December-januari 2014

Göteborgs könsneutrala lucia fick Månadens digitalt-juryn att applådera. Stadsmissionens realtidsrapportering via Twitter och Swedavias restips på Instagram hyllas också.

Fredrik Thambert

Dela sidan:


1 Göteborgs lucia 2013
Kund: Insideout AB Byrå: StendahlsNär Göteborgs lucia skulle koras under slutet av 2013 valde staden att göra något helt annorlunda av urvalsprocessen. Traditionellt har den skett genom att de ansökande skickar in ett fotografi av sig själva. "Men varför ska det vara så?" resonerade reklambyrån Stendahls som ligger bakom konceptet.

– Vi kände redan vid brieftillfället att vi hade modig kund och att vi fick ett stort kreativt svängrum. Vi kände att det fanns en stor förändringspotential och det gillar vi, säger Ylva Nestmark som är cd på byrån.

I stället för utseende ville de sätta rösten i centrum, vilket applåderades av juryn i Månadens digitalt.

– Det är konstigt hur det har fungerat tidigare. Jag har alltid reagerat över att man tar upp unga tjejer i känslig ålder och bedömer dem efter deras utseende. Det är så fel, säger Ylva Nestmark.

Lösningen blev en app där kandidaterna fick sjunga in ett röstprov som skickades in i tävlingen. Det enda som skulle fotograferas var deras mun. Bedömningen gjordes av en expertjury och de sju bästa bidragen kunde sedan allmänheten rösta på och samtidigt skänka en slant till Göteborgs Räddningsmission.

När kampanjen lanserades som ett könsneutralt sätt att välja lucia blev genomslaget enormt. Förutom i sociala medier togs nyheten upp i flera rikstäckande kanaler.

Så tyckte juryn:Markus Lindsjö, CP+B:
Utan tvekan min favorit. En idé som kan förändra ett beteende på riktigt.

PJ Lindqvist, Pool:
Ren och tydlig grundidé med en härlig revolutionerande känsla, som dessutom förpackas på ett mycket smakfullt sätt. Gillar den skarpt.

Ann Persson, Jung Relations:
Nyskapande lösning av en förlegad tradition. Genom att fokusera på det som är viktigt i ett luciatåg - rösten - så är Göteborgs lucia inkluderande och innovativa.

Frida Siversen Ljung, TBWA:
Eftersom reklam i mångt och mycket bidrar till vår tids utseendefixering, älskar man när den faktiskt kan göra exakt tvärtom. Fin idé, rätt idé, bra genomfört och tack så mycket.

Agnes Stenberg-Schentz, Forsman & Bodenfors:
Helt rätt på alla sätt! Det här idén känns så självklar, samtidigt som det skrämmer mig att ingen tänkt såhär tidigare. En fin förebild som gör det omöjligt för andra kommuner att inte haka på och göra samma sak.

Kristin Bergem, John Doe worldwide:
En feel-good kampanj som känns helt rätt. Jag tycker om både syftet, idén och utförandet. Blir spännande att se om andra kommuner gör som Göteborg nästa år.

 

FaktaArbetsgrupp: Carl Björndal 3D, Kristian Gonzalez ad, Martin Lindestaf och Michael Natanaelsson copy, Ylva Nestmark cd, ­Andreas Gunberg kundansvarig, Thomas Jansson ljud, Carl-Johan Magnusson musik, Monica Wiridén original, Annie Gustavsson pr-assistent, Ann-Sophie Claesson projektledare, Christer Hedberg technical director, Erik Edhagen, Mats-Ola Persson, Patrik Karlsson, Thomas Varga och Rodrigo Vives webbutvecklare



2 Följ nattjourens väg mot julen
Kund: Stockholms Stadsmission Byrå: Garbergs
Stockholms Stadsmissions julkampanj var i fjol mer digital och realtidsorienterad än någonsin tidigare. Genom tweets från Nattjouren kunde människor följa deras arbete med att hjälpa utsatta människor under de kalla vinternätterna. Tweetsen bildade i sin tur en digital karta där platserna som stadsmissionen besökte lystes upp som fläckar av värme.

Den digitala aktiviteten togs sedan ut i köpta kanaler som utomhus och tv. I de digitala skyltarna i tunnelbanan kunde de förbipasserande i realtid se vad nattjouren gjorde och hade gjort under natten. Under nyhetsmorgon i TV4 fick tittarna se en form av nyhetssändning i reklamblocket där uppläsaren rapporterade om nattjourens arbete.

Hampus Mattsson är copy på Garbergs som ligger bakom kampanjen. Han berättar att insikten bakom är att de konkret ville visa vad Stadsmissionen gör för insatser för de hemlösa.

– Vi ville bli tydliga i vad de faktiskt gör och vad gåvorna faktiskt gör för skillnad, säger han.

Var det svårt att få ihop alla delar?
– Det var mycket jobb, men det gick bra. En utmaning var att kunna vara så aktuella det bara går. Reklamfilmerna i tv var baserade på tweets som skrivits för bara några timmar sedan. Där spelade vi in tidigt varje morgon och så sändes det några timmar senare.

Kampanjen fick mycket spridning i såväl nyhets- som sociala medier och enligt Hampus Mattsson samlades 13,8 miljoner kronor in under perioden.


Så tyckte juryn:Markus Lindsjö, CP+B:
Bra idé och otroligt genomarbetad. Smart att involvera kända twittrare för spridningen.

PJ Lindqvist, Pool:
Twitter må vara en svag kanal i Sverige med tanke på antalet aktiva användare, men här lyckas man ändå utnyttja dess mediala profiler för att sprida budskapet. De digitala enheterna har ett väldigt fint hantverk och bjuder in till delaktighet som värmer.

Ann Persson, Jung Relations:
Transparens och tydlighet som visar vad Stadsmissionen gör om nätterna. På ett enkelt men ändå gripande sätt visar de hur deras viktiga arbete genomförs i realtid.

Frida Siversen Ljung, TBWA:
Att lyfta fram Stadsmissionens dagliga (eller nattliga) arbete är som princip en enkel idé - men strategiskt smart och utförd med värme. Får också små gulliga rysningar av hur välintegrerat detta är.

Agnes Stenberg-Schentz, Forsman & Bodenfors:
Väldigt välgjort och snyggt. Gillar hur de utnyttjar alla olika enheter på bästa möjliga sätt. De har verkligen lyckats få fram att det händer här och nu.

Kristin Bergem, John Doe worldwide:
Stadsmissionen på Twitter kanske inte låter så spännande, men tack vare de oerhört gripande historierna som kommer fram, samt en snygg presentation av dessa, lyckas kampanjen väcka starka känslor.

FaktaUpdragsgivare: Christina Luttropp-Voquer, Magnus Jägerskog Arbetsgrupp: Pernilla Berg projektledare, Mattias Dahlqvist ad, Hampus Mattsson och Sedir Ajeenah copy, Birgitta Bergström produktionsledare, Roger Ranft-Blomqvist original, Petter Ödeen cd, Natalie Kocsis, Klaus Beiersdorf (övriga).


3 The Local's Guide
Kund: Swedavia Byrå: Åkestam HolstTrea i den första omgången av årets Månadens digitalt kommer Swedavia och Åkestam Holst med sina Instagram-baserade restips. Kampanjen bygger på iakttagelsen att flygplatsernas gater är bland de tråkigare platserna som finns. Därför bestämde de sig för att göra något åt saken på Arlanda.

– Lösningen blev att flytta destinationen och få den närmare de som sitter och väntar. Vi flyttade därför över den ärligaste bilden av vad som händer i staden, Instagramflödet just nu, till en skärm. Vi insåg sedan att det var världens bästa restips och att användarna också kunde ges möjligheten spara ned tipsen offline, säger Kalle Åkestam som är copy på byrån.

Rent tekniskt är lösningen skapad genom Foursquares geotaggningsfunktion som används av Instagram. På förhand hade ett antal populära resmål som London och Paris valts ut.

– Vi gjorde fördefinierade geografiska sökningar i 10 städer. Vi lyfte ut öppna platser och gjorde en algoritm baserad dels på saker som är populära, men också saker som är helt random för att inte bli för typiska, säger Kalle Åkestam.

På så vis uppdateras restipsen i realtid och tjänsten lever vidare på egen hand. Målet är att göra Swedavais kunder, det vill säga resenärerna, mer nöjda med sin flygplatsupplevelse.

Funkar det som ni hade tänkt?
– Ja, det var roligt när den första demon gjordes. Det blev faktiskt bättre än vad vi hade hoppats på idéstadiet.


Så tyckte juryn:Markus Lindsjö, CP+B:
Tydlig idé. Gillar insikten att människor är uttråkade när de väntar på att stiga ombord och att Swedavia där och då kan passa på att underhålla dem en liten stund. Då krävs det inte så avancerad funktionalitet för att lösa uppgiften.

PJ Lindqvist, Pool:
Bra målgruppsinsikt och beteendeanalys. Bra också att låta den digitala tjänsten få en fysisk närvaro där målgruppen befinner sig.

Ann Persson, Jung Relations:
Med tydlig lösning på insikter om resenärers mobilbeteende så råder Swedavia bot på gate-tristessen på flygplatsen. De bidrar också till att bygga upp förhoppningar inför resan med smarta funktioner i appen.

Frida Siversen Ljung, TBWA:
Flygplatser är de absolut tråkigaste platserna i hela världen. Så vad som helst som kan ge lite förströelse är bra. Och att bjuda på inspiration till resmål kurerade av dem som bor där känns ju lite relevant.

Kristin Bergem, John Doe worldwide:
Fint sätt att använda Instagram. Kul att man får en pdf-version av resguiden.


FaktaUppdragsgivare: Malin Höglund Nilsson
Arbetsgrupp: Andreas Ullenius cd, Johan Wahlberg ad, Kalle Åkestam copy, Fredrik Burman projektledare, Jacob Stjärne kundansvarig, Daniel Sundin produktionsledare, Johan Eklund webbproducent, Jens Sjöbergh och Pellen Wegler webbdesigner, Jens Broman,Olov Öqvist och Tobbe Krantz formgivare, Nisse Axman motion designer.


Markus Lindsjö
  Solklar etta i första omgångenFörsta mötet med årets digitaljury kom givetvis snart att handla om de självklara frågorna:

Vad är en digital idé och vad är det som ska bedömas? Är en film som sänds på YouTube en digital idé? Är en annons som publiceras på nätet en digital idé? Och om inskicket innehåller flera olika delar där sajten, den tydligaste digitala enheten, är den svagaste – hur ska inskicket då bedömas?

Det är svåra frågor.

Jag tror inte att vi denna kväll lyckades få till några fullständiga definitioner, men vi kom en bit på vägen. Har kampanjen gått i digitala kanaler är den värd att bedöma.

Månadens etta, "Göteborgs lucia", hade vi desto lättare att enas kring och den fick omgångens högsta poäng av nästan alla.
Kampanjen som gick ut på att utse Göteborgs lucia baserat på hennes, eller hans, sångröst i stället för utseende, är lika smart som viktig. Traditionellt luciaval är varken okej eller särskilt relevant. Det har Göteborg förstått och sannolikt är det fler kommuner och orter som också kommer att förstå det nu. Eller som åtminstone kommer att agera som om de har förstått det.

Dessutom var genomförandet både snyggt och smart. Extra plus fick kampanjen för att sångprovet spelades in i en app i stället för på en audition. Det visar på förståelse för målgruppen. Alla som vill sjunga har trots allt inte "Idol"-ambitioner.

Markus Lindsjö, art director, CP+B



Lista

1. Göteborgs lucia 2013, Insideout AB, Stendahls
2. Följ nattjourens väg mot julen, Stockholms stadsmission, Garbergs
3. The local's guide, Swedavia, Åkestam Holst
4. Lika a Swede, TCO, ANR BBDO
5. (delad) Absolut drinks in motion, The Absolut Company, Great Works
5. Klappomaten, Farsta Centrum, John Doe Worldwide
7. Årets smak är din smak, Blossa, Jung Relations
8. Kattmyntatröjan, Arken Zoo, Dragster Kommunikation
9. Big Mac Surprise, McDonald's, DDB Stockholm
10. Vings julklappsbyte, Ving, Ving Inhouse

Jury


Andreas Ullenius


Sebastian Smedberg




Emmeli Österdahl


Ann Persson


PJ Lindqvist


Markus Lindsjö


Per Stenius



Agnes Stenberg-Schentz
 
Frida Siversen Ljung
 
Kristin Bergem