December-januari 2009

Årsskiftesomgången av Månadens webb, december–januari, kan liknas vid den rådande konjunkturen: låg, både vad gäller kvantitet och kvalitet. Den nya juryn satte genast omdömet ”en svag omgång”.

Av: Ulrika Fjällborg

Dela sidan:

Reslutat denna omgång

1. The unloader, Nokia, Farfar, Acne Film, Perfect Fools
2. Formex Magazine, Stockholmsmässan Formex , Ottoboni Group
3. Fifa 09, Electronic Arts, Phosworks AB
4. Postens köp- och säljtips, Posten, Daddy, Daddy Production
5. Julklapp, SvD, Pool, Noc/Assorted Nuts
6. The all-year-round convertible, Saab, Lowe Brindfors, Company Magoo
7. Ordet är fritt, Månpocket, Ru th, Thomson Interactive Media
8. Lucky underwear, Björn Borg, Farfar
9. Strongest truck, Volvo Lastvagnar, LBi, LBi & Muskedunder
10. Slöjdsalen, Svenska Spel, Trackster, Day 8
10. Wipeout, Kanal 5, Deasign, Rebenga

Se alla bidrag här

Byråtoppen 2009

1 (3) Farfar 23
2 (–) Ottoboni Group 15
3 (–) Phosworks 12
4 (6) Daddy 7
5 (44) Pool 6
6 (12) Lowe Brindfors 5
6 (39) Jung von Matt 5
8 (–) Ruth 4
9 (–) Creuna 3
10(–) LBi 2
11 (39) Deasign 1
11 (–) Trackster 1
11 (–) Klirr Proximity 1

Prod.bolagstoppen 2009

1 (1) Acne Film 20
2 (4) Perfect Fools 20
3 (–) Noc/Assorted Nuts 6
4 (–) Company Magoo 5
4 (32) Sticky Beat 5
6 (6) Thomson Interactive Media 4
7 (9) Rebenga 1
7 (–) Day 8 1

1 The unloader

Kund: Nokia Byrå: Farfar

Farfar gör stor­stilad nyårsentré som segrare i Månadens webb med en extra hälsning till juryn inlagd i bidraget. Kampanjsajten för Nokias nya telefoner E66 och E71 med bra funktioner för att skicka mejl och bilagor vann juryns gillande.
– Det var ju jätteroligt, är Jacob Swedenborgs, ad på Farfar, spontana kommentar.
Kampanjen är ett resultat av en dragning med Nokia där Farfar fick nobben på ett annat kampanjförslag. Idén föddes ur vad byrån kände för att göra med den bakläxa de fick.
– Vi ville visa att de här telefonerna är väldigt bra för att ta emot mejl med attachment. Hur gör man det på ett roligt sätt? Då visar vi hur man blir av med alla tråkiga och jobbiga dokument som man får, säger Jacob Swedenborg.
Resultatet blev ett lätt ironiskt koncept. När man mejlar ett dokument till kampanjsajten får man se en film där dokumentet som du har mejlat kommer ut i en skrivare. Sedan kan man välja hur man vill få det förstört: med eld, genom sprängning eller på westernmanér rullat i fjädrar och tjära. Filmen kan sedan skickas till dig som mejl. Tanken är att man ska kunna skicka det vidare till den som man har fått dokumentet av för att visa vad man tycker.
– Det är lite kontorsterapi, säger Jacob Swedenborg.
Själva dokumentförstöraren är ett gediget robotbygge som stod i en lagerlokal i Solna. Den monterades ner så sent som i förra veckan, men kampanjen lever vidare tack vare förinspelad film och tekniska lösningar.
Kampanjen startade i oktober men pågår fortfarande och ska också fortsätta att rulla.
Vad tycker Nokia om kampanjen?
– Vi var ganska nervösa när vi skulle presentera konceptet. Vi trodde aldrig att de skulle nappa på detta. Men de blev jättesugna på idén, säger Jacob Swedenborg.
– Sedan blev de extra glada när kampanjen vann guld i

Fakta

Uppdragsgivare: Anne Pimiä
Arbetsgrupp: Farfar
Produktionsbolag: Acne Film & Perfect Fools


2 Formex Magazine

Kund: Stockholmsmässan Formex Byrå: Ottoboni Group

Tvåa i Månadens webb är Otto­boni Groups webbtidning för Formex design- och inredningsmässa.
– Kul! Det har varit ett stort och roligt jobb, säger projektledare Ulrika Grönérus.
Tävlingsbidraget är det andra magasinet som Ottoboni gör för Formex. Premiär­numret kom till förra mässan i augusti 2008. Uppdraget var att ersätta pappersmagasinet inför varje mässa med ett webbmagasin. Ottoboni Group byggde ett publiceringssystem och gör i det en tidning till varje mässa som sker två gånger om året.
– Vi gör allt: hittar personer att intervjua, filmar, skriver gör hela produktionen, säger Ulrika Grönérus.
Populärast i magasinet är det filmade hemma hos-reportaget från restaurang Grill där man kan vrida sig 360 grader för att titta ur alla vinklar.
– Vi utgick från vad man saknar i en papperstidning, men som kan göras på webben. Då blir det filmade materialet viktigt: rörelse, animation, ljud. Det ska bli en upplevelse som inspirerar utställare och besökare, säger Ulrika Grönérus.
Webbtidningen kom ut i december och lever än. Mässan var i slutet av januari.
– Nu gör vi uppdateringar med mingelbilder och referat av föreläsningar från mässan, säger Ulrika Grönérus.

Fakta

Uppdragsgivare: Maria Strandberg-Torén
Arbetsgrupp: Ulrika Grönérus projektledare, Linda Johansson copy, Anna Johansson ad, Christian Egnell designer, Mathias Wåhlberg motion designer, Alexander Svensson flashutvecklare, Kalle Ljung teknisk projektledare
Produktionsbolag: Ottoboni Group


3 Fifa 09

Kund: Electronic Arts Byrå: Phosworks AB

Uppsalabyrån Phosworks lansering av data­spelsföreget Electronic Arts senaste fotbollsspel ”Fifa 09” vann en tredje­plats. Phosworks har haft kunden rätt länge och enligt Jonas Hjelmqvist har byrån mer eller mindre skapat det här uppdraget själv.
– Förfrågan var väldigt vag. Vi fick komma med förslag på hur vi ville göra, sedan reviderades det under resans gång, säger han.

Det som fanns var en målgruppsbeskrivning och uppgifter om vad som var unikt med spelet. Sajten har gått i hela Europa och USA och är översatt till tolv språk. Byrån har byggt ett publiceringsverktyg som kan uppdateras och modifieras av kundens lokalavdelningar runtom i världen.
Eftersom Phosworks även gjorde EA:s lanseringssajt av ”Fifa 08” visste de av erfarenhet vilka baskraven på sajten var.
– Först handlar det om att kommunicera att det kommer ett nytt spel och få de fotbollsintresserade att känna att det är fräscht. När spelet är släppt ska sajten vara en källa till nyheter och uppdateringar för dem som köpt det, säger Jonas Hjelmqvist.
Att EA är en stor börsnoterad koncern har komplicerat uppgiften. Framför allt genom det rigorösa informationsembargot:
– När vi började fanns inget att jobba med, inte ens en logotyp. Vi fick verkligen trolla med knäna.

Fakta

Uppdragsgivare: Stephen Kay
Arbetsgrupp: Paul Mellström formgivare, Daniel Gustavsson flashprogrammerare, Micke Ahlinder programmerare, Jonas Hjelmqvist kundansvarig och producent, Johan Adolfsson flashdesigner

Se alla bidrag här



Lista