Januari 2006

I årets första omgång var det jämnt mellan bidragen. Viking Line och Calle & Olle drog det längsta strået när juryn rankade de 31 bidragen. F&B fick in tre bidrag på tio-i-topp.

Dela sidan:

Tio-i-topp Januari

1. Viking Line Dans
Viking Line/Calle & Olle/
Åkestam Holst/B-Reel
www.vikingline.se/dans
2. Ungt val – talarstolen
Aftonbladet & Lunarstorm/Farfar
www.farfar.se/competition/resume/
2006/januari/ungtval/

3. Designa din egen webbradio
Sveriges Radio/F&B
http://demo.fb/s/sr/design
4. The Samsung D6 00 mystery
Samsung/Perfect fools
samsung.se/d600
5. Caution
Saab/Lowe Tesch
www.lowetesch.com/showroom/saab/93caution/
6. Drömkök åt alla – del 2
Ikea/Forsman & Bodenfors
http://demo.fb.se/s/ikea/dromkok2
7. Sveriges 100 schysstaste företag
Bitos/Great Works
www.100schysstaste.nu
8. Hur bra är du på att gissa ålder?
Systembolaget/F&B
http://demo.fb.se/s/systembolaget/gissaalder/
9. Lars & Lena – ett relationsdrama
Svensk Adressändring/Tempel/Joy
www.joy.se/manadens_webb/larsochlena
10. Vilken pension vill du ha i dag?
AMF Pension/Starring
amf.starring.se/fond

Webbtoppen 2006

1. Forsman & Bodenfors 16
2. B-Reel 10
2. Calle & Olle 10
2. Åkestam Holst 10
5. Farfar 9
6. Perfect fools 7
7. Lowe Tesch 6
8. Great Works 4
9. Tempel/Joy 2
10. Starring 1

1 viking line dans

KUND: viking line BYRÅ: åkestam Holst

Årets första vinnare i Månadens webb är Viking Lines kampanjsajt, signerad Åkestam Holst och Calle & Olle. Juryn lovordade arbetet och tyckte det var ett lyckat exempel på hur man tar ett tv-reklamkoncept till webben. På sajten visas filmsekvenser där privatpersoner dansar till musiken som vi känner igen från reklamfilmerna. De inskickade filmerna tävlar om webbpublikens gunst och den 5 mars koras de populäraste bidragen och vi får veta vilka vinnarna är. De bästa bidragen blir bjudna på Viking Line-kryssning. Den allra bästa dansvideon belönas med en "Broadwayhelg" i New York.

Juryn gillade att idén stod i centrum i stället för att till varje pris skapa ett perfekt hantverk. Eftersom danserna är långt ifrån perfekta förmedlade de en glädje som kändes mycket Viking Line: folkligt, anspråkslöst och glatt. Per Jute är marknadschef på Viking Line och han berättar att folk inte bara har skrattat åt filmerna. De har bokat resor också.
– Vår besöksstatistik var 74 procent högre i januari i år än förra året och vi kände ett ökat tryck på bokningar direkt när kampanjen började gå. Calle & Olle har gjort kampanjen i samarbete med Åkestam Holst. Carl Lewenhaupt , copy på Calle & Olle, tycker att det i dag är en skyldighet att tänka att ett reklamkoncept ska fungera i flera kanaler. När de tog fram konceptet var det också viktigt att det inte skulle kännas för perfekt.
– Det går inte att uttrycka samma glädje om man strävar efter perfektion och anlitar någon fotomodell och förmedlar någon form av "fixad" glädje. Jag tycker att dansen är ett bra sätt att förmedla mötet mellan människor, säger han.
– Reklambranschen har ett ständigt problem med trovärdighet, men i det här fallet tycker jag att vi har lyckats.
Hittills har 190 dansvideor skickats in.
– Det var kanske något färre än vad vi räknat med, men det är klart, det är en del arbete med att skicka in en film. Däremot har besöken på sajten varit fler än förväntat, säger Per Jute.

Uppdragsgivare: Per Jute och Tina Gimblom
Arbetsgrupp: Byråproducent Fredrik Josefsson, copy Calle Lewenhaupt, ad Olle Mattson, projektledare Kjell Månsson, produktionsledare Jessica Söder Produktion: B-Reel


2 ungt val – talarstolen

KUND: aftonbladet &lunarstorm BYRÅ: farfar

Aftonbladets och Lunarstorms samarbete Ungt val 2006 är en mötesplats på internet där ungdomar kan diskutera samhällsfrågor och politik. Sajten innehåller bland annat diskussionsforum och redaktionella texter skrivna av gästskribenter och Aftonbladetmedarbetare. Och så finns tjänsten Talarstolen som byrån Farfar har utformat. Här går det att skriva inlägg och se dem framföras av dockor som för tanken till mupparna. Det går också att ta del av andras inlägg och rösta på om de var bra eller inte. Farfar tänkte att dockteatern var ett lättsamt och kul sätt att prata om allvarliga ämnen.
– Det var mycket arbete att göra dockorna men det var kul att se dem växa fram. Sajten har ungefär 80 000 besökare i veckan och de flesta stannar på Talarstolen ganska länge, säger Emil Tavassoli , på Farfar.

Farfar gjorde Ungt val även 2002, men den här gången är Aftonbladet ännu nöjdare än då.
– Vi vill locka unga att intressera sig för politiska frågor och göra sin röst hörd. Med dockorna kan ungdomarna göra sina egna statement säger Marianne Schwartz , uppdragsgivare på Aftonbladet.
– Jag tycker det fungerar bra eftersom temat är allvarligt men tas upp på ett lekfullt sätt. Det är viktigt att unga inte glöms bort i debatten och att inte bara politikerna sätter agendan vad gäller ungdomsfrågorna.

Arbetsbrupp: Farfar.

3 designa din egen webbradio

KUND: sveriges radio BYRÅ: forsman & bodenfors

Sveriges Radio vill locka fler unga lyssnare och har tagit hjälp av Forsman & Bodenfors. Deras webblösning bygger på att ungdomarna ska utforma sin egen "personliga" radio. Syftet är att skapa en emotionell bindning som ska leda till ett ökat lyssnande. På sajten kan man också titta på radioapparater som har gjorts av kändisar, till exempel Agnes Carlsson, som vann "Idol". Ambitionen är att regelbundet lägga ut "kändisradior" och andra roliga webbradior på en topplista. Juryn var överens om att kampanjen använde interaktivitet på ett bra sätt. Det går att rita på radion och valmöjligheterna vad gäller skal, knappar och dekorationer är omfattande. Radion kan även skickas till kompisar. Sveriges Radio är mycket nöjt med kampanjen. På två månader har 95 000 personer gjort en egen radio.
– Vi har bara marknadsfört oss på Lunarstorm och vår egen webbplats. På Lunarstorm finns målgruppen vi vill nå med kampanjen, säger Christian Rauch , på Sveriges Radio.
Flera i juryn tyckte att F&B hade lyckats skapa en känsla av att faktiskt ha fått något från Sveriges Radio.

Arbetsgrupp: Web director Martin Cedergren, ad Johan Eghammer, copy Anna Qvennerstedt, design/3D modellering Lars Jansson, Viktor Larsson, Christofer Beskow och Mikko Timonen, projektledare Andreas Engstrand, Hans Andersson, produktions-ledare Nicole van Rooij Ekström, byråproducent Martin Sandberg
Produktionsbolag: Thomson Mediautveckling AB



Lista