Juni-augusti 2010

Det blev dubbel dos sex i Månadens webb. Vinner gör Lafas ligglista med Ester, tätt följd av Nakeds kondomkamp för RFSU. Trea kommer Lindex med sin byrå We Are Group.

Tero Marjamäki


Dela sidan:

1 Kondom 08 ligglistan

Kund: Lafa Byrå: Ester

Esters kondomkampanj för Lafa har flera­ gånger premierats bland annat i Månadens kampanj. Nu placerar de sig åter i topp och tar guld i webbkategorins sommaromgång.
– Det känns jätteroligt, det här är första webbprojektet i den här delen som kommer i topp i Månadens, säger Emil Jonsson, ad på Ester.

Han fortsätter:
– I kampanjen ville vi skapa en koppling mellan sex och musik, vilket ju är en ganska naturlig koppling, och vi bjöd in mottagaren att vara en del av kampanjen.

Byrån tog i samarbete med Warner Music fram kondomförpackningar med 20 olika artister, på baksidan upp­manades man sedan att gå in och bidra med sin bästa ligglåt, samt ligglista. Kondomerna delades ut, dels av artisterna själva på sina konserter, dels på stan i olika sorters event.

I slutet av kampanjen hade över 1 500 låtar nominerats, och kampanjsajten hade i snitt 3 000 besökare per dag.

Kampanjen gick kort och gott ut på att slå ett slag för skönt säker sex. För att göra detta gick Lafa ut på webben och frågade svenska folket: Vilken är egentligen den bästa liggmusiken, och vad är egentligen en riktigt bra ligglåt? En klassiskt porrig Marvin Gaye- singel? Shakiras nya hit? Eller kanske Beethovens femte? ”

På sajten, Kondom08, skapades en öppen spellista via Spotify där de som lade till ett förslag på bästa ligglåt hade chansen att vinna ett premium­konto på Spotify. Man kunde också lyssna på både sin egen och andras ligglåtar.

Kampanjen riktade sig till unga vuxna 20–30 år - primärt i Stockholm, och pågick under sommaren.

På sajten bloggade också olika artister och andra utvalda­ om äktenskapet mellan bra musik och bra sex. I kampanjen ingick också de tusentals gratiskondomer förpackade som små skivomslag med kända­ artister.

”Ett kul sätt att interagera och engagera mottagaren på,” var några av juryns lovord till vinnarbidraget.
Webbkampanjen stöttades med event på stan, dr, bannerannonsering, affischering och radiospotar på Spotify.

Hur ska ni lyckas toppa den här kampanjen?
– Det blir svårt, men kul och utmanande. Det gäller att hitta något intressant och relevant som får folk intresserade att själva engagera sig och sprida kampanjen, säger Emil Jonsson.

Till kampanjsajten

Så tyckte juryn

Per Forssberg, Ruth:
– Det mesta med knulla i blir skojigt. Till exempel Spotify plus knulla.

Jessica Torstenssonn Mindshare:

– Smart sätt att nå fram till målgruppen på ett relevant och engagerande sätt. Förhoppningsvis kommer listorna att få lång livstid och fortsätta spridningen av varumärket. Vem vill inte ha bra listor till förfesten (eller efterfesten)? Kan vi vänta oss en uppföljningskampanj?

Ola Westher, Start:
– En skitbra kampanj. Hög uppmärksamhetsfaktor, rolig och enkel. En kampanj med lust som signum och inga pekpinnar. Alla har väl minnen från låtar som man har legat till? Kalle Ninja med ”Disco squid” är kanske inte mitt första val, men det är väl det som är grejen att smaken är som baken, delad.

Isabelle Funck, frilans:
– Ämnet är klockrent! På ett otvunget och humoristiskt sätt har man lyckats engagera och fånga målgruppens uppmärksamhet. Listan kan även leva vidare med lite underhåll.

Anna Nauckhoff, Euro RSCG:
– Roligt sätt att ta upp kondomdiskussionen och avdramatisera det kanske känsliga ämnet genom att sätta ihop det med musik, som alla kan prata om och gillar. Att utnytt­ja Spotify som kanal är alltid smart eftersom kampanjen kan leva vidare av sig själv i användarnas spellistor.

Fakta

• Uppdragsgivare: Robert Pantzar, Elin Jacobsson
• Arbetsgrupp: Roger Kempe projektledare, Lotta Mellgren cd, Emil Jonsson ad, Emma Zetterholm copy, Daniel Vaccino copy, Michelle Christiansen grafisk formgivare, Carina Winte Jernström produktionsledare
• Produktionsbolag: Queensbridge
• Mediebyrå: Ester


2 Kondomkampen

Kund: RFSU Byrå: Naked Communication

Även tvåan handlade om kondomer, men nu var kunden RFSU och byrån Naked.

Konkurrensen på kondommarknaden har hårdnat då stora utländska märken har gjort entré. Byråns uppdrag var därför att hitta ett sätt att få RFSU att sticka ut och skapa­ gillande hos varumärkets yngre målgrupp.

Lösningen blev kampanjen ”Kondomkampen”. En sajt där man erbjuder tre roliga, sexiga digitala applikationer som kan hjälpa unga att få ligga och använda kondom oftare. Samtidigt förklarar RFSU vad det står för och varför man är så mycket bättre­ än konkurrenterna som bara är ute efter pengar.
– En stor del av intäkterna som RFSU får in går till välgörenhetsarbete, rätten till preventivmedel, lagliga aborter och sex på ens egna villkor, men det är något som RFSU:s yngre målgrupper kanske inte känner till. Tanken med kampanjen var att upplysa om allt bra som man faktiskt gör på ett roligt sätt, och samtidigt få fler att köpa och använda deras kondomer, säger Christoffer Dymling, ansvarig kreatör på Naked.

Anledningen till att använda nätet är att där finns de unga och få dem engagerade på sajten. Bland annat kunde man skicka in sin bästa ”liggblick” eller göra en egen ”knullrulle” med sig själv i huvudrollen. På sajten fanns också mer informativa delar som ett sextest, liggfakta samt en kondomguide.
– Det blir lätt att man skämtar bort det hela när man kampanjar om kondomer, här ville vi ha båda ­delarna och informera på ett lite roligt sätt, säger Christoffer Dymling.

Till kampanjsajten

Så tyckte juryn

Per Forssberg, Ruth:
– Det mesta med knulla i blir skojigt. Till exempel filmhälsning plus knulla.

Jessica Torstensson, Mindshare:
– Lite obehaglig, men samtidigt hysteriskt kul! Det här är något som man verkligen kan tänka sig att skicka vidare trots att jag inte är i målgruppen. Men om budskapet verkligen har gått fram kan vi ju bara spekulera i ...

Ola Westher, Start:
– Är det alltid roligt att integrera ett eget/annans foto med en knullfilm? Svar ja! Bra viraleffekt på spridningen. Sajten är dock lite spretig tycker jag generellt. Annars fint och kul.

Anna Nauckhoff, Euro RSCG:
– Om inte annat så fick man sig ett gott skratt när man satte in sitt eget ansikte i någon av knullfilmerna. I övrigt är sidan bra med mycket information och roligheter. Inget nytt kanske, men blandning­en av skoj och allvar gör att den känns bra och genom­arbetad.

Fakta

• Uppdragsgivare: Christina Branting Gjerulf
• Arbetsgrupp: Christoffer Dymling ansvarig kreatör, Fatih Okan kreatör, Mikael Lekström kreatör, Jonas Frank frilansande kreatör, Fredrik Svensson kundansvarig, Anna Wallin produktionsledare
• Produktionsbolag: Perfect Fools nFilmproduktionsbolag: Bright Film nMediebyrå: Mediaedge:cia


3 Street stories

Kund: Lindex Byrå: We Are Group

Tredjeplatsen går till Lindex med We Are Group och dess annorlunda lösning för att visa upp klädkedjan Lindex kollektioner.
– Kul. Det var ett fantastiskt roligt och spännande projekt att jobba med, säger Fredrik Camen på We Are Group.

Byråns uppdrag var att hitta ett nytt sätt att presentera Lindex klädkollektioner på, som kunde addera övriga medier. Lösningen blev sajten Lindexstreetstories.com.
– Anledningen till varför den här kampanjen uppstod var att det fanns, eller finns, ett behov av att visa upp Lindex mode bredare än vad som görs traditionellt. Och anledningen till att vi valde den här ”street-miljön” att visa plaggen på var för att få en närhet till konsumenterna.

Tanken var att inspirera och interagera med användarna genom att låta dem visa upp sina stilar tillsammans med Lindex kollektioner. Man ville också erbjuda modebloggarna en ny marknadskanal.

För att driva trafik och bloggare till sajten gjordes en del banner kring kampanjen, den uppmärksammades också i printenheter, samt fick spridning via etablerade bloggare som tipsade om sajten via Twitter och Facebook.

Kortfattat bygger sajten och kampanjen på att man laddar upp bilder på sig själv och sin stil, beskriver den, och sedan laddas bild och text upp på sajten där man sedan kan sprida detta till sin omgivning. Man låter helt enkelt kunden bli modell och ambassadör för varumärket.
– Ett smart och långsiktigt tänk och projekt för att stärka varumärket menade juryn, som dock hade velat se en bättre koppling mellan kampanjsajten och webbshopen.
– Tanken med det var att kampanjen gick i alla länder där Lindex har närvaro, men att inte alla länder har en webbshop, säger Fredrik Camen.

Till kampanjsajten

Så tyckte juryn

Per Forssberg, Ruth:
– Genomarbetad, känns som ett långsiktigt projekt för att stärka varumärket. Förvillande koppling till webbshoppen dock. ”Get this look” och sedan bara en redirect till Lindex webbshop.

Jessica Torstensson, Mindshare:
– Känns ju lite taget, men samtidigt all cred till Lindex som försöker ta ett helhetsgrepp kring mode. Ingen lätt position, men jag tycker verkligen att de är på rätt väg.

Ola Westher, Start:
– Smart sätt att lansera nya kollektioner i riktig miljö. Sortera och få inspiration. Bra start för att utveckla vidare. Inte riktigt min klädfavorit i denna omgången för att knäcka.

Isabelle Funck, frilans:
– Underbart och inspirerande! Helt rätt att inte enbart använda egna kläder. Hoppas det finns planer på att vidareutveckla sajten, detta är en bra grund för skapa engagemang, inspirera och driva trafik till Lindex webbshop.

Anna Nauckhoff, Euro RSCG:
– En bra möjlighet för mode­intresserade att visa upp sig, se på andra och bli inspirerade. Saknar lite kopplingen till Lindex i stort, men å andra sidan jag gillar att de vågar flytta fokus från varumärket och i stället lyfter upp de som har eller kommer att köpa deras kläder.

Fakta

• Uppdragsgivare: Linda Evaldsson
• Arbetsgrupp: Fredrik Camen, Thomas Le Guelaff, Ulrika Eriksson, Love Bogegård. Stopp: Johan Brandström, Ola Björling, Adrian Berggren, Katrin Hjelm
• Produktionsbolag: Stopp
• Mediebyrå: Starcom

Se alla bidrag här

Se alla bidrag här

Fakta

RFSU 51%

Lindex 35%

Lafa 14%


Resumés läsare gjorde tummen ner för juryns val och gillade RFSU:s och Nakeds kondomkamp bättre. 259 personer har röstat.



Lista

1. Kondom08 ligglistan, Lafa Ester/Queensbridge
2. Kondomkampen, RFSU Naked Communications/Perfect Fools
3. Lindex street stories, Lindex We Are Group/Stopp
4. Kaloriprofilen, IQ Deportivo/Deportivo
5. The world’s biggest drum machine propellerhead software Grey Sthlm/Funkarbrava
6. Wrangler Blue Bell fall/winter 2010 collections, Wrangler Europe Kokokaka/Kokokaka
7. Navibot, Samsung Electronics Projector/Ligist Film