Månadens design sep-nov 2018

Månadens design Grattis till våra två ettor BankerWessel och Happy F&B. De lyckades få exakt samma poäng för sina kampanjer "DesignStories Nationalmuseum" och "Strings Attached – Torsten och Wanja Söderbergs pris 2018". Tvåa blev Bold med Europride och trea Söderhavet för Energimyndigheten.

Julia Lundin

Dela sidan:

"DesignStories Nationalmuseum"/"Strings Attached – Torsten och Wanja Söderbergs pris 2018"

Kund: Nationalmuseum/Röhsska museet   Byrå: BankerWessel/HappyF&B

***

BankerWessel, "DesignStories Nationalmuseum", Nationalmuseum

Målet var en intresseväckande och tillgänglig tabloid där kraften i den grafiska formen talade för sig själv – och lyfte utställningen Design Stories på Nationalmuseum. BankerWessel lyckades. Nu står de som vinnare i Månadens Design efter ett mångårigt samarbete med museet. 

Tabloiden består av tre affischer på temat STORY (skrivet med 1,2 och 3 linjer) där affischen ser likadan ut när man vänder den. Syftet är en lek med sägningen ”There's always two sides to a story'”. Dessa skapade tabolidens olika delar – men varje del ville byrån också skulle kunna fungera separat.

Allt är färgglatt, roligt och spännande, vilket gick hem hos juryn. Det var Ingrid Lindell på Nationalmuseum som stod för idén att göra en publikation i tabloidformat och Susanne Eriksson, curator för utställningen stod för textinnehållet, medan BankerWessel gjorde formen.

– Det är alltid viktigt för oss att basera vår form på en idé. I det här fallet ville vi hitta grafiska lösningar på temat ”Story”. ”Two sides to every story” refererar till att två personer kan uppleva något på helt olika sätt, man kan ju också välja att tyda saker på ett sätt som passar sin egen bild. Något som är högaktuellt idag. Vi har länge arbetat med Nationalmuseum och gjort flera publikationer genom åren. Men den här tabloiden är absolut den mest expressiva publikation vi gjort,  säger Ida Wessel, grundare och creative director på BankerWessel.

Hur har produkten mottagits?
– Grafisk design har ingen riktigt ”hem” museivärlden så att Nationalmuseum satsat på den här typen av publikation där formgivaren fått ta så pass mycket plats är fantastiskt. Tabloiden är ett test av en form av publikation som Ingrid Lindell på Nationalmuseum haft i många år. Det kan ta ett tag innan den ”sätter sig” som produkt men jag tror den här formen har stor kommunikationspotential. Den har varit uppskattad internationellt vilket alltid är ett bra tecken. Att få utmärkelsen i Månadens design är bara i sig ett fantastiskt resultat.

Tabloiden kostar 65 kronor på Nationalmuseum.

***

Happy Forsman & Bodenfors, "Strings Attached – Torsten och Wanja Söderbergs pris 2018", Torsten och Wanja Söderbergs pris / Röhsska museet

Varje år delas Torsten och Wanja Söderbergs pris ut av Röhsska museet i Göteborg. Prissumman på en miljon svenska kronor gör utmärkelsen till världens största designpris. I samband med detta görs också en katalog, alltid med en bärande idé kopplad till den aktuella pristagaren.

Nästa år firar man 25-årsjubileum och Happy F&B har arbetat med priset nästan sedan starten. Som en hyllning till årets prisvinnare – den isländske designern Brynjar Sigurðarson – tillverkade de en bok inspirerad av hans eget skapande.

I Sigurðarsons visuella uttryck ingår bland annat metoder för tillverkning av fiskenät. Med färgade rep, knutar och knopar sammanför han tradition och samtid. Detta var något som Happy F&B tog fasta på i uppdraget. Man använde sig av fyra olika omslagsbilder, som alla är tagna av pristagaren själv, och som ger en närbild av Islands dramatiska landskap.

”Smak i all sin enkelhet” och ”skitfint” tyckte juryn om boken som fick delad förstaplats i Månadens Design.

– Ganska snabbt såg vi flera genomgående teman i Brynjars arbeten. Den isländska naturen är väldigt närvarande. Och havet. Brynjar har bland annat studerat traditionella tekniker för tillverkning av fiskenät och använt i sin formgivning. Där hittade vi vår lösning, säger Andreas Kittel, design director på Happy F&B.

Snöret är en central del. Hur viktigt var det att hitta rätt?
– Jätteviktigt. Vi ville ha något autentiskt, med koppling till havet, som också kontrasterar omslagsbilderna. Det artificiella mot det naturliga, i färg och material. Det blev inte sämre av att vi hittade det perfekta snöret i en bortglömd fyndlåda. Brynjar själv arbetar gärna med överblivet och upphittat material.

Har syftet uppnätts?
– Ja. Vårt syfte har varit att hylla pristagaren, genom en tydlig blinkning till hans arbete. Att göra en respektfull tolkning, snarare än att imitera ett formspråk. 

Boken kommer att säljas på Röhsska museet när de öppnar igen efter ombyggnationen. Då visas även en större utställning med Brynjar Sigurðarsons arbeten.


Så tyckte juryn

***

BankerWessel

Anders Bollman, Bedow
Fin kombination av expressiv och funktionell typografi. Design för design är ibland svårt men här är resultatet lyckat.

Jesper Robinell, Söderhavet
Automatiskt så har man höga förväntningar på ett utförande som ska hantera en utställning om design. En stor utmaning då det måste vara genomarbetat i minsta detalj, tycker detta svarar upp bra och hanterar uppgiften mycket väl, stort plus för typografin som är mycket fint hanterad.

Maija Bigestans, BVD
En kraftfull gestaltning av designberättelser som får oss att stanna upp. En hyllning till hantverket och väl utfört in i minsta detalj.

Jesper Klarin, SuperTuesday
Att få något att både vara kontemporärt och tidlöst på samma gång är svårt. Men här lyckas BankerWessel alldeles utmärkt med sitt poppigt expressiva uttryck för Nationalmuseum.

***

Happy F&B

Anders Bollman, Bedow
En enkel men relevant idé som skapar förväntan.

Maija Bigestans, BVD
Modig enkelhet som förstärker upplevelsen innehållet, design som formar sinnesstämning. Här lyser inte bara hantverket utan också tanken bakom.

Jesper Klarin, SuperTuesday
Med en enkel och stark idé genomdriva ett bokprojekt på det här sättet där exekveringen är perfekt. Då åker verkligen hatten av. 



Fakta

BankerWessel
Ida Wessel, creative director/vd, Jonas Banker, art director/graphic designer, Sara Edström och Simon Hessler designers

***

Happy F&B
Andreas Kittel design director, Oskar Andersson och Maria Glansén design directors, Anna Ahnborg designers, Camilla Smids projektledare, Douglas Reid copywriter




"Europride 2018 - Freedom to take up space"

Kund: Europride   Byrå: Bold

Bold fick i uppdrag att skapa identiteten för Europride, där Sverige var värd sommaren 2018. Bold ville behålla den upproriska känslan som ursprungligen är Pride genom att använda korta, positiva och starka typografiska meddelanden. Identiteten syntes både före och under Pride-veckan, bland annat på statiska och rörliga skyltar, affischer, annonser och sociala medier.


Så tyckte juryn

Anders Bollman, Bedow
Tydlig igenkänning genom enbart ett typsnitt satt i ett system – och alla regnbågens färger såklart.

Jesper Robinell, Söderhavet:
Spännande att låta typografin ta så stor plats och med det visa på tyngd och stolthet men ändå låta hela uttrycket kännas så lekfullt, positivt och inspirerande gör det hela som en bra avvägning och hantering som bara är att applådera.

Maija Bigestans, BVD
Det är kraftfullt, tar plats, syns och hörs långa vägar utan att be om ursäkt - precis det som Pride ska stå för. Här har man lyckats bygga en identitet kring att alla ska få känna sig stolta för den de är.

Jesper Klarin, SuperTuesday
Att få till ett visuellt uttryck som både är dynamiskt men också konsekvent blir ofta väldigt starkt. Som här när Bold intar gatorna med sin typografi-odyssé. Kampanjen ska ta plats vilket den också verkligen gör.



Fakta

Oskar Lübeck executive creative director, Gia Stridbeck client director, Fredrika Doré design director, Gaioo Phunwut senior designer, Jonas Holm, Richard Feldeus och Lillit Assyrian designers, Kristian Bjureby och Martin Klint Senior Motion Designers, Lova Henriksson och Joar Lenz account managers




"Speeding up for change – Energimyndigheten"

Kund: Energimyndigheten   Byrå: Söderhavet

Energimyndigheten främjar genom initiativet ”A Challenge from Sweden” behovsdriven innovationsupphandling för att öka omställningstakten för att nå de globala energi- och klimatmål. Söderhavet skapade uttryck och innehåll under temat ”Speeding up for change” för att uppmärksamma och engagera deltagare inför och under den globala klimatkonferensen MI3 i Malmö, maj 2018.


Så tyckte juryn

Anders Bollman, Bedow
Intressant hur man skapat rörelse genom applicering och mönster. Att identiteten är framtagen för en myndighet känns upplivande.

Maija Bigestans, BVD
Ett utmärkt exempel på hur man hittar mötespunkten mellan det fysiska och det digitala. De har med enkla medel lyckats skapa intresseväckande former som förändras beroende på hur vi ser på dem.

Jesper Klarin, SuperTuesday
Söderhavet har skapat en egen liten rörlig visuell värld för Energimyndigheten. Detta lågenergiska och vackra uttryck fungerar utmärkt för både de fysiska och digitala exekveringarna.



Fakta

Oscar Bauer och Jesper Robinell creative directors, Therese Capppelen designer, Lisa Larsson projektledare





Lista

1. BankerWessel, "DesignStories Nationalmuseum", Nationalmuseum och Happy F&B, "Strings Attached – Torsten och Wanja Söderbergs pris 2018", Röhsska museet
2. Bold, "Europride 2018 - Freedom to take up space", Europride
3. Söderhavet, "Speeding up for change' - Energimyndigheten", Energimyndigheten
4. BAS, "The Lobby", AMF Fastigheter
5. Happy Forsman & Bodenfors, "Wine Mechanics", Wine Mechanics

Jury2018

  • Sandra Planeta Sonnerup
  • Louise Lo Tuvesson
  • Linda Lundgren
  • Marcus Gärde
  • Anton Gårdsäter
  • Yashar Niknam
  • Erik Lidsheim
  • Linnéa Lofjord
  • Diana Uppman
  • Anders Bollman