Flirtar med bioarvet och siktar mot framtiden – Söderhavet vinner Månadens

Söderhavets uppdaterade identitet för SF Bio vann juryns hjärtan. Essens arbete med Mathias Dahlgren gav andraplatsen och Henrik Nygren Designs med katalog blev trea.

Julia Lundin

SF Bio Sans

Kund: SF Bio   Byrå: Söderhavet

Söderhavet startade för 13 år sedan som en digitalbyrå. Men under årens lopp tyckte de aldrig att varumärkesplattformarna de jobbade med tog utgångspunkt från den digitala verkligheten. För tre år sedan påbörjades därför en förflyttning mot den varumärkes- och designbyrå de är idag.

Söderhavet kan nu titulera sig vinnare i Månadens Design för SF Bios uppdaterade identitet på alla plattformar. Parterna har arbetat tillsammans ända sedan 2013, då det var uppenbart att SF Bio saknade riktlinjer och hade ett rätt svagt uttryck.

Man ville förenkla och minska antalet visuella byggstenar med målet att tilltala en väldigt bred målgrupp. I maj i fjol inleddes arbetet med ett skräddarsytt typsnitt.

En gemensam nämnare för hela identiteten var att behålla den röda basen som är typisk för SF Bio. Men med en twist av neonljus och ”glamour”.

– Vi tog det ett steg längre genom att skapa ett rött spektra som kan jämföras med hur den röda färgen i röda mattan eller biostolen ändras med att ljuset i staden eller salongen skiftas. Kontrasten mellan ljus och mörker är en stor del av bioupplevelsen, berättar Oscar Bauer, design director, Söderhavet.

Typsnittet Sans var ett naturligt val.

– Detta för att det både skulle funka som ett brödtypsnitt plus på en mer kommunikativ nivå, i många olika kanaler för analogt och digitalt.

Siffrorna som vi ser i nedräkningen, visst är de inspirerade av bio förr i tiden?
– Det finns absolut en flirt med arvet och den klassiska nedräkningen, men vi tycker att blicken ändå ligger fäst i framtiden. För första gången har vi också i SF Bio Sans fall tagit fram ett helt eget animationsmanér.

Hur mycket kostade kampanjen att ta fram?
– Det är svårt att räkna på exakt då vi jobbat med SF Bio rullande så pass länge. Olika uppdrag avser olika delar.

Hur fortsätter ni utveckla SF Bios varumärke?
– Vi jobbar mycket med förankring och utbildning just nu, samtidigt som vi kompletterar identiteten hela tiden. Nu så sitter vi till exempel med illustrations-/ikonmanér, säger Oscar Bauer.

Här kan du se fler bilder på kampanjen.

Filmer: 

https://vimeo.com/201046902

https://vimeo.com/201047126

https://vimeo.com/201996802

https://vimeo.com/204180430


Så tyckte juryn

Ella Westlund, Beckmans
Skickligt animerad. Fint att ha kvar att ha kvar den röda färgen i ny tappning.
Kul att de har tagit tillvara på historien på ett modernt sätt. 

Oskar Lübeck, Bold
För det första blir jag glad över att de tävlar med ett typsnitt, för det ser man inte så ofta i den här tävlingen. För det andra blir jag glad över att vi fick se animeringar. Det var det enda rörliga i den här omgången, och då det digitala och rörliga blir en allt större del av vår bransch känns det extra kul att få premiera det. Fin färgpalett inspirerad av biosalongerna också.

Anna Poijo, Stockholm Design Lab
Att designa ett typsnitt med det rörliga och animation i fokus är en intressant utgångspunkt i kontrast till det traditionella. SF Bio Sans presenteras fint i den röda bio-färgskalan animerad i en tolkning av den gamla nedräkningsvinjetten.



Fakta

Arbetsgrupp: Hanna Lidgren project manager, Jesper Robinell creative director, Oscar Bauer design director, Tobias Eriksson designer, Stefan Hattenbach type designer




Packaging design Mathias Dahlgren Edition

Kund: Grand Hotel Stockholm   Byrå: Essen International

Essen Interantional ville framhäva funktionalismen i Mathias Dahlgrens nya produktserie och valde att visualisera produktens storlek med en enkel cirkel för stekytan. Designen består av klassiska former, svartvitt och typografi i fokus.


Så tyckte juryn

Ella Westlund, Beckmans
Ett roligt sätt av visa spontaniteten med matlagning, med en modern touch.

Oskar Lübeck, Bold
Jag tycker de har lyckats bra med den här minimalistiska förpackningsdesignen som ändå anspelar lite på det imperfekta med matlagning med de lekfullt placerade siffrorna. De känns lite som stekta ägg där de ligger i pannan. Sometimes less is more, helt enkelt.

Anna Poijo, Stockholm Design Lab
Stekta siffror är både roligt och oväntat i kategorin. På förpackningen kommer konceptet dock inte helt till sin rätt, bäst gör sig idén när grafiken ligger i själva stekpannan.



Fakta

Arbetsgrupp: Daniel Teame client director, Danny Jian, creative director, Cecilia Petersens illustrator




Wästberg

Kund: Wästberg   Byrå: Henrik Nygren Design

Henrik Nygren Design anlitades av belysningsföretaget Wästberg för att positionera Wästberg och deras produkter. Arbetet mynnade ut i bland annat en katalog, utskick, trycksaker och manifest. Målgruppen är kunder inom arkitektur, kontor och hotell i Sverige och utomlands.


Så tyckte juryn

Ella Westlund, Beckmans
Ett vackert exempel på hur produkter och grafisk design kan jobba tillsammans för att skapa en helhet. Fint!

Anna Poijo, Stockholm Design Lab
Kontrasterna mellan de olika, vissa en aning hemliga, enheterna skapar en tilltalande helhet som gör mig nyfiken på Wästbergs lampor.



Fakta

Arbetsgrupp: Johan Reimers och Magnus Lundgren designers, Henrik Nygren creative director och vd





Eva Aggerborg, design director, Open Studio

Ett tecken i tiden

På stortavlor ser jag många gånger att typsnittet överträffar reklamidén. Identiteten sitter i fonten. Det är ändå ett fint tecken i tiden att allt fler varumärken väljer att kommunicera med ett eget tecknat typsnitt. Försvarsmakten, SL, Tele2 och Länsförsäkringar. Och så SF bio. Jag vill hylla Stefan Hattenbach som tecknat denna font. Typsnittet lyckas kommunicera en känsla av nostalgi kring biobesöket samtidigt som det ger vibbar från Stockholms gamla neonskyltar.

Fint tecken i tiden nr 2: Mathias Dahlgren är inte med på bild på sina produkter. Jamie Oliver borde gjort likadant.

Fint tecken nr 3: God grafisk form kräver ett gediget hantverk, precis som Wästbergs katalog. Det finns många slarvfel i flera av inskicken, men inte här.

Sammantaget var det fina bidrag som vann i årets första omgång av Månadens Design. Men just den här rundan sammanfattar inte allt fint som vi ser där ute, tycker jag.

Och tyvärr är det alltid samma stora, etablerade spelare som skickar in – på pannå. Jag efterlyser lite ny energi, gärna från okända uppstickare och design som gör att livet känns härligt att leva. Och för sjutton, skicka gärna in digitalt! Det ligger också i tiden.

Tävlingsansvariga informerar: Du kan skicka in digitalt via USB-sticka (exempelvis film)

Lista

1. Söderhavet, "SF Bio Sans", SF Bio
2. Essen International, "Packaging design Mathias Dahlgren Edition", Grand Hotel Stockholm
3. Henrik Nygren Design, "Wästberg", Wästberg
4. Under, ”StayAt – vägvisningssystem och grafisk miljö”, StayAt
5. Henrik Nygren Design, ”Jonas Lindström Studio”, Jonas Lindström Studio
6. Food & Friends, ”Mat från vildmarken”, Polarica
och
DDB Design, ”Book of Leon”, Nina Siemiatkowski