Februari 2010

Kokokaka blev februariomgångens stora vinnare när man kammade full pott i webbkategorin med sin kampanj för Wrangler. God tvåa blev WW\TBWA med Kelda. Tredjeplatsen gick till Hutnu! med SVT.

Tero Marjamäki

Dela sidan:

Se alla bidrag här

1 Wrangler Blue Bell

Kund: Wrangler Europe Byrå : Kokokaka

Solklar vinnare med sammanlagt 100 poäng från juryn blev Kokokaka med sin innovativa webbkampanj för Wrangler.
– Briefen vara att ge besökaren en häftig visuell upplevelse med fokus på att vara varumärkesbyggande och inte så produktspecifik som klädkampanjer ofta brukar vara, säger Jimmy Herdberg, creative director på Kokokaka.

Tanken med denna kampanj var att visa upp delar från märket Blue Bell med sex olika outfit på ett inspirerande sätt.
– I princip fick vi helt fria tyglar, och tanken var att göra en livlig lösnin g men som ändå var ganska enkel i sitt utförande. Sedan tycker vi om rörelse när vi visar upp kläder och jag tror att man på så vis också kan få tittaren att komma närmare kläderna på ett nytt sätt.

Men att få okej på kampanjen var inte helt enkelt. När byrån presenterade den i januari för ett år sedan fick den nej. Anledningen var att Wrangler inte tyckte att den var så bra. Men man gav inte upp och i somras fick byrån okej.

Inspirationen till kampanjen hämtades från pekskärms­världen. Jimmy Herdberg säger att lösningen i sig är ganska enkel med en film som spolar fram och tillbaka och där tittaren genom en ”drag and drop” kunde knuffa omkull modellen Tony Ward, tillika Madonnas ex och där han byter kläder för varje fall.

Kokokaka har jobbat med modekampanjer i flera år, samarbetet med Wrangler är nu inne på sin fjärde säsong.
– Just det här konceptet fick vi jobba med ganska länge, och där endast själva produktionen tog tre månader, säger Jimmy Herdberg.

Se bidraget här

Så tyckte juryn

Henrik Täppmark, Ruth:
– Solklar vinnare i en annars gans­ka svag omgång.

Marielle Lundqvist, Perfect Fools:
– Strålande bra! Milslängder bättre än övriga bidrag bland månadens inskick. En så enkel idé, bara drag and drop ”taken to the extreme”, sjukt snyggt genomfört.

Jessica Torstensson, IUM:
– Enkel idé med genialisk och oväntad lösning! Genom val av musik, modell och utförande lyckas Wrangler visa upp sina kläder på ett spännande, tydligt och underhållande sätt och branda sig helt rätt mot sin målgrupp. Den här kampanjen vill man bara titta på igen och igen och sedan skicka vidare till sina vänner.

Ola Westher, Start Communication:
– Helt i egen klass, inte mycket motstånd i denna omgång. Exempel på en bra enkel idé där hantverket tar stor plats. Man vill bara se och uppleva den sköna känslan. Finish utöver det vanliga. Site of the month på FWA talar sitt tydliga språk. Kanske slår jag till på några Wrangler

Johan Mogren, Söderhavet:
– Stod helt klart ut som det bästa bidraget den här månaden. Mode är mycket yta, och här har man lyckats kombinera det med kul interaktivitet och det oväntade att man får slänga runt en stiff modell.

Fakta

Uppdragsgivare: Matti Djateu, digital marketing manager,
Arbetsgrupp: Kokokaka Team, Morena Westerik, Petra van Bennekum Petrovsky & Ramone regissörer, Axel Lindahl DoP, Tony Ward modell
Produktionsbolag: Kokokaka


2 Kelda – 100 recept

Kund: Arla Foods/Kelda Byrå: WW\TBWA

Den ständiga frågan när jobbdagen närmar sig sitt slut, barnen ska hämtas från dagis, och tiden är knapp, är som alla vet: Vad blir det till middag?

Lösningen på problemet blev Keldas kampanjsajt utformad av WW\TBWA, fylld med 100 recept – som alla går att göra under 15 minuter.
– Alla vet hur det är när man är på väg hem från jobbet och frågan dyker upp: Vad ska vi äta? Oftast har man bara en halvtimme på sig också att laga något gott och snabbt, och därför gjorde vi den här kampanjen – för just alla de som kämpar med att få ihop en god middag, säger Per Olholt, projektledare på WW\TBWA.

På sajten varvas mattips, med information om Keldas produkter och även en inköpslista till varje recept. Även en iPhoneapplikation arbetades fram tillsammans med produktionsbyrån Dallas.
– Vad vi vet finns det inte en liknande sajt eller applikation som denna. Det finns många matreceptsajter och många ”mat-appar”, men ingen som har enbart maträtter som går att laga till på kort tid.

Men går alla recept att laga till under 15 minuter, även för en novis som jag?
– Haha, jadå, alla recept på sajten är kvalitetssäkrade av Arlas eget provkök, så jag kan gå i god för att alla recept går att laga till på högst en kvart, säger Per Olholt.

Se bidraget här

Så tyckte juryn

Henrik Täppmark, Ruth:
– Funktionellt och snyggt produ­cerat. Vi fick lära oss att citronsåsens användningsområden äro outtömliga.

Ola Westher, Start Communication:
– Ett givet val för den aktiva storstadsmänniskan som inte hinner. De är inte först ut med enkla recept i iPhonen. Finns en hel del i min telefon innan, såsom till exempel Tasteline, Arla Köket och nu Arla Kelda. Bra enkel idé som är given i butiken där man oftast är helt förbryllad vad man ska inhand­la. Ett litet plus med matklockan inbyggd i appen.

Marielle Lundqvist, Perfect Fools:
– Snyggt förvisso, men tjänsten skiljer sig tyvärr inte från andra liknande därute, ingen wow-känsla. Men absolut, en bra tjänst att ha med sig i iPhonen när man handlar middagen.

Johan Mogren, Söderhavet:
– Snyggt och användbart. Lyckas verkligen med att lyfta Kelda från ett fåtal smaker till att kännas som stor variation.

Fakta

Uppdragsgivare: Christel von Schantz
Arbetsgrupp: Per Olholt projektledare, Annika Molnar produktionsledare, Carl Dalin ad, Kalle Widgren copy, Måns Ulve­stam web director,
Produktionsbolag: Dallas Sthlm
iPhoneprogrammering: MonteRosa


3 Vilse i Vintergatan

Kund: SVT Byrå: Hutnu!

Bronsmedaljen gick till Hutnu! för sin kampanj för SVT:s kultförklarade barn tv-serie ”Vintergatan”.
”Ett gulligt och tidsfördrivande spel och sajt som säkerligen sysselsätter barnen en lång stund” ansåg juryn och belönade bidraget med tredjeplatsen.

Kampanjspelet ”Vilse i Vintergatan” är namnet på det omfattande plattformsspelet som utvecklades för att hitta programmets målgrupp, 7–11-åringarna. Arkadspelet på ”Vintergatans” sajt på Svt.se, var en av de centrala delarna i marknadsföringsarbetet av den nya serien.

Med lanseringen av spelet ”Vilse i Vintergatan” ville man skapa ett sug efter den nya serien, och generera en snackis i målgruppen.

Tanken med kampanjen var att spelet skulle förmedla samma som serien – att det är spännande, lite läskigt, men med ett stort hjärta. Och att det någonstans runt hörnet alltid väntar ett nytt rymdäventyr.

Se bidraget här

Så tyckte juryn

Marielle Lundqvist, Perfectfools:
– Gulligt barnspel, med blandning mellan spel och filmat material, kul som säkert kan fånga målgruppens intresse ett tag!

Jessica Torstensson, IUM:

– Ett fint utfört tidsfördriv till barnen.

Johan Mogren, Söderhavet:
– En självklar förlängning av tv-serien. Helt okej spel, lite trist spel-
design, men å andra sidan känner nästan alla igen sig. Lite segt bara (min dotter slog igen datorn med en smäll och bankade på locket).

Uppdragsgivare: Are Nundal
Arbetsgrupp: Chris Lindgren spelmanus/projektledning, Tomas Joanson, Viktor Jonsson illustration, Eric Alm, Pellen Wegler programmering, Tomas Joanson, Pellen Wegler animation, Red Pipe, ljudeffekt: Anders Wall ,Peter Nordahl musik
Skådespelare: Pax – Sanna Persson-Halapi, Peo – Anders Linder
SVT/Anagram: Petter Bragée nSVTi: Are Nundal, Lydia Putkinen, Jakob Linder,
SVT Kommunikation: Åsa Paues, Ulrika Lundgren Borg
Produktionsbolag: Hutnu!


Folkets röst

Arla Foods 12%

SVT 7%

Wrangler Europe 80%


Rätt bidrag vann! Lek med Wranglermodell gillades också av Resumés läsare. 241 personer röstade.


Se alla bidrag här



Lista

1 Wrangler Blue Bell, Wrangler Europe Kokokaka/Kokokaka
2 Kelda – 100 recept på 15 minuter, Arla Foods/Kelda WW\TBWA
3 Vilse i Vintergatan, SVT Hutnu!/Hutnu!
4 Den Beste Sykkel, DBS Ny reklam/Ny reklam
5 Wrangler spring, Wrangler Europe Kokokaka/Kokokaka
5 Mjölka e-kon, Arla WatersWidgren\TBWA/Perfect Fools
6 Drömsemlan, 7-Eleven Peacock/Lonely Duck
7 Get together, Sweco Åkestam Holst/Patrik Buckau
8 Durex city, SSL Healthcare Sverige Trigger/Kokokaka
9 Telia – Melodifestivalen 2010, TeliaSonera DDB Stockholm/Illianced