April 2007

Det var inte en av de starkaste omgångarna av Månadens webb. I toppen placerade sig Garbergs med Guldkantsgeneratorn för Telenor. En digital resekatalog och en webbradio räckte till pallplaceringar.


erik esbjörnsson erik.esbjornsson@resume.se

Dela sidan:

Byråtoppen 2006

1. Forsman & Bodenfors 60
2. B-Reel 28
3. Lowe Brindfors 27
4. Farfar 23
5. Great Works 18
6. Daddy 14
7. North Kingdom 13
8. Koko Kaka Ent. 13
9. Åkestam Holst 11
10. 3D Against all odds 10
10. Perfect Fools 10
10. Garbergs 10
11. Morgan Kane 9
11. Syndicate 9
11. Proportio 9
11. Joy 9
12. Social Club 8
12. Waytion 8
12. Dallas 8Se alla bidrag

Tio-i-topp April

1 Guldkantsgeneratorn
Telenor/Garbergs/B-reel http://www.telenor.se/familj/
2 Nya Kanarieöarna
Fritidsre sor/Joy http://www.fritidsresor.se/nyakanarieoarna
3 Lyssna när du vill
Sveriges Radio/Forsman & Bodenfors/Thomson http://demo.fb.se/s/sr/lyssna
4 V70 finansieringssajt
Volvo Personbilar Sverige AB/Forsman & Bodenfors/Kokokaka http://demo.fb.se/s/volvo/v70/byggdinegen/
5 Dailies countdown
CIBA Vision/Daddy/Big Cat http://www.daddy.se/comp/2007/manadenswebb/april/dailiescountdown/
6 Regnavbrott
Volkswagen Svenska AB/Daddy http://www.daddy.se/comp/2007/manadenswebb/april/vwtennis/
7 Fortkörningsursäkter
Vägverket/Goss/Pong http://www.goss.se/resume/april/fortkorning/
8 Välkommen till Sparköping
SBAB/Åkestam Holst/Perfect Fools http://www.sbab.se/sparkoping
9 Tips-SM
Svenska Spel/Starring http://www.svenskaspel.se/pl.aspx?pageid=4291
10 Kvarteret
Hyresgästföreningen/ANR BBDO/B-reel http://www.anr.se/kampanjer/kvarteret

Guldkantsgeneratorn

Uppdragsgivare: Suzanne Mathson/Lisa Björnberg
Arbetsgrupp: Copy Stefan Pagréus, Henning Wijkmark, ad Sebastian
Smedberg, Malin von Werder, produktionsledare Lotta Thunved, projektledare Joakim Landin, web director Bjarne Melin, byråproducent Anna Adamsson
Produktionsbolag: B-reel

1 guldkant på vardagen

KUND: telenor BYRÅ: garbergs

Kampanjen för Telenor har vi sett i tv. Personer som har gjort avtryck i historien talar om livets stora frågor, som är mer vardagsnära än vi tror.
Det handlar om tvättider, matinköp och ungar som ska hämtas på dagis. I Guldkantsgeneratorn på nätet är det vi själva som tar upp frågorna som måste ställas även om vi inte vill.
Med applikationen kan man skicka en kort ursäkt eller fråga till partnern, via e-post, mms eller röstmeddelande. De framförs av en cheerleadergrupp, ett barbershopgäng, en gospelkör, två Wagnersångare eller en pretentiös avantgardeensemble. Och plötsligt blir det mer uppiggande att få det annars så tråkiga ”jag måste jobba över” på mejlen.
Och hinner man inte hämta på dagis går det bra att gå in på sajten och skicka svaret ”det är faktiskt din tur” i samma framförande.
Enkelt, humoristiskt och med konsumentens verkliga behov i centrum.
I juryn invände man över att kampanjen inte byggde på samma idé med kändisar som den del som har gått i tv – webbvarianten borde ha funnits med överallt i kampanjen, resonerade man.
På Garbergs, som gjorde kampanjen, säger copyn Henning Wijkmark att man ville göra en variant på samma grundidé som resten av kampanjen.
– Det är en hyllning till vardags­pratet, en pampigare och roligare variant av de alldagliga frågorna. Den här varianten lämpade sig bra för nätet med interaktiva inslag, säger han.
Cheerleaders, operasångare och barbershopmän är alla professionella utövare som har castats för inspelning­en som skedde parallellt med resten av kampanjen.
Enligt Henning Wijkmark ingick webbdelen redan i briefen.

Nya Kanarieöarna

Uppdragsgivare: Mathias Lindström
Arbetsgrupp: Adam Berg, Olle Hemmendorff, Calle Kenne, John Kock, Tobias Oskarsson David Sandberg, Petter Ådén
Produktionsbolag: Joy

2 digital blädderkatalog

KUND: fritidsresor BYRÅ: joy

Turistbranschen har tidigt varit ute på webben och det är där konkurrensen mellan flyg- och charterbolag är som hårdast, vilket också har tvingat fram flera bra kampanjer som har belönats i Månadens webb. Bland annat har Vings Google Earth-liknande jordglob fått positiv respons.
Nu tar Joy och Fritidsresor ett steg tillbaka, vilket visar sig vara ett vinnande drag. Man ställer den klassiska resekatalogen i centrum i nya kampanjen för ett lika klassiskt resmål: Kanarieöarna.
På sajten kan man bläddra runt bland en rad resmål och titta på hotell och omgivningar. Redan från start får man prisuppgifter och meddelanden om beläggning. Och det verkar som projektet har varit framgångsrikt – en hel del hotell var fullbokade när webb­juryn blädd­rade runt i katalogen. Men bättre är det att få veta detta direkt än när man kommer till bokningen som på många andra sajter.
Nytt i ”Nya Kanarieöarna” är också att man från start kan välja vilket ändamål man har med resan. Blir det kryssning, spa och golf, parsemester med romantik eller en fartfylld familjesemester i år? Du väljer.

3 webbradio för alla smaker

KUND: sveriges radio BYRÅ: forsman & bodenfors

Hur många gånger har ”satsningar på webben” nämnts i radiohusets korridorer? Public service-jätten har gjort flera drag för att nå sina lyssnare på nya platser och tidigare har man släppt varianter på den webbradio som nu tar tredjeplatsen.
Förr kunde man ladda ner en ikon som fungerade som direktlänk till SR:s
alla webbsändningar. Nu kan man ladda ner liknande ikoner i samma utförande som är specialgjorda för favoritprogrammen. Totalt trettio radio­apparater kan man välja mellan – allt från ”Odla med P1” till ”P3 Rytm”.
Klickar man på ikonen på skrivbordet öppnas direkt den senaste sändningen av programmet. Programmen sparas i sin helhet i trettio dagar.
För Forsman & Bodenfors blir det ännu en placering bland de tre bästa. En ny radiokampanj har redan lanse­rats för SR och ett hett tips är att den kan dyka upp här så småningom.

Lyssna när du vill

Uppdragsgivare: Rebecka Loannidis Lindberg, Eva Sahlin, Christian Rauch
Arbetsgrupp: Kundansvarig Hans Andersson, projektledare Andreas Engstrand, produktions­ledare Helena Lignell, ad Silla Öberg, copy Anna Qvennerstedt, formgivare Nina Andersson, web director Martin Cedergren, 3D-design Viktor Larsson, webb­producent Sophia Lindholm
Produktionsbolag: Thomson

Resumé: April 2007



Lista