Maj 2007

I majomgången gjorde Forsman & Bodenfors comeback i toppen. King visade också att Icareklam även funkar på webben och byråns avhoppare Peacock kom trea med sitt första bidrag.

Erik Esbjörnsson erik.esbjornsson@resume.se

Dela sidan:

Byråtoppen 2007

1. Forsman & Bodenfors 70
2. B-reel 33
2. Farfar 33
2. Lowe Brindfors 33
5. Kokokaka Entertainment 19
6. Great Works 18
6. Perfect Fools 18
8. Åkestam Holst 15
9. Daddy 1 4
9. Swiff 14
11. North Kingdom 13
12. Thomson Interactive Media 11
13. 3D Against all odds 10
13. Frost New Media 10
13. Garbergs 10
16. Joy 9
16. King 9
16. Morgan Kane 9
16. Proportio 9
16. Syndicate 9

Resultat denna omgång

1. ”Champion”, Tele 2 Forsman & Bodenfors/Frost
http://www.tele2.se/champion/
2. ”Grillfest”, Ica King/Swiff
http://qstream-down.qbrick.com/01961/
3. ”Rädda mammorna”, Röda korset Peacock/Perfect Fools
http://www.raddamammorna.se
4. ”SJ Prio Banners”, SJ Farfar
http://www.farfar.se/awards/resume/2007/05/sj/
5. ”Julian Red S”, S Collection Julian Red/Kokokaka
http://www.julianred.com
6. ”Save the monkeys”, Norrmejerier Saatchi & Saatchi/B-reel
http://www.savethemonkeys.net
7. ”Guldsits”, Norrlands Guld Åkestam Holst/Swiss/Fatslice
http://www.guldsits.se
8. ”Brio Network 1.5”, Brio Farfar
http://www.farfar.se/awards/resume/2007/05/brio/
9. ”Kelda tillbehörskampanj”, Arla Foods Leo Burnett Sthlm/femton16
http://www.femton16.se/mw/0705.html
10. ”Nokia N73 Bloggkampanj”, Nokia Multimedia Daytona/Prime PR
http://competition.daytona.se/0705Se alla bidrag

1 Champion

Kund: Tele 2 Byrå: Forsman & Bodenfors

Tele 2 lanserade nya mobilabonnemanget Champion i våras. Med det kunde man ringa till alla telefoner för nitton öre i minuten. Fler har använt ”ring dygnet runt” och andra varianter i marknadsföringen, men hur länge kan man verkligen ringa på en dag?
Den frågan ställde Forsman & Bodenfors till sex mer eller mindre kända personer som antog utmaningen och under en vecka tävlade de om vem som kunde prata mest i telefon under en dag.
I första skedet av kampanjen kunde besökarna på kampanjsajten fylla i sitt mobilnummer och välja vem av personerna – Martin Hedberg, Ralf Edström, Nils Petter Sundgren, Hans Shimoda, Susanne Lanefelt eller Alexandra Zazzi – som man ville bli uppringd av.
Nästa vecka satte sig dessa med luren i hand och började ringa upp. Meteorologen Martin Hedberg var först ut och gav järnet för att de and­ra skulle bli skrämda. Han lyckades under en arbetsdag prata väder i 447 minuter, eller nästan 7,5 timmar. Bara två korta pauser tillät han sig.
Men det var Alexandra Zazzi som vann, med fem minuters marginal.
Besökare på sajten kunde tjuvlyssna på samtalen under tiden, därefter sparades flera i ett samtalsarkiv som onekligen bjuder på några godbitar. En klassiker är Tero i Halmstad som yrvaken svarar när Nils Petter Sundgren ringer. Samtalet börjar trevande men fortsätter i hela 65 minuter.
Ralf Edström småpratar om fotboll i en hel dag och lyckas avverka en hel del korta samtal.
Web director för kampanjen var Martin Cedergren, som nyligen lämnade F&B för AKQA. Richard Hallberg var copy:
– Ska man ringa runt och prata länge med folk en hel dag, är det ju bra om man kan mycket om sådant som människor gärna pratar om. Som vädret, mat, träning och film till exempel. Vi började alltså med att lista de mest populära samtalsämnena, och valde därefter kändisar som bäst representerade varje ämne, säger Richard Hallberg.
– Oss veterligen är det ingen som har använt webben på det här sättet tidigare, så att allmänheten kan sitta och lyssna på samtalen samtidigt som de pågår, säger han.
Kampanjen nominerades till ett Cyber Lion i Cannes.

Champion

Uppdragsgivare: Lena Anders­son och Marie S Dahl
Arbetsgrupp: Martin Cedergren web director, Eva Råberg byråproducent, Kim Cramer ad, Richard Hallberg copy, Jerk Zander projektledare, Linda Tiderman produktionsledare
Produktionsbolag: Frost


2 Grillfest

Kund: Ica Byrå: King

Icasåpan från King är en klassiker sedan länge, byrån har överösts med priser under åren med Stig & co. Nu tar man det steg som man inte riktigt har vågat tidigare och börjar använda webben i marknadsföringen. I januari kom första webbkampanjen och lagom till sommaren den andra, som tog sig in på andraplatsen. Konceptet är inte nytt – låt tittarna välja slut – men passar bra för webben.
På tv har man visat en film som slutar med en cliffhanger som drar besökare till kampanjsajten. Där kan de välja på sex olika slut, mer eller mindre dramatiska.
Den andra delen av ”Grillfest” är ett virtuellt grillbord som utseendemässigt påminner om ”Uppdatera julbordet” som Lowe Brindfors gjorde för Coop i julas.
Här skär en kock tomater, hackar lök och blandar vinägrett. Man kan lätt skriva ut recept eller skicka vidare inköpslistor.
Att sajten är tudelad ledde till diskussion i juryn. Delarna hängde inte riktigt ihop, men det var också en anledning till att den gick hem hos fler. Det fanns både positiva och negativa sidor med denna dualitet.
– Filmerna är ändå navet i reklamen för Ica, då var det ett passande sätt att dra folk till sajten där man kan få lite mer tid med kunderna. Vi ville ge dem lite tips på hur man grillar en lax, eller gör en marinad, säger Mattias Bohlin, projektledare på King.

Grillfest

Uppdragsgivare: Jonas Levin
Arbetsgrupp: Pontus Thorén och Pontus Ekström copy, Daniel Söderstedt och Lotta Ågerup ad, Anna Magnusson produktions­ledare, Mattias Bohlin (Swiff) projektledare, Niklas Fransson web director, Micke Eidenberg formgivare, Micke Eidenberg och Martin Westin ljud, Magnus Israelsson flash, Mikael Kristenson och Martin Nilsson (Editart) manus/regi, Kalle Sternberg produktionsledning
Produktionsbolag: Swiff


3 Rädda mammorna

Kund: Röda Korset Byrå: Peacock

”Rädda mammorna” är den första offentliga kampanjen från Peacock, byrån som grundades av avhoppare från King. Webbkampanjen är det första bidraget som man skickar in och då får väl en tredjeplats ses som god utdelning.
På Röda korsets kampanjsajt spelas först filmen som visar mammor i konflikthärdar på olika håll i världen. Som soundtrack rullar Anita Hegerlands ”Jag ska måla hela världen lilla mamma” i nyinspelad version. Kontrasten mellan ljud och bild är stark.
I andra delen av kampanjen tar man fasta på texten och låter besökarna mer bokstavligt måla hela världen. Det är möjligt att köpa färg för olika belopp och välja vilken del av världen som man vill sätta färg på. I en annan sektion kan man köpa förbandslådor och andra hjälpmedel till mammor i konflikthärdar och betala online.
– Vi tyckte att det var en spännande grej, sedan var den produktionstekniskt väldigt avancerad, säger Emil Oldberg, copy i arbetsgruppen.

Rädda mammorna

Uppdragsgivare: Johan af Donner
Arbetsgrupp: Marcus Holmlund ny teknik, Emil Oldberg design, Peter Fjäll, Sara Ludvigsson och Jon Rönström copy, Max Munck, Joakim Thörn och Robert Olzon ad:ar, Jessica Duveblad byråproducent, Magnus Rosengren projektledare, Carina Winte och Alexandra Wallgren pl, Johan Sandegård planner
Produktionsbolag: Perfect Fools

Resumé: Maj 2007



Lista