Januari 2008

DDB:s militära mörkrumstest för försvaret kammade hem full pott i årets första webbomgång. På silverplats återfinns F&B:s sköna dialekter för P4. Upp på pallen tog sig också Great Works hiv/aids-jobb för H&M.

Av: Erik Esbjörnsson

Dela sidan:

Resultat denna omgång

1. Har du vad som krävs?, Försvarsmakten DDB Stockholm/Acne Digital
2. Sveriges härligaste dialekt, SR P4 Forsman & Bodenf ors/Thomson
3. Fashion against aids, H&M Great Works/Illianced
4. Kramas för de ensamma, Röda Korset Peacock/B-reel
5. Alkoholhjälpen, Alkoholkommittén Le Bureau, prod. Fröjd/Wreck/Selberg Linde
6. The fault is you, NEC Åkestam Holst/Musicbay
7. Kiss a Scandinavian, SAS Storåkers McCann/B-reel
8. Koldioxidens vänner, SLU Stendahls/Silverbullet Film
9. Din chans att stiga i rang, Guldägget Le Bureau
10. Eurocard Business Challenge, Eurocard SWE/Ben TrovatSe alla bidrag

1 Har du vad som krävs ?

Kund: Försvarsmakten Byrå: DDB Stockholm

Försvarsmakten förändras. Muskelstyrka och machomanér är mindre viktigt än hjärnkapacitet. Det vill Försvarsmakten visa redan för dem som rekryteras och DDB Stockholm gjorde en tredelad kampanj på temat. Filmer och dr lockade nya rekryter till en sajt som är ovanligt stram och sparsmakad. I ett mörkt rum introduceras man till de tester som är på väg, av en röst som utan tvekan kommer från en äldre officer.
– Vi ville skapa känslan av att man är en del av testrummet, vi hade kunnat göra en Hollywoodbunker men vi valde att gå en annan väg, säger ad Klas Jonsson.
Testerna som man går igenom är intelligenstester av varierande svårighetsgrad. Klas Jonsson berättar att man åkte till Försvarsmaktens rekryteringscentrum i Stockholm och gjorde pilottester, med olika resultat.
– Några i gruppen gick det ganska bra för. Men vi kom fram till att vi nog ska hålla på med reklam i stället, säger Klas Jonsson.
Testerna tar totalt femton till tjugo minuter att genomföra. Runt 300 000 besökare gick in på sajten.
– Och det var mellan sextio och sjuttio procent som gick igenom alla tester, vi lyckades hålla kvar dem.

Fakta

Uppdragsgivare: Staffan Slörner och Eva Regner
Arbetsgrupp: Klas Jonsson och Simon Mogren ad:ar, Linus Östholm copy, Jenny Olsson produktionsledare, Thomas Brene­mark projektledare, Andreas Dahlqvist cd
Produktionsbolag: Acne Digital

2 Härligaste dialekten

Kund: Sveriges Radio P4 Byrå: Forsman & Bodenfors

Hur marknadsför man 25 lokala radiostationer över hela landet med en enda kampanj? Forsman & Bodenfors skapade tävlingen Sveriges skönaste dialekt där lyssnare över hela landet kunde delta, allt med en extremt lokal inramning.
– Dialekter finns överallt i Sverige och de kommer fram på P4:s lokalradiostationer, det var något man lätt kunde göra bra radio av. Sajten fungerade som en bra samlingsplats för materialet, berättar webbproducenten Tim Sajdak.
I en månad kunde lyssnare ladda upp sina röstprov på webbplatsen eller besöka någon av Sveriges Radios utsända som på olika platser samlade upp dialekter. Allt samlades på webbplatsen och så småningom, i början av februari, utsågs en vinnare. Pr-genomslaget blev massivt och en rad tidningar skrev om Janne Johansson i Vetlanda som vann allt.

Fakta

Uppdragsgivare: Anders Taberman, Rebecka Ioannidis Lindberg
Arbetsgrupp: Andreas Engstrand projektledare, Helena Nilsson Lignell produktionsledare, Silla Levin ad, Anna Qvennerstedt och Robert Lund copy, Nina Andersson formgivare, Tim Sajdak webbproducent
Produktionsbolag: Thomson

3 Fashion against aids

Kund: H&M Byrå: Great Works

Fashion Against aids är namnet på en H&M-kollektion som släpptes i januari. En rad kändisar hade fått designa en tröja på temat hiv/aids och 25 procent av priset gick till välgörenhetsprojekt och organisationer som arbetar mot aids.
Great Works sajt är en virtuell spegelsal som visar kändisarna och en mängd privatpersoner som alla säger samma budskap:
”Protect yourself and the people you love – use a condom.” Var och en som går in på sajten kan enkelt slå på webbkameran och själv tala in frasen. På huvudsidan spelas allas röster upp samtidigt, vilket ger en kör där alla talar med en röst. Man kan också klicka upp varje person och höra budskapet.
Juryn tyckte att det var en väldigt väl genomförd sajt. Enda invändningarna var att man borde ha haft större frihet att formulera sitt eget budskap om hiv/aids och att det skulle ha varit lättare att skänka pengar.

Fakta

Uppdragsgivare: Pierre Lindstedt
Arbetsgrupp: Patrik Persson kundansvarig, Anna Malmberg projektledare, Jesper Versfeld ad & cd, Kristoffer Triumf och David Sundin kreatörer, Anna Ottosson produktionsledare, Mikael Zetterberg planner, Björn Wissing och Erik Nygren designer, Sebastian Bäckström copy, Martin Landquist musik
Produktionsbolag: Illianced

Så tyckte läsarna!

Rätt bidrag vann, tyckte läsarna på Resume.se. Försvarsmakten vann hårfint. Däremot tyckte många fler att H&M borde vara före ­radions dialekter. 2 597 personer röstade.

Se alla bidrag



Lista