April 2013

DDB Stockholm klipper till med dubbelt i topp i månadens digitala omgång. Byrån kom etta med Lufthansas konstresor och tvåa med Volkswagens flyttfågel. På tredjeplats återfinns Meckas kampanj för Guldnyckeln.

Fredrik Thambert

Dela sidan:


1 Gallery Stockholm Berlin
Kund: Lufthansa Byrå: DDB StockholmPå en stenhård marknad gäller det att sticka ut med n ågot annorlunda. En gammal sanning som DDB har tagit fasta på med kunden Lufthansa. Ett av bolagets främsta resmål är Berlin, men det råder tuff konkurrens och prispress på rutten till den tyska huvudstaden.

Därför har de valt att paketera om erbjudandet. I stället för rabatter ade biljetter säljer de konstverk där en flygbiljett ingår. För att hämta verket måste du åka till Berlin och besöka ett utvalt galleri.

– Lufthansa vill nå fler och yngre resenärer. Idén är sprunget ur det faktum att konsten är kännetecknande för staden. Det finns många duktiga konstnärer som lever och verkar i Berlin, och många gallerier. Idén blev att sälja konst i stället för flygbiljetter, säger Daniel Vaccino, copy på DDB Stockholm.

Genom att besöka sajten Gallery Stockholm Berlin, byggd på e-handelsplattformen Tictail, kunde besökarna spana in verken och slå till. Kampanjen har genomförts med noll kronor i mediebudget. De valde att helt och hållet förlita sig på spridning.

– Det finns redan många vanliga utbudskampanjer. Det är många som slåss om passagerarna. Vi hade en relativt begränsad peng som vi ville skapa trevlig uppmärksamhet med, säger Daniel Vaccino.

Han berättar att utfallet blev lyckat då kampanjbiljetterna sålde slut snabbt. Framöver vill de skala upp idén och exportera den till fler marknader.

Så tyckte juryn Caroline Söderquist, Great Works:
Bra idé som både ger incitament för resan, samt lyfter något som Berlin är känt för - konst.

FaktaUppdragsgivare: Magnus Engvall
Arbetsgrupp: Christoffer Mård & Katarina Mohlin digital producer, Charlotte Lusiak account director, Robin Karlsson & Martin Runfors web designer, Andreas Fabbe technical director, Daniel Vaccino copywriter, Lisa Vaccino & Joakim Khoury, ad:ar, Magnus Jakobsson & Fredrik Simonsson cd:ar



2 Flyttfågeln
Kund: Volkswagen Sverige Byrå: DDB SthlmFör tredje året i rad säljer Volkswagen sin Passat med ett vinteranpassat erbjudande. Detta med hjälp av en kampanj som bygger på vinterunika företeelser. Först var det skylten på isen, sedan björnen i idet, och nu fiskgjusen som flydde kylan för varmare breddgrader. Med hjälp av GPS-sändare kunde besökarna på kampanjsajten följa fågelns resa, och även tävla genom gissa när den skulle återvända till Sverige. Erbjudandet gällde så länge den var borta.
– Den tekniska delen av kampanjen producerades av vår tech-avdelning i samarbete med en ornitolog från Lunds Universitet. Han har följt den här fågeln i flera år, i forskningssyfte, så en stor del av det tekniska, till exempel GPS-sändningen, var redan på plats, förklarar Nick Christiansen, copy på DDB Stockholm som ligger bakom kampanjen.

Vad ger den här typen av kampanj utöver den traditionella utbudsmarknadsföringen?
– Det här blev ju den traditionella utbudsmarknadsföringen, det är det som gör den så bra. Man ger en intressant twist till något som annars lätt blir tradigt. Sen att vi samtidigt kopplar samman VW med både teknik och natur gör det ju inte sämre. Man skapar någonting fint för sig själv att prata om.

Vad fick ni för respons?
– Bra tycker jag. Många verkade snappa upp att det var just ett roligare sätt att göra ett rent taktiskt erbjudande – just den organiska känslan i kampanjen, att man aldrig vet hur kampanjen kommer att te sig.

Vad blir nästa vinters lösning?
– Det vet man inte. Vi får se hur länge vi fortsätter med den här kampanjtypen. 

Så tyckte juryn Caroline Söderquist, Great Works:
Roligt att få följa en fågels flytt, men kopplingen till varumärket känns lite långsökt.

 

FaktaAbetsgrupp: Magnus Jakobsson & Fredrik Simonsson cd:ar, Nick Christiansen & Stefan Gustafsson copy, Joel Ekstrand & Lennart Claesson ad:ar, Jenny Kaiser business director, Peter Grönlund account director, Katarina Mohlin web producer, Therese Loodin account manager, Martin Runfors web director, Koji Wakayama web developer, Andreas Fabbe technical director, Eskil Lundberg motion graphics, Niklas Andersson graphic designer


 

3 Hackade sajter
Kund: Swedma, Guldnyckeln Byrå: MeckaGuldnyckeln är tävlingen som belönar direktmarknadsföring och arrangeras varje år av Swedma. Problemet är att de flesta som tävlar är specialiserade dm-byråer, snarare än större fullservicebyråer och digitala aktörer. Detta faktum ville branschorganisationen göra någonting åt, och tog med hjälp av reklambyrån Mecka fram en kampanj riktad mot just dessa.

– Vi gjorde en analys där vi ringde en rad byråer och frågade om de jobbar med dm. Många sa att de inte gjorde det. Men när vi tittade på deras case konstaterade vi att de visst gjorde det. Vi frågade dem också vad "dm" betyder, och konstaterade att det råder en stor missuppfattning av vad det är. Många tror att det bara är traditionella utskick, säger, Mats Alfredsson, vd och projektledare på Mecka.

Lösningen blev att "hacka" ett antal byråers sajter. Mejl skickades ut till kreatörer och projektledare där de fick frågan om de var sugna på att vinna pris. Genom att klicka på en länk kom de till byråns sajt, och kunde där se några av sina kampanjer som kunde vara med och tävla i Guldnyckeln. I själva verket var det dock avbilder av sajterna, och genom ett klick kunde man ta sig vidare till tävlingens hemsida.

Mats Alfredsson säger att kampanjen lyckades väl, då antalet tävlande bidrag liksom besökare överträffade målen.
– Det var speciellt att göra reklam mot reklambyråer. Det är en utmaning att göra reklam mot sin egen bransch. Man bli mer granskad. Men det var jäkligt spännande och det blev mycket bra cred.

Så tyckte juryn Lisa Granberg, DDB Stockholm (suppl.):
Om man tittar på målgruppen för kampanjen, nämligen vi, så är det här ett bra grepp. Smart att påminna om en tävling genom att leda folk via deras egna jobb och kampanjer.

FaktaArbetsgrupp:
Kristian Sahlberg & Oskar Pettersson ad:ar, Lasse Kampe copy, Linda Andrén & Mats Alfredsson projektledare, Stefan Wiklund produktionsledare, Andreas Norén & Emma Tyrén originalare, Magnus Tapper & Andreas Gotfredsen webbutvecklare


Bra vinnare som kunde nått längreJohanna Gardner

Månadens omgång av digitalt var inte den starkaste som juryn har sett i år, men här gömde sig många bra grundidéer. Dock var det få bidrag som lyckades förvalta den ursprungliga tanken och få den att verkligen fungera hela vägen ut.

De som lyckades bäst var DDB Stockholm för Lufthansa, som med Gallery Stockholm Berlin har tagit fasta på Berlin som hotspot för samtida konst. Kombinationen konst och weekendresa till Berlin passar som hand i handsken, och genom att sälja verk av Berlin-baserade konstnärer till priset av en weekendresa, med weekendresan inkluderad, sänker man tröskeln för att handla konst. Dessutom ger det ett mervärde i upplevelsen av att hämta sin nya tavla på plats i galleriet.

Den raka idén vann över juryn, som dock kände att kampanjen kunde ha nått ännu längre. Berlin är en konststad med mängder av gallerier och konstnärer. Lockelsen i att resa för att se på och inhandla konst blir något förminskad av att fokusera på endast ett galleri och ett fåtal verk, och för att lyfta det hela hade juryn gärna sett en vidare inbjudan till att ta del av Berlins konstutbud.

Johanna Gardner är head of production på Perfect Fools



Lista

1. Lufthansa, Gallery Stockholm Berlin, DDB Stockholm
2. Volkswagen Sverige, Flyttfågeln, DDB Stockholm
3. Swedma - Guldnyckeln, Hackade sajter, Mecka Reklambyrå
4. CT Food, @askctfood, Luong Lu, Farnaz Sajadi
5. KTH, The Booster Project, FamiljenPangea
6. Åbro, Bryggmästarens Special Edition, Acne Advertising
7. Skandiamodellen, Skandia, Acne Advertising
8. Sida, Africa is great, MRM Stockholm
9. Hornstull, #Hornstull, Abby Norm
9. Porteur, E-mails from Africa, M&C Saatchi

Jury


Niklas Lindström
Juryordförande


Lotta Mellgren



Tobias Carlson


Tove Eriksen Hillblom


Johan Baettig


Emelie Lundin


Patrick Kampmann



Caroline Söderquist


Patrick Dry


Johanna Gardner