Augusti-september 2012

En personlig inbjudan genom en spellista på Spotify krävdes för att vinna första höstomgången av Månadens digitalt. Men slaget om topplaceringarna var jämnt.

Fredrik Thambert

Dela sidan:


1 The track-list guest-list
Kund: Bonniers Konsthall Byrå: DDB StockholmHöstens utställning "Mer än ljud" på Bonniers Konsthall har som namnet antyder ljudkonst i centrum. Konsthallen lät producenten Hans Berg skapa ett sex minuter långt soundtrack med inspiration från de olika verken. Låten ligger i sin tur till grund för den inbjudan som gick ut till en grupp utvalda människor.

Personerna fick ett mejl som endast innehöll en Spotifylänk. Denna ledde till ett nysläppt album med 18 spår som tillsammans bildade Hans Bergs soundtrack. Varje mottagare fick sin egna unika skivrelease. Låtarnas titlar i Spotify skapade tillsammans ett meddelande, som gav all information som behövdes för att OSA till versnissagen. Juryn uppskattade det innovativa sättet att använda Spotify, och menade att kampanjen skulle göra sig minst lika bra i dr-kategorin.

DDB Stockholm, som ligger bakom kampanjen, uppger att det är den första i sitt slag. Idén föll sig naturligt eftersom utställningen så tydligt kretsar kring ljudkonst.

– Temat är klart kopplat till musik. Vi ville vara tydliga med vad utställningen handlar om, säger Daniel Vaccino, som är copy på DDB.
De tog kontakt med Spotify som inte var sena att nappa på idén. Daniel Vaccino ger en stor eloge till dem för att genomförandet blev så bra som de ville.

– De tyckte det var ett intressant sätt att använda sitt gränssnitt på, och de ville visa att det finns mycket saker att göra med Spotify som utgångspunkt. Det blev bättre än vad jag hade vågat hoppas på. Idén passade alla parter, men som alltid var man livrädd in i det sista då så många komponenter skulle falla på plats.


Så tyckte jurynMartin Stadhammar, BerntzonBylund:
En bra idé som dom också orkat genomföra. Direktkommunikation är alltid bra – om den känns att den är direkt till mottagaren. Som här. Tack.

Dennis Rosenqvist, CP+B Europe:
Givet och relevant val av media som utnyttjas på ett nytt och smart sätt. En bedrift att lyckas skapa en inbjudan som trots att den är digitalt genererad, känns personlig och exklusiv. Därav kanske ännu bättre som DR än som digital enhet.

Philip Arvidson, Pool:
Att få ett album tillägnat sig bör kunna få den mest svårflörtade på fall – detta är en underbart enkel idé till en oerhört svår målgrupp.

Ellen Sundh, Society46:
DDB fortsätter med exklusiva inbjudningar till konsthallen. Få lyckas med bra Sportifykampanjer men här kampanjen ligger inbjudan helt dikt an själva utställning och konceptet. En ljudinbjudan för en ljudutställning, great success!

Cecilia Bernard, B-Reel:
Det här är en smart kampanj där mediet som marknadsförs nyttjas som kommunikationsplattform. Genom att använda Spotify lyckas DDB skapa ett personligt DM som står ut i pressutskicksbruset.

Katja Feldéus, Great Works:
Mycket innovativ lösning med hög wow-faktor! Mediet och budskapet är här totalt integrerade. Extra plus för att inbjudningarna gjordes personliga, jag skulle definitivt bli intresserad av att gå om jag fick denna invitation..

FaktaArbetsgrupp: Magnus Jakobsson & Fredrik Simonsson cd:ar, Sandra Bergman projektledare, Daniel Vaccino copywriter, Joakim Khoury ad
Produktionsbolag: Spotify



2 Fashion photo project
Kund: Arkaden Byrå: ShoutShouts uppdrag var att göra gallerian Arkaden i Göteborg mer närvarande i digitala kanaler. Innan kampanjen kickade igång hade de cirka 250 fans på Facebook, vilket de ville se till att höja. Den givna målgruppen för den modeinriktade gallerian är unga tjejer i regionen.

– Vi började med en rejäl analys av dem. Vi tittade på deras nätvanor där vi såg att bland annat Instagram och Pinterest var väldigt populärt. Redan tidigt i processen kände vi att vi ville utnyttja det stora fotointresset, säger Pontus Caresten, copy på Shout.

Lösningen blev en sajt där man med enkla medel kan agera modefotograf. En förinspelad film med en modell rullar, och du kan själv välja olika vinklar och perspektiv. Du kan ta ett stort antal bilder, för att sedan välja ut den bästa. I nästa steg kan du bearbeta ditt alsters färg och form ytterligare, för att sedan skicka in den till tävlingen på Facebook. Vinnarbilden belönades med att gå som print- och utomhuskampanj.

– Vi tyckte att det fanns något mäktigt i att som oerfaren och ung fotograf få chansen att ta plats på utomhustavlor och i tidningsannonser. Det blir något att berätta för kompisarna, säger Pontus Caresten.

En diskussion som uppstod på förhand var om de skulle låta de tävlande skicka in egna bilder till tävlingen. Men det skulle i första hand gynna de med egen dyr utrustning och fotovana. Därför valde de lösningen där alla har samma förutsättningar.

– Det var en demokratifråga, eftersom vissa har mycket bättre kameror än andra. I det här utformandet fanns det tusentals sätt att ta bilden på. Dessutom kunde man ställa in bilden på många olika sätt i efterhand, säger Pontus Caresten.

När kampanjen var över hade Arkaden lyckats nå 2700 fans på Facebook.

Så tyckte juryn Martin Stadhammar, BerntzonBylund:
Enkelt och roligt och välproducerat och inbjudande och rätt för målgruppen.

Dennis Rosenqvist, CP+B Europe:
Bra insikt, snyggt genomfört. Älskar att man tog det hela vägen och lät resultatet av tävlingen bli kampanjen för gallerian. Synd att man inte gjorde det på "riktigt" och lade till ett live-event i mixen när man redan skickligt identifierat att målgruppen älskar att fotografera.

Philip Arvidson, Pool:
Kul grepp och snyggt urförande i sann Instagram-anda. Det är inspirerande att se att man faktiskt kan släppa in användare utan att för den delen behöva göra avkall på finish.

Ellen Sundh, Society46:
Enkel och intuitiv interaktion gör att jag snabbt kommer in i kampanjen och spenderar tid med produkter från Arkaden. Designen är tajt och tröskeln till att vara med och tävla är superlåg. Kampanjen skulle kunnat plocka mer poäng av mig i relevans om den var för en ny kollektion av ett modemärke, en modebloggares dröm.

Cecilia Bernard, B-Reel:
Kampanjen är gjord i ett fint manér som känns helt rätt för målgruppen. Upplevelsen i sig är ganska styrd vilket gör att alla resultat blir snygga och välförpackade, men ändå känns användarresan kul och kreativ vilket är skickligt gjort eftersom det oftast finns en motsättning mellan de två polerna.

Katja Feldéus, Great Works:
Fint genomförd idé och kul att använda, känns gediget hantverksmässigt. Knyter an till avsändaren på ett smart sätt. Tycker även det är kul att en galleria vågar ta detta grepp, och därmed kliver bort från "produkt med priser"-annonser och gör något större..

FaktaArbetsgrupp: Niclas Fors ad, Pontus Caresten copy, Stefan Gustafsson projektledare, Therese Berglund produktionsledare, Emma Hokander final art
Produktionsbolag: Kokokaka.


3 Philips hideout
Kund: Philips TV Byrå: Ahlstrand & WållgrenDen främsta produktfördelen med Philips smart-tv? En av dem är att den inte har någon ram runt skärmen. Pay-offen är dessutom "Gränslös underhållning", vilket sammantaget ger ett tydligt motiv till varför Ahlstrand & Wållgren utformade kampanjen som de gjorde.

– Vi ville leka med det, att placera dem runt om i världen och låta tv:n smälta in i bilderna, säger Joakim Wållgren som är copy.
Nu är tv-apparaterna emellertid inte utplacerade på riktigt. De har infogats i fotografier med hjälp av retuschbyrån Finalize, och bilderna föreställer i sin tur specifika platser runt om i världen. Uppdraget för allmänheten var att lokalisera dem med hjälp av Google Maps och Google Street View. På spel stod 10 tv-apparater, och de som lyckades komma närmast vann.

– Det var många som tävlade. Jag tror det var runt 5000 eller så, vilket jag tycker är helt okej siffra. Vinnarna är underättade och glada, säger Joakim Wållgren.

Byrån har lagt ned stor möda på produktionen. Kampanjen ska kännas påkostad trots att budgeten inte var den största.

– Produktion är väldigt viktigt. Många idéer faller eftersom att de inte är bra utförda. Vi har lagt ner många timmar på att hitta rätt motiv, och många timmar på retusch, säger Joakim Wållgren.

Så tyckte juryn Martin Stadhammar, BerntzonBylund:
Ett tappert försök att göra kommunikation kring en tv med liten, liten ram runt bildytan... Så liten att den knappt syns. Klurig och kanske lite väl krävande av besökarna? Är lite fundersam om det här är rätt sätt att kommunicera en tv som är så pass dyr.

Dennis Rosenqvist, CP+B Europe:
Spot on vad det gäller relevans för produkten. Dessutom extremt beroendeframkallande när man väl börjar leka detektiv för att försöka hitta var tv-apparaterna befinner sig. Tappar dock lite på att den saknar bra incitament för att dela med sina vänner som med tävlingsupplägget på sätt och vis blir ens konkurrenter.

Philip Arvidson, Pool:
Här har man lyckats ta fram en idé som kan beskrivas i en mening och en kampanjsajt där man kan spendera timmar. Enkelt och eggande.

Ellen Sundh, Society46:
Kampanjen kommunicerar verkligen produktens egenskapar av att smälta in i omgivningen. Tävlingen stärks av att prestationen består av geografisk kunskap och väcker engagemang hos besökarna i jakten på att vinna! Ett mer belönande sätt att dela på hade nog spridit kampanjen mer på Facebook.

Cecilia Bernard, B-Reel:
Snygg kampanj som är superrelevant för Philips nya ramlösa TV. De här typen av skattjakter är beroendeframkallande när man väl gett sig in i dem och svårighetsgraden låg på en bra nivå där det gradvis blev svårare för varje bild.

Katja Feldéus, Great Works:
Enkel och bra idé, även fast det ej var min absoluta favorit. Vi har sett flera liknande idéer det senaste året. Dock fint genomförd med högt underhållningsvärde.

FaktaArbetsgrupp: Kristian Luoma ad, Joakim Wållgren copy, Ulf Ahlstrand projektledare, Helena Modin art buyer. Retusch: Finalize
Produktionsbolag: Dareville



OLD! Eller?Magnus Jakobsson

Att surfa i kölvattnet av det som har varit bra, kul eller intressant är förvånansvärt sällan ett problem vad gäller det vi brukar kalla för traditionell reklam. Dramatiseringar och uttryck kan förnyas om och om igen med samma grundläggande idé i botten. Inga konstigheter, så har det egentligen alltid varit. På gott och ont.

Ta som exempel världens kanske mest exploaterade grundidé: "Det finns ett enklare sätt." Hur många gånger har vi inte sett den idén födas på nytt via nya dramatiseringar? Tiotusenmiljarder gånger, lågt räknat.

"Det nya" välkomnas givetvis även inom traditionell reklam, men är inte lika beroende av den som digital kommunikation är. Bra inom det digitala området måste inkludera någon typ av utveckling eller framåtrörelse för mediet i sig. Det går inte att upprepa varianter av samma gamla grundidé. Det som anses intressant digitalt är oftast eller alltid också det som anses nytt. Det som bygger på gamla beprövade idéplattformar (som den digitala skattjakten) kritiseras ofta för att det inte är "nytt", underförstått driver mediet/användningen av dito som sådant framåt. Man kan diskutera om det är bra eller dåligt, kreativt eller inte. I denna omgång såg vi i alla fall prov på att både nya och gamla idéer kan få pris i Månadens.

Kanske är även digital kommunikation på väg mot idékanonisering. Den digitala skattjakten har definitivt tagit plats i vår digitala kanon. Vad kommer härnäst? Talk amongst yourselves.

Magnus Jakobsson, kreativ chef, DDB Stockholm



Lista

1. Bonniers konsthall, The tracklist guestlist, DDB Stockholm
2. Arkaden, Fashion Photo Project, Shout
3. Philips TV, Philips Hideouts, Ahlstrand & Wållgren
4. Rangy AB, Rangy app, Nansen Stockholm/Chicago
5. UR, UR söker 7369 programchefer, Forsman & Bodenfors
5. Kyocera, Kyocera Printers Cup, Isobar
7. ICA, Sponsorkampanj fotbolls-EM, King
8. Marabou, No guts, no glory, INGO
8. Halebop, Bopnytt, Smicker

Jury


Magnus Jakobsson 
Juryordförande


Katja Feldéus



Linda Arvidsson


Philip Arvidson


Dennis Rosenqvist


Martin Stadhammar


Ellen Sundh


Veronica Wahlbeck


Andreas Kjellgren

Cecilia Bernard