Februari 2012

Det är dubbelt upp för CP+B Europe i denna omgång av Månadens digitalt. Tredjeplatsen går till Lowe Brindfors sista kampanj för storkunden Vattenfall.

Fredrik Thambert

Dela sidan:

1 Couple up to buckle upKund: SAS Byrå: CP+B Europe”Busenkel och genial idé.” Superlativen haglade under jurymötet över CP+B Europes kampanj ”Couple up to buckle up” för SAS. Insikten är att de som har mest Eurobonus-poäng också är de som verkar ha svårast att sätta sig ned tillsammans med en tilltänkt partner och boka en resa.
Detta eftersom de i regel lever stressiga liv och har svårt att hitta t iden att gemensamt bestämma sig för att slå till på en resa.
– De kommer helt enkelt inte till skott att sätta sig ner ihop och boka, säger Tobias Carlson som är cd på CP+B Europe.
Lösningen blev ett två för en-erbjudande med haken att man måste vara två för att ta del av det. Erbjudandet skickades ut via mejl till drygt 100 000 utvalda kunder, och med hjälp av två olika QR-koder spelas en film med erbjudandet upp i två mobiler som ska hållas ihop. Tricket är just att rabattkoden inte syns om man inte gör på detta sätt. En sak som både juryn och ­To bias Carlson lyfter fram är att QR-koden i det här fallet ­används på ett relevant sätt.
– Kampanjen har spritts väldigt mycket på nätet. Det är kul att den lyfts fram som ett bra exempel på när den bespottade QR-koden verkligen funkar, säger Jonas Wittenmark, också cd på by rån.

Kampanjen gick under en femdagarsperiod och SAS lyckades sälja slut på alla tillgängliga biljetter. Erbjudandet i fråga gällde en weekend för två i Paris. Förutom utskicken understöddes det i print, banners och på Facebook. Men i stället för att presentera erbjudandet rakt upp och ner gjorde de alltså något annorlunda som verkligen gjorde jobbet.
– Vi är väldigt nöjda, både CP+B och SAS, säger de båda.
Så tyckte jurynEllen Sundh, society 46:
Det här är ännu en destillerad, smart och kreativ idé som Crispin Porter+Bogusky levererar för SAS-kontot. I all sin enkelhet för appen fysiskt samman förälskade par så att de faktiskt kan slå slag i saken och boka den där weekendresan.

Cecilia Bernard, B-Reel:
Alla vill åka på vårweekend. Det som krävs för att folk ska komma till skott är att de tar sig tiden, sitter ned ihop och bokar. Insikten är spot-on så all cred till plannern. Även den kreativa lösningen är smart och dessutom har byrån hittat något så ovanligt som ett hyfsat relevant användningsområde för QR-koder. Det enda minuset i den här kampanjen är filmerna som föregår kampanjkoden, både manus och utförande känns rätt kliché.

Katja Feldeus, Great Works:
Busenkel och genial idé. Kul att målgruppen begränsas till par. En idé man önskar man kommit på själv!

Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr:
Äntligen någon som använder QR-koder på ett vettigt sätt. Välskriven copy och välgjord casefilm som förmodligen gör jobbet lika väl som appen.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
Smart och kreativ lösning på 2 för 1-budskapet där du verkligen måste vara två för att tag på erbjudandet. Och för engångskull känns en QR-kod meningsfull.

Linda Arvidsson, Ottoboni:
Bra mobilkampanj, gillar idén att få upptagna människor att sitta ner ihop en kort stund för att planera en lite längre stund. Sen har man lyckats göra något relevant av QR-koder också.
FaktaArbetsgrupp: Jonas Wittenmark & Tobias Carlson cd:ar, Annica Brinck copy, Therese Olander business director, Michaela Winckler content manager, Jörgen Bengtsson & Daniel Svärd motion designer, Patrick Chan interactive developer, Bogdan Orlov junior interactive developer, Marcus Åslund creative technology director, med flera, se på webben
Produktionsbolag: CP+B


2 AutodanceKund: Ubisoft  Byrå: CP+B EuropeCP+B Europe tar också hem andraplatsen i Månadens webb med kampanjen Autodance för Ubisoft. Uppdraget vann de genom en pitch och idéen var en av de som presenterades när det begav sig. Uppgiften var att lansera spelet Just Dance 3 i Europa, och lösningen blev en app som skapar dansvideos genom att filma andra människors rörelser.
– Grejen med spelet är att det är fokuserat på att ha kul, och att alla ska kunna vara med, till skillnad mot flera konkurrenter. Vi ville visa att alla kan dansa helt enkelt, och att försöka aktivera folk, säger Mattias Berg, cd på CP+B Europe.

Idén är enkel och gränssnittet i appen likaså. Det svåra var att skapa den tekniska lösningen och att göra den så okonstlad och bra som möjligt. Resultatet blev så pass bra att AKQA tre månader senare plagierade kampanjen för ett konkurrerande spel.
– Det är tråkigt och förvånande att en så stor och välkänd byrå gör det. Vi släppte appen överallt förutom i USA och Kananda, så de tog chansen att göra den i USA. Men vi har en framgångshistoria som de inte är i närheten av. Vi är uppe i nästan 5 miljoner nedladdningar vilket är otroligt bra för en reklamapp, säger Mattias Berg, som samtidigt ändå smickras över att konkurrenterna sneglar på dem.

Autodance understöddes inte av några som helst medieköp. Ändå har appen lyckats generera 20 miljoner reklamfilmer för spelet och 70 miljoner visningar i telefoner och sociala medier. Spelet Just Dance 3 låg etta på försäljningstoppen under sju veckor i julas.
– Per investerad krona är det helt makalöst, säger Mattias Berg.
Så tyckte jurynEllen Sundh, society 46:
Kampanjen är perfekt för telefonen och med några snabba klick levereras en välarbetad belöning till användaren. En belöning som får vilken panelhöna som helst att vilja ställa sig upp vilket hela tv-spelet går ut på. Effektiv och uppfinningsrik tankekedja når målet.
  
Cecilia Bernard, B-Reel:
Hysteriskt kul app! Relevant och snygg. Dessutom är spridningsfaktorn total. Autodance var mycket nära en förstaplats för mig.

Katja Feldeus, Great Works:
Grunden i detta koncept är att den är så rolig (och därmed  viral). Tydlig koppling till produkten där konceptet även skapar ett mervärde. Bra gjort!

Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr:
Jag förstår att detta blivit en succé. Efter att sett massvis med trailers på spel som bara visarsnygga cutscenes som är långt ifrån spelupplevelsen så är det så rätt att ta en del av spelet och göra det mobilt. Väl anpassat för mobilen.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
Briljant app! Kanske appen t.o.m. är roligare än spelet som den gör reklam för?

Linda Arvidsson, Ottoboni:
Min personliga favorit! Så jävla rolig! Jag spelar inte och är rätt kass på att dansa, ändå vill jag ha spelet. Lyckat!
Fakta:Arbetsgrupp: David Clyde business director, Charles Faircloth group acc. director, Gavin May group strat. director, Gustav Martner exec. cd, Mattias Berg associate cd, Jim Connolly copy, Joakim Khoury senior ad, Mikael Lindqvist exp. director, Per Rundgren creative techn. director, Marcus Åslund head of interactive, Stephano Dinamarca Fernández & Mattias Nordenham visual designer, med flera, se på webben  Produktionsbolag: Adore You


3 King of the slopeKund: Vattenfall, Byrå: Lowe BrindforsLowe Brindfors sista kampanj för storkunden Vattenfall kammar hem en ärofylld tredjeplats i denna omgång av Månadens webb. Det är appen King of the slope som prisas av juryn, och bakgrunden till den är Vattenfalls partnerskap med Internationella skidförbundet. Insikten som byrån tog fasta på är att vanliga skidåkare vill att bolaget ska göra något för dem, och att det vore en bra idé att skapa något som stärker kopplingen till varumärket.
– Hela samarbetet med Vattenfall har varit väldigt kul. Genom en sådan här idé, som är tydligt grundad i en insikt, skapades snabbt ett samförstånd med kunden om att det var något som vi skulle göra, säger Peter Preisler, kundansvarig projektledare på Lowe Brindfors.

Det är inte första gången som någon tar fram en applikation som mäter fallhöjd och hastigheter i skidbacken. Men det är första gången som man genom en applikation akn tävla med varandra och berätta om sina bedrifter i fjällen, enligt Peter Preisler.
– Det unika är den sociala delen, säger han.

Under skidsäsongens gång har King of the slope laddats hem tiotusentals gånger och fungerar nu på över 3000 skidorter. Kampanjen har gått över förväntan, och byrån känner nu att de har skapat en bra plattform inför nästa år som går att bygga vidare på.
– Det känns bra att avsluta hela samarbetet med Vattenfall och Skidförbundet med bra jobb, säger Peter Preisler.
Så tyckte jurynEllen Sundh, society 46:
Den här kampanjen är ett bra exempel på där en engagerande och användbar tjänst håller upp en hel kampanj. Att en kampanj har ändrat beteende hos användarna är också stort om det nu är sant att skidåkare har ökat farten i backarna sedan appen släpptes.

Cecilia Bernard, B-Reel:
Vattenfall kidnappar några fiffiga smartphonefunktionaliteter, kombinerar dem och och förpackar dem i sina färger. Vips har vi en användbar och rolig app som förhoppningsvis får folk att gilla Vattenfall lite mer. Dessutom fungerar den galant. Jag använde den själv senast i fjällen.

Katja Feldeus, Great Works:
Använder sig av ett reellt problem och serverar en lösning på silverfat. Mycket väl genomfört i alla led. Det svagaste i det här konceptet är kopplingen till avsändaren, som är något vag.

Dennis Rosenqvist, CP+B Europe:
Riktigt bra app som faktiskt tillför ett stort värde för användaren, även om det redan finns många liknande appar på marknaden. Men är det en bra reklamkampanj? Frågetecken för relevansen till varumärket.

Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr:
Min Iphone är full av meningslösa reklamappar som man laddar ned en gång.  När Vattenfall nu gör en kampanj kring ett långsökt sponsorskap gör man i alla fall en app som ger tillbaka något. Men vad har en elleverantör med skidåkning att göra?

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
Kul att se hur snabbt du åker och kan utmana dina vänner. Glädjen och nyttan av appen gör att den nog håller i flera säsonger.

Linda Arvidsson, Ottoboni:
Socialt, kul och användbart! Men den tappade lite när man plockade bort hastighetsfaktorn. Utan kopplingen till Vattenfall hade den fått vara kvar.
Fakta:Uppdragsgivare: Linus Almqvist, David Wolgers, Jasper Hein-Nording
Arbetsgrupp: Tim Scheibel ad, Mårten Forslund copy, Helena Wård digital producent, Tobias Löfgren teknisk producent, Peter Preisler kundansvarig projektledare, Ellinor Bjarnolf designer
Produktionsbolag: Upper First


AnalysificationMagnus JacobsonGamification, experimentification, bodyodor­ification, travelification, momification, lazyfication, trashification, neighbourification, libraryfication, my-long-lost-son-ification … shrimpification?
Det spelar ingen roll hur många ”ifications” som står redo i teoretiska startgropar, så länge gamification och varianter av dito håller fortet som nummer 1. Det är den digitala fenomenvärldens motsvarighet till Ace of Bases andra album, och toppar därmed reklamvärldens Billboardlistor per automatik, trots att ingen riktigt förstår varför. Dags att gå vidare? Njaeeää, skulle jag säga. För även om gamification på sätt och vis har blivit vår tids ”skriv en slogan och vinn en årsförbrukning glödlampor”, så är priset nästan alltid sekundärt i bra gamificationlösningar. Det som engagerar är givetvis uppfinningsrikedomen i den ”spelmekanik” som tillämpas. Och då det finns cirka en triljard olika spel därute, borde det teoretiskt sett kunna dyka upp en triljard gamificationlösningar. Och det är verkligen inget fel med det. Men för guds skull, glöm inte att vi lever i ett oändligt universum där allt liv är upphängt kring en gigantisk glödande gasboll. Provar vi inte något nytt i dag, kan det vara för sent. Lek med tanken åtminstone. I mina ögon är det lika viktigt som att leka med sina barn innan deras barndom är förbi. För det vore trist om det enda vi kan berätta för barnbarnen är den gamla storyn om när farfar vann ett kilo handskalade räkor via den där räkskalarappen som var så populär under den digitala medeltiden.

Magnus Jacobsification, kreativ chefication, DDBification

Lista

1. SAS, Couple up to buckle up, CP+B Europe
2. Ubisoft, Autodance, CP+B Europe
3. Vattenfall, King of the slope, Lowe Brindfors
4. Lantmännen, Restdejting, McCann Stockholm
5. Ramundberget, Säsongens första åk, Ruth
6. McDonald´s, Julbordsstafetten, DDB Stockholm
7. Parks and Resorts, Skrattkartan, Pool
8. Volkswagen Sverige, Volkswagen Ski Team, DDB Stockholm

Jury


Magnus Jakobsson 
Juryordförande


Katja Feldéus



Linda Arvidsson


Philip Arvidson


Dennis Rosenqvist


Martin Stadhammar


Ellen Sundh


Veronica Wahlbeck


Andreas Kjellgren

Cecilia Bernard