Maj 2006

Forsman & Bodenfors drar ifrån i webbtoppen och noterar årets första fullpoängare med kampanjen för Volvo S80 – "Ett sjätte sinne". Som grädde på moset knep de dessutom fjärdeplatsen med kampanjen File Destructor 2.0 för kunden Hype Magazine, och hade dessutom ytterligare två bidrag på tio-i-topp.

Dela sidan:

Tio-i-topp maj

1. Volvo S80 – Ett sjätte sinne
Volvo Personbilar/Forsman & Bodenfors/Acne
2. Stockholm – The musical
Visit Sweden/Farfar
3. L’étranger
Stella Artois/Lowe Tesch/Stink
4. File Destru ctor 2.0
Hype Magazine/F&B
5. Slutaborra.nu
Folktandvården Göteborg/Jerlov/Kokokaka Entertainment
6. Glöm sommarpratarna i år
Sveriges Radio/F&B/Thomson Interactive Media
7. Hubba Bubba presenterar årets bubblare 2006-06-14
Wrigley Scandinavia/ANR BBDO/B-reel/Klirr
8. Drömelvan VM 2006 – Utmaningen
Aftonbladet/Projector
9. Kan du stå emot?
Systembolaget/F&B
10. Bredbandskampanj för företag
Telia Sonera/Daddy

Byråtoppen 2006

1. Forsman & Bodenfors 86
2. B-Reel 50
3. Farfar 30
4. Lowe Tesch 27
5. Greatworks 25
6. Daddy 25
7. Projector 20
8. Perfect Fools 19
9. Thomson 14
10. Garbergs 13

Se alla bidragen

1 Volvo s80 – ett sjätte sinne

KUND: volvo personbilar BYRÅ: forsman & bodenfors

I överlägsen stil tog Forsman & Bodenfors och Volvo hem segern med kampanjen för Volvo S80 – "Ett sjätte sinne". Det börjar bli mer regel än undantag nu att Forsman & Bodenfors integrerar webbkommunikationen med reklamfilmen – och det verkar fungera bra. Handlingen är förlagd till Shanghai i Kina där tre arkitekter ska ta sig till ett viktigt möte i de centrala delarna av staden . När deras chaufför aldrig dyker upp får de själva köra in från en förort till Shanghai. En inte helt lätt uppgift i en stad med sexton miljoner invånare.

Den svenske arkitekten Karin Elmfeldt kör för första gången en Volvo S80 och bilens tekniska finesser räddar henne ur flera svåra trafiksituationer.

– Bilen är fullproppad med ny teknik och vår uppgift var att hitta en tillräckligt intressant ramberättelse för att berätta om den. Anledningen till att handlingen utspelas i Shanghai är att det är en extremt spännande stad i ett land som allas blickar är riktade mot. Vi och Volvo har sedan länge resonerat att uppmärksamhetsvärdet ökar om man sätter bilen i en främmande miljö. Vi svenskar blir lite stolta när vi ser en svensk produkt på ett oväntat ställe, säger Jacob Nelson , copywriter på Forsman & Bodenfors.

På webben ackompanjerar kinesisk rap som fick flera jurydeltagare på strålande humör. Vid varje sekvens finns möjligheten att höra mer om de tekniska detaljerna, men vissa ansåg att den delen inte alls fungerade lika bra som resten av sajten. Klara Kviberg på Doberman ansåg att speakerrösten var alldeles för torr och opersonlig vilket gjorde att helhetsbetyget drogs ner. Det är ingen slump att huvudaktörerna är välutbildade och har ett kreativt arbete.

– Den primära målgruppen är definitivt över fyrtio år och förmodligen hyfsat välbetalt också eftersom bilen är ganska dyr. Om jag ska gissa varför vi vann är det för att sajten är välgjord, underhållande och informativ med ett spännande visuellt uttryck, säger Jacob Nelson.

Uppdragsgivare: Bengt Junemo och Björn Jutendahl
Arbetsgrupp: Jacob Nelson copy, Johan Eghammer ad, Mathias Appelblad web director, Lars Jansso, Mikko Timonen, Jerry Wass design
Projektledare: Meta Ågren, Olle Victorin
Produktionsledare: Cilla Glenberg, byråproducent: Charlotte Most
Produktionsbolag: Acne, Acne Characters, Kokokaka

Se bidraget här

2 stockholm – the musical

KUND: visit sweden BYRÅ: farfar

När juryn i Månadens webb sammanträdde var det givetvis ingen som visste att Farfar skulle gå och vinna ett guldlejon i Cannes veckan efter med kampanjen "Stockholm – The musical" för kunden Visit Sweden. I maj månads omgång räckte kampanjen till en andraplats, men alla i juryn var inte lika förtjusta. Syftet med kampanjen är att locka unga britter med god inkomst att turista Stockholm, och har marknadsförts i England med bannerannonsering. Ytterligare en tanke med sajten är att svenskar ska sprida den viralt till bekanta i England för att visa att de vill ha besök. Det första steget när man besöker sajten är att skriva in sitt namn.

En musikalliknande föreställning tar vid som berättar hur fantastiskt det är i Stockholm och alla sjunger ditt namn och vill inget hellre än att just du besöker dem. Showen utspelar sig på flera kända Stockholmsadresser och rymmer till och med ett inslag med matklassikern potatis och köttbullar. Susanna Glenndahl i juryn tyckte att det var stort pluspoäng för de dansande köttbullarna.
– Eftersom vi vänder oss till britter tänkte vi ge tillbaka med lite musikaltema, fast egentligen är nog målgruppen inte speciellt intresserad av musikaler, säger Mårten Forslund , på Farfar.

Uppdragsgivare: Åsa Ericson
Arbetsgrupp: Farfar

Se bidraget här

3 l’étranger

KUND: stella artois BYRÅ: lowe tesch

I början av året blev det känt att Lowe Tesch hade fått uppdraget att göra en global kampanj för Stella Artois. Lösningen byggde på Stellas egna sätt att hälla upp öl som inkluderar nio "heliga" steg. Sedan en månad har sajtens besökare fått en riktig "duvning" i hur man häller upp en perfekt Stella. Genom att gå in i en sofistikerad bar och beställa sin Stella Artois av den franske bartendern sätts man på hårda prov. Kan du till exempel inte den rätta vinkeln som ölen ska hällas upp i ger bartendern dig en rejäl utskällning.

– Skådespelaren hittade vi på en audition i Frankrike och han är helt perfekt för rollen. Stella Artois bygger ofta sin kommunikation med filmiska upplevelser och bra foto. Vi kände att vi ville bygga vidare på det konceptet, säger Måns Tesch , projektledare på Lowe Tesch.

Måns Tesch berättar att Stella Artois uttryckligen önskat att kommunikationen skulle bygga på deras upphällningsritual men att det inte skulle upplevas som information utan mer som underhållning.

– Det är första gången Stella använder webb i sin reklammix och kampanjen har fått bra respons. Många tidningar i flera länder har skrivit artiklar om kampanjen och sajten har haft många besökare, säger Måns Tesch.

Uppdragsgivare: Natalia Balakeriva
Arbetsgrupp: Måns Tesch projektledare, Patrik Westerdahl ad, Daniel Isaksson Flash/Motion, Cissi Högkvist och Stephen Whitlock copy, Johan Tesch kreativ support, Anna Kjellmark produktionsledning

Se bidraget här

Lista