Februari 2007

Brudar, bilar och sprit. Så sammanfattade juryn vinnarna i februariomgången av Månadens webb, som höll genomgående hög kvalitet. Farfar återerövrade toppen och Great Works slog till igen med Absolut Pears.

Av: Erik esbjörnsson

Dela sidan:

Tio-i-topp

1 Heidies 15Mb of fame
Diesel/Farfar
http://www.farfar.se/awards/resume/
2007/02/heidies/
2. 60 years of turbocharged
Saab Automobile/Lowe Brindfors
http://www.lowebrindfors.se/showroom/
saab/60years_swe 3. Absolut Pears
V&S Absolut Spirits/Great Works
http://absolut.com/pears
4. Not everybody’s car
Mitsubishi/Garbergs/Perfect Fools
http://www.noteverybodyscar.se
5. C30 Think outside the box
Volvo/F&B/Stylewar, KokoKaka
http://www.volvoc30.se
6. Wasametoden
Wasabröd/F&B/Swiff
http://demo.fb.se/s/wasa/wasametoden/
7. Barnförkylningsorkestern
Apoteket/F&B/B-Reel
http://demo.fb.se/s/apoteket/orkestern/
8. The internet walk
Nokia/Farfar
http://www.farfar.se/awards/resume/
2007/02/internetwalk/
9. Kan man resa i tiden?
AMF Pension/F&B/Thomsin Int media
http://demo.fb.se/s/amf/hakan
10. The pregnant man blog
Neonode/ Publicis Stockholm
http://www.pregnantmanblog.com
Se alla bidrag

Reklambyråer 2007

1 Forsman & Bodenfors 31
2 Lowe Brindfors 27
3 B-Reel 17
4 North Kingdom 13
5 Farfar 13
6 3D Against all odds 10
7 Morgan Kane 9
7 Syndicate 9
8 Åkestam Holst 8
8 Social Club 8
8 Waytion 8
8 Great Works 8
9 SWE 7
9 Perfect Fools 7
10 Koko Kaka Ent. 6
10 Stylewar 6

1 Diesel testar gränserna och går framåt på webben

KUND: diesel BYRÅ: farfar

I slutet av januari kapades Diesels webbplats av två tjejer som hade stängt in sig i en lägenhet i Madrid. I stället för den vanliga Dieselsajten fanns länkar till sex videokameror som dygnet runt i fem dagar filmade de två tjejerna och en kille som de hade släpat med sig in i rummet. På en blogg och via en Myspace­sida kunde sajtens besökare kommunicera med människorna i rummet och påverka deras handlingar under dagarna.
Resultatet ser ut som en urspårad dokusåpa, där den enda direkta kopplingen till Diesel är de underkläder som personerna har på sig hela tiden.
Youtube, Myspace, Flikr – listan är lång på internetfenomen som reklamare till varje pris vill ha med i sina kampanjer mest för sakens skull. Men här handlade det hela tiden om en parodi på internet och dess förmåga att göra vanliga människor till kändisar.
Andy Warhols klassiska uttalande ”In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes” har uppdaterats av Diesel och Farfar. Titeln på kampanjen var ”15Mb of fame”, men resultatet av kampanjen kan snarare räknas i terabyte.
– Två dagar in i kampanjen var vi mest sedda på Youtube, säger projektledare Anna Frick på Farfar.
Hon får inte säga särskilt mycket om reklamsamarbetet med Diesel, men grafer som Resumé tidigare har tagit del av visar att besöksstatistiken sköt i höjden på Diesel.com och att sajten flerdubblade sitt besöksantal jämfört med de närmaste konkurrenterna.
– Vi försökte driva med samtida fenomen, nutidens olika kanaler för att bli kändis. Det är ingen slump att vi hade med en Paris Hilton-hund och att vi hade dokusåpastilen. Vi använde You­tube och Myspace och de här tjejerna blev verkligen kända, säger Anna Frick.
Det fanns regisserade moment i det som stundtals verkade vara en okontrollerad orgie. Men samtidigt kunde besökarna på sajten i hög grad påverka händelseförloppet, med väldigt få förbehåll.
– Diesel är väldigt kompetenta uppdragsgivare. De har kommit väldigt långt i sin syn på att släppa in åsikter utifrån, utan att ställa allt till rätta så att det passar varumärket, säger Anna Frick.

Fakta

Kund: Diesel
Uppdragsgivare: Diesel
Byrå: Farfar
Arbetsgrupp: Farfar och Diesel Creative team

2 nostalgi tar saab till framtiden

KUND: Saab Automobile BYRÅ: lowe brindfors

Till Saabs sextioårsjubileum som biltillverkare ville man lyfta fram företagets historia av innovationer. Kampanjsajten ”60 years of turbocharged thinking” gjordes av Lowe Brindfors som har levererat prisvinnare åt Saab tidigare.
På ett virtuellt ritbord kan besökaren se biltillverkarens klassiska modeller. Korta reklamsnuttar som har grävts fram ur arkiven – en godbit är ”The Saab song” som sändes i amerikansk radio – och annan kuriosa finns tillgängliga längs färden över bordet.
I små fönster kan man läsa om turbo­motorn och säkerhetsbälten och få förklaringen till varför alla bilmodeller börjar på 9 och varför den första bilen fick modellnumret 92.
– Allt de gjort har börjat på ett ritbord. Vi tyckte att det var ett lämpligt sätt att åskådliggöra tidsresan, säger Jakob Swedenborg.
Kampanjen är inte gjord i samma stil som annan bilreklam, och Jakob Swedenborg förklarar att man nog hade gjort den annorlunda om det hade handlat om en specifik modell som skulle lanseras.

Fakta

Kund: Saab Automobile ”60 years of turbocharged thinking”
Uppdragsgivare: Fredrik Gustafsson
Byrå: Lowe Brindfors
Arbetsgrupp: Magnus Wretblad ad, Jakob Swedenborg ad, Per Sundin copy, Johanna Hibbs/Anna Axelsson proj.ledare, Linda Karlsson prod.ledare, Espen Bekkebråten byråprod
Produktionsbolag: Morgan Kane/Syndicate, Kalle Haglund regissör, Jens Odelbring producent. Perfect Fools flash och musik. Övrigt: Pelle Lundquist ad, Rickard Villard ad, Niklas Wallberg ad

3 Explosiv effekt i Absolut Pears

KUND: V&S Absolut Spirits BYRÅ: Great Works

Great Works har fått en guldkalv i kampanjerna för V&S Absolut Spirits. Byrån fick förnyat förtroende inför lanseringen av nya päronvodkan Absolut Pears och förvaltade det genom att knipa tredjeplatsen.
Payoffen för den globala kampanjen är ”The new taste of temptation”. I webbreklamen har man lagt till en ”Borta är äpplet”, den bibliska frestelsen, till förmån för päronet.
Äpplet och en rad andra klassiska lockelser ska bort. På sajten kan besökaren själv se hur ett äpple, en designsko, ett armbandsur, en kopp espresso och en blomma sprängs, krossas eller skjuts sönder.
Allt är på riktigt och är skapat med mikropyroteknik i olika former.
Kampanjen lockar fram vår destruktiva sida och det juryn tyckte att kampanjen verkade vara ett drömjobb att utföra.
I ett verktyg som påminner om Guinness Hands-reklamen kan besökaren komponera sin egen film och välja vilka explosioner som ska vara med. Som i alla kampanjer för Absolut finns länkar till drinkrecept på sajten.

Fakta

Kund: V&S Absolut Spirits
Uppdragsgivare: Patric Blixt
Byrå: Great Works
Arbetsgrupp: Magnus Wålsten kundansv./proj.ledare, Ted Persson cd, Anna Ottosson prod.ledare, Kristoffer Triumf copy, Jacob Åström ad, Per-Erik Hagman tekniskt ansv., Jocke Wissing and Swiff webbutv. Musik: DNM/Jonas Quant Film: Wreck/Fredrik Harkén/Maxi Kuhn Bueno Effekter: Panoramafilm Animation: Wreck/Maxi Kuhn Bueno Fotograf: Jens Mortensen

Se alla bidrag



Lista