i lekfull form – Barnens spelregler etta i Månadens

Månadens design Garbergs kniper guldet i Månadens design för sin Bris-kampanj ”Barnens spelregler”. Tvåa blir Henrik Nygren Design med boken ”Bröderna Lejonhjärta” tillsammans med Rabén & Sjögren och trea Nord DDB med mobilskalen "Crashed Cases" för Volkswagen.

Julia Lundin

Dela sidan:

"Barnens spelregler"

Kund: Bris   Byrå: Garbergs

Riksidrottsförbundet och Bris ville göra en kampanj för en tryggare barn- och ungdomsidrott. Tanken var att skapa något man kunde prata om och få uppmärksamhet i medier, och som samtidigt kunde fungera bland alla föreningar som finns ute i landet.

Kampanjen landade i en bok som innehåller totalt sju ”spelregler” – till exempel att alla barn ska behandlas lika och att inget barn får bli utsatt för mobbning. I boken berättar flera idrottsprofiler, bland andra Stefan Holm och Linnéa Claeson, om vad de har varit med om.

Varför blev det just en fysisk bok?
– Att göra en ny regelbok för alla sporter kändes som en lättillgänglig och egen form för det. Och att det är något fysiskt som kan ligga framme och påminna om vikten att vara uppmärksam på de här frågorna, säger Petter Ödeen, creative director på Garbergs.

Formspråket och bokens färger, liksom copyn, fick mycket beröm under mötet, hur går tankarna här och hur gjorde ni för att hålla ihop allt?
– Formspråket kommer från linjer för att symbolisera regler och är från alla möjliga sporter, samt siffror och färger från lagtröjor. Sport är ju ofta färgglatt och tydligt, och vi ville inte att det skulle kännas deppigt och svårtillgängligt. Sedan är boken utformad som en regelbok, slitstark och lätt att ta med sig i träningsväskan. Kul att juryn gillade hur den är skriven. Det är Johanna Reis förtjänst och hon har verkligen fått till ett bra tonläge.

Det tog rätt lång tid för Garbergs att färdigställa från idé till kampanj.

– Runt ett halvår. Det var mycket text som skulle stötas och blötas samt att hitta och göra intervjuer och filmer med idrottsstjärnorna.

Personerna som ställer upp och pratar i boken, är det personer som är ambassadörer inom Bris eller som har blivit tillfrågade och hur gick det till?
– De blev tillfrågade speciellt för att representera en av de sju reglerna genom att ha en personlig reflektion om varför den är viktig. Vi ville också ha en spridning bland stjärnorna så det var en del pusslande innan vi fick det att stämma. De flesta är inte Bris-ambassadörer utan fick frågan speciellt för det här projektet.

Fanns det någon utmaning med projektet?
– En var att få spridning på kampanjen, då vi inte har haft möjlighet att köpa media, via klubbarna och föreningarna, redaktionella nyheter och sociala medier. Men det har fungerat bra. En annan var förstås att hitta ett bra tonläge för frågorna och det har tagit mycket tid och diskussioner för att hamna rätt.

Resultatet då? Boken trycktes först i 1 100 exemplar – men efterfrågan ökade allt eftersom. Trycket gick då från 15 000 ex till 70 000.

– Vi får se hur länge det räcker, säger Mattias Olsson, projektledare på Riksidrottsförbundet, och fortsätter:

– Vårt mål var att nå 500 000 barn och unga under första året och det har vi nått med råge.

Det är inte omöjligt att det blir fler böcker som lyfter andra frågor för Bris.

– Kanske det, fysiska produkter är underskattade i vår digitala tidsålder. Men man ska alltid utgå från förutsättningarna i varje specifik uppgift och här fanns det möjlighet att få spridning på en bok via föreningarna, säger Petter Ödeen.


Så tyckte juryn

Linda Lundgren, F&B Factory
Ett starkt, grafiskt och lekfullt formspråk, väl genomfört i alla kanaler och enheter. Det engagerar både barn och vuxna med sitt viktiga budskap. 

Erik Lidsheim, Söderhavet
Kul, väl genomfört, stor variation inom samma grundidé, olika fast lika på ett sätt som är ganska svårt att lyckas med.

Diana Uppman, BVD
Ett bidrag som toppar i alla kriterier. Med stor tydlighet har de med stöd av grafisk form lyckats i alla enkelhet och med bästa precision förmedla spelregler för trygghet. Bidraget sätter snabbt fingret på spelregeln med dess spelinspirerade form, lyfter samtalet med stöd i den rika, färgstarka grafiska utformningen och lyckas samtidigt få in betraktaren i en lustfylld, symbolisk idrottsvärld. Hatten av för superinsats.



Fakta

Petter Ödeen creative director/ad, Johanna Reis copywriter, Lotta Dolling och Beatrice Sztanska formgivare, Anna Alfonzetti produktionsledare, Jan Lindfors projektledare, Mistre Tesfaye byråproducent, Daniel Eriksson motion creative, Bo Lundberg illustratör, Redpipe ljud

Uppdragsgivare: Silvia Ernhagen, Jeanette Ramnitz Bris, Malin Andersson, Mattias Olsson, Lina Magnusson, Carina Bäck och Charlotte Sundvall Riksidrottsförbundet




"Bröderna Lejonhjärta"

Kund: Rabén & Sjögren   Byrå: Hernrik Nygren Design

Henrik Nygren Design har gjort en ny utgåva, samt en specialutgåva av boken Bröderna Lejonhjärta från 1973. Med illustrationer och ett mer ”vuxet” manér lyckas designbyrån fånga läsaren. Illustrationerna är gjorda av Jesper Waldersten.


Så tyckte juryn

Linda Lundgren, F&B Factory

Jag är löjligt förälskad i historien om Bröderna Lejonhjärta. Detta är ett fantastiskt hantverk och Walderstens bilder ger historien ett nytt liv där kampen mot det onda fortsätter.

 

Erik Lidsheim, Söderhavet

Härlig att hålla, ett konstverk. Men jag undrar för vem den är, barnen eller deras designintresserad föräldrar. Jag hoppas jag är ett undantag, men jag tror jag hade upplevt (de fantastiska) illustrationerna som för skrämmande.

 

Diana Uppman, BVD

En bok som träffar rakt in i magen och direkt skapar en molande känsla av förtjusning och lite skräck. Att våga spänna en barnbok så långt in i mörka världen och lämna gullighet för att ärligt gestalta den äventyrliga och skrämmande värld som Astrid Lingren målar upp i Bröderna Lejonhjärta är mod. Astrid Lindgren och Jesper Waldenstam bygger boken och Henrik Nygren Design vågar rama in den i en fulländad gestaltning. 



Fakta

Henrik Nygren creative director, Simon Wallhult senior designer, Jonas Bard designer, Jesper Waldersten konstnär




"Crashed Cases"

Kund: Volkswagen   Byrå: Nord DDB

Att använda telefonen i trafiken är en av de största orsakerna till trafikolyckor. För att få folk att tänka till innan de tar upp telefonen medan de kör, tog Volkswagen fram 153 unika mobilskal – skapade av plåten från bilar som kraschat till följd av telefonanvändning i trafiken.


Så tyckte juryn

Linda Lundgren, F&B Factory
Otroligt stark lösning som berör på djupet. Varje skal har sin egna historia och det är historian som har skapat designen.

Erik Lidsheim, Söderhavet
Mycket kluven till detta bidrag. En gripande idé, väl genomfört och ett fantastiskt PR-resultat. Men det är nåt som också skaver på fel sätt med bidraget som jag inte kan sätta fingret på - om det är effektsökeri, cynism eller osäkerhet kring autenticiteten. Valde man ut de ”snyggaste” delarna från bilar som folk dött i? I vilket fall ett starkt bidrag som pushar gränserna för design.’

Diana Uppman, BVD
Annorlunda, provocerande, träffande och framgångsrik i sin målsättning. Det gör ont att se plåten och hjärnan målar upp bilder från olycka, skador och död. Det är en träffande design med högt hantverk och skaver redan vid första sekunden jag ser det. Relevant!



Fakta

Andreas Dahlqvist kreativ chef, Simon Higby creative director, Maja Björklén och Hogir Aslan projektledare, Svante Pårup copywriter, Anton Bolin art director, Susanne Johansson pr-chef, Magnus Wretblad business director, Marc Östlund designer

House: Luca Monterosso regissör/klippare, Edward Lever klippare/online, Tomas Wall producent

Frilans: Marcus Dineen filmfotograf, Anton Olin fotograf/filmfotograf, Lennart Wintermyr konstnär, Andreas Kleerup musik

Volkswagen Sverige: Jeanette Asteborg marknadschef, Tobias Rückert chef, Johan Karlsson varumärkeschef





Lista

1. Garbergs, "Barnens spelregler", Bris och Riksidrottsförbundet
2. Henrik Nygren Design, "Bröderna Lejonhjärta", Rabén & Sjögren
3. Nord DDB, "Crashed Cases", Volkswagen
4. Bryner, "S:t Eriks Bryggeri. Förpackningsdesign", S:t Eriks Bryggeri
5. Humbly, "Umeå kommun – Bryt upp", Umeå kommun