Juni-augusti 2011

Instrument i telefonen mot streckkoder från Pringles. CP+B Europes säljdrivande rockapp tog guld i Månadens webb. Tvåa kom Hey it’s Enrico Pallazzos Way out West-app och CP+B Europes Telia-appmiljonärer blev trea.

Andreas Rågsjö Thorell

Dela sidan:

1 Pringles Crunch Band

Kund: Procter & Gamble Byrå: CP+B Europe

Proctor & Gamble hade bestämt sig för en pr-insats mot de yngre konsumenterna och Pringles besökte flera nordiska musikfestivaler i somras. Med på resan fanns CP+B Europe som utvecklade applikationen Pringles Crunch Band för smarta mobiler. Ett köp av en ny chipssmak gav ett nytt instrument i mobilen. Juryn gillade den enkla säljdrivande­ lösningen.
– Briefen var att skapa en app kopplad till festivalsommaren, och Michel Brygiewicz på P&G hade en tanke om en musikapp. Vi provade olika tekniska lösningar och kom efter lite experimenterande fram till att telefonens accelerometer kunde fungera som trigger för toner, säger Martin Jon Adolfsson ad på CP+B Europe.

Rockappen Pringles Crunch Band innehåller 15 olika instrument. Konsumenten förvärvar instrumenten via streckorden på förpackningarna. Genom att röra mobilen i olika riktningar kan användarna laborera med toner och ackordföljder. Appen blev en snackis på Facebook där användarna kunde jämföra sina musikkonster och ladda upp sköldar kopplade till skicklighet.
– När vi integrerade spelbiten på Facebook fick appen en ny dimension. Det tillsammans med att kunderna kunde skanna streckkoder på förpackningarna för att låsa upp instrument och dess­utom samla och få en liten högtalare mot tre Pringleslock drev på försäljningen, säger Martin Jon Adolfsson.

De bärbara högtalarna som skickades hem mot tre Pringleslock hade en tydlig koppling till festivaltemat och stärkte upp applikationen. CP+B Europe skapade en brygga till nedladdning med hjälp av festivalaktiviteter, bannerannonsering och en viralfilm på YouTube som var den mest framgångsrika kanalen enligt Martin Jon Adolfsson:
– Vår viralfim ”Rockutorial” var drivande online. Jag tror att den uppskattades eftersom den höll sig till det väsentliga, inte så mycket kräng.

Martin Jon Adolfsson berättar att kampanjen nyligen nådde USA:
– Appen släpptes först i Norden. När de märkte att intresset var stort spred sig kampanjen till 17 andra länder. Vilket känns enormt kul.

Till kampanjen

Så tyckte juryn

Nina Fylkegård, Ruby Tuesday:
– Mycket rolig! Jag kan se introduktionsvideon hur många gånger som helst, ha ha! Kul genomförd i alla led, smart med högtalaren man kunde sätta på burken. Sen är jag inte så säker på att det var så många som verkligen försökte spela tillsammans, men det gör inte så mycket för jag blev glad och förknippade varumärket med en positiv känsla.

Anders Henke, Dallas:
– Den mest ambitiösa och kreativa kampanjen på länge. Bra att lyckas koppla samman ett underhållande mobilt användande med själva produkten i fysiska butiken.

Karl-Oskar Tjernström, Samsung:
– Tydligt profilerad app med skönt underhållningsvärde. Användaren kan knappast undgå att det är Pringles som ligger bakom, trots att kopplingen mellan Pringles och musik inte är så starkt förankrad. Spelat i grupp, synnerligen läckert illustrerat och iscensatt av den grupp utvecklare som ligger bakom appen, är den en klar stämningshöjare. Stort plus för den tydliga kopplingen till försäljning, både i form av scanning av EAN-koder för att låsa upp ytterligare instrument och ”samla och få”-aktivitet med högtalare som premie.

Sofia Olsson, Scream:
– En kul kampanj där man integrerat alla möjliga komponenter för att få spridning och koppling till varumärket. Underhållande, kopplingen till musik är där, driv till köp i butik är där. Hade varit roligt om man även kan se band som spelat in när de spelar och kunna se hur de är och skapa en tävling kring det.

Fakta

Uppdragsgivare: Michel Brygiewicz
Arbetsgrupp: Gustav Martner executive cd, Martin Jon Adolfsson ad, Jim Connolly copywriter, Malin Ekman designer, Jörgen Bengtsson motion designer, Jordan Clayton-Hall associate­ experience director, Martin Furuberg och Stefan Hållén mobile developer, Arvid Sollenby och Bogdan Orlov front end developer, Marcus Scheffler sr. integrated producer, Per Rudgren technical director, Cecilia Jonasson tv-producer, Daniel Jigenstedt director, Fredrik Rixman composer
Produktionsbolag: Silverbullet Films
Mediebyrå: Mediacom


2 Way Out West App

Kund: Luger Byrå: Hey it´s Enrico Pallazzo!

Mellan 11-13 augusti peakade festivalsommaren i Göteborg. Prince spelning på festivalen Way out West blev en milstolpe och även kommunikationen kring festivalen har blivit hyllad. Affischerna tog hem vinsten i månadens utomhus och applikationen från Hey it’s Enrico Pallazzo knep silvret i månadens webb.
– Festivalen har ett oerhört starkt varumärke och startfältet blir mer färgglatt för varje år. På vägen har också allt omkring Way out West utvecklats. Appen har förhoppningsvis bidragit till bättre service, säger Thomas Hemark som arbetar som digital director på Hey it’s Enrico.

När arbetsgruppen
fick uppdraget för festivalen utgick de från sina egna erfarenheter som festivalbesökare. Applikationen hjälpte gästerna att hitta på området, dela egna festivalminnen och skapa sitt eget schema och dela med sig till utvalda på Facebook. En ytterligare funktion ”Besöksstatus” visade köläget till olika evenemang genom trafikljus:
– Festivalen har haft en del problem med köer till konserter och klubbar tidigare år. Folk har blivit besvikna och missat evenemang de planerat att gå på. Det var så vi kom på besöksstatusfunktionen, säger Thomas Hemark om sin favoritfunktion som synkades genom att en person från Luger kunde uppdatera om trängseln vid varje evenemang.

Festivalen hade 32 000 besökare Även om de 24 000 nedladdningarna av applikationen inkluderar personer utifrån är siffran en framgång. Den enda funktionen som fört med sig viss skepsis är ”kompiskollen”. Funktionen som hjälpte besökarna att hitta vänner på området drog mycket batteritid.
– Kompiskollen var en kul sidogrej. Det är ett vanligt bekymmer att tappa bort sina vänner på festivaler. Problemet är att GPS:en måste aktiveras vilket drar mycket batteri, säger Thomas Hemark. 

Applikationen levde vidare efter festivalen när besökarnas festivalminnen gjordes tillgängliga på kartan över området.

Till kampanjsajten

Så tyckte juryn

Tobias Carlson, CP+B Europe:
– En genomtänkt app med bra användarfokus och fin förpackning.

Nina Fylkegård, Ruby Tuesday:
– Hög “What’s in it for me?”-faktor, stor nytta för festivalbesökaren. Snygg och användarvänlig.

Anders Henke, Dallas:

– Visserligen har man sett idén och lösningen förut. Dock inte i ett så relevant sammanhang tidigare. Kul att se någon som verkligen har förstått problemet att hitta konserter och sina vänner på festivalen och löst det.

Karl-Oskar Tjernström, Samsung:
– Tekniskt sett snarlik Google’s ”MWC Heat” app, och därför ingen direkt teknisk revolution, men tydligt placerad i ett bra sammanhang. Festivalbesökare ägnar mycket tid åt att hitta folk, hitta rätt spelning och i största allmänhet leta efter saker. Här löser Luger det på ett elegant sätt. 

Fakta

Uppdragsgivare: Joel Borg
Arbetsgrupp: Hey it´s Enrico Pallazzo App team och Way Out West MF team
Produktionsbolag: Hey it´s Enrico Pallazzo!
Mediebyrå: Har ingen


3 Nästa appmiljonär

Kund: Telia Byrå: CP + B Europe

Tävlingen ”Sveriges nästa appmiljonär” utvecklades av CP+B Europe för att göra Telia mer attraktivt i den yngre målgruppen. Över 25 000 har ägnat 6–7 minuter för att utveckla sin egen appidé på Telias kampanjsida ”Sveriges nästa appmiljonär”.
– Kampanjen har fått oväntat stort genomslag. Antalet ”likes” för Telia Max 25 har ökat långt över förväntan, säger Joakim Khoury senior ad på CP+B Europe.

Närmare 28 000 har kryssat i gilla-markeringen på ­Facebooksidan ”Telia max 25”. Digitalt lockades besökare till kampanjsidan via enkla banner och reklam på Spotify. Den primära målgruppen var 18–25-åringar. Joakim Khoury­ är förvånad över att många bidrag kom från äldre och tror att enkelheten lade grunden till frekvensen:
– Jag tror att kampanjen gick bra eftersom den spreds effektivt i feeden och var optimerad för smarta telefoner. Man kunde till exempel anmäla sig med hjälp av telefonen och sms.

I början av september blev det klart att Tommy Kåberg från Värmland var den som är ”Sveriges nästa appmiljonär”. Hans appidé kommer att förverkligas och lanseras senare i höst.

Uppdraget för CP+B Europe är att hålla liv i tävlingen fram till december. Arbetsgruppen har varit förberedd på en rad olika scenarion beroende på utvecklingen. Nu hålls grytan kokande med hjälp av mindre tävlingar.
– Planen för kampanjsidan är uppdelad i flera faser. Snart släpper vi den första delen i vår webbisode om vinnaren och apputvecklingen. Det gäller att upprätthålla en god dialog med besökarna och hålla dem ajour. Ett bra sätt är att komma på aktiviteter löpande,  säger Joakim Khoury.

Till kampanjen

Så tyckte juryn

Nina Fylkegård, Ruby Tuesday:
– Jag kunde inte se hela (web)kampanjen, hur den fungerade och har svårt att döma utifrån det.
Vi såg ju bara resultatsidor efter att tävlingen var genomförd. Men den övergripande idén – att låta folket göra idéjobbet i produktutvecklingen är ju smart.

Karl-Oskar Tjernström, Samsung:

–  Väl genomförd helintegrerad kampanj som framgångsrikt spinner på den senaste stora ”bli rik fort”-hypen. Massiv kampanj som dock hade tjänat på att ännu tydligare spinna på inkomna idéer och deras respektive upphovsmän. Kopplingen mellan Telia och appar hade också kunnats göra mer tydlig, för att stärka kampanjlogiken.

Anders Henke, Dallas:

– Telia lyckades hitta sin målgrupp på pricken med den här kampanjen och fick ett jäkla genomslag. Även kampanjen, som fortlöper, kanske har nått sitt klimax ska det bli kul att se vad det blir av vinnarappen.

Fakta

Uppdragsgivare: Dennis W Larsson
Arbetsgrupp: Pia Wiberg client service director, Björn Höglund executive cd, Joakim Khoury senior ad, Jim Connolly och Niklas Moberg copy, Pia Wiberg och Johan Kruse projektledare, Mattias Nordenham designer, Kristoffer Salsborn ad-ass., Jordan Clayton-Hall UX-designer, Per Westlund art worker, Magnus Rösman head of integrated production, Cecilia Jonasson film producer, Mikael Lindqvist och Louise Åslund interactive producer, Hanna Arvidsson produktionsledare
Produktionsbolag: CP+B Europe
Mediebyrå: MEC Global

Se alla bidrag här

Se alla bidrag här

Folkets röst

Procter & Gamble 25%

Luger 39%

Telia 36%


Luger blev vinnare när folket hade lagt sin röst. 185 personer deltog.


Analys av Tobias Carlson: Kategorin som ryms i din ficka

I denna omgång är pallplats ett, två och tre en app. Vi har ett musikinstrument, en planeringskalender och en affärsidétävling. Det börjar bli tydligt att det är dags för en egen mobilkategori.

Det speciella med appar och det som separerar dem i reklam/webb-sammanhang är att det aldrig tidigare varit svårare att sprida skit. Visst görs det katastrofala appar, men är inte appen tillräckligt användarfokuserad kommer ingen att ladda ner eller använda den. Därför har det heller aldrig varit så viktigt att göra något som ger nytta. Och tillför den ingen nytta måste den i alla fall funka som ett riktigt bra partytrick på förfesten.

Eftersom jag
är jävig med förstaplatsen (Pringles Crunch Band) och tredjeplatsen (Telias appmiljonär) tänker jag strunta i att prata om dem. Däremot kan jag säga några ord om tvåan, Way out West-appen. Jag var nämligen själv på denna Göteborgsfestival för stockholmare och fick prova den live.

Känner du inte till WoW kan jag först bara berätta att maken till vuxenfestival får man leta efter. Allt finns inom en minimal radie, det är landgångar i gräset så att man inte ska bli lerig om de låga vita Conversen och all övernattning sker på hotell. Perfekt för reklamare 30-plus skulle man kunna säga.

Så, självklart ska denna festival även ha en egen app. Och förmodligen har de som gjort den hängt på festival tidigare. Och inspirerats av sina egna frustrationer.

Jag skulle gå så långt som att säga att denna app gjorde vuxenfestivalen till en pensionärsdito. På ett bra sätt. Tänk digital rullator på snitslad bana. Till exempel löste den universalproblemet på festivaler sedan Woodstock: Var befinner sig alla andra som jag vill hänga med? Den tog även hand om problemet från tidigare år med överfulla lokaler på Stay out West-spelningarna utanför området. Inför varje spelning kunde man enkelt se hur läget låg till utanför eller om det var kört att komma in. Allt detta var även snyggt paketerat. Och ja, jag vet att det tydligen gjordes något liknande för ett halvår sedan. Men för mig och mina kritvita Converse, som hatar lera och köer, har det ingen betydelse.



Lista

1. Pringles Crunch Band, Procter & Gamble CP + B Europé, Silverbullet
2. Way out west App, Luger Hey it´s Enrico Pallazzo!
3. Sveriges nästa appmiljonär, Telia CP + B Europe
4. Liggprofilen, LAFA Ester Queensbridge
5. Big Bang Galaxy, Samsung Projector
6. Vår stoltaste buss någonsin, SL Saatchi & Saatchi, Dallas Sthlm, Streamingbolaget
7. Hitta ditt Malmö, Malmö Turism Guts & Glory, Good Old
8. Kayne West Quote generator, Luger TrendMaze