Månadens design, september-oktober 2016

Bedow tog vinsten i Månadens design med det humoristiska uttrycket för Terri Timely. Henrik Nygren Design plockade silverplatsen med Hesperios nya identitet och tredjeplatsen gick till Bold och lekfullheten i "Pontus in the air".

Julia Lundin

Visuell identitet, Terri Timely

Kund: Terri Timely   Byrå: Bedow

Den amerikanska regissörsduon Terri Timely vann förra året Grand Prix i Cannes Lions för den uppmärksammade hundfilmen för Geico. De ville i samma veva förnya sin identitet för att understryka humorn i deras filmer.

Identiteten är baserad på klockans urtavla och hur visarna rör sig. Vid 22 tillfällen varje dygn står visarna som bokstaven T. När klockan slår Terri o'clock börjar tokiga saker hända. Webbplatsen, där logotypen är en realtidsklocka, börjar snurra.

Designbyrån Bedow anlitades för det visuella uttrycket. I uppdraget ingick bland annat logotyp, typografi, merchandise och digitalt.

Hur var det att jobba med Terri Timely?
– Inspirerande. De kontaktade oss i början av året och undrade om vi kunde ta fram en lekfull identitet som var lite avig och som utgick från deras namn. När man tittar på deras filmer så förflyttas man in i en unik värld av underligheter som är väldigt underhållande, säger Perniclas Bedow, creative director, Bedow.

Berätta om den humoristiska vinkeln.
– Geicofilmen har jag nog sett trettio gånger och jag skrattar varje gång. Humorn är ständigt närvarande och jag tycker att vi fångar det bra i identiteten. Grafisk design är ett ypperligt tillfälle att underhålla mottagaren. Extra bra tycker jag att vi lyckades i digitala kanaler där identiteten används rörligt.

Perniclas Bedow hoppas på ett långsiktigt samarbete med Terri Timely.

– Det enda problemet att jobba med dem var att de var så rysligt dåliga på att passa tiden till våra Skypemöten. När vi väl fick tag i dem svarade de leende "Terribly Timely, fashionably late" från en solig trädgård i Kalifornien.

Till kampanjen


Så tyckte juryn

Agnes Florin, Cargo Collective
En innovativ, skojig och samtida logotyp med tillhörande identitet.

Helena Brauer, Rewir
Charmig. Lekfull. Filosofisk. Väcker nyfikenhet i all sin enkelhet.

Fredrik Neppelberg, Stockholm Design Lab
Fyndig. Främst i rörelse.



Fakta

Arbetsgrupp: Perniclas Bedow creative director, Anders Bollman designer, Mattias Amnäs designer, Petter Dybvig designer




Hesperios

Kund: Hesperios (USA)   Byrå: Henrik Nygren Design

Hesperios (USA) är ett nystartat varumärke inom bland annat journalistik och mode. Henrik Nygren Design tog fram en ny identitet, hemsida, förpackningssystem, magasin, annonsering, affischering med mera. Målgruppen är konst-, design- och modeintresserade.


Så tyckte juryn

Agnes Florin, Cargo Collective
Suggestivt på gränsen till suspekt. Mode och journalistik blandas samman i stiliga publikationer.

Helena Brauer, Rewir
Mystisk. Förförande vacker. Och samtida.

Fredrik Neppelberg, Stockholm Design Lab
Fint!



Fakta

Henrik Nygren creative director, Simon Wallhult designer/produktionsledare Övriga medverkande byråer: Yours




Pontus in the air

Kund: Pontus Frithiof   Byrå: Bold

Bold inspirerades av Pontus färgstarka personlighet samt flygplatsens ständiga liv och rörelse när de tog fram identiteten till Pontus in the Air. Resultatet blev en känsla av lyx, blandat med lekfullhet. Identiteten är framtagen i samarbete med illustratören Klara Persson.


Så tyckte juryn

Agnes Florin, Cargo Collective
En fyndig identitet som hinner bidra med lite humor innan avresa. En färgsprakande kontrast till den i vanliga fall ganska gråa flygplatsmiljön. Charmiga och lustfyllda illustrationer och ett demokratiskt uttryck trots ambitionen att vara ett kök i världsklass. 

Helena Brauer, Rewir
Kasta upp saker i luften är en lekfull lösning till ett restaurangkoncept på en flygplats. Kul. Kul. Kul.

Fredrik Neppelberg, Stockholm Design Lab
Charmigt syskon till Pontus by the sea. Dock lite spretig profil.



Fakta

Arbetsgrupp: Bold





Marie Wollbeck är creative director på BAS

Snyggt, bra, kul och inspirerande

Sista omgången för vår jurygrupp. Vi startade med att summera året för att se om vi hade fullföljt vår intention att spegla designbranschen, lyfta intressanta projekt, nyskapande design, relevans och hantverk. Vi skulle inte döma så hårt och designnördigt utan mer se hur bidragen tagit hand om förutsättningarna för sin kategori.

Vi var ganska nöjda med oss själva. Vi hade lyft en bra blandning och bredd av designbranschen. Kommersiella kunder, bra designhantverk och väl genomförda idéer utan att fastna på kerningen.

Den här gången saknar topplistan några tungviktare. Det blev en het designdiskussion och vinnarna står för bra inspiration och nyfikenhet.

Terri Timely hade ingen av oss sett tidigare, men den knasiga, tydliga idéen fastnade. Ett mindre projekt, absolut, men den fick oss att diskutera vad en logotyp egentligen är i nya medier och hur viktig rörlig identitet är.

Hesperios stod för inspiration och tidsanda. Mystiskt, snyggt och gav mersmak.

"Pontus in the air" gjorde juryn glad. Ja ni hör, snyggt, bra, kul, inspirerande. Det var helt enkelt en sådan omgång.Vi skickar nu stafettpinnen vidare och tackar för oss. Hur hamnar man på topplistan i Månadens design undrar ni. Skicka in, det ökar chanserna rejält och kanske ha lite tur att hamna i "rätt" omgång.

Marie Wollbeck är creative director på BAS

Lista

1. Bedow. "Visuell identitet, Terri Timely", Terri Timely
2. Henrik Nygren Design, "Hesperios", Hesperios (USA)
3. Bold, "Pontus in the Air", Pontus Frithiof
4. Henrik Nygren Design, "Ingegern Råman", Nationalmuseum och Vandalorum 
5. Saatchi & Saatchi, "Ny design Verum", Norrmejerier, Verum 
6. BVD, "Kosta Boda Bruk, Visuell identitet", Orrefors Kosta Boda AB 
7. Crossover Creative, "Mathias Dahlgren Dryck", Mathias Dahlgren

Topplista design 2017

Jury Design 2016

  • Anton Gårdsäter
  • Mattias Lindstedt
  • Tove Bjurström
  • Sofia Frank Öberg
  • Helena Brauer
  • Nick Greening
  • Marie Wollbeck
  • Fredrik Neppelberg
  • Parasto Backman
  • Elin Klefbom
  • Anna Rose