April-maj 2010

Med SVT:s hemliga klubb för de minsta plockade Ben Trovato förstaplatsen i vårens webbomgång. En flashfri sajt av Chevychase Design för fotograf Sven Prim kom tvåa följd av Phosworks ”The sims”-jobb.

Tero Marjamäki

Dela sidan:

Se alla bidrag här

1 Hemliga klubben

Kund: SVT Byrå: Ben Trovato

”Engagerad, rolig och framför allt snygg.” Det var juryns samlade röst kring Månadens webbvinnare - Ben Trovatos ”Hemliga klubben” för SVT.

Syftet med sajten var att ta vidare karaktären tant Lyckra från tv-serien ”Hemliga klubben” ut på nätet, och göra en sajt som förlängde karaktären in i den digitala världen.
– Vi blev kontaktade av SVT som hade ett nytt tv-program under utveckling som var tänkt att vara en sorts förshow till vanliga ”Bolibompa”, säger Staffan Berg, ad på Ben Trovato.

Förshowen – ”Hemliga klubben” – är baserad på tv-programmet med samma namn och vänder sig i första hand mot barn i åldrarna 3–5 år.

Om besökarna lyckas ge rätt lösenord på sajten blir de insläppta av tant Lyckra som behöver hjälp med bland annat uppfinningar, kakuppdrag och en oljudsmaskin.
– Att jobba med den här kampanjen var nästan lite som att återvända till rötterna då flera på byrån hade jobbat mot barn tidigare, säger Staffan Berg.

Under de dryga tre månader som det tog att ta fram sajten stötte man på en del produktionsmässiga utmaningar.
– Det var, som nästan alltid i alla projekt, både tids- och budgetutmaningar. Det var också en stor utmaning att få till tilltalet lika naturligt som det är i tv-serien så att båda delarna hänger ihop, men jag är väldigt nöjd med slutresultatet.

Det kändes som att sajten tog väldigt lång tid att ladda?
– Ja, poängen är att det ska ta lite tid. Ofta när man gör sajter ska de vara väldigt snabbnavigerade och innehållet ska laddas fort, men när man gör sajter för barn måste man tänka tvärtom och göra det mer metodiskt och långsamt. När det gäller den här sajten märkte vi att barn levde sig in spelen och de interaktiva­ delarna, och ­något som var befriande var att inte behöva göra allt klickbart utan mer så att det flyter på så att barnen kan leva sig in i den här fantasivärlden.
– Rent dramaturgiskt är sajten gjord också så att det går att sluta när man känner sig klar, utan ett riktigt slut.

Se bidraget här

Så tyckte juryn

Anna Nauckhoff, Granath Euro RSCG:
– Väldigt välriktat för målgruppen. Superpedagogiskt, gulligt och riktigt underhållande – även för vuxna.

Jessica Torstensson, IUM:

– Väl genomtänkt sida som förlänger programmet på webben. Känns väldigt pedagogiskt och väl genomarbetat. En värdig vinnare.

Ola Westher, Start Communication:

– Passar målgruppen utmärkt. Väldigt bra dramaturgiskt uppbyggd. Interaktivitet som är underhållande och kul. Bra puts på hantverket som höjer intrycket.

Fakta

Uppdragsgivare: Nina Mangefors
Arbetsgrupp: Staffan Berg, Simon Broström, Aron Ögren, André Teilmann, Mille Trygg-Wiberg
Produktionsbolag: Ben Trovato


2 Sven Prim

Kund: Sven Prim Fotograf Byrå: Chevychase Design Studio/Emil Olsson

Glöm häftiga flashanimationer och omständliga sajter som tar lång tid att ladda. Webb- juryn hyllade enkelheten i foto­grafen Sven Prims sajt och gav silvret till Chevychase­ Design Studio, tillsammans med Emil Olsson.
– Vi har jobbat med Sven ganska länge, och tycker att hans bilder är fantastiskt bra, tanken med den här uppgraderade sajten var att på ett enkelt sätt visa upp hans bilder, säger Jesper Robinell ad på Chevychase Design Studio.

Byrån, tillsammans med Emil Olsson, kom efter flera lösningar fram till en slutligen helt flashfri sajt.
– Vi jobbar generellt helt utan flash, och ett önskemål från Sven var också att ha en sparsmakad sajt med bilderna i fokus. Därför har vi också lagt in endast en liten förklaring på bilderna, och en liten, liten beskrivning vem Sven Prim är. Tanken var att i stället låta bilderna göra jobbet.

Juryn föll för sajten som på ett väldigt enkelt och lite annorlunda sätt visade upp Sven Prims portfölj på ett sätt som gjorde sajten till ett virtuellt galleri. Eller som Anna Nauckoff på Granath Euro RSCG, juryledamot i Månadens webb sade:
– Om man som fotograf på något vis ska presentera sina alster, så är det så här. Snyggt, direkt och okonstlat.

Tror du att utvecklingen kommer att gå mot mer flashfria sajter?
– Absolut, men jag tror att det kommer gå två vägar, dels kommer det att bli mer sådana här typer av lösningar­, där det blir lättare för utvecklarna, och användarna, i just det här projektet utvecklade vi sajten så att Sven själv ­enkelt kan uppdratera sajten med nya bilder. Men jag tror att det absolut finns en marknad för flash också, säger Jesper Robinell.

Se bidraget här

Så tyckte juryn

Anna Nauckhoff, Granath Euro RSCG:
– Om man som fotograf på något vis ska presentera sina alster, så är det såhär. Snyggt, direkt och okonstlat.

Jessica Torstensson, IUM:
– Inspirerande och enkelt. Jag slutar inte förrän jag har sett alla hans fotografier. Fler sådana sidor tack!

Ola Westher, Start Communication:
– En sajt alla fotografer borde titta på. Varför gör inte fler så här?
Extremt enkelt och avskalad. Verkligen tänket, vad vill du mig? Jo titta på bilder.
– Det finns en hel del liknande siter som har liknande manér, men denna är helt klart värd att lyfta fram som ett bra exempel för fotografer. Bra bilder är det ju också.

Fakta

Uppdragsgivare: Sven Prim
Arbetsgrupp: Jesper Robinell ad, Jojo Brännström ad, Emil Olsson visuell utvecklare
Produktionsbolag: Chevychase Design Studio/Emil Olsson


3 Sims 10 år

Kund: EA Sports Byrå: Phoswork

Tredjeplatsen går till Phosworks Digital Industries med jubileumssajten för tv-/datorspelet ”Sims”. Uppdraget var att bygga en onlinekampanjen, för att få ”Sims”-användare i hela Norden att uppmärksamma att ”Sims” fyller tio år samt att öka intresset för ”Sims 3”.

Kampanjen aktiverade alla de forum som Electronic Arts Nordic driver för ”Sims”, och bearbetning av målgruppen gjordes via direktkommunikation och banner i de olika forum där medlemmarna är. Målet för projektet var att skapa engagemang och att återaktivera de nordiska ”Sims”sidorna.

Genom att sprida ett rykte på forumen om en hemlig länk till en sida under konstruktion startades buzzen kring kampanjen. När den väl var i gång fick besökarna, som även är ”Sims”-medlemmar och som har varit inne på den hemliga sidan, reda på att jubileumssajten för ”Sims 10 år” inte kan starta eftersom borgmästaren är försvunnen.

Den hemliga sidan byggdes om till ett privatspanarrum där besökarna fick hjälpa till att leta upp borgmästaren. Via olika ledtrådar inleddes en jakt i sex veckor. De mest ­aktiva spanarna belönades med priser, och deltagarna har kunnat kommunicera händelse­förlopp och olika ledtrådar med varandra på sajten.

Byrån arbetade från början med ett grundmanus men kampanjen har också varit dynamisk genom att den feedback som medlemmarna har givit har blivit integrerad och adderats in i manuset ­under kampanjtiden.

Juryn föll pladask för bidraget, Jessica Torstensson, IUM, juryledamot i Månadens webb:
– Ett lysande skolexempel på hur man kan ta till vara på styrkorna i digitala medier. Äntligen!

Se bidraget här

Så tyckte juryn

Anna Nauckhoff, Granath Euro RSCG:
– Smart och välarbetat sätt att skapa nyfikenhet och engagemang. Kul och bra att historien formades under resans gång utefter användarnas input.

Jessica Torstensson, IUM:
– En väl genomtänkt strategi som har dragits hela vägen där EA involverar användarna för att skapa nyfikenhet. Detta är med andra ord ett lysande skolexempel på hur man kan ta till vara på styrkorna i digitala medier. Äntligen!

Ola Westher, Start Communication:
– En bra kampanj som har ett tänk genom hela flödet. Att skriva om kampanjen under resan är något som är framtiden.
Anpassa, lyssna och aktivera. Microsoft gjorde till exempel ett liknande upplägg för spelet ”Halo 3”.
Sprida rykten, hemliga sidor som aktiverar användarna och får dem att känna sig intelligenta & speciella.

Fakta

Uppdragsgivare: Ulf Thor
Arbetsgrupp: Jonas Hjelmqvist account manager, Patric Thulin cd, Karolina Edin, produktionsledning, Dennis Kennbäck redaktör, Johan Adolfsson graphic design, Micke Ahlinder flashdesign, Peter Drugge programmering
Produktionsbolag: Phosworks

Se alla bidrag här



Lista

1 Hemliga klubben, SVT Ben Trovato
2 Sven Prim, Sven Prim Fotograf Chevychase Design Studio/Emil Olsson
3 The sims 10 år, Electronic Arts Nordic Phosworks Digital Industries
4 Nu är det dags att välja sida!, Majblommans riksförbund Sturm & Drang
5 Monark – vårkänslor, Cycleurope Ny reklam
6 Burberry Eyewear Spring/Summer collection 2010, Burberry Ltd Kokokaka