Juni-augusti 2008

Det blev en jämn omgång av Månadens webb när kampanjer från inte mindre än tre månader, juni, juli och augusti, tävlade. Med ett undantag: vinnaren svävade högt över slagfältet, där övriga bidrag bröt sina lansar.

Av: Per Torberger

Dela sidan:

Reslutat denna omgång

1. Prövekanin, Visit Denmark Dinamo/Acne Digital
2. Santa Helen, Fondberg & Co Scholz & Friends Stockholm/Music Bay
3. Ikea.se/TV, Ikea Svenska försäljnings AB Futurniture/JayCut
4. Viking Line Dance Match, Viking Line Åkestam Holst/From Stockholm With Love
5. DHL Time, DHL Ogilvy/Acne Digital
6. EM-bevakaren, Svenska Spel Forsman & Bodenfors/Thomson Interactive Media
7. Diesel Genes of Sweden, Diesel Sweden AD&D/Broken doll, Illianced, Sticky Beat
8. Kom in i garderoben 2, Ikea Forsman & Bodenfors/Chamdin & Stöhr Film, Kokokaka
9. Axe – Sanning och konka i WL Messenger, Unilever Deasign/Fröjd Interactive
10. Open at own risk, Nokia Great Works/Kokokaka, HobbyfilSe alla bidrag

Prod.bolagstoppen 2008

1 Acne digital 37
2 B-reel 28
3 From Stockholm With Love 26
4 Perfect Fools 19
4 Music bay 19
6 Rebenga 18
7 Thomson Interactive Media 14
8 Illiance 12
9 112 Ocean Drive 10
9 180 Amstedam 10
9 m ssn gp ece 10
12 Gomo 9
12 Jay Cut 9
12 Man-Machine 9
12 Mobiento 9
12 Stopp 9
17 Fröjd Interactive 6
17 Kokokaka 6
17 Lifelike 6
20 Dinah Moe 6
20 Selberg Linde 6
20 Wreck 6

Byråtoppen 2008

1 Forsman & Bodenfors 61
2 DDB Sthlm 35
3 Great Works 29
4 Farfar 28
5 Daddy 17
5 Åkestam Holst 17
7 Peacock 15
8 Garbergs 12
9 Dinamo 10
9 King 10
9 SVT Kommunikation 10
12 North Kingdom 9
12 Scholz & Friends 9
14 BBH London 8
14 Futurniture 8
14 Le Bureau 8
17 Saatchi & Saatchi 7
18 Albert Ken 6
18 Lowe Brindfors 6
18 Ogilvy 6

1 Prövekanin

Kund: Visit Denmark Byrå: Dinamo

Med nästan dubbla antalet utdelade jurypoäng mot tvåan var Pröve­kanins seger i sommarupplagan av Månadens webb självklar. Och det är en sajt som fascinerar. Danmarks väg till norrmännens hjärtan byggs med självdistans och en stor dos humor. Målet med sajten är att locka fler norrmän att resa till Danmark utanför högsäsong. Det görs kring temat ”ingen förstår danska” och besökarna på sajten uppmanas att gissa vem av fem personer som pratar riktig danska.
Det är en stereotyp bild av danskarna som visas upp: besökaren får möta Minimalisten, Den unge damen, Kaptejnen och två The Roligans, fem nationalkaraktärer. När besökaren klickar på någon av personerna, ställer de sig i en talarstol och berättar någonting om Danmark på något som liknar danska. Före­dragen framförs med ironi och humor, men innehåller trots det säljpitchar för Danmark som säkert slinker ner lite lättare med ett leende på läpparna. Sedan kan besökaren gissa vem som pratar riktig danska.

Juryn imponeras bland annat av hållbarheten i sajten. Varje person levererar sitt budskap på åtminstone två olika sätt. Den något omständlige Minimalistens surrealistiska poesi – ”Lo-i-si-anaaa; LouisianaLouisianaLouisiana” – förändras i andra upplagan, medan The Roligans ramsförråd är ännu större.
Och kampanjen har emottagits välvilligt.
– Norrmännen love it! Med långt över hundratusen unika besökare och tusentals tävlingsbidrag har kampanjen överträffat förväntningarna mångfalt, säger Max Ahlborn, projektledare på Acne Digital, som har gjort sajten tillsammans med den norska byrån Dinamo.
Sajtens främsta styrka ligger i just humorn, enligt Max Ahlborn, som tror att blandningen av uppenbara skämt och mer subtila referenser kan få besökarna att stanna kvar längre på en kampanjsajt.
– Det är lite som en Pixar-film, som tilltalar både vuxna och barn samtidigt.
Reaktionen hos danskarna, som är föremål för skämten, har inte avskräckt.
– Danskarna är ju inte kända för att banga en vits direkt. De besitter dessutom ofta, till skillnad från svenskar, en stor portion befriande självdistans, så vi har bara fått postitiva kommentarer, säger Max Ahlborn.

Fakta

Uppdragsgivare: Jørgen Bjerke
Arbetsgrupp: Dinamo, Acne Digital, Acne Film

2 Santa Helena

Kund: Fondberg & Co Byrå: Scholz & Friends

På 70-talet gjorde alla progressiva radhusägare sitt eget vin: i dag kan du i stället välja drickbart vin i din egendesignade förpackning.
På vinimportören Fondberg Swedens sajt för vinet Santa Helena kan du nämligen formge din egen bib-låda och sedan köpa hem den. Lådan som du designar digitaltrycks och skickas hem till dig.
Men det är inte en box vin du får hem, i stället är det en överdragslåda som du ställer originalboxen i.
Du kan också se och rösta på andras designade boxar på sajten.
Målet med sajten är att bygga varumärket Santa Helena, enligt Terese Edbladh, produktchef för Santa Helena på Fondberg. Sajten har ännu bara smyglanserats, men har trots det haft fler besökare än förväntat.
– Vi vill hinna eliminera alla barnsjukdomar och problem innan vi slår på stora trumman, säger Terese Edbladh. Det handlar till exempel om logistiken kring de beställda boxarna.
Jurydiskussionen faller inte helt ut till sajtens fördel. Frågetecken sätts kring originalitet och kring huruvida det inte krävs att du är designer för att få ett bra resultat.
Men har även styrkor och det blir de som till slut fäller avgörandet. Ett starkt genomförande och att man får fram en fysisk produkt i slutänden hör till de positiva faktorerna med kampanjerna.

Fakta

Uppdragsgivare: Mikael Apelgard
Arbetsgrupp: Christer Garell projektledare, Gabriella Wollo produktionsledare, Leo Dahlin kreatör, Zeke Tastas kreatör, Erik Olsson, projektledare
Produktionsbolag: Music Bay. Fredrik Wallgren designer, Radek Siechowicz designer, Daniel Domermark utvecklare, Johan Lindqvist utvecklare, Jörgen Widmark utvecklare

3 Ikea.se/tv

Kund: Ikea Byrå: Furturniture

Ikea TV är en sajt som ”någon av alla kommersiella kanaler med inredningsprogram borde ha gjort” – men det har de inte.
Så därför är det nu öppet spår för Sveriges mest berömda möbelvaruhus att göra sin egen tolkning av ”Do it yourself-inredning möter Youtube”.
Tolkningen faller juryn väl i smaken: frågorna kring sajten handlar mer om varför de har valt bort Youtube och varför folk lägger så mycket energi på sina filmer, än sajtens form och funktioner. Där finns inget att anmärka på, konstaterar juryn, och fastnar i en film med en bebis med förvaringsmöbel i bakgrunden.
I dagsläget finns 166 filmer uppladdade på sajten. De populäraste är ”Egendesignad sänggavel”, ”Ritvägg” och ”Krukväxter på balkongen”, medan filmerna ”Skåp i hallen”, ”Ljust vardagsrum/kök” och ”Koja inomhus” är de hetaste bubblarna.

Fakta

Uppdragsgivare: Nils Larsson, Beatrice Sjöström, Tina Björeman
Arbetsgrupp: Sverker Carlsson, Simon Källgård, Kate Breineder, Dan Grettve, Anna Lindstein, Hanna Meijer, Johan Kinnmann, Kristofer Norén, Philip Arvidson
Produktionsbolag: Jaycut.

Se alla bidrag här

Bästa banner

1. Postens Lilla skicka-guide, Posten
Daddy/Bombay Works Produktion
Se bannern här
2. Grillbingostek, Svenskaspel.se
Forsman & Bodenfors/Rebenga/Carat
Se bannern här
3. Sms-avi säker mottagare, Posten
Daddy Production/Milford/Åkestam Holst/Flodell Film

Lista