April 2008

Farfars lekfulla relansering av Nokias N-Gage tog jury­medlemmarna med storm. Tvåa och trea blev två
drycker, North Kingdoms onlinespel för Coca-Cola Zero och McCann Norways musikaliska webbkameralösning för läsken Super Solo.

Av: erik.esbjornsson@resume.se

Dela sidan:

Byråtoppen 2008

1 Forsman & Bodenfors 39
2 DDB 29
3 Great Works 28
4 Farfar 18
5 Peacock 15
6 Garbergs 10
6 Åkestam Holst 10
8 North Kingdom 9
9 Le Bureau 8
10 King 7
10 Saatchi & Saatchi 7
12 Albert Ken 6
12 Lowe Brindfors 6
14 Foreign 5
14 Storåkers McCann 5
14 Strawberry Frog 5
17 Fatslice 4
17 HD inhouse 4
17 Norkay 4
20 Dragster Kommunikation 3
20 Grey 3

Prod.bolagstoppen 2008

1 B-reel 28
2 Acne digital 15
3 Stockholm with love 14
4 Perfect Fools 11
5 Music bay 10
6 Man-Machine 9
6 Mobiento 9
6 Stopp 9
6 Thomson Interactive Media 9
10 Illiance 8
10 Lifelike 8
12 Fröjd6
12 Rebenga 6
12 Selberg Linde 6
12 Wreck 6
16 X-Com 5
17 MTM Sound 4
18 Dallas 3
18 Silverbullet Film 3
20 Ben Trovato 1

1. Get out and play, Nokia N-Gage Farfar
Se bidraget

2. Coke Zero game, Coca-Cola Germany North Kingdom
Se bidraget

3. Thirst hurts, Ringnes, McCann Norway / From Stockholm With Love
Se bidraget

4. Free running, K-Swiss Perfect Fools
Se bidraget

5. Girl smiles, Nanhi Kali Albert Ken
Se bidraget

6. Designa din egen miljöbil, Volvo Personbilar Sverige Forsman & Bodenfors/X-Com
Se bidraget

7. Spela lagom, Svenska Spel Garbergs/Acne Digital
Se bidraget

8. The world is noisy enough, AEG-Electrolux Perfect Fools
Se bidraget

9. Forskarrapport, Systembolaget F&B/B-reel
Se bidraget

10. Magnum Manor, Unilever Magnum Storåkers McCann/B-reel
Se bidraget

Se alla bidrag

1 Get out and play

Kund: Nokia N-Gage Byrå: Farfar

Nokia har dammat av N-Gage, spelvarumärket
som lades i malpåse efter att försäljningen av spelkonsoler med mobiltelefonifunktioner inte motsvarade förväntningarna för runt fem år sedan.
I samband med relanseringen anlitade man Farfar som gjorde en sajt med klassiska arkadspel uppdaterade till nutid, och med riktiga människor. I inledningen ser man en kille som går ut på stan i Lissabon. Efterhand som han möter fler männi­skor längs vägen växer tåget som de flesta mobilanvändare känner igen som ”Snake” – det sena 1990-talets främsta tidsfördriv på Nokias samtliga modeller.
Jon Dranger, cd på Farfar, förklarar att det var en enkel tolkning av payoffen ”Get out and play”.
– N-Gage hade tidigare riktat sig mer mot Playstation och Xbox men nu skulle det bli mer lekfullt, det är vad det handlar om. Ut och lek, säger han till Resumé.
Människorna som utgör ormen i ”Snake”-kopian rör sig i en stop motion-animation. En mängd stillbilder sattes samman till en film som på olika sajter har setts av tre miljoner människor på tre veckor. Hundratusentals besökare har sedan spelat en variant av gamla arkadspelet ”Break-out” där människor ersätter de färgglada brickorna i spelet.
– Det kommer en utveckling av sajten, säger Jon Dranger, exakt hur den ser ut är inte klart.

Fakta

Uppdragsgivare: Anssi Mäkele
Arbetsgrupp: Farfar, Hobby Film

2 Coke Zero game

Kund: Coca-Cola Germany2 Kampanjnamn Byrå: North Kingdom

Coke Zero är
produkten som ska få yngre män att dricka lightläsk. North Kingdom gick direkt till Coca-Cola med idén om ett onlinespel för män i åldern 18–29 år, som var målgruppen för kampanjen.
De är inga rookies på onlinespel – deras kampanj ”Get the glass” som har gjorts tillsammans med Goodby Silverstein & Partners har blivit en världssuccé.
Även här har man lagt ribban ganska högt i spelet där en ensam kille ska klara en rad utmaningar för att till slut få vip-biljetter till sommarens EM-turnering i fotboll.
– Målgruppen är ”heavy gamers” som spelar mycket datorspel, då får det inte vara för svårt, säger David Eriksson, cd på North Kingdom.
Spelet baseras löst på Coke Zero-filmen som handlar om en kille som har blivit dumpad av sin tjej. ”Life as it should be” är payoffen som har tagits vidare till webben i ny version. Men bildspråket finns kvar och tjejerna spelar en roll som är rejält förlegad med svenska ögon sett. Riktigt sexistiskt, om det inte var gjort med riktig ironi, resonerade juryn. David Eriksson förstår invändningarna.
– Vi har gjort det med ironi men det blir allvar i Tyskland. Så är det tyvärr när man jobbar med de marknaderna. I vår grundhistoria hade kvinnorna inte den rollen de senare fick, där gick Coca-Cola in och ändrade en hel del. Det blev en kompromiss som påverkade slutresultatet, kan jag känna som creative director, säger David Eriksson

Fakta

Uppdragsgivare: Clemens Dopjans
Arbetsgrupp: David Eriksson, Robert Lindström, Jessica Nord­lund, Klas Kroon, Daniel Wallström, Mathias Lindgren, Lucian Trofin, Kenny Lindström, Mikael Forsgren, Tomas Westermark, Johan Forslund, Ted Kjellson, David Grehn, Elisabet Halming, Roger Stighäll, Erik Eklund, Philip Clevberger
Produktionsbolag: Dreamfield

3 Thirst hurts

Kund: Ringnes Byrå: McCann Norway

Solo Super är en läsk från nors­ka bryggerijätten Ringnes. I en reklamfilm ”infekterades” en kille av en Solo Super som han drack. Varje gång han öppnade munnen strömmade musik ur hans svalg – med både önskade och oönskade effekter.
Uppdraget att ta filmen till webben gick till From Stockholm With Love.
I webbkampanjen kan alla Ringnesälskare prova på hur det känns att ha samma syndrom som killen i filmen. På kampanjsajten sätter man sig till rätta framför datorns webbkamera och varje gång man öppnar munnen strömmar samma musik ut ur datorns hög­talare som i filmen. Enkelt och humoristiskt – de ingredienser som en viral kampanj ska ha.

Fakta

Uppdragsgivare: Ringnes
Arbetsgrupp: Anniken Bjørnstad Schjøtt och Anne Kirsti Melhus projektledare, Kirsten Torkildsen produktions­ledare, Erlend Klouman Høiner och Daniel Wahlgren ad, Tore Woll copywriter, Rune Tyvold ad-assistent, David Wahlgren och André Orefjärd flash, Maurice Carlberg 3D
Produktionsbolag: From Stockholm With Love

Se alla bidrag


Bästa banner

1. Systembolaget/Forsman & Bodenfors
Forskarrapport
Se bannern

2. NK/Lowe Brindfors
Kina på NK
Se bannern


3. Samsung/Perfect Fools
Imagine painting an artwork in 2.5 seconds
Se bannern



Lista