April 2011

Bistånd, glass och bostadsbidrag. Månadens webb-topp speglar ett potpurri av sajter. Bäst gick det för Futurnitures Hans Rosling-inspirerande biståndswebb för utrikesdepartementet.

Andreas Rågsjö Thorell

Dela sidan:

Utrikesdepartementet ville ha en kampanj som skulle signalera något annat än traditionella myndighetssidor och det fick det.

1 Openaid

Kund: Utrikesdepartementet Byrå: Futurniture

Den första januari 2010 kom nya direktiv för Sveriges myndighetsvärld. Med transparensgarantin måste all information om vart Sveriges biståndspengar hamnar finnas tillgänglig på internet. Transparensen kring biståndsbeloppen har funnits där innan, men tillgänglig­heten har hämmats av krångliga byråkratiska vägar. Futurniture har löpande haft ett nära samarbete med den moderata biståndsministern Gunilla Carlssons politiskt sakkunniga Hanna Hellqvist när webbapplikationen utvecklades. Resultatet skulle signalera något annat än traditionella myndighetssidor. Mallade sidor med begränsade grafiska utsvävningar.
– Sveriges bistånd var ett tacksamt område att skapa öppenhet kring. Eftersom det sällan handlar om personuppgifter var det inte mycket information som låg under sekretess, berättar Futurnitures projektledare Jessica Bodin.

I maj förra året
fick byrån sju veckor på sig att utveckla webbplatsen. Resultatet blev en överskådlig, men omfattande grafisk framställning av det svenska biståndet från 1973 och framåt. Här kan besökarna följa utvecklingen av vilka länder som har tagit emot biståndspengarna och till vad de har använts. Framställningen påminner mycket om den internationellt erkända hälsoprofessorn Hans Roslings demografiska analyser. Uppsalaprofessorn har blivit en pionjär när det gäller att presentera forskningsdata till en bred publik. Jessica Brodin medger att han varit en stark inspirationskänsla.
– Uppdraget var att webbapplikationen skulle presentera det svenska biståndet på ett spännande och begripligt sätt. Hans Rosling har självklart varit en inspirationskälla. Men vi tittade också på andra FN-organ. Vi ville göra något nytt, säger Jessica Bodin.

Den primära målgruppen
för biståndsinformationen är forskare och journalister. Målet är att man genom den populariserade presentationen ska nå en bredare publik. Webbplatsen presenterades i samband med att biståndsminister Gunilla Carlsson höll presskonferens. Jessica Brodin anser inte att byrån genom uppdraget tar ett politiskt ställningstagande.
– Vi ser det inte som att webbplatsen tar ställning för en politisk sak eller parti. Den kommer alla politiska partier till gagn, även oppositionen.

Till kampanjsajten

Så tyckte juryn

Peter Nygren, Försäkringskassan:
– En webbplats i demokratins och öppenhetens tjänst om man vill vara lite högtravande. Men faktum är att staten anstränger sig för att skapa mer transparens och underlag för en saklig samhällsdebatt och det här är ett utmärkt exempel på hur det faktiskt går att göra något så svårgreppbart som Sveriges globala bistånd sett över tid begripligt och till och med överskådligt.

Alex Fredlund, TBWA:

– Att visa upp var biståndspeng­arna faktiskt tar vägen på det här enkla sättet tycker jag gör ett fint jobb för Sida.

Maria Andersson (suppl.), Maryland:
– Intresseväckande, tydlig och grafiskt snygg. En sida man som gärna kommer tillbaka till.

Fakta

Uppdragsgivare: Hanna Hellquist
Arbetsgrupp: Jessica Bodin projektledare, Fredrik Annell ad, Linnéa Löfdahl utvecklare, Kristofer Norén gränssnitts­utvecklare, Pascal Gagneur utvecklare
Produktionsbolag: Futurniture
Mediebyrå: Har ingen


Magnums virtuella spel har blivit en hyllad snackis.

2 Pleasure hunt

Kund: Magnum / Unilever Byrå: Lowe Brindfors

En odyssé genom det sociala medielandskapet. Ett virtuellt spel på jakt efter glass. Lowe Brindfors ”Pleasure hunt” för Magnum har blivit hyllad i reklamens bloggosfär och tog hem silver i Månadens webb. Under vår lanserade Magnum sin nya Temptationglass. Resultatet blev en påkostad webbkampanj där Lowe Brindfors skulle positionera den som en glass för lycksökare. Produktionen av den avancerade sajten tog tre månader och budgeten var omfattande.
– Det är ju en global kampanj som går på 15 marknader så visst det var en stor budget. Men inte den dyraste produktionen som vi har gjort. Webbproduktioner har ju fortfarande mycket mindre budgetar än flertalet reklamfilmer, säger Petter Lublin ad på Lowe Brindfors.

I vår har ”Pleasure hunt” blivit en snackis och hyllats på internationella reklambloggar. Även Magnums ledning i Rom och Paul Pohlman, Unilevers högste chef, har hyllat kampanjen. Det var flera ledamöter i Månadens webb-jury som reagerade på att spelet hade en alltför lång transportssträcka. Petter Lublin och ad-kollegan Patrik Westerdahl håller inte med om att sajten var överarbetad.
– Tycker du den är lång? Det beror ju på hur man spelar. Idén är att samla ”bonbons” över internet och för att illustrera internet måste man ju ha med många sidor, säger de.

Hur tycker ni att man ska använda sig av sociala medier i en webbkampanj?
– Utgå från dig själv. Vad skulle du tycka var tillräckligt snyggt, spännande, intressant eller roligt för att dela?

Till kampanjsajten

Så tyckte juryn

Peter Nygren, Försäkringskassan:
– Inte en av mina absoluta favoriter den här månaden men det är svårt att inte imponeras av den visuella upplevelse som Magnum bjuder på. De har lyckats rätt bra med att få en pinnglass att faktiskt kännas en smula lyxigare.

Maria Andersson (suppl.), Maryland:
– Otroligt snygg, innovativ och påkostad kampanj. Dock saknar jag den tydliga kopplingen till produkten som spelet gör reklam för. Som besökare blir jag mer stressad än glassugen.

Alex Fredlund, TBWA:
– En mycket fin lösning tycker jag. Det är inte det lättaste att få människor att umgås i tio minuter med en glass på internet.

Fakta

Uppdragsgivare: Alper Eroglu
Arbetsgrupp: Patrik Wester­dahl och Petter Lublin ad:ar, Henrik Haeger copywriter, Oscar Erlandsson planner, Tina Jarlerud, Mårten Forslund och Pia Stenberg account director, Lisa Flacké och Sofia Jönsson digital producent, Tobias Löfgren teknik producent, Ellinor Bjarnolf designer
Produktionsbolag: B-Reel Film production, B-Reel Films Sound och Plan8
Mediebyrå: Har ingen


Försäkringskassan vill informera ungdomar om möjligheten att få bostadsbidrag.

3 Lägenheter

Kund: Försäkringskassan Byrå: Garbergs

Försäkringskassan har varit en het politisk potatis alltsedan Alliansen tog över makten 2006. Anseendet för myndigheten är omtvistat. Med casefilmen ”Lägenheter” som var en del av en större webbkampanj ville myndigheten informera ungdomar om möjligheten att få bostadsbidrag.
– Många studerande tänker inte på att de kan ha rätt till bostadsbidrag. Vi lekte med grundinsikten att studenter finner sig i att leva med lite lägre standard – lite lägre än vad de faktiskt behöver, säger Johanna Reis, copywriter på Garbergs.

Filmen är ett
tävlingsutkast i en större informationskampanj från Försäkringskassan där man spritt banners över internet och även utvecklat uträkningsverktyget ”Mecenat”. Här kan studenter själva fylla i inkomstuppgifter för att i slutändan se om de har rätt till pengarna. Johanna Reis tycker ett Försäkringskassan är en djärv kund för att vara en myndighet.
– Det är en modig reklamköpare, som alltid har varit öppen för kreativa förslag och lösningar.

En annan kundutmaning för Garbergs är arbetet med det kritiserande energibolaget Fortum. Här kan kreatörerna vara mer imagebyggande. Med Försäkringskassan finns inget utrymme att göra varumärkesbyggande reklam när informationen är i fokus.

Just bostadsbidrag är tacksamt att kommunicera kring eftersom det är en sådan ­uppenbart positiv sak. Andra områden inom Försäkringskassan är mer bespottade, vilket självklart innebär en större utmaning.

Så tyckte juryn

Maria Andersson (suppl.), Maryland:
– En rolig och modig idé som väcker nyfikenhet. Övergången mellan kampanjen och Försäkringskassan är dock inte klockren, hade behövt vara tydligare för att nå full pott.

Alex Fredlund, TBWA:
– Jag tycker idén är roligare än utförandet. Jag hade gärna sett att de tagit hem lösningen tydligare.

Peter Nygren, Försäkringskassan:
– Jävig.

Fakta

Uppdragsgivare: Sandra Gustafsson och Peter Nygren
Arbetsgrupp: Sebastian Smedberg ad, Johanna Reis copywriter, Carl Bock digital director, Lars Staffas projektledare, Charlotte Lundquist produktionsledare, Karin Roberts formgivare
Produktionsbolag: Garbergs
Mediebyrå: Har ingen

Se alla bidrag här

Se alla bidrag här

Analys av Gustav Martner: Du kanske har en USP, men har du ett API?

API. Application protocol interface. När trebokstavsförkortningen vecklas ut blir den nästan lika vacker och mystisk som klassikern USP – unique selling proposition. Åh... känn på dem! Viska dem. Visst är de glimrande! Jag läser Harry Potter för min lille son just nu, och jag tänker då på branschen som vi jobbar i som ett Hogwarths, där mängder av vilsekomna förstaårselever viftar med trollstaven och uttalar magiska treordsbesvärjelser, och hoppas att magin ska fungera. Att konferensrumsmöblerna, skinkorna som vilar på dem och skinkornas ägare ska sväva i väg och dirigeras runt i luftrummet. Vackra tanke.

Och kanske hittar man precis som Harry en dammig gammal bok. Fast av Rosser Reeves. Den är nästan hundra år gammal. Andlöst läser man hans formler och förutsägelser. Här är sanningen. Kan jag hantera sanningen?

Och där är Marshall McLuhans komplicerade ordflöden och skrämmande träffsäkra profetior. David Ogilvys bekännelser. Böckerna viskar tyst från bokhyllorna.

Fred Wilson heter en annan trollkarl som inte alls är en död reklamgubbe, utan en högst levande och lyckad investerare, och i en film på nätet (inte en bok, alltså) delar han med sig av ”ten golden principles of successful web apps”. Högst sevärd, då mycket svartkonst numera finns på nätet.

En av hans tio principer är: ”Gör ett API”. Med ett API menas alltså en teknisk lösning som gör att det du skapar enkelt kan byggas vidare på av andra. Vi har sett många exempel på innovationer där ett schyst API har varit en del av trollformeln, allt från Facebook och Twitter till Amazon och Apple.

Förvånansvärt få vanliga mugglarföretag har dock satsat på egna API:er – och om de har gjort det har det inte gjorts på ett särskilt publikfriande sätt. Man kan beskriva det som en sådan där ”untapped potential”. Har du en e-handel: Varför inte låta den som vill bygga en liten affär åt dig? Sitter du på massor av data? Varför inte låta den som vill visualisera den? Trolla med den?

Fler borde mumla om API. Testa sedan att avsluta med en mycket uppskattad formel, den som heter ”ROI”. Det kan bli magiskt.



Lista

1. Openaid, utrikesdepartementet Futurniture
2. Pleasure hunt, Magnum/Unilever Lowe Brindfors, B-Reel
3. Skitlägenheter, Försäkringskassan Garbergs
4. Årets hetaste sommarjobb, Adecco Guava och Apt
5. Har du bollkontroll? IFK Norrköping Jerhammar & Co Reklambyrå
6. Spring/summer 2011, Åhléns Ottoboni
7. Panini bjuder Stockholm på lunch, Panini MyDesign, Dotone
8. Banner med tillfällig adress, Göteborgs Räddningsmission Goss
9. Places of inspiration by Absolut, Absolut River
10. Vabba på webben, Försäkringskassan Garbergs, Bannerboy