April 2006

Carlsberg som för första gången går på webben fick en smakstart och hamnade överst på pallen med Daddys VM-sajt. God tvåa kom Stadiums löparrundor, signerad F&B. North Kingdom och Absolut kom trea med Kravitz.

Dela sidan:

Se alla bidrag här

Tio-i-topp April

1. Carlsberg Football exp erience
Carlsberg/Daddy
2. The city is your stadium
Stadium/F&B/B-Reel
3. Absolut Kravitz
Absolut/North Kingdom
4. Pjotro – The man with the musical suit
Nokia/Farfar
5. Systembolagets lilla monopolanalys
Systembolag et/F&B/B-Reel
6. Hertz Freerider – hyr bil gratis
Hertz/Pool
7. Viktklubb.se Gör slut med dig själv – hitta ditt rätta jag!
Aftonbladet nya medier/Projector
8. Karriärstart – Bygg din framtid
TCO/Projector
9. Gissa platsen
Travellink/Joy
10. Findus fiskskola
Findus/McCann Momentum

Webbtoppen 2006

1. F&B 62
2. B-Reel 46
3. Greatworks 25
4. Daddy 24
5. Farfar 21
6. Perfect Fools 19
7. Projector 17
8. Garbergs 13
9. Calle & Olle 10
9. DDB Stockholm 10
9. Åkestam Holst 10

1 Carlsberg Football experience

KUND: Carlsberg BYRÅ: daddy

Det är knappast en slump att Carlsberg vinner Månadens webb-omgång. Carlsberg har aldrig använt webben som kommunikationsverktyg i Sverige tidigare eftersom deras höga krav gör att de först nu anser mediet moget att kommunicera genom. På sajten är en fotbollsläktare fylld med en sittande publik i fokus. Nu kan du själv skapa din bästa publikbild genom att klicka på personerna. Varje "supporter" kan inta fyra lägen. Sittande, stående, eller hålla upp en grön eller en vit skylt. Bästa bilden, eller "tifot" om man så vill, belönas med biljetter till fotbolls-VM.

– Kravet från Carlsberg var att det absolut inte fick vara stereotypt. Att skjuta straffar är till exempel redan gjort och därmed uteslutet. Fotbollsanknytningen var given eftersom VM stundar, och Carlsberg har som bekant länge arbetat med fotboll som en central del av deras kommunikation, säger Robert German , projektledare på Daddy

– Att göra ett spel på nätet kan bli problematiskt eftersom de tenderar att jämföras med dataspel som är mer avancerade, så därför landade vi i den här lösningen. Vi tycker sajten fungerar bra som en "uppvärmning" inför VM.

Attraktiva priser lockar

Robert German säger att sajten har lockat väldigt många besökare och att de har fått in en hel del tävlingsbidrag. Carlsberg hade en uttrycklig önskan om att sajten skulle utstråla samma känsla av premium brand som varumärket, och det gjorde inget om tävlingen hade en relativt hög tröskel för att medverka. Eftersom priset är attraktivt är det också värt att kämpa lite för. Behållningen för det stora flertalet verkar vara att ta del av alla ambitiösa tävlingsbidrag.

– Vi vet att många uppskattar att man får lägga ned lite tid för att delta. Om det var för enkelt skulle det inte vara förenligt med Carlsberg som varumärke. Exempelvis Falcon är mer folkligt och ska ha en image av att vara tillgängligt för alla, men Carlsberg är vårt premium brand, säger Jacob Anderson , brand manager på Carlsberg.

Uppdragsgivare: Jacob Anderson och Hans Nordlöv
Arbetsgrupp: Björn Höglund, Johan Kruse, Erik Sterner, Daniel Pilsetnek, Robert Waern, Robert German 3D: Super Studio

Se bidraget här


2 the city is your stadium

KUND: stadium BYRÅ: forsman & Bodenfors

Stadium och Forsman & Bodenfors vann Månadens print i april med sin utomhuskampanj och det var oerhört nära att de nådde högst även i Månadens webb. I kampanjen "The city is your stadium" har anställda på Stadium hjälpt till att ta fram förslag på löparrundor i 33 städer. Alla städer har minst en Stadiumbutik och alla löparrundor föreslår en vätskekontroll i en av kedjans butiker. På sajten kan man se städernas löparslingor och vad det är för väder på platsen. Sedan är det så fiffigt anordnat att det ges ett förslag på lämplig klädsel. Dessutom går det fint att gå in i omklädningsrummet och prova kläderna, det är bara att klicka på plaggen så visar en modell upp de i rummets spegel.

– I kampanjen har vi haft fokus på två saker – att folk ska sporta mer och att de ska köpa de prylar de behöver hos Stadium, säger Andreas Malm , ad på Forsman & Bodenfors.

– Hela kategorin "Running", har fått en ordentlig skjuts av kampanjen, säger Thomas Jonasson , marknadschef på Stadium.

Uppdragsgivare:
Peter Janefjord och Thomas Jonasson
Arbetsgrupp: Projektledare Ann Spennare Bengtsson, produktionsledare Jenny Karlsson, ad:ar Andreas Malm, Pål Jespersen , Pål Eneroth, copywriter Rebecka Osvald, Jørgen Gjærum, formgivare Jerry Wass, Mikk o Timonen, web director Mathias Appelblad, byråproducent/web producer Martin Sandberg, planner Annki Bryhn Jansson.

Se bidraget här


3 absolut kravitz

KUND: V&S absolut spirits BYRÅ: north kingdom

Förra månaden knep Greatworks tredjeplatsen i Månadens webb för arbetet med Absolut.com. I denna omgång är det dags för North Kingdom att uppmärksammas för arbetet med Absolut Kravitz, en del av Absolut.com. Artisten Lenny Kravitz har i en specialkomponerad låt tolkat Absoluts varumärke och tio remixartister har bjudits in för att göra sin egen remix av låten. Bland artisterna finns erkända namn som Latinsizer, Luny Tunes, Little Louie Vega och Chromeo.

– Vårt uppdrag var att skapa en sajt där besökaren skulle uppleva musiken, ladda ned och sprida den till andra, säger projektledare Rebekah Kvart ,

– Vi har haft ungefär 300 000 besökare på sajten som har laddat ned 100 000 låtar. När det gäller musik kan man räkna med en viral effekt på tio om materialet är bra. Vi räknar med att 150 miljoner har sett våra annonser på nätet och att kampanjen har exponerats för 500 miljoner människor. Till exempel har New York Times skrivit en artikel om projektet, säger Patric Blixt , ansvarig för nya medier på Absolut.

Uppdragsgivare: Patric Blixt
Arbetsgrupp: Art direction och design Bjarne Melin, design och flashanimation Staffan Lamm, flashanimation Mikael Forsgren, flashprog. Isak Wiström, 3D Mathias Lindgren, projekt- och produktionsledning Rebekah Kvart, övriga projektmedlemmar David Eriksson och Robert Lindström

Se bidraget här


Se alla bidrag här



Lista