Ville förändra synen på opera – nu tar Happy F&B full pott

Månadens design Happy F&B tog hem vinsten med GöteborgsOperans nya identitet. De följs av Saatchi & Saatchi och Elmsta Horror Fest och DDB Stockholm med Klarnas nya design.

Julia Lundin

Dela sidan:

”GöteborgsOperan identitet”

Kund: GöteborgsOperan   Byrå: Happy F&B

Opera ska inte ses som exklusivt och dyrt – utan något för alla. Happy F&B lyckades förvandla en 23 år gammal identitet till något helt nytt. Det här är deras andra vinst i år.

GöteborgsOperan – där dans möter opera och musikaler – hade inte förändrat sin identitet sedan öppnandet 1994. Målet var att sudda bort stämpeln på operan som något exklusivt och dyrt och därmed nå en bredare publik. Uppdraget gick till Happy F&B våren 2016 – som nu vinner Månadens Design med högsta möjliga pott från juryn.

Vatten var en stor del av bygget i den här identiteten.

– Vi bjöd in några av operans artister till ett experiment. Artisterna fick sjunga, spela och dansa i en studio. Ljudet de åstadkom – med sina stämband, sina instrument och sina bara fötter – fångades upp och förstärktes. Ljudvågorna leddes in i vatten och utifrån mönstret de bildade skapade vi både logotyp och mönster. Närheten till vattnet är speciell, en relation som syns inte minst i arkitekturen – GöteborgsOperan ser ut som ett skepp, berättar Lisa Careborg, creative director, Happy F&B.

Den nya identiteten syns på allt från väskor till program och visitkort.

Att inte ha förändrat identiteten på 23 år, innebar det utmaningar för er?
– Vårt uppdrag har handlat om att göra GöteborgsOperan mer synlig, tillgänglig, samtida och digital. Ett operahus att bli nyfiken på. Utmaningen vi har diskuterat mycket under arbetets gång har varit att sänka tröskeln, utan att förminska upplevelsen av att en kväll på operan är något alldeles extra.

Sedan lanseringen har Happy F&B bland annat uppmärksammats internationellt med ett brons i Clio Awards.

– Men framför allt är det kul att GöteborgsOperan själva fått så många positiva kommentarer och uppskattar att arbeta med den nya identiteten.

Får vi se fler kampanjer med GöteborgsOperan?
– Just nu tittar vi på möjligheterna att ta fram en interaktiv logotyp i operans entré, som besökare kan interagera med. Den är ännu inte på plats, men blir förhoppningsvis verklighet i framtiden.

Se filmen som visar hur designen skapades.


Så tyckte juryn

Morten Hafsø, Satumaa Family Business
Design när den är som bäst – man har på ett självklart vis lyft fram och förädlat något centralt som redan finns i organisationen. I det här fallet närheten till vattnet, och de konstnärer som finns i huset. Att bjuda in de egna musikerna, sångarna och dansarna som genom ljud och rörelse bokstavligen fått påverka identiteten har resulterat i ett lekfullt och levande uttryck. Det känns gediget och ärligt hela vägen – en identitet som både de anställda och byrån lär känna stolthet över i lång tid framöver. En självklar vinnare. 

Oskar Lübeck, Bold
Den här gillade jag. Innehåller flera bra delar som kommer samman på ett bra sätt. Fint att låta vattnet bli den bärande visuella idén och att låta musikerna och dansarna från Operan interagera med identiteten. Klassiskt och elegant men känns samtidigt organiskt och levande. Bra hantverk och fint presenterat också. Bra jobbat!

Perniclas Bedow, Bedow
Av alla de operahus, konserthus och orkestrar som har omprofilerat sig de senaste åren så är Göteborgsoperan bäst: tydligt narrativ och ett samtida uttryck utan att tappa historien. Flexibel logotyp hör numer till god hygien hos bra identiteter, men det hade varit kul om den varierades i Operans olika kanaler.



Fakta

Lisa Careborg creative director, Oskar Andersson, Oskar Andersson, Martin Bergström, Nils Carlson design directors, Christian Carlsson motion designer, Lovisa Pettersson, Mikael Selin, Gaia Lanfranchi final arts, Douglas Reid copywriter. F&B Studios: Madeleine Sikström och Jeanette Arvidsson projektledare, Thomas Bo Astvik varumärkesstrateg




”Elmsta Horror Fest”

Kund: Elmsta 3000 Horror Fest   Byrå: Saatchi & Saatchi

Det mångåriga samarbetet mellan Saatchi & Saatchi och skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Festival fortsätter i nya vrickade intensiva kampanjfilmer. Här är en av dem.


Så tyckte juryn

Morten Hafsø, Satumaa Family Business
Elmsta Horror Fest har vågat gå en egen väg med sin avskalade och klacksparkiga identitet. Den hemmagjorda fanzine-känslan sticker ut på ett lekfullt sätt från den ofta ängsligt perfekta design vi dagligen omges av. EHF behöver inte visa splatterbilder för att göra mig sugen på att se skräckfilm. Det räcker långt med svart, vitt och en avsågad tummen-upp.

Perniclas Bedow, Bedow
Roligt och konsekvent. Allt ifrån logotyp och illustration till piktogram och typsnitt sitter ihop – bara genom att läsa en text insinueras avsändaren. Skulle velat se mer av identiteten i filmerna.



Fakta

Gustav Egerstedt art director/illustratör, Louise Persson produktionsledare, Roger Glassel uppdragsgivare




”Klarna identitet”

Kund: Klarna   Byrå: DDB Stockholm

För ett par år sedan lanserade Klarna Smoooth-konceptet. Nu kommer Klarna 2.0 med nytt grafiskt manér som är mer lekfullt och färgglatt än tidigare. Man har dessutom spunnit vidare på enheter som ska visualisera "Smoooth". Exempel på sådana är en långhårig hund, en smält glass och dallrande gelétårtor.


Så tyckte juryn

Morten Hafsø, Satumaa Family Business
Prydligt hantverk, snyggt foto och en färgskala som andas ”2017” räcker förmodligen långt för att sticka ut på en ofta konservativ finansmarknad. Samtidigt undrar jag om detta uttryck kommer kännas just ”2017” även om tre år. Men det är en klar uppryckning från den tidigare identiteten, även om den inte hörde till mina favoriter denna gång.

Perniclas Bedow, Bedow
Att använda lekfullhet för att förflytta ett utbuat faktureringsföretag till en modern bank är ett smart strategiskt drag. Men även om flera delar är bra så spretar designutförandet lite för mycket för att kännas solitt.



Fakta

Jacob Sandström business director, Tove Langseth och Olle Langseth creative directors, Linus Östberg design director, Martin Lundgren, Nick Christiansen, Emelie Lenning copywriters, Favve Andersson digital director, Roshanak Fatahian Account director, Linda Bryttmar account manager, Christoffer Åhlund digital producer, Jesper Hellzén senior designer, Martin Andersson designer, Andreas Blombäck senior digital designer, Viktor Hofte, Felipe Fiuza och Sandra Maske digital designers, Karl-Johan Vogelius digital design director, Christian Björnerhag content producer, Sebastian Otarola creative technologist, Eskil Lundberg motion designer, Anna Olivemark social emdie manager, Göran Söderström typographer, Andreas Johansson icon illustration, Magnus Voll Mathiassen patter illustration, Stella Breiman art buyer, Gustav Almestål still life photographer, Jeremy Valender DOP, Rachel Thomas set designer, Andreas Larsson portrait photographer, Hannes Hetta stylist





Eva Aggerborg, ordförande, Open Studio

En identitet i tiden

Framtidens varumärken måste vara i konstant rörelse. Kanalerna är mindre viktiga idag. Det är upplevelsen som räknas.

Det handlar om att skapa en stark känsla, ge kunden något att reagera på, vid varje kontakt med varumärket.

Smartphones, appar och det nya uppkopplade samhället har förändrat kundernas förväntningar på upplevelsen kring ett varumärke. Det handlar om att förstå detta och se det ur konsumentens perspektiv för att kunna förstå vilken upplevelse man kan bidra med.

De som kommer att lyckas bäst studerar inte sina konkurrenter, de gör något helt eget och hämtar inspiration från andra branscher.

Alla tre finalister i Månadens Design ligger i linje med detta.

Det finns en härlig dynamik och energi i samtliga tre identiteter. En förmåga att kunna kännas och upplevas, oberoende av vilken kanal man syns i.

Lista

1. Happy F&B, ”GöteborgsOperan identitet”, GöteborgsOperan
2. Saatchi & Saatchi, ”Elmsta Horror Fest”, Elmsta 3000 Horror Fest
3. DDB Stockholm, ”Klarna identitet”, Klarna
4.DDB Stockholm, ”McMynt”, Svenska McDonald’s
5. Le Bureau, ”Josef Frank – Against Design”, ArkDes på Skeppsholmen
6. Identity Works, ”Identitet för hotellet Hobo”, Nordic Choice
7. Bold, ”NOA identitet”, North Alliance
8. Stockholm Design Lab, ”Ted Gärdestad signerat Peter Nordahl”, Universal Music/Stories