Februari 2015

Åkestam Holsts app för alla som inte kör Audi Quattro på hala vintervägar segrade i februariomgången. Tvåa kom den frilansande art directorn Thomas Larssons tjuvkalkylator för TV3. Även tredjeplats plockade Åkestam Holsts med Friskis & Svettis Blocketuppmaning till alla som hatar träning.

Andreas Rågsjö Thorell

Dela sidan:


1 Svenska snöräddare
Kund: Audi Byrå: Åkestam Holst"Svenska snöräddare" kan liknas vi en dej tingapp. Om en bilist behöver hjälp skickas en signal och området skannas av efter Audi Quattro-ägare som har ställt upp som volontärer. Om Audiägaren tackar ja till att hjälpa kopplas den nödställde och snöräddaren ihop. Åkestam Holsts copywriter Adam Reuterskiöld förklarar appen "Sv enska snöräddare" som en kvadruppelstöt.

– Först och främst ville vi ge något till alla Quattroägare och förbättra gemenskapen och säkerheten på vägarna, men det handlade också om att äga fyrhjulssegmentet och pika konkurrenterna. Det pågår ett ständigt krig och det hä r var ett humoristiskt sätt att ta udden av andra bilmärkens fyrhjulsdrift.

– För Audi är fyrhjulsdriften oerhört viktig och den är alltid i fokus i våra vinterkampanjer där den är extra relevant. Vi brukar oftast trycka på vilken skillnad den gör för körningen.

Åkestam Holst står för idé och design, Dareville har utvecklat appen.
– Det finns en uppföljningsversion där vi kan lägga till fler funktioner som kartor, tävlingsincitament och statistik, men i startfasen såg vi till att hålla appen så enkel som möjligt, berättar Adam Reuterskiöld.

Appen marknadsfördes i Audis egna kanaler, i den övriga kampanjkommunikationen och i Åre där Audi har en stark närvaro under vintern. Efter en månad hade 2 742 Quattroförare anslutit sig och räddat 97 bilar som fastnat i diken eller hala backar. Kampanjen har fått stor uppmärksamhet internationellt och nästa år finns planer på att lansera Snöräddarna i flera länder.

FaktaArbetsgrupp: Andreas Ullenius cd, Andreas Ekelund ad, Viktor Jacobsson & Adam Reuterskiöld copy, Tom Hedström projektledare, Johan Eklund digital producent, Mirja Hjelm & Jennie Strinnhed produktionsledare, Anna Forsberg formgivare/original, Jerker Winther planner, Kalle Åkestam - Copy, Johan Wahlberg – AD
2. Är du tjuvens dröm i sociala medier?Kund: TV3 Frilans: Thomas Larsson
Innan Thomas Larssons frilansavtal för MTG TV löpte ut fick han uppdraget att marknadsföra TV3:s tv-program "Stoppa tjuven". Lösningen blev att skapa en relevant online-aktivitet. Programmet går ut på att två före detta grovt kriminella visar hur tittarna kan skydda sig mot vardagsbrott utifrån tjuvens perspektiv. I "Stoppa tjuven testet" fick besökarna skriva in sitt användarnamn på Instagram. Utifrån personens postningar skulle en generator försöka räkna ut var de bodde och jobbade.

– Tanken med testet är att folk är lite väl öppna på sociala medier. Det här är ett tydligt sätt att illustrera beteendet samtidigt som det räcker med att du skriver in ditt användarnamn, säger Thomas Larsson.

Varför valde ni att utgå från Instagram?
– Facebook har lite bättre säkerhetskontroller. På Instagram har alla bilder inbäddad geo-data. Det är information som står långt ner i den klausul som användarna godkänner när de går med i Instagram och som i synnerhet gör en sårbar när man lägger upp bilder under semestern.

Testet söker igenom tidpunkter och platser för dina Instagraminlägg. Över 100 000 gjorde testet och i 97 procent av testerna kunde geo-data leda fram till testpersonernas bostäder. Efter "Stoppa tjuven" gick Thomas Larsson vidare till att bli art director på R/GA. MTG TV har avvecklat sin inhouseavdelning..

 

FaktaArbetsgrupp: Thomas Larsson ad, Jessica Wastensson produktionsledare MTG TV, Anna Persson cd MTG TV, Robert Feniger projektledare MTG TV


3 Hatar träning
Kund: Friskis & Svettis Byrå: Åkestam HolstÅkestam Holst och Friskis & Svettis ville nå de som inte har träning som en del av sitt liv. De tog fram en app med ett träningsupplägg och råd för de som har svårt att hitta motivation att träna. Arbetsgruppen handplockade också 300 annonser på Blocket med träningskläder eller redskap som i princip var oanvända. De samlade annonserna på sajten hatarträning.se och erbjöd dem ett skräddarsytt medlemskap för att komma igång med träningen. På ett villkor – att de tog bort annonsen från Blocket.

– Själva idén kom ur att våra underlag sa att det behövs åtminstone 6 timmar träning för att vänja sig och komma över den jobbiga första tröskeln. Därför satte vi ihop vi ett träningsprogram som bestod av 12 stycken halvtimmespass. Det är en app för att göra det enkelt att komma igång utan att behöva ta sig till en lokal de första gångerna. I appen finns tre tränare från Friskis till din hjälp och en mental coach som peppar dig. Som ett led i kommunikationen gavs också möjligheten att byta in oanvända träningsredskap, säger Alex Picha digital producent på Åkestam Holst och fortsätter:

– Namnet Hatar träning var en motpol till all reklam och initiativ från aktörer som spär på träningshetsen med käcka uppmaningar. Vi tyckte det behövdes något som tilltalade de som inte var lika frälsta.

Medan er första kampanj för Friskis var inkluderande är den här mer riktad. Förklara strategin?
– Vi tror på en mix av spets och bredd, vi är till för alla men vill gärna berätta om det på spetsiga sätt..

 

FaktaArbetsgrupp: Andreas Ullenius cd, Andreas Ekelund ad, Viktor Jacobsson copy, Cecilia Bauman & Sara Clewe­mar projektledare, Alex Picha digital producent, Jessica Söder produktionsledare, Patrik Karlsson planner, Sara Bellafesta formgivare, Imagine that idrottscoacher


Pontus Caresten
   Ny teknik räcker inte
Digital kommunikation. Två spännande ord, det där. Men det är inte helt enkelt att utnyttja kraften i båda orden maximalt. Ofta bygger en idé antingen på sprillans ny teknik – eller en stark målgruppsinsikt. Sällan både och.

Som tur är finns det undantag. Månadens vinnare till exempel. Genom smart användning av mobilens nativefunktioner lyckas Audi erbjuda något som många uppenbarligen saknar i dagens samhälle: att hjälpa andra. Och de använder ingen klassisk muta. Inget grandiost pris för vinnaren. Ingen smaskig rabatt. Det enda användaren får är ett godare samvete. Eller enda och enda: det inte kattskit så klart. Men när tröskeln är så hög som att sätta sig i sin bil, åka ut i vintern och dra upp en främmande människas bil ur diket, skulle man gissa att det behövdes. Men icke. Nästan 3 000 personer anmälde sig som frivilliga snöräddare. Vackert.Här har vi en kampanj som i bästa fall blir långvarig på riktigt. Hoppas verkligen att det finns en plan för det – och att snöräddarna inte glöms bort efter kampanjperioden. Då har Audi tusentals ambassadörer som med glädje fortsätter att kommunicera företagets varumärkeslöfte. Det är kaxigt av Audi att ta på sig rollen som räddare i nöden – och samtidigt väldigt sympatiskt. Att få ihop den ekvationen är en bedrift. Den här gången belönas det med en förstaplats i månadens.

Pontus Caresten, copywriter DDB Göteborg


Lista

1) Åkestam Holst, Audi, "Svenska Snöräddare"
2) Thomas Larsson, TV3, "Är du tjuvens dröm i sociala medier?"
3) Åkestam Holst, Friskis & Svettis, "Hatar träning"
4) JMW Kommunikation, Läkare i världen, "Screen donor"
5) Åkestam Holst, "Bilden som gillar att bli grillad"
6) BertzonBylund, F-Secure, "Integritetskollen"
7) ANR BBDO, Unionen, "Vobbomatic"

Jury Digitalt

  • Zeke Tastas
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar
  • Adam Kerj
  • Linnéa Gardefjord
  • Josefine Billström
  • Peder Fjällström
  • Anette Bohman
  • William Löhtman
  • Lara Gavina
  • Unn Swanström
  • Daniel Montano
  • Oscar Erlandsson
  • Johan Samuelsson
  • Jeja Svensson
  • Tom Flumé
  • Fredrik Svensson
  • Pontus Caresten
  • Jesper Åström
  • Johan Östlund
  • Vanessa von Cesling
  • Elisabet Fischer
  • Linda Arvidsson
  • Linda Brockman
  • Johan Pihl