December-januari 2012

Dubbelt upp på pallen för Åkestam Holst i årets första omgång av Månadens Webb. Men överlägsen vinnare är Curators of Sweden av Volontaire. Guldägget nästa anhalt?

Fredrik Thambert

Dela sidan:

1 Curators of SwedenKund: VisitSweden/Svenska Institutet, Byrå: VolontaireAtt släppa kontrollen över varumär ket är läskigt, men i dessa tider kan det vara det enda rätta. Det visar Volontaire som med sina kunder VisitSweden och Svenska Institutet ligger bakom Twitterkontot @Sweden – Sveriges officiella användare – som helt och hållet drivs av vanliga människor. Webbjuryn var helt eniga när de r östade fram kampanjen till den bästa i denna omgång av Månadens kampanj.

Idén bygger på att en ny person, en så kallad curator, varje vecka fyller @Sweden med innehåll. Personen har friheten att skriva vad den vill, men med uppmaningen att ta uppdraget på allvar och att vara vä rdiga. Det har dock inte hindrat @Sweden från att exempelvis kritisera Carl Bildt för hanteringen av Etiopiensvenskarna. Det mediala genomslaget på initiativet har varit stort, och det har hyllats för att det praktiserar demokrati, transparens och öppenhet.
– Sverige är ett progressi vt land. Att på riktigt överlåta kontrollen av varumärket till landets medborgare är ett konkret bevis för att detta är sant. Det är inte många länder som skulle mäkta med det, säger Patrick Kampmann, cd på Volontaire.

Kampanjen krävde mycket planering och överväganden innan den slutligen drogs igång. Till en början var stämningen nervös, men nu med några veckor på nacken har en stor trygghet och glädje infunnit sig. Hela projektet har blivit självgående och superlativen fortsätter strömma in. Det går inte att ta miste på stoltheten över resultatet.
– Det är det finaste projektet som jag har varit med och tagit fram i min karriär, säger han.

Till kampanjsiten
Så tyckte jurynMartin Stadhammar, BerntzonBylund:
Enkelt och modigt. Och vilket massivt genomslag internationellt! Ett härligt sätt att visa på demokrati och innovation. Ett fantastiskt sätt att marknadsföra Sverige som en av de främsta digitala nationerna.

Katja Feldeus, Great Works:
En enkel och tydlig idé som även blivit en snackis internationellt. Intressant att ett till synes enkelt grepp kan väcka så starka känslor. Det är beviset på att det här är ett koncept av absoluta topp-klass!

Dennis Rosenqvist, CP+B Europe:
Här har man lyckats med någonting så ovanligt som en genuint äkta turismkampanj. Kanske mer PR än webb, men vem bryr sig egentligen när idén är så bra att man önskade att man kommit på den själv?

Cecilia Bernard, B-Reel:
En genial kampanj där mediet internet används till fullo. VisitSweden visar att de själva verkligen tror på sin produkt och att de lever som de lär. Det är genuint, modigt och fiffigt.

Ellen Sundh, Society 46:
En oerhört innovativ och transparent lösning som kommunicerar Sveriges syn på demokrati och bygger personliga möten mellan svenskar och aspirerande turister.

Linda Arvidsson, Ottoboni:
BRILJANT! Visst, Sverige som varumärke tillhör oss alla, men att våga släppa kontrollen över det officiella Twitterkontot är ett risktagande som hade kunnat sluta precis hursomhelst. Nu blev det succé! Fullständigt lysande, den bästa digitala PR-kampanjen jag sett på länge.

Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr:
En demokratisk och ärlig kampanj som får en att tänka efter på vad vi andra håller på med egentligen.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
Ibland är det enkla det bästa. Idén och budskapet blir väldigt tydligt när öppnar sitt Twitterkonto för allmänheten för att göra reklam för Sverige. Bra gjort!

Philip Arvidson, Pool:
Twitterinläggen och andemeningen med att man överhuvudtaget vågar genomföra en sådan här kampanj kommunicerar Sverige på ypperligt vis. Det är precis så där demokratiskt som man vill att internet ska vara. Det enda lilla minuset är det visuella hantverket, som luktar lite väl mycket Landstingssverige.
FaktaUppdragsgivare: Frida Roberts Svenska Institutet, Maria Ziv VisitSweden.
Arbetsgrupp: Volontaire
Produktionsbolag: Oakwood Creative


2 The HeistKund: Pause Ljud&Bild, Byrå: Åkestam HolstÅkestam Holst ligger bakom kampanjen ”The Heist” för Pause Ljud&bild som prisas av juryn i denna omgång av Månadens webb. Det är en påkostad produktion som involverar en webbdel och ett fysiskt inbrott i Pause egna butik. När kampanjen lanserades genom en viral video blev den omgående en snackis, och intresset var stort när det väl var dags.
I korthet går den ut på att låta ett antal personer försöka stjäla en tv i butiken i Stockholm. Butiken var försedd med laserstrålar, och för att lyckas med inbrottet krävdes en viss vighet och hjälp från en person med dator.
– Vi ville bevisa att Pause ger den bästa filmupplevelsen genom att låta kunderna själva spela huvudrollen i en klassisk filmscen, säger Henrik Adenskog, projektledare på Åkestam Holst.

Pause Ljud & Bild har gjort sig kända för sina spektakulära kampanjer och den här är inget undantag. Henrik Adenskog berättar att vd:n Fredrik Hjelmquist har en stark fingertoppskänsla för vad som är bra reklam, och därför inte nöjer sig med medelmåttiga lösningar.
– När vi presenterar idéerna tar det ungefär fem sekunder för honom att gilla hela idén. Får man inte det gensvaret är det sällan tillräckligt bra, säger han.

Även om Pause är flera dimensioner mindre än de stora elektronikjättarna är drivkraften att alltid hålla en hög kvalitet, både vad gäller sortiment och i förlängningen också marknadsföringen.
– Det vore fel att göra något halvdant. Pause står för kvalitet – då är det viktigt att även kommunikationen gör det, säger Henrik Adenskog.

Till kampanjsiten
Så tyckte jurynMartin Stadhammar, BerntzonBylund:
En fantastisk idé som hade varit enkel att kasta i byrålådan för att den var för komplicerad att få till. Därför är det extra kul att den faktiskt blev av – och att den blev bra genomförd. Kampanjen har flera sätt att jobba med tekniken på ett innovativt sätt och är helrätt för målgruppen kvalitetshungrande filmnördar.

Katja Feldeus, Great Works:
Spännande, socialt och engagerande. Idéen är väl genomförd i alla led, extra plus ges den sociala aspekten där användaren måste ta hjälp av en kompis. WOW-faktor!

Dennis Rosenqvist, CP+B Europe:
Som filmintresserad blir jag extra glad för denna väl genomförd idé. Grym relevansen mellan idé, produkt, erbjudande och butik. Hatten av.
Cecilia Bernard, B-Reel: En snygg och engagerande kampanj. Gillar verkligen att användarna var tvungna att jobba tillsammans göra att lösa utmaningarna.

Ellen Sundh, Society 46:
Välproducerad kampanj som  engagerar målgruppen och sätter Pausebutiken på kartan för blivande kunder.

Linda Arvidsson, Ottoboni:
Skön blandning av klassiska Hollywoodingredienser,  spänning, action och underhållning. Ett lyckat exempel på ”gamification”.

Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr:
Välproducerad och bra dramaturgi. Den bästa reklamenheten i denna kampanj är trailern.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
Jätterolig idé och bra genomfört. Jag gillar att man måste vara två som samarbetar och att det är lite krångligt.

Philip Arvidson, Pool:
Välgjort, ambitiöst och skönt grabbigt. Den största elogen ska inte ges till idén utan till att kampanjen faktiskt genomfördes och med finish-bravur dessutom.
FaktaUppdragsgivare: Fredrik Hjelmquist, Peter Eriksson
Arbetsgrupp: cd Andreas Ullenius, ad Petra Albrektson, copy Joakim Labraaten, projektledare Henrik Adenskog, produktionsledare Anna Nolendorfs, digital producer Johan Eklund, formgivare Oscar Gardö, regissör Nisse Axman, motion designer Oskar Törnros, ateljéassistent Kim Ihre 
Produktionsbolag: From Stockholm With Love och SuperMegaCorp


3 Swebus jackpotKund: Swebus, Byrå: Åkestam Holst Att driva med försenade och inställda tåg i december är kanske öppet mål. Men Swebus gjorde det på ett bra sätt i sin kampanj som belönas med en tredjeplats. Uppdraget till byrån Åkestam Holst var att ta fram en julkampanj, men i övrigt hade de fria tyglar att ta fram något bra.
– Vi utnyttjade tidens tand och gick mot tåget, säger Adam Reuterskiöld, copy på Åkestam Holst.

Bussbolaget har till skillnad mot SJ och andra tågaktörer inga större problem att ta sig fram under vintermånaderna. Det här tog de fasta på genom att låta människor slå vad om hur mycket vissa tågavgångar skulle bli försenade. De som lyckades pricka rätt vann presentkort till bussen.
–De blev väldigt bra respons både från tåg- och bussresenärer. Det var säkert någon ondskefull kommentar, men mest var det positivt. Kampanjen var en klackspark snarare än en dolk i ryggen, säger Adam Reuterskiöld.

Swebus image är lekfull i grunden och konceptet är ”Bussen som svänger”. Budskapet är dubbelbottnat eftersom deras konkurrensfördel är deras flexibilitet. I just denna kampanj är enkelheten något som uppskattas av juryn, och att företaget så tydligt positionerar sig gentemot konkurrenterna.
 
Till kampanjsiten
Så tyckte jurynMartin Stadhammar, BerntzonBylund:
Gillart. Gillar uppkäftigheten. Gillar att kunden vågade. Gillar fokuset på Swebus fördel att bussarna kommer i tid jämfört med tågen.

Katja Feldeus, Great Works:
Ibland behövs det inte mer än att plocka upp något som alla redan pratar om: försenade tåg. Enkelt, roligt, smart.

Dennis Rosenqvist, CP+B Europe:
Kul liten kampanj som utmanar. Kanske väl öppet mål att hoppa på SJs punktlighet. Men å andra sidan; vem älskar inte en underdog?

Cecilia Bernard, B-Reel:
Jag minns när den här delades på Facebook i julas och jag fnissade för mig själv. Det är kaxigt, relevant och vältajmat lagom till jultrafiken.

Ellen Sundh, Society 46:
Smart drag av Swebus att med en kampanj försöka bli top-of-mind för resenärer när tågen är sena.

Linda Arvidsson, Ottoboni:
Det är ju ingen nyhet att SJ  hamnar högst på skitlistan varje vinter, så att använda det till sin fördel är ju öppet mål. Men varför inte? Ganska roligt och funktionellt av Swebus.

Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr:
Jag gillar underdogreklam. Kanske något given idé men dom har genomfört den. Fortsätt så.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
Det här var inte min favorit. Visst kan det vara kul med kaxighet men det hade räckt med en printkampanj. Att få folk betta på om SJ ska vara försenade känns inte så kreativ. Mer gäsp liksom.

Philip Arvidson, Pool:
Vid första anblicken är detta inte inte en given topp-tre-placering men den underdog-charm, som kampanjen genomsyras av, är svår att inte falla för. Det må vara öppet mål att sparka uppåt mot SJ, men funkar det så funkar det.
FaktaUppdragsgivare: Christel Grip 
Arbetsgrupp: cd Andreas Ullenius, ad Fredrik Josefsson, copy Adam Reuterskiöld, digital producer Johan Eklund, projektledare Magnus Hamberg, produktionsledare Marie Höglin, planner Lars Friberg
Produktionsbolag: From Stockholm With Love


Nära Tweetsen vill jag boMagnus JakobssonJag har levt ett liv som till 78 procent utspelat sig framför datorn. Min far arbetade med att hyra ut datorer till företag på den tiden då en vanlig dator kostade en biljard pund. Redan som barn hade jag alltså fri tillgång till mycket avancerad utrustning. Jag levde i föreställningen att jag var Matthew Broderick i War Games. Minst.

Det var när jag fick en Macintosh Plus av min far som jag fick reda på att detta var en typ av dator som skulle bli väldigt populär på tryckerier och i “reklambranschen”. Farsan var alldeles till sig. Det här kunde bli riktigt stort. Själv tänkte jag: ”Vad fan är reklambranschen?” Ett par år senare tog jag reda på det, och förlorade mig i reklam på samma sätt som jag förlorat mig i datorer. Jag ville göra den där reklamen; reklam som förändrar och gör skillnad. På riktigt.

Den känslan uppstår sällan. Den där akuta, livsavgörande inspirationen. Det som får oss att inse den genuina storheten i bra reklam. Men ibland sitter man där, som vanligt, och letar efter det som kanske, trots allt, kan bjuda på något över det vanliga. Och om man då ser att LANDET Sverige upplåter sin officiella röst till ett antal vanliga medborgare, så vet man att det fortfarande finns hopp. Det var min plikt som medborgare att älska denna kampanj. Min insats för demokratin. Det bästa av allt: Jag behövde inte ens lyfta blicken från datorn. Curators of Sweden är för mig vad Lundells “Öppna Landskap” är för en kraftigt berusad morbror vid radhusgrillen.

Magnus Jakobsson, kreativ chef DDB Stockholm

Lista

1. VisitSweden, Curators of Sweden, Volontaire
2. Pause Ljud&Bild, The Heist, Åkestam Holst
3. Swebus, Swebus Jackpot, Åkestam Holst
4. SR, Musikhjälpen Hoffmaestro feat. Sverige, Forsman & Bodenfors
5. SOS Barnbyar, Apphjälpen, Åkestam Holst
6. Pause Ljud&Bild, Santa Pause, Åkestam Holst
7. SVT, Tjuvarnas jul-spelet, Ben trovato
8. Posten, Julkort i farten, Åkestam Holst
9. Teoretiska gymnasium, BrainPain!, Abby Norm
10. P&G, Monday musem, Saatchi & Saatchi

Jury


Magnus Jakobsson 
Juryordförande


Katja Feldéus



Linda Arvidsson


Philip Arvidson


Dennis Rosenqvist


Martin Stadhammar


Ellen Sundh


Veronica Wahlbeck


Andreas Kjellgren

Cecilia Bernard