Årets bästa webb 2006

Forsman & Bodenfors var överlägsna i kategorin webb 2006. Med två vinster och 22 tio-i-topp-placeringar sopade de banan med övriga byråer. I kategorin radio var Delorean som vanligt i en klass för sig.

Dela sidan:

Årets bästa webb totalt 2006

BYRÅER
1 Forsman & Bodenfors
2 B-Reel
3 Great Works
4 Koko Kaka Entert.
4 Farfar
6 Lowe Tesch
7 Daddy
8 Perfect Fools
9 Åkestam Holst
10 Projector
10 North Kingdom
UPPDRAGSGIVARE
1 V&S Absolut Spirits
2 Ikea
3 Saab
4 Carlsberg
4 Volvo
6 Aftonbladet
7 Stadium
8 Sveriges Radio
9 Dagens Nyheter
10 Statoil
10Systembolaget

Great Works stärkte sin position 2006. ”Bling bling”-kampanjen för Absolut gav förstaplats i december.

Ett mognare internet har skapat förutsättningar för kvalitetsreklam. Under ett år med stark tillväxt inom webbreklamen var det de byråer som utnyttjade mediets möjligheter som tog hem priserna. Förra året sammanföll högkonjunkturen med den nya internetvågen, webb 2.0, som det har skrivits åtskilligt om i teknik- och näringslivsspalterna. Boomen gav en extra skjuts åt den redan starkt växande internetreklamen. Och bidragen till Månadens webb påverkades av betydligt större budgetar än tidigare. Även om pengar aldrig är en garant för framgång i Månadens webb är det en hjälp på vägen. På så sätt ryckte Great Works från en tidigare femteplats förra året till en tredjeplats i den totala ligan 2006. Tio topp tio-platser kan man i hög grad tacka samarbetet med V&S för.

För spritjätten har tagit webbreklamen till en ny nivå med flera framgångsrika Absolutsajter. Den stora giganten är och förblir en välkänd Göteborgsbyrå. Forsman & Bodenfors dominerar i de flesta kategorier och även i webben, med kampanjer för Ikeas garderober och Apotekets barnförkylningsakut som lysande exempel.Såväl Great Works som F&B har vunnit juryns gillande genom att inte bara bränna pengar utan bränna pengar med finess. De som maximalt har utnyttjat webbens möjligheter har gått stärkta in i det nya året.



Lista