Februari 2006

Februarivinnaren av Månadens webb är Lowe Teschs produktion för Saabs konceptbil Aero X. Juryn var överens om att sajten var välproducerad – och cool. Andra och tredjeplatsen knep F&B med Flicka och Kalles kaviar.

Dela sidan:

Tio-i-topp Januari

1. Saab Aero X/Saab Automobile
Lowe Tesch/Perfect Fools
http://www.lowetesch.com/showroom/
saab/aero_x/

2. Flicka/Flicka.org
F&B/Thomson Mediautvec kling
http://demo.fb.se/s/flicka/froken-sverige/
3. Rita din egen tub/Abba Seafood
F&B/B-reel
http://demo.fb.se/s/abba/rita/
4. Falcon Hockey/Carlsberg
Daddy
www.daddy.se/manadenswebb/mars06/
falcon_hockey/

5. Väck Leo/Polarn & Pyret
Greatworks
www.greatworks.se/ case.asp?id=259&typeId
=25&clientId=14

6. Lägsta pris/Glocalnet
Farfar
www.farfar.se/competition/resume/2006/
feb/glocalnet/

7. X-sea challenge/Volvo car corp.
F&B/B-reel
http://demo.fb.se/s/volvo/xseachallenge/3d/
8. Top dog/TV 3
Lowe Tesch
www.lowetesch.com/showroom/tv3/topdog/topdog
_300x250.html

9. Vicks Red energy/
Nerell More Wunderman

http://www.redenergy.se
9. Bon/Bon Magazine
Greatworks
www.greatworks.se/case.asp?id=257&
typeId=31&clientId=12

Tio-i-topp 2006

1. Forsman & Bodenfors 37
2. B-reel 22
3. Lowe Tesch 21
4. Perfect Fools 17
5. Farfar 14
6. Greatworks 12
7. Calle & Olle 10
7. Åkestam Holst 10
9. Thomson Mediautv. 9
10. Daddy 7

1 flygkänsla lyfte saabs nya

KUND: saab automobile BYRÅ: Lowe tesch & Perfect fools

Saabs Aero X är något så ovanligt som en miljövänlig sportbil som drivs på etanol, och finns bara i ett exemplar. Därför ville Saab att sajten skulle visa bilens designlösning och teknikinnovationer på bästa sätt. Lowe Tesch landade i en lösning där man kan navigera så att man kan se bilen ur alla tänkbara vinklar, var man än fryser bilden går det att klicka på bilen för att läsa mer om tekniken bakom. Kopplingen till flygplansindustrin är stark, bilens fälgar är till exempel utformade som en jetturbin.
– Det som är innovativt med sajten är egentligen själva sliden som visar bilen, säger Johanna Persson , projektledare på Lowe Tesch.
Niklas Wallberg som är kreativt ansvarig för projektet berättar att de har försökt skapa en känsla av filmiska klipp när man fryser bilden. Vad de skulle göra var egentligen självskrivet – allt handlade om genomförandet. Saabs koncept är "Born from jets" och genom att highlighta detaljerna som har hämtat inspiration från flygplansindustrin stärktes kopplingen till bilindustrin. Saab Aero X är framtagen för att visa framtida riktlinjer vad gäller Saabs framtida design. Förutom webben som är huvudmedium har de också tagit fram en film och broschyrer.
– Allt är egentligen en samproduktion och vi kunde använda samma material inom alla områden vilket är ganska ovanligt. På så sätt kunde vi dra nytta av stordriftsfördelar, säger Johanna Persson.
– I vår brief till Lowe Tesch sa vi att sajten skulle förmedla flygplansarvet, det innovativa med en miljö­vänlig sportbil och skandinavisk design. Vi tycker att det blev väldigt lyckat, säger Fredrik Gustavsson , ansvarig för internet globalt på Saab Automobil.

Kund: Saab Automobile
Byrå: Lowe Tesch och Perfect Fools
Uppdragsgivare: Fredrik Gustafsson
Arbetsgrupp: Johanna Persson, Anna-Carin Folkesson, Niklas Wallberg, Johan Öhrn, Tom Eriksen, Steven Withlock, Fredrik Heghammar, Tony Högqvist och Björn Kummeneje
3D-produktion: Smoke & Mirrors


2 Utseendefixering berör

KUND: flicka.org BYRÅ: forsman & Bodenfors

F&B:s banner för Flicka lovordades av juryn. Enkel och effektiv – man blev nyfiken på att prova den. När bannern lades upp på Lunarstorm ökade klubbens medlemsantal med 5 000 på bara en vecka till 35 000 personer.
– Bannern sätter fingret på problematiken som Flickaprojektet handlar om. Att utseendefixering och det skeva kroppsideal som råder i dag sätter en enorm press på unga flickor. Den visar också på den förskjutning som har skett sedan 50-talet om hur man "bör se ut" för att passa idealen, säger Staffan Ekberg , affärsområdeschef på Lunarstorm. På bannern visas längd och vikt på 1951 års Fröken Sverige, 171 cm och 68 kg, och så frågan "Gissa måtten på Fröken Sverige 2004!". Det går att ställa in sin egen gissning innan svaret kommer, 178 cm och 52 kg.
– Bannern genererade tusentals inlägg på klubbens forum. Det fanns mer extrema mått från tidigare Fröken Sverige, hon som vann Fröken Venezuela för något år sen vägde 46 kg fördelade på 186 cm. säger Martin Cedergren , webbdirector på F & B.

Kund: Flicka.org
Uppdragsgivare: Sara Damberg
Byrå: Forsman & Bodenfors
Arbetsgrupp: Martin Cedergren web director, Fredrik Widén projektledare, Silla Öberg ad, Jacob Nelson copywriter, Anna Qvennerstedt copywriter, Anna Chantre produktionsledare och Christoffer Beskow design
Produktionsbolag: Thomson Mediautveckling


3 Kalles kaviar prisas igen

KUND: abba seafood BYRÅ: forsman & Bodenfors

Det är inte bara Månadens webb-juryn som uppskattar Forsman & Bodenfors sajt för Kalles kaviar där man kan designa sin egen Kallestub. Över 150 000 tuber har gjorts varav 60 000 har anmälts till tävlingen, där första priset är 24 riktiga exemplar av sin egen tub. Juryn hade så svårt att enas att de blev tvungna att låta folket utse vinnaren bland två återstående bidrag.
– När vi kom på idén att man kunde vinna sin egen kaviar tyckte vi att priset var så roligt att vi valde att ta fram den här sajten. Produktionsbolaget B-reel ska ha en eloge för ett bra genomförande, säger Joakim Blondell , ad på Forsman & Bodenfors. Petter Westlund , creative director på B-reel, tackar för berömmet och låter hälsa att Kalles är ett tacksamt och roligt varumärke att jobba med. Även Abba Seafood som tillverkar Kalles Kaviar är nöjda med kampanjen.
– Internet är en väldigt bra kanal för Kalles eftersom det går att göra mycket roligt med varumärket, till en rimlig kostnad, säger Magnus Holmström , marknadsdirektör på Abba Seafood.

Kund: Abba Seafood
Byrå: Forsman & Bodenfors
Uppdragsgivare: Magnus Holmström och Jenny Smith
Arbetsgrupp: Martin Cedergren web director, Joakim Blondell ad, Martin Ringqvist copywriter, Jacob Nelson copywriter, Martin Sandberg webbproducent, Greger Andersson projektledare och Jenny Edvardsson, produktionsledare
Produktionsbolag: B-reel



Lista