Februari 2014

Garbergs tar hem både första- och andraplatsen i denna omgång med Björn Borg och Norwegian. Med digitala kalhyggen i stadsmiljö kommer MRM Stockholm trea.

Fredrik Thambert

Dela sidan:


1 The drop
Kund: Björn Borg Byrå: GarbergsMed en interaktiv världskarta lät Björn Borg besök arna välja vilken plats på jorden som var i störst behov av att "bombas" med varumärkets underkläder. Allt under devisen "Weapons of mass seduction". Syftet var att sätta produkterna i ett sammanhang som är kul att prata om, enligt Sedir Ajeenah, copy på Garbergs:

– Björn Borg är ett varumärke som står för mer kärlek i världen. Vi ville ta vara på kraften hos Björn Borgs fans och samtidigt sätta produkterna i en kontext som Björn Borg står för. Det vill säga mer kärlek i världen.

Tävlingen pågick en månad. En bit in i kampanjen blev sajten öv erraskande uppmärksammad i sydkoreanska medier. Fler än 90 000 koreaner gick plötsligt in och röstade fram Nordkoreas huvudstad Pyongyang till överlägsen etta bland de platser som besökarna ville kärleksbomba.

– Å ena sidan var vi roade över hur stor kampanjen hade blivit, å andra sidan såg vi inte framför oss hur det skulle gå till. Men vår ambition var att hålla världen vad vi hade lovat. Att byta ut kampanjsidan till en blogg blev därför en ganska bra lösning, säger Sedir Ajeenah.

I bloggen kunde besökarna dagligen följa med på resan in i den slutna diktaturen. Från början var tanken att underkläderna skulle släppas från luften över den plats i störst behov av kärlek. Över Nordkorea var det av naturliga skäl uteslutet. Därför skickades en person som i smyg fick plantera ut dem.

Hur ser du på risken att ni genom aktionen trivialiserar situationen i landet?
– Det är givetvis en delikat fråga. I kampanjen lät vi världen bestämma resmål och uppenbarligen fanns en stor nyfikenhet på Nordkorea. Jag tror det går att påverka mer genom att inkludera, än att exkludera. Det värsta är om vi, både människor och företag, börjar behandla landet som paria.

Så tyckte juryn:Katja Feldeus, Great Works (suppl.):
Inte min absoluta favorit, men välgjort koncept med ett starkt PR-värde.

Markus Lindsjö, CP+B:
Gillar den här kampanjen väldigt mycket, framförallt hur den lyckas kombinera humor och spänning. Produktionen är också riktigt bra. Det enda smolket i bägaren för min del är att själva "bombningen" blir ett litet antiklimax när det lämnade kvar kalsonger på en massa platser istället för att StudioTotal-bomba staden.

 

FaktaProduktionsbolag: Acne Digital
Uppdragsgivare: Lina Söderqvist & Jonas Lindberg Nyvang Arbetsgrupp: Petter Ödeen cd, Lotta Mårlind & Johan Wilde ad:ar, Sedir Ajeenah copy, Det är Jessica Carenfelt formgivare, William Löthman formgivare, Anna Frick projektledare, Marielle Lundqvist produktionsledare, Berghs SoC rac1214



2 Led by locals
Kund: Norwegian Byrå: Garbergs
När vi ska ut och resa ber vi ofta våra vänner på Facebook om tips på ställen att besöka. Norwegian och Garbergs tog fasta på vårt beteende och bestämde sig för att försöka hjälpa oss med våra frågeställningar. Ett grepp som uppskattades av Månadens digitalt-juryn.

Genom ett meddelande på flygbolagets Facebook-sida bad de sina besökare att skicka frågor om London. Sedan skickades ett team bestående av Berghs copy- och ad-klass till den brittiska huvudstaden för att ställa frågorna direkt till dess invånare. Med hjälp av mobilkameror fångades deras svar, vilket blev till 100 kortfilmer som dagen därpå publicerades hos Norwegian och hamnade på frågeställarens Facebook-flöde.

Kampanjen skapades tillsammans med Berghs-studenterna, som skulle till London på studieresa och ville göra något med kunden.

– Vi fick tänka ut en idé där vi kunde använda oss av det faktumet att vi hade 30 personer på plats i London, säger Sebastian Smedberg, ad på Garbergs.

– Vi funderade kring hur kan vi skapa reseinspiration utöver det vanliga. Det finns något annat i storstäder utöver de traditionella turisttipsen som kräver mer initierad kunskap, säger Johan van der Schoot som är copy.

Kampanjen är en den senaste i raden av kampanjer där Norwegian väljer att lyfta fram sina storstadsresemål genom att visa attraktioner som sticker ut från de klassiska vykortsbilderna.

– Faktumet att de gör en sådan här aktivitet antyder att de tänker på ett nytt sätt och finns där kunderna finns. De förstår hur folk beter sig när de reser och fungerar mer som en moderator. Tanken är dels att upplevas som ett nytänkande företag och associera weekendresande med Norwegian, säger Sebastian Smedberg..


Så tyckte juryn:Katja Feldeus, Great Works (suppl.):
Enkel idé med fina filmer som olika resetips. Hade blivit ännu starkare om vi även fått se andra delar av kampanjen och hur de hänger ihop.

Markus Lindsjö, CP+B:
Snyggt och smart sätt att skapa relation med målgruppen och befriande att de vågar vara något annat än ett lågprisflyg, men ändå landa i ett lågt pris.

FaktaUppdragsgivare: Sara Camursoy och Sara Dahlqvist
Arbetsgrupp: Sebastian Smedberg ad, Johan van der Schoot copy, William Löthman formgivare, Michael Ring digital director, Natalie Kocsis ateljeassistent, Anna Frick projektledare, Marielle Lundqvist produktionsledare


3 Livet utan träd
Kund: Vi-skogen Byrå: MRM SthlmVi-skogen är knappast den mest kända biståndsorganisationen. Få har koll på deras välgörande arbete, som bland annat innefattar trädplantering i områden kring Victoriasjön i Afrika som är hårt drabbat av avskogning.

För att skapa uppmärksamhet tog MRM Stockholm till ett beprövat knep: de flyttade problematiken närmare vår vardag. Hur skulle vi reagera om alla träd höggs ned i några av våra kändaste parker?

Med hjälp av avancerad teknik skapade de animationer där just det skedde. Först fotograferades parkerna. Sedan mättes avstånden till husen runt omkring med laser, och kartan 3D-modellerades för att se ut exakt som i verkligheten. Därefter togs träden bort, husfasaderna lades till och vips kunde besökarna betrakta kalhyggen mitt i staden. Exakt som de skulle ha sett ut.

– Fotoretuschering är vanlig, men oftast handlar det om att lägga till saker snarare än att ta bort. Syftet var att väcka uppmärksamhet, och det lyckades vi med. Bland annat skrev Metro om bilderna när de släpptes, säger Fredrik Sundqvist, copy på MRM Stockholm.

Kampanjen kretsade kring kampanjsajten viskogen.se/livetutantrad, men de gjorde och en Youtube-film och printannonser som visade upp de nakna kalhyggena. Dessutom skapade de ett "hashtag-battle" där besökare uppmanades att lyfta frågan för att få den att trenda före hashtags som var populära vid tiden, som #råsaftcentrifug och #julfest.

– Vi slog dem, säger Fredrik Sundqvist.

– Det här var startskottet för att börja väcka folks intresse och få människor att uppmärksamma organisationen och det arbete den gör. Det har varit mycket jobb under hösten med projektet, men det har varit väldigt kul.


Så tyckte juryn:Katja Feldeus, Great Works (suppl.):
Jättefin grundidé att visa en specifik plats utan träd. Tycker printarna var starkare än filmerna. Skulle även varit roligt att utveckla idéen digitalt t.ex. att man kan gå omkring i Google street view i humlegården utan träd..


FaktaArbetsgrupp: Christian Söderholm ad, Fredrik Sundqvist copy, Staffan Smedfors projektledare, Johan Blomström executive cd, Guillaume Payen & Sara von Platen designer, Catharina Fagerlund & Sa Finnman Larsson produktionsledare Övriga: Markus Johansson technical director, Johan Ardlin utvecklare, Bsmart foto, retuch & animation, Hans Richter musik Mediabyrå: MEC


PJ Lindqvist, art director, Pool
  Håll casefilmen kortDen mänskliga hjärnan är fantastisk. Ge den lite för lite information och den arbetar febrilt för att fylla tomrummen. Göd den och den tröttnar.

Att hitta den perfekta balansen i en casefilm, av vad som är nödvändigt och vad som är darlings, är ofta svårt. I dag har ungefär 95 procent av alla bidrag en casefilm, och ett enklare sätt att ta del av idén finns nog inte. Speciellt då denna kategori ofta består av kortlivade insatser som inte väntar på att en jury ska bedöma dess härlighet.
Jag är medveten om att de flesta större tävlingar ger upp till tre minuter för att förklara vad som är unikt med kampanjen. Men min erfarenhet är att filmer som närmar sig tre minuter är för långa. Det enda undantaget är väl om man har något extremt komplext, men genialt att förklara och lyckas med att underhålla tittaren denna smärre evighet. Allt annat över dryga minuten antisäljer, nio gånger av tio.

Månadens vinnare var överlägsen i ett annars mediokert startfält. Kampanjen hade en bra grundidé som låg nära, för att inte säga exakt på, produkten. Att sedan koppla kalsonger till bärare av "fredspropaganda" är kanske inte ett (för Björn Borg) helt nytt grepp, men ändå väldigt snyggt genomfört. Björn Borg har ju alltid stuckit ut hakan och gått i spetsen med kärlek­ens budskap, och kanske är det precis det som behövs i dessa lite oroliga tider.

Givetvis hade vinnaren dessutom en casefilm med just den perfekta balansen.


PJ Lindqvist, art director, Pool



Lista

1. Björn Borg, The Drop, Garbergs
2. Norwegian, Led by locals, Garbergs
3. Vi-skogen, Livet utan träd, MRM Stockholm
4. Fotografiska, Bury your secrets, Ord&Bild
5. Mondelez International Refreshment, Apartment café sessions, Forsman & Bodenfors
6. (delad) Cloetta, Läkerol Röstogram, Blindspot
6. St1, Vi ses på Twitter!, Garbergs
8. Apotek Hjärtat, Norrsken, Åkestam Holst

Jury


Andreas Ullenius


Sebastian Smedberg




Emmeli Österdahl


Ann Persson


PJ Lindqvist


Markus Lindsjö


Per Stenius



Agnes Stenberg-Schentz
 
Frida Siversen Ljung
 
Kristin Bergem