April 2009

April blev produktionsbolagens månad i Månadens webb. Kokokaka tog storslam med både första- och tredjeplaceringen. Och Perfect Fools ståtar i ensamt majestät med andraplaceringen för H&M.

Dela sidan:

Reslutat denna omgång

1. Never ending design stories IKEA IKEA Communications/Kokokaka
2. Spring fashion H&M Perfect Fools
3. Tele2 Direct Tele2 Forsman & Bodenfors/Kokokaka
4. Break-up test Björn Borg Farfar/It’s Showtime
5. Flyktingpingis Folkoperan Lowe Brindfors
6. K•Space K•Swiss Perfect Fools
7. Pulp labs Södra Garbergs/Public Class
8. Think square Posten Logistik Daddy/Daddy Production
9. Tillsammans kan vi HIFDIF Reuterskiöld Preisler Dixelius Claesson
Wijkmark Wilde Stillerud & Reuterskiöld/
Phang Productions, Film De Liberte, Palladium
10. Sveriges nya rådhus Beijer Byggmaterial Tempel/Perfect Fools

Se alla bidrag här

Byråtoppen 2009

1 (3) Farfar 54
2 (1) Forsman & Bodefors 34
3 (2) DDB Stockholm 23
4 (-) Acne Advertising 21
5 (–) IKEA Communication 20
6 (11) Lowe Brindfors 19
7 (–) Ottoboni Group 15
8 (19) Storåkers McCann 14
9 (–) Phosworks 12
10 (6) Daddy 10
10 (7) Garbergs 10
10 (39) Jung von Matt 10
13 (8) King 7
14 (–) Daytona 6
14 (44) Pool 6
16 (19) Goss 5
17 (–) Hyper Island 4
17 (–) Ruth 4
19 (16) North Kingdom 3

Prod.bolagstoppen 2009

1 (1) Acne Digital 53
2 (4) Perfect Fools 41
3 (25) Kokokaka 32
4 (3) From Sthlm With Love 27
5 (2) B-Reel 20
6 (–) It’s Showtime 19
6 (5) Thomson Inter. Media 19
8 (5) Ilianced 13
9 (-) Legs 12
10 (–) Noc/Assorted Nuts 6
10 (25) Fröjd Interactive 6
12 (-) Avantime 5
12 (37) Bronson ID 5
12 (–) Company Magoo 5
12 (32) Sticky Beat 5
16 (–) Creuna 4
16 (–) Public Class 4
16 (–) Sigma 4
19 (37) Daddy Production 3
19 (–) Tribal DDB 3
19 (30) X-com 3

1 Never ending design

Kund: IKEA Byrå: IKEA Communications

1IKEA:s inhousebyrå IKEA Communication tar hem segern i aprilomgången av Månadens webb med en sajt som sticker ut, inte minst genom sitt udda grafiska uttryck.
Sajten The never ending design stories påminner till lika delar om barnboksillust­rationer och Monty Python. Den presenterar IKEA:s egna designer och låter dem berätta om sin syn på design. Sajten är en del i lanseringen av den nya PS-kollektionen, en satsning för att positionera IKEA som designföretag.
– Det handlar om att ta fram det senaste inom design som människor har råd med, säger Carin Steschulat Löfqvist, projektledare för kampanjen.
Sajten startar i flygande maskrosfrön. Varje frö leder till presentationer, historier av olika designer och historier om PS-produkterna. Tanken med att så frön är genom­gående i hela det kreativa upplägget. ”Alice i Underlandet” är en annan inspirationskälla som är tydlig i det visuella uttrycket.
– Vad finns i ett frö? Det kan finnas massor av historier där. Vi vill berätta historien genom designern, säger Carin Steschulat Löfqvist.
Syftet är att väcka nyfikenhet och intresse för svensk design. Den kreativa grunden är framtagen av IKEA Communications, utförandet har gjorts i ett tätt samarbete med Kokokaka som har producerat sajten.
– De har varit fantastiska på att hitta alla animationer, säger Carin Steschulat Löfqvist.
Jimmy Herdberg, cd på Kokokaka, blir förtjust när nyheten om byråns framgångar når honom:
– Jättekul! Tanken är att låta fröna öppna nya världar. Från början hade vi skyhöga ambitioner i projektet. Sedan hade vi lite svårt att skala ner det efter budget så vi lade kanske lite väl mycket tid.
Å andra sidan är han glad att de fick fria händer att kreera som de ville.
– Vi fick stor frihet att fortsätta enligt våra tankar. Vi har stort musikintresse och jobbade mycket med musiksättningen av de olika historierna, säger Jimmy Herdberg
Hur mycket har de olika designerna fått säga till om när det gäller porträtten av dem?
– De har varit med och tagit fram grundmanusen och sedan tyckt till om slutresultatet så att de kände sig bekväma. De köpte det mesta rakt av, säger Jimmy Herdberg.

Fakta

Uppdragsgivare: Carin Steschulat Löfqvist
Arbetsgrupp: ICOM Team: Martin Nordin, Olof Borgfors, Annelie Lindström, Mikael Hjelm, Anders Fredin, Niclas Folkesson, Carin Steschulat Löfqvist
Produktionsbolag: Kokokaka Team samt frilansande regissör Erik Eger, animatör Ben Baker och illustratör Nathalie Barusta Gäbel


2 Spring fashion

Kund: H&M Byrå: Perfect Fools

H&M:s vårkollektion på webben vann andraplatsen i aprilomgången av Månadens webb. Men redan innan det har kampanjen haft stora framgångar pubikmässigt.
– Den feedback vi har fått av H&M är att kampanjen är den som har fått flest besök bland alla H&M:s webbkampanjer både under en enskild dag och under en enskild månad, säger Niklas Karlsson, ad för kampanjen på Perfect Fools.
Den låg också på Creativitys topp fem-lista över de bästa kampanjerna i början av april.
Kampanjen har en modell som besökaren kan prova vårkollektionen på. Modellen går framåt, vilket ska visa hur kläderna ser ut och faller på en person i rörelse. Besökaren kan själv byta outfit när som helst medan modellen är i rörelse.
– Syftet är helt enkelt att på ett vackert och inspirerande sätt visa H&M:s vårkläder, säger Niklas Karlsson.
Enligt honom har de använt relativt avancerad teknik för att bygga kampanjen.
– Men det ska ändå ge en enkel och vacker upplevelse, säger han.
I kampanjen finns också en Facebookapplikation där kompisar på Facebook kan tipsas och kläderna kommenteras. Den funktionen är inte obetydlig för att kampanjen har fått sådan besöksstatistik, tror Niklas Karlsson.

Fakta

Uppdragsgivare: Jordan Nasser, Tove Lindholm
Arbetsgrupp: Tony Högqvist cd, Jonas Stenqvist producent, Tove Lindqvist produktionsledare, Niklas Karlsson och John Wolst ad, Karl Nord postproduktion, Andrea Linder, Rasmus Bjerén och David Genelid webbutvecklare, Sanitate & Rosenlund film- och postproduktion, Andreas Sjödin fotograf
Produktionsbolag: Pefect Fools


3 Tele2 Direct

Kund: Tele2 Byrå: Forsman & Bodenfors

Tele2:s erbjudande till företag om att abonnera på en nätbaserad telefonväxel har F&B förklarat så bra på webben att det räckte till en pallplats.
– Det är en tacksam uppgift, erbjudandet säljer sig självt. Vi har bara berättat vad det är och satt en liten humoristisk tvist på det, säger ­Mathias Appelblad på F&B.
Fåret Frank presenterar lösningens tio grundfunktioner i tio korta filmer. Dessutom kan den stressade välja hur lång tid hon vill lägga på informationen och få berättelsen i olika versioner, allt från 1 till 60 sekunder. Till den funktionen har F&B spelat in tio grundberättelser som klipps i olika versioner.
– Det ska skilja lite mellan 8 sekunder och 11 sekunder, säger Mathias Appelblad.
– Syftet är att få folk att titta flera gånger på olika tids­intervaller.
Det upplägget funkade på juryn i Månadens webb. F&B har även fått reaktioner på att sajten funkar från Tele2.
– De har fått in fler leads än förväntat och de har varit av förvånansvärt god kvalitet, berättar Mathias Appeblad.
– Då känns det som att vi har lyckats förklara vad det här är för något.

Fakta

Uppdragsgivare: Caroline Johansson
Arbetsgrupp: Hans Andersson kundansvarig, Cilla Glenberg produktionsledare, Adam Ulvegärde ad, Marcus Hägglöf copywriter, Magnus Almberg formgivare, Mathias Apppelblad webb director, Malin Careborg webb producent
Produktionsbolag: Kokokaka
Mediebyrå: Starcom

Se alla bidrag här

Bästa banner

1. ”Prissänkning”
Kund: ICA Byrå: King Prod.bolag: From Stockholm With Love
2. ”Har du vad som krävs?”
Kund: Försvarsmakten Byrå: DDB Stockholm Prod.bolag: Tribal DDB
3. ”Få bygg­råd i tid”
Kund: Beijer Bygg Byrå: Tempel Produktionsbolag: Delorean



Lista