December-januari 2015

Överst på prispallen i Månadens digitalt står F&B som tillsammans med Oatly har gjort en matnyttig plug-in, tvåa kom Prime och IKEA med statistiksajten över folks morgonvanor och även bronset kammades hem av Prime med Svensson som för ECPAT:s räkning vill uppmärksamma straffskalan för barnsexhandel.

Yasmine Winberg

Dela sidan:


1 Oatlyfy me
Kund: Oatly AB Byrå: Forsman & BodenforsF&B har jobbat med Oatly sedan tidigare – d är de i fjol bland annat sjösatte en helt ny layout på förpackningarna. Eftersom Oatly har en begränsad medie­budget är tanken att förpackningarna i sig ska verka som företagets främsta medie­kanal. Som en del i varumärkes­arbetet tog de tillsammans med F&B fram en "Oatlyfier" – e n plug-in som ­förändrar recept på nätet.

– Vi utgick ifrån insikten att det redan finns tillräckligt många sajter med mjölkfria recept, och att det enklaste vore om man själv kunde byta ut mjölken och grädden i vilket recept som helst. Oatlyfiern visar på hur enkelt det ä r att göra dina favoriträtter mjölkfria, säger ad:n Lars Elfman.

Utifrån den insikten var det enligt Lars Elfman "rätt rakt på sak efter det". Så, den som till exempel slår upp fläskfilépasta med gorgonzolasås, får veta att tre deciliter grädde helst ska bytas ut mot samma m ängd Oatly iMat.
I januari släpptes en app för Oatlyfiern och Lars Elfman är nöjd med responsen.

– Vi har inga exakta siffror i nuläget, men detta är ju bara en del av Oatlys resa som vi har fått otrolig respons på under en längre tid, säger han.

Vissa menar att det går lite av en inflation i att "-fiera" saker nuförtiden. Vad säger du om det?
– Vi har inga åsikter eller tankar kring den frågan.

Så tyckte jurynElisabet Fischer, copywriter på Volontaire
Oatly - Oatlyfy me - Enkelt, smart, relevant och framförallt användbart. Tänk om all reklam uppfyllde de kraven liksom.

Anna Pettersson, copywriter på DDB Göteborg (ers. Pontus Caresten)
En enkel och väl genomförd idé som iscensätter precis vad produkten gör - ersätter mjölkprodukter. Dessutom är det en användbar tjänst för allergiker och andra som vill undvika mjölk.

Linda Arvidsson, design director på Creuna
En funktion som är liten men naggande god och dessutom i min mening, en överlägsen vinnare i digitalkategorin. Vi har ju sett mängder av "x-ifiers" genom åren men här lyckas man baka ihop varumärke och funktion och leverera något som faktiskt är användbart på riktigt.

Vanessa von Celsing, strategic planner på House of Radon
Enkelt, smart och för målgruppen dessutom användbart på riktigt. Fint med en kampanj som kan leva kvar ett tag, och inte bara bli en "one-click-wonder".

 FaktaArbetsgrupp: Jerk Zander kundansvarig/projektledare, Britta Malmberg produktionsledare, Lars Elfman ad, Martin Ringqvist & John Schoolcraft copy, Christoffer Persson formgivare/designer, Stefan Thomson byråproducent/digital producer

Produktionsbolag: L+L


2. The IKEA life at home projectThe IKEA life at home project
Prime gjorde tillsammans med IKEA ett projekt som låg i linje med deras DIY-tänk där de sammanställde människors morgonrutiner i siffror som de kallar DIY Data.

De skapade en sajt där besökaren enkelt kan navigera mellan morgonrutiner i Berlin, London, Moskva, Mumbai, New York, Paris, Shanghai och Stockholm. Det går till exempel att se att 61 procent av invånarna i Stockholm vaknar före klockan sju på morgonen.
Siffrorna fick spridning i internationella medier och enligt IKEA har över 100 000 personer besökt kampanjsidan.

Så tyckte jurynElisabet Fischer, copywriter på Volontaire
Ikea - The Ikea life at home project – IKEA tillgängliggör data om människors vardag och deras hem. Lite långsökt med DIY-tanken eftersom jag inte riktigt fattar vad jag ska ha det hela till men säkert användbar information för IKEA själva.

Anna Pettersson, copywriter på DDB Göteborg (ers. Pontus Caresten)
Oemotståndligt för den som gillar statistik och jämförelser och som dessutom är nyfiken på vad andra människor håller på med. Snyggt, intuitivt, användarvänligt och med stor spridningspotential.

Linda Arvidsson, design director på Creuna
Om man gillar att nörda ner sig i människors liv och beteenden så måste man ju gilla IKEA ännu lite mer för att de bjuder på den här upplevelsen som är fullsmockad med rätt roliga insikter. Rapporterna är matiga, men paketeringen enkel och okrävande. Data Mixing Board-delen är också helt fantastisk, men här hade jag personligen önskat lite mer känsla i utförandet. Bara för att man presentera data måste det inte se ut som ett Exceldokument.

Vanessa von Celsing, strategic planner på House of Radon
Roligt sätt att illustrera data på. Man kan lätt fastna och leta konsumentinsikter. Sedan kan man ju fundera på huruvida IKEA är den mest naturliga avsändaren? Kanske lite av en lång stretch att gå från att sätta ihop möbler till att sätta ihop konsumentdata - men det funkar ändå, och är nytänkande om inte annat.

 

FaktaProduktionsbolag STOPP/Family
Arbetsgrupp Prime/United Minds: Ingrid Sydow ad, Devi Brunson copy, Sara Eriksson analytiker, Emma Persson analytiker, Malena Heed projektassistent, Per Hansen & Charlotte Witte seniora rådgivare, Robert Aras kundansvarig/projektledare, m fl
Arbetsgrupp STOPP/Family: Gabriella Karlsson cd, Philip Bratt och Nicklas Andersson designer, Fredrik Broander ad, Marlene Hernbrand producent, m fl


3 #sopigstraffskala
Kund: ECPAT Byrå: Prime PR & SvenssonECPAT ville tillsammans med Prime uppmärksamma barnsexhandel. För att göra det drog de en parallell mellan straffskalan för barnsexhandel och nedskräpning. För det startades ett digitalt initiativ där de ville få politiker att engagera sig i frågan.

– Under våren 2014 startade vi projektet internt och arbetade fram vilken av våra prioriterade frågor vi ville lyfta i vår valkampanj, på vilket sätt vi ville ha med politikerna och FN:s kritik mot Sverige. Vi hade sedan tidigare arbetat med Prime och tog hjälp av dem för utformningen av kampanjsidan och copy, säger Josefin Hagström, digital kommunikatör på ECPAT.

Hur kom idén med att jämföra straffskalor?
– Eftersom målet var att göra det absurda med böter i straffskalan för sexualbrott mot barn så tydligt som möjligt för så många som möjligt, så kändes jämförelsen som rätt väg att gå. Det är också lätt för människor att ta ställning om huruvida ett barn är värt mer än ett spottat tuggummi på gatan, vilket var viktigt för oss, säger Josefin Hagström och fortsätter:

– Vi skapade en digital kampanj för att spridningen av budskapet skulle bli så effektivt som möjligt så att politikerna skulle bli tvungna att agera, vilket de också gjorde.

Så tyckte jurynElisabet Fischer, copywriter på Volontaire
ECPAT - #sopigstraffskala – Det enda av alla inskickade bidrag som jag faktiskt hade sett sedan tidigare. Effektivt att ställa två helt olika brott mot varandra som ändå har samma straffskala: nedskräpning versus sexuellt utnyttjande av barn. Orimligt och lätt att skriva under på.

Anna Pettersson, copywriter på DDB Göteborg (ers. Pontus Caresten)
Ett tydligt och rakt budskap som levereras på ett smart och kraftfullt sätt. Kampanjen utnyttjar kraften i digitalspridning och lyckades skapa verklig debatt. Nu hoppas man ju även på att det kan leda till en faktisk lagändring också.

Linda Arvidsson, design director på Creuna
Det finns inget snack om att ECPATs kampanj var viktig, för det var den verkligen. Och det här är en kampanj man minns och som man såg mycket av i sina egna sociala nätverk. Men använde man digitalt på ett kreativt sätt? -Nja. Det är en sajt och en hashtag.

Vanessa von Celsing, strategic planner på House of Radon
Skapa enkla men effektfulla filmer för en viktig fråga, och spridningen är ett faktum! Smart sätt att nå ut till många, belysa frågan och väcka debatt under pågående valkampanj.

 

FaktaUppdragsgivare: Josefin Hagström & Amanda Bertilsdotter Nilsson Arbetsgrupp Prime: Sofia Myrevik kundansvarig, Julia Sebestny copywriter, Viktor Waldås ad
Arbetsgrupp Svensson: Tomas Carrfors copy, Filip Lindquist ad, Anna Lennström projektledare, Ewa Staël von Holstein produktionsledare, Per Gustafsson designer
Produktionsbolag: Vidory


Jesper Åström
  En kamp mellan mjölkvitt och blågult
Morgondiset hade knappt lagt sig när juryn äntligen samlades i centrala Stockholm för att en första gång slå näven i bordet och visa vart den digitala reklambranschen är på väg. Från anmälningsrundans knappa 30 bidrag, samlades så juryn för att besluta vilket av de 7 finalbidragen, som den onlineburna förtidsröstningen hade vaskat fram, som slutlig vinnare.

Omröstningen blev till slut en tvekamp mellan mjölkvitt och blågult. I det ena fallet – "en smart lösning", i det andra fallet – "en nedrans bra ansats". När den intensiva rök, som skapats av vår reklampolemik, lagt sig stod så vinnaren stadigt med båda fötterna på jorden.
Oatlyfiern är en smidig liten app som löser ett stort problem för den som problemet berör. Oatly tar hjälp av förhållandevis enkel teknik för att hjälpa dig som laktosintolerant att hitta alternativ till mjölkprodukter i existerande recept på nätet. Deras desktoplösning lanserades redan i somras, men nu kom så lösningen till mobilen i form av en app.Även om det tekniska utförandet kanske inte kräver någon examen i kärnfysik, är utförandet både enkelt och känns väldigt användarcentrerat. Enkelt, men framför användbart. I stället för att snacka väljer Oatly att göra. I det här fallet i form av en app som löser ett stort "på-väg-hem-från-jobbet-ångest-moment" på ett sätt som minskar friktionen i användandet av webben. Det tycker vi är finurligt och bra!

Grattis Oatly till Månadens kampanj i digitalt!

Jesper Åström är digital strateg på For Sure


Lista

1. Oatly AB – Oatlyfy me – Forsman & Bodenfors – L+L
2. IKEA – The IKEA life at home project – Prime PR – STOPP/Family
3. ECPAT - #sopigstraffskala – Prime PR – Vidory
4. Norwegian Air Shuttle – Norwegian Red Cab – M&V Saatchi – STOPP  och The Carlyle Group – Midwinter Light up – Graviz – B-Reel
6. Göteborgs Auktionsverk – Ett värdefullt vykort – Milk – Milk
7. Återvinn Sverige! – Nöjesguiden och Young Art – Prime PR

Jury Digitalt

  • Zeke Tastas
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar
  • Adam Kerj
  • Linnéa Gardefjord
  • Josefine Billström
  • Peder Fjällström
  • Anette Bohman
  • William Löhtman
  • Lara Gavina
  • Unn Swanström
  • Daniel Montano
  • Oscar Erlandsson
  • Johan Samuelsson
  • Jeja Svensson
  • Tom Flumé
  • Fredrik Svensson
  • Pontus Caresten
  • Jesper Åström
  • Johan Östlund
  • Vanessa von Cesling
  • Elisabet Fischer
  • Linda Arvidsson
  • Linda Brockman
  • Johan Pihl