Augusti 2007

Efter många turer kring poängräkningen stod slutligen Forsman & Bodenfors resebevakare som ensam vinnare med uppstickaren Jung och Saatchi & Saatchi hack i häl.

Fredrik Hansson fredrik.hansson@resume.se

Dela sidan:

Se alla bidrag

Byråtoppen 2007

1. Forsman & Bodenfors 80
2. Lowe Brindfors 35
3. B-reel 33
3. Farfar 33
5. Daddy 27
6. Thomson Interactive Media 21
7. Perfect Fools 20
8. Koko Kaka Entertainment 19
9. Great Works 18
9. Swiff 18
9. Åkestam Holst 18
12. Dallas 17
13. Fatslice 13
13. North Kingdom 13
13. Saatchi & Saatchi 13
16. King 10
16. 3D Against all odds 10
16. Garbergs 10
16. Frost New Media 10

Ving resebevakare

Uppdragsgivare: Claes Pellvik och Camilla Miranda
Arbetsgrupp: Greger Andersson projektledare, Erica Berghagen produktionsledare, Karin Frisell ad, Jonas Enghage copy, Karin Nolmark/Lars Jansson formgivare, Martin Cedergren web director, Sophia Lindholm byråproducent
Produktionsbolag: Thomson Interactive Media

Foto: Johanna Bodin

1 Ving resebevakare

Kund: Vings Byrå: Forsman & Bodenfors

Är du trött på att finkamma internet gång efter gång i jakten på den där perfekta resan som passar just dig? Lösningen sägs heta Ving resebevakaren. Med hjälp av en liten applikation som du laddar ned från Vings webbplats får du tillgång till alla Vingresor som passar dina krav. Du kan själv ställa in kostnad, pris och land och får därefter direkt meddelande så fort någon resa matchar din specifikation.
– När det handlar om sistaminuten vill folk handla direkt, det blir jobbigt att följa dagspressen eller tända upp sajten och leta lediga hotell och så vidare. Då är det mycket lättare att ladda ned ett litet program som snabbt och enkelt ger senaste informationen utan omvägen via webbplatsen, säger Greger Andersson projektledare på Forsman & Bodenfors.
Vings varumärke får genom resebevakaren en stark närvaro bland resesökare eftersom programmet ligger fysiskt på deras datorer.
– På det här sättet kan vi placera ut varumärket så nära kunden som möjligt, på deras skrivbord. Folk påminns dagligen om Vings närvaro. Vi har valt att inte göra en jättekampanj kring det här utan har bara använt Vings egna kanaler, trots det är programmet välanvänt och har laddats ned fantastiskt mycket, säger Greger Andersson.
Varför har vi inte sett det här innan?
– Det flesta förstår inte nätets möjligheter, de fortsätter jobba likadant som de gör analogt. Samma sak gäller mångas webbplatser. Ofta är de inte helt nöjda med sina sajter men gör inget åt det eftersom det är ett så komplex förändringsarbete. I stället kompenserar man med en dyr kampanjsajt. Webbplatsen är ju det som bäst ska spegla företagets varumärke. Många resebolag är inte med där, säger Greger Andersson.


GreenRoomSessions

Uppdragsgivare: Björn Mannervik
Arbetsgrupp: Projektledning Jung, grafisk form Sandberg & Timonen, webb Fatslice/Funflower co, 3D-grafik, Bildmekanik, musik Erik Jansson
Produktionsbolag: Fatslice/Funflower

2 GreenRoomSessions

Kund: Heineken Byrå: Jung

Kopplingen mellan öl och klubbliv har aldrig varit svår att göra men Jung har valt att gå ett steg längre i Heinekens senaste webbsatsning. Med hjälp av bland annat syntar, trummaskiner och gitarrer kan du skapa din egen klubbmusik, det enda som krävs är lite tålamod och skicklighet.
– Heineken har krogen som hemmaarena och i Sverige kommunicerar man mycket med musik och det var det vi ville bygga på ytterligare. Vi har nischat in oss på musik, klubbkultur och storstad, säger Jesper Kling på Jung.
Juryn hyllade sidans genomarbetade utseende och avancerade verktyg men tyckte samtidigt att målgruppen kändes en aning snäv. För Jesper Kling är det naturligt.
– Det var en avvägning vi fick göra, vi valde att tänka långsiktigt och nischade mot en kräsen målgrupp. Hade vi valt att göra det enklare hade det blivit mer kortsiktigt, nu finns det ett djup och en anledning att komma tillbaka. När vi gick in i projektet var tanken en lång livslängd.
Vad måste ölreklam på nätet bli bättre på?
– Det där lilla extra fattas ofta, den tekniska lösningen eller det sista putset på idén. Byråerna måste hitta den där spetsen, ta steget fullt ut och inte kompromissa, säger Jesper Kling.

Workhard, playhard

Uppdragsgivare:Stefan Bergström och Cecilia Wachtmeister
Arbetsgrupp: Mårten Hedbom ad, Adam Reuterskiold copy, Hans Sydow projektledare, Ebba Jandér produktionsledare, Jerker Fagerström planner
Prod.bolag: Dallas Interactive
Arbetsgrupp: Ola Wikström projektledare, Ante Stenberg ad, Thomas Larsson web director, Amanda Jakobsson junior ad, Andreas Adler produktionsledare
Flash: From Sthlm With Love. David Wahlgren
3D: Magoo

3 Workhard, playhard

Kund: Sony Ericsson Byrå: Saatchi & Saatchi

Mobiler, mobiler och åter mobiler. Nya modeller, nya tillverkare och nya funktioner var och varannan dag. Dessutom börjar reklamen kring mobilhysterin bli alltmer likriktad. Saatchi & Saatchi har försökt tänka utanför den traditionella framställningen och avdramatisera den högteknologiska frossan.
– Vi försökte peka på mångfalden i produkten och valde att göra det med en så kallad sprängskiss som man brukar illustrera gamla maskiner med, det kändes nytt. Vi ville visa upp det som är viktigt för målgruppen i stället för en massa skruvar och muttrar, säger Mårten Hedbom, ad på Saatchi Saatchi.
Målgruppen är människor i farten som behöver tillgång till både jobb och nöje 24 timmar om dygnet. Att illust­rera allt detta i en och samma kampanj kändes först som ett problem, men när idén väl kom köpte Sony Ericsson den rakt av.
Mårten Hedbom tror att framtidens mobilreklam blir mer integrerad som en konsekvens av att webben och mobiltelefonen knyts närmare varandra.

Se alla bidrag



Lista

1. Vings resebevakare, Ving Forsman & Bodenfors/Thomson Interactive Media,
2. Heineken green room sessions, Heineken Jung Kund/Fat­slice/Funflower Co,
3. Work hard, play hard, Sony Ericsson Saatchi Saatchi/Dallas Interactive,
4. GPTV Göteborgsposten Daddy
5. Boten Andy, Telia Sonera Daddy/Silverbullet,
6. Cicatriz Clothing, Cicatriz Clothing Clap Clap/Mocoro, http://www.cicatriz.se
7. Gevalia: Oväntat besök, Kraft Foods Ogilvy/Colony (film)/Swiff (flash),
8. Send a summer dance Viking Line Åkestam Holst/Acne Digital
9. A new design movement, The new Saab 9-3, Saab Lowe Brindfors/ Perfect Fools (flash)/Stark, 76 Ltd (film),
10. Sundhetsmannen, Ica King/Dallas Interactive