Februari 2008

Konst eller reklam? Svaret är inte givet när Absolut Vodka låter Great Works spinna fritt för att höja varu- märkets trendstatus. ”Absolut machines” vann med råge över en viral kioskvältare från Forsman & Bodenfors.

Dela sidan:

Resultat denna omgång

1. Absolut machines, V&S Absolut Vodka Great Works
Se bidraget
2. Beatbox, Tele 2 F&B/Stopp
Se bidraget
3. The wall, ÅF Peacock/Lifelike 
Se bidraget
4. Hur mycket schlager är du?, Aftonbladet King/B-Reel
Se bidraget
5. Wasa sandwich, Wasabröd AB F&B/Rebenga
Se bidraget
6.Smart catch, The game/NEC Åkestam.Holst/Musicbay
Se bidraget
7. The world is my canvas, Nokia Farfar
Se bidraget
8. Slapstick/Blixten & Co Kramgo
Se bidraget
9. Önskejakten/SVT Hutnu!/Hutnu!, Ingrid Flygare Illustration och Rithuset
Se bidraget
10. Favorite Scania awards, Scania Daddy
Se bidraget

Byråtoppen 2008

1. Forsman & Bodenfors 24
2. Great Work 18
3. Peacock 15
4. DDB 10
4. Åkestam Holst 10
6. Le Bureau 8
7. King 7
8. Fatslice 4
8. Storåkers McCann 4
10. Stendahls reklambyrå 3
11. Hutnu! 2
12. Daddy 1
12. SWE 1

Prod.bolagstoppen 2008

1. B-reel 18
2. Acne digital 10
2. Music bay 10
4. Stopp 9
4. Thomson Interactive Media 9
6. Illiance 8
6. Lifelike 8
8. Selberg Linde 6
8. Wreck 6
8. Fröjd 6
8. Rebenga 6
12. Silverbullet Film 3
13. Ben Trovato 1

Spela i verkligheten. På Absoluts webbplats kan besökarna själva komponera musik som sedan spelas upp i ”Absolut machines”. Nedre bilden: musikmaskinen i varuhuset PUB.

1 Absolut Machines

Kund: V&S Absolut Spirits Byrå: Great Works

”Absolut machines” går i korthet ut på följande: I ett garage i New York står en självspelande musik­maskin och väntar på att besökare på kampanjens webbplats ska spela in en musikslinga med hjälp av datorns tangentbord. Maskinen skapar därefter varianter på samma slinga som spelas upp och filmas med en webbkamera så att kompositören kan se sitt verk framföras i realtid.
En variant på maskinen finns på varuhuset PUB i Stockholm, där en artificiell kör sjunger musikstyckena framför en annan webbkamera.
Webbreklam? Konstprojekt? Kampanjen är det senaste av Absoluts trendprojekt, som mer handlar om långsiktigt varumärkesbyggande. Det förra var ”Absolut lomo”, som också blandade ihop digitala och analoga världar. Skillnaden mellan ”Lomo” och ”Machines” är att inte bara människan står för kreativiteten här – maskinerna har också blivit konstnärliga.
– Vi tar det till nästa steg, förklarar cd Ted Persson.
– Vi ville inte bara titta på webben i sig själv utan integrera webb och verklighet, säger han om projektet som faktiskt inte hade så stor budget som man kan tro.
– Vi ville inte bara titta på webben i sig själv utan integrera webb och verklighet, säger Ted Persson.

Fakta

Uppdragsgivare: Ulrika Lövdahl
Arbetsgrupp: Great Works, Frankenstein, TBWA Paris/New York, Knock, Jung, Noise Marketing, Teenage Engineering, Plebian Design (alla personer, se resume.se).
Produktionsbolag: Great Works

2 Beatbox

Kund: Tele 2 Byrå: Forsman & Bodenfor

Bassetthunden har suttit på Comviqs kontantkort i alla år. Nu har F&B lyft ut hunden och använde den för att kommunicera en bonus man får när man blir uppringd av sina vänner.
På en sparsmakad kampanjsajt kan besökaren se hunden beatboxa framför ett turntable. Med tangenterna kan man styra hundens skall, sniff och scratch.
– Vi ville göra enkel underhållning, något oväntat, säger projektledaren Jerk Zander på Forsman & Bodenfors.
Ett Youtubeklipp där Tele 2:s logga inte syns alls, där hunden bara beatboxar (det är en riktig beatboxare, Kiriakos Yako från Brooklyn, som gör ljuden) har fått 300 000 klick. Kampanjsajten har fått 370 000 besök vilket är ett extremt bra resultat.

Fakta

Uppdragsgivare: Marie S Dahl och Lena Andersson
Arbetsgrupp: Erik Sollenberg kundansvarig, Jerk Zander projektledare, Linda Tiderman produktionsledare, Sebastian Forsman ad, Martin Ringqvist copy, Lars Johansson och Magnus Andreasson formgivare, Malin Careborg webbproducent
Produktionsbolag: Stopp


3 The wall

Kund: Åf Byrå: Peacock

Peacock kom på idén, uppvaktade teknikkonsultbolaget ÅF och har redan fått ett nytt uppdrag efter framgångarna med ”The wall”.
I stället för en traditionell platsannons i en papperstidning skapade man en utmaning på webben. ”The wall” är verkligen inget annat än en brungrå vägg, för den som inte är i målgruppen. Kan man däremot ta sig igenom väggen med hjälp av olika programmeringsknep väntade erbjudande om jobb, några Nintendo Wii eller en pizza.
– Sidan har haft runt 20 000 besökare och 1 500 har tagit sig förbi väggen. De är mitt i målgruppen, många är civilingenjörer med rätt kompetens säger Peacocks projektledare Anders Ekman.

Fakta

Arbetsgrupp: Anders Ekman projektledare, Jessica Duveblad produktionsledare, Marcus Holmlund, Emil Oldberg och Jon Rönström creative director.
Produktionsbolag: Lifelike

Bästa bannern

1. DDB/Försvarsmakten: Har du vad som krävs
Se bidrag

2. Lowe Brindfors/Hötorget Art Club: Nymålat

Se bidrag

3.Daddy/Telia: Låttexttävling
Se bidrag

Anmäl ditt bidrag

Se alla bidrag



Lista