April 2014

Umeå Energis viralsuccé fick digitaltjuryn på fall denna omgång. Men också rädslokliniken i ”Minecraft” och den skräddarsydda Spotifyreklamen fick tummen upp.

Fredrik Thambert

Dela sidan:


1 Leva med lagg
Kund: Ume.net Byrå: ANR BBDOAlla som någon gång har spelat dataspel online vet att lagg ä r ett otroligt irriterande och vanligt förekommande fenomen. Därför söker inbitna gamers efter den bästa uppkopplingen på marknaden.

Ume.net, som är en del av Umeå Energi, erbjuder ett av världens snabbaste bredband på den lokala marknaden. Men hur berättar man det för den tro gnaste målgruppen?
Ett sätt hade kunnat vara gammal hederlig annonsering. Men ANR BBDO valde att lägga fram en idé som skulle sprida sig världen över – och tillbaka till Umeå igen. Konceptet går ut på att ett riktigt kompisgäng (inga skådisar alltså) fick möjligheten att testa p å lagg i vardagen.

Effekten uppnåddes genom ett par specialanpassade Oculus Rift-glasögon med fördröjning. De dråpliga scenerna filmades under två dagar och klipptes ihop till en kortfilm som i skrivande stund har över fem miljoner visningar på YouTube. Klippet har delats världen över och uppmärksammats på ett otal sajter och forum under våren.

– Internet är ju större än Umeå, och vi tyckte det vore kul för männi­skorna i staden att folk i USA är avundsjuka på deras bredband. Det blir ett sätt att bygga den lokala stoltheten, säger Oskar Skott, ad på ANR BBDO.

Det stora genomslaget har också gjort att många Umeåbor glatt har uppmärksammat klippet. Men att det skulle bli en succé var inte givet på förhand.

– De är väldigt modiga reklamköpare då det är väldigt svårt att avväga hur det kommer att gå. Det var ett vågat sätt att utföra kampanjen, men de förstod att erbjudandet i sig skulle tillala, säger Stephanie Moradi, copy på byrån.

Så tyckte juryn:Markus Lindsjö, CP+B:
Månadens vinnare i min bok. Lite tveksam till om det fortfarande är ett stort bekymmer med lagg, men det spelar ingen roll eftersom det dramaturgiska greppet är kul och jag gärna kollar på hela filmen. Och vips har jag lärt mig att Ume.net levererar ruskigt snabbt bredband.

Emmeli Österdahl, Great Works:
En mindre och relativt okänd bredbandsleverantör som Ume.net behöver extra krut i sin kommunikation för att sticka ut bland jättar som Comhem och Telia. "Leva med lagg" är ett kreativt, smart och underhållande experiment som leverera med råge. Att det känns lite hemmasnickrat är bara en fördel. Charmigt.

Ann Persson, Jung Relations:
Inget kan göra mig så irriterad som lagg. Att kolla på IRL-lagg från Ume.net är däremot bara LOL.

Per Stenius, McCann:
Ett lysande exempel på hur man med en smart idé och relativt små medel kan lyckas få uppmärksamhet för ett lokalt litet företag långt utanför landets gränser. Sen att säkert 98% av alla de 5 miljoner som har sett filmen inte har möjlighet att köpa produkten är en annan sak. Men de allra flesta i Umeå har numera säkert sett den också. Mycket bra.

 

FaktaArbetsgrupp: Oskar Skott ad, Stephanie Moradi & Daniel Åhlman copy, Andreas Lönn cd, Anna Jensen planner, William Björnstjerna grafisk designer, Fredrik Pantzerhielm projektledare, Giustina Guariglia produktionsledare, Camilla Westman pr-ansvarig
Produktionsbolag: Stopp i samarbete med Hard Hat



2 Don't fear smoking
Kund: A Non Smoking Generation Byrå: Deportivo
"Rökning dödar" är det vanligaste budskapet när samhället varnar för konsekvenserna av cigaretter. Ändå börjar tonåringar röka på daglig basis. För A non smoking generation gäller det att tränga igen de slentrianmässiga slagorden och nå de som trots riskerna väljer att prova rökning i unga år.

På Deportivo började de därför fundera kring vilka drivkrafter som ligger bakom. De kom fram till att rädsla var en viktig faktor. Rädsla för att inte passa in eller för grupptrycket. Lösningen blev därför en "rädsloklinik" där ungdomar kan få prata om sina rädslor med en psykolog. För att nå dem där de befinner sig skapades kliniken i onlinespelet Minecraft.

Under två veckor fanns psykologen till hands varje dag under tre timmar per kväll. För de som ville prata enskilt kunde de använda sig av chattjänsten Kik. Att A non smoking generation valde ett så annorlunda sätt att nå ut fick stor uppmärksamhet.

– Ungdomarna gick igång på det här över förväntan. De spred och diskuterade själva. Vi fick också otroligt fina berättelser där ungdomar kom ut och berättade hur de känt själva kring rädslor i tonåren, säger Mårten Hedbom, kreatör på Deportivo.

Utan att kunna ge några exakta besökssiffror var det "tusentals" som var inne på Minecraftkliniken under perioden. Den omskriven i ett stort antal medier, vilket hjälpte till att skapa ytterligare spridning.

– Vi engagerade ett antal ambassadörer som är stora i målgruppen och gjorde ett gediget pr-arbete för att skapa buzz. Allt sammantaget gjorde att besökarna hittade dit. Vi försöker alltid hitta en intressant grundidé med en stark pr-vinkel.


Så tyckte juryn:Ann Persson, Jung Relations:
Imponerade och kreativ onlinelösning! Jag gillar rädslokliniken och att det tydliga budskapet om rädsla och rökning är genomgående.

Per Stenius, McCann:
Jag älskar Deportivos förmåga att hitta oväntade vinklar och kanaler för att få ut sina budskap. Däremot känns kanske inte kopplingen mellan rädsla och rökning helt solklar, även om det säkert ligger något i det. Att använda Youtube-kändisen Tejbz för att få ut kampanjen i målgruppen är också väldigt smart.

FaktaArbetsgrupp: Deportivo


3 En virtuell version av Theo Hultberg
Kund: Chalmers tekniska universitet Byrå: CP+BCP+B:s rekryteringskampanj till Chalmers vann senaste omgången av Månadens Radio – och kommer också på tredjeplats i den digitala kategorin. Kampanjen är specialgjord för Spotifylyssnare i ett antal utvalda områden i Göteborg, Stockholm och Malmö.

En autogenererad röst utger sig för att vara den forne Chalmers-studenten Theo Hultberg som i dag bland annat arbetar med att göra kreativ radioreklam. Genom att använda Spotifys lyssnardata kunde de räkna ut var lyssnaren bodde, och sedan skapa specialanpassade budskap.

De gick i stil med: "Vi vet att du bor i Mölndal och är i åldern 18-25 och bara har en tur med 753-an till Chalmers. Universitetet där du i värsta fall blir en eftertraktad arkitekt, ingenjör eller sjökapten".


Så tyckte juryn:Ann Persson, Jung Relations:
Skoj sätt att visa upp Chalmers men upplevelsen blir dessvärre platt när informationen om användaren är så pass tunn.


FaktaUppdragsgivare: Johan Wetterberg Arbetsgrupp: Gustav Martner cd, Dennis Rosenqvist ad, Jimmy Hellkvist & Hannah Nachemson copy, Jonas Bergdahl Chi interactive developer, Karin Branmark projektledare
Produktionsbolag: CP+B


Sebastian Smedberg, art director, Garbergs
  WTF + LOL + OMG = VIRALDu älskar att använda formler och bokstavsförkortningar. Erkänn. Du vill ha en USP. Gärna i kombination med hög TRP för att generera ännu högre SoV och CTR. Men den senaste tiden har du känt dig förvirrad. Alla dessa nya medier som inte vill låta sig tämjas av din listiga segmenteringsmodell.
Som varken vill köpas eller planeras. Som plötsligt bara verkar hända för vissa. Delas, spridas och gillas. Men det händer inte dig. Inte förrän nu. Konstpaus. Trumvirvel. Redo?

Nu säger jag det. Det finns en formel även för viraler.

WTF + LOL + OMG

En lika enkel som effektiv checklista för att avgöra om din film har potential att bli nästa YouTube-raket. Innehåller den ett element av WTF? Bra. Hur är det med LOL? Check. OMG då? Känner du något av det i din film? Jaså det också, grattis! Du lyckades pricka in alla tre grundelementen för en lyckad viral. Svårare än så är det faktiskt inte. De episka framgångarna för Volvo­ Trucks berodde således inte på USP:en "dynamiskt styrsystem" och Iprens previrala succé berodde inte på att sångtexten innehöll tablettens alla produktfördelar.

Månadens vinnare från Umeå Energi har åtminstone en rejäl dos WTF och LOL i sig vilket hittills har resulterat i drygt 5,2 miljoner visningar på YouTube. Vi kan bara föreställa oss vad som hade hänt om de klämt in lite OMG också.

Ett sista tips, prova gärna formeln i traditionella medier också. För om vi ska vara helt ärliga, hur LOL är det med en USP egentligen?

Sebastian Smedberg, art director, Garbergs


Lista

1. Ume.net, Leva med lagg, ANR BBDO2. A non smoking generation, Don't fear smoking, Deportivo
3. Chalmers, En virtuell version av Theo Hultberg CP+B
4. McDonald's Sverige, McDos, DDB Stockholm
5. ICA, ICA Glasses, King
6. SSU, #wefie2014, Deportivo
7. Försvarsmakten, The job bot, DDB Stockholm
8. Brothers, If the suit fits, Pool
9. KLM Sverige,KLM Pack&Go Race, Pool
10. Björn Borg, Unite the lovers, Garbergs

Jury


Andreas Ullenius


Sebastian Smedberg




Emmeli Österdahl


Ann Persson


PJ Lindqvist


Markus Lindsjö


Per Stenius



Agnes Stenberg-Schentz
 
Frida Siversen Ljung
 
Kristin Bergem