December-januari 2010

En jämn premiäromgång, med riktigt bra bidrag. From Stockholm With Loves skakande mobiler för Samsung toppade, tätt följd av Åkestam Holst Postenkampanj och Farfars för Nokia.

Tero Marjamäki

Dela sidan:

Se alla bidrag här

Byråtoppen 2010

1 (3) Forsman & Bodenfors 31
2 (–) From Sthlm With Love 20
2 (5) Åkestam Holst 20
4 (20) Goss 17
5 (–) Mecka 15
6 (2) DDB Stockholm 13
6 (14) King 13
8 (4) Farfar 12
9 (–) Projector 4
10 (–) Phosworks 2
10 (21) Ruth 2

Prod.bolagstoppen 2010

1 (3) From Sthlm With Love 35
2(10) It’s Showtime 24
3(–) F&B Factory 20
4 (1) Acne 15
4 (–) Mecka (inh.) 15
7 (24) Fantasy Interactive 12
7 (8) Pong 12
7 (–) Stockholm Code Group 12
10 (29) Dallas Sthlm 7

1 Shakedown

Kund: Samsung Byrå: From Sthlm With Love

Vinnaren i Reklam­allsvenskan webb blev den lilla byrån From Stockholm With Love, med den stora kunden Sam­sung.

Uppdraget var att på ett underhållande sätt pusha för en inte så rolig produkt – stöttåliga mobiltelefoner. För att visa att Samsung bygger riktigt stöttåliga mobiler byggdes ett högt bord, som massvis av mobiler placerades på och en vattentank monterades under. På kampanjsidan fanns numret till varje mobil, som vibrerade och rörde sig närmare kanten av bordet när folk ringde den. Lyckades man pricka in just det samtalet som gjorde att mobilen föll över kanten vann man den. Efter att telefonen hade fallit i vattentanken eller på betonggolvet kunde man fortfarande ringa till den för att se att den fungerade.

Hur kom ni på just denna idé?
– För många timmar vid den där maskinen som man brukar hitta i diverse spelhallar där man stoppar i ett mynt och hoppas på att det ska påverka resten av mynten till att falla ner, säger Magnus Svensson, ad på From Stockholm With Love.

Responsen blev precis lika intensiv som kampanjen som pågick under en ytterst begränsad tid. Mer än 60 000 missade samtal på en och en halv timme talar sitt tydliga språk.

Handen på hjärtat, var det någon mobil som inte klarade testet?
– Nej.

Detta var byråns första samarbete med Samsung och även deras första projekt direkt mot en slutkund.
– Det var kul, men vi har just nu inga planer på att fortsätta agera reklambyrå i framtiden, säger Magnus Svensson.

Ni är en relativt liten byrå, som arbetade mot en relativt stor kund, hur funkade det?
– Det var faktiskt ingenting som jag ens har funderat på. Vi är vana vid stora produktioner med många människor inblandade.
– Detta projekt var väldigt hands-on och krävde mycket uppmärksamhet under en väldigt kort tid och det verkade som detta passade både oss och Samsung, säger Magnus Svensson.

Se bidraget här

Så tyckte juryn

Gustav Egerstedt, Saatchi:
– Engagerande, relevant idé med ett smart interaktivitets- och tävlingsmoment.

Ingrid Sydow, Greatworks:
– Mitt i prick. Skulle inte kunna vara reklam för något annat än just en stöttålig mobil. Och på ett sjukt roligt sätt dessutom.

Emelie Gustafsson, F&B:
– Enkel och smart idé med precis rätt utförande. Väldigt överraskande att se något så punkigt från det annars alldeles för välpole­rade Samsung.

Bjarne Melin, Garbergs:
– Väldigt bra sajt som får det mesta rätt. Man hänger där länge, och kommer tillbaka, snabbt, självklart och sätter dessutom produktens fördelar i fokus. Allt dessutom helt utan köpt medium!

Fakta

Uppdragsgivare: Karl-Oskar Tjernström
Arbetsgrupp: Daniel Wahlgren ad, Kristin Bergem copy
Produktionsbolag: From Stockholm With Love/It’s Showtime


2 Forever young

Kund: Posten Byrå: Åkestam Holst

För drygt ett år sedan hade Posten med Åkestam Holst stor framgång med kampanjen ”Stefan the Swopper”. Då var uppdraget att komplettera den mer traditionella julkampanjen för Posten med en förlängning i alternativa kanaler och gärna sociala medier.

I årets kampanj för att lyfta fram e-handeln var huvudpersonen Bosse 72. För att inspirera äldre människor att handla på nätet köpte han tillbaka samtliga inredningsdetaljer som han hade i sin gamla ungdomslägenhet.

Huvudtesen i kampanjen var: Kan Posten hjälpa vem som helst?
– Vi utgick från tanken att kan Posten hjälpa en 72 år gammal man att använda dator och e-handla, ja då kan de nog hjälpa vem som helst, säger Andreas Ullenius, cd på Åkestam Holst.

Kampanjen byggde i princip helt på sociala medier, och hade noll i medieinvestering. Inte desto mindre fick den stort genomslag i medierna, och redan inom två månader var rummet inrett och därmed även kampanjen avslutad.

Varför blev kampanjen så lyckad?
– Jag tror att mycket berodde på att det var en intressant person, med en intressant historia, och att kampanjen tog plats i en interaktiv inbjudande miljö, samt att historien faktiskt inte var påhittad, utan att den var äkta, säger Andreas Ullenius.

Se bidraget här

Så tyckte juryn

Ingrid Sydow, Great Works:
– Bra storytelling.

Emelie Gustafsson, Forsman & Bodenfors:
– Mycket bättre och mer relevant idé än för ”Stefan the Swopper”. Fantastisk karaktär denna Bo! Undrar dock hur mycket kampanjen har tagit för sig i den tänkta målgrupper, hos äldre som inte handlar på nätet? Känns som stor risk att man har skjutit över mål här.

Bjarne Melin, Garbergs:
– Mycket bra nästa steg efter ”Stefan the Swopper”. Idén har dessutom lätt att nå utanför internet. Men rottingstolen alltså, den var inte ens i närheten.

Fakta

Uppdragsgivare: Anette Eriksson, Jonas Brodén, Annsofie Nyström
Arbetsgrupp: Andreas Ullenius cd, Lars Holthe, Petra Albrektson ad:ar, Hanna Björk, Joakim Labraaten copywriter, Lars Friberg planner, Nisse Axman foto/redigering, Henrik Adenskog ad, Lisa Malmros produktionsledare, Jacob Stjärne projektledare, Göran Åkestam kundansvarig, Sofia Swedenborg webbproducent
Produktionsbolag: FSWL


3 Biggest signpost

Kund: Nokia Byrå: Farfar

Bronset går till Farfar med sin kund Nokia. Kampanjen ville inspirera fler att använda karttjänster i sina Nokiamobiler och på nätet. Uppdraget blev att bevisa att navigation handlar om mer än att bara ta sig från A till B. Det vill säga göra navigation till något socialt och roligt.

Mårten Forslund är projektledare på Farfar:
– Nokia ville skapa uppmärksamhet kring sina kart- och navigationstjänster inom Ovi Maps i samband med släppet av en ny version. Det är lätt att det blir mycket rationellt snack om att ta sig från A till B när man talar om kommunikation, men vi ville demokratisera tjänsten och göra den mer engagerande.

Hur kom ni på denna lösning?
– Vi gillar interaktivitet och i synnerhet den med verkligheten. Så vi tog den enklaste formen av navigation (en skylt) och skalade upp den, satte in en motor och gav fjärrkontrollen till publiken, säger Carl Fredrik Jannerfeldt, copy på Farfar.
Mårten Forslund tillägger:
– Sedan gick vi in i själva produkten och lade till en del i tjänsten som tillät männi­skor att spara och dela deras favorit­platser.
– Bisarrt nog fanns en stor ledig tomt precis bredvid Tower Bridge i London. Där smällde vi upp kranen och streamade hela installationen live till Nokia.com där folk från hela världen kunde skicka saker till kranen genom att släppa en nål på kartan, avslutar Carl Fredrik Jannerfeldt.

Se bidraget här

Så tyckte juryn

Gustav Egerstedt, Saatch:
– Enkel och trevlig idé som har spårat ur fullständigt och blivit alldeles för stor. Högsta betyg alltså.

Ingrid Sydow, Great Works:
– Genial, superenkel idé som har blåsts upp till max, på allra bästa sätt.

Emelie Gustafsson, F&B:
– Mycket bra, insiktsfull lös­ning på tråkig uppgift: att göra navigation roligt. Hade gärna sett samma jättepil i Stockholm, fast då tillhörande iPhone så klart ...

Bjarne Melin, Garbergs:
– Fantastisk kampanj som väver samman verkliga världen och internet föredömligt. Vem vill inte flytta en 50 meter hög skylt?

Fakta

Uppdragsgivare: Kai Torstila
Arbetsgrupp: Matias Palm-Jensen creative president, Jon Dranger executive cd, Erik Norin cd, Tomas Jonsson ad, Carl Fredrik Jannerfeldt copy, Niku Banaie head of strategy, Mårten Forslund, Christian Nord projektledare, Robert Järvi, Björn Uppeke, Mikael Ring flash, Marie Persson, Ulrika Höjgård, Louise Stenborg produktionsledare
Produktionsbolag: Stockholm Code Group


Folkets röst

Nokia 3%

Posten 46%

Samsung 51%


Rätt bidrag vann! Blötta och stötta Samsungmobiler gillade också av Resumés läsare. Hela 1 881 personer röstade.

Se alla bidrag här



Lista

1 Shakedown, Samsung From Stockholm With Love/It’s Showtime
2 Forever young, Posten Åkestam Holst/FSWL
3 The world’s biggest signpost, Nokia Farfar/Stockholm Code Group
4 Dear Steve Jobs, SVT F&B/Fantasy Interactive
5 Samarbetskampanj & Testsajt, Försvarsmakten DDB Sthlm/Acne
6 Facebook Friends, Stockholm Pride Åkestam Holst/The Brewery
7 Billy 30 år, IKEA DDB Stockholm/Sto.pp
8 7 500, Försvarsmakten DDB/Acne
9 Support Kim, Ecpat Sverige Ruth/InternetMedia
10 Adidas teamgeist, Adidas North Kingdom/North Kingdom