Maj 2008

Farfar blev återigen en vinnare med sin fredliga kampanj för Björn Borg. Tvåa kom Daddy med en kampanj för Telia Sonera. Bronsplatsen lade BBH London och Perfect Fools beslag på med hångelvänliga kampanjen för Mentos.

Dela sidan:

Reslutat denna omgång

1. Peace on earth, Björn Borg Farfar/112 Ocean Drive och m ssn gp eces
Se bidraget
2. Our song, Telia Sonera Daddy/Gomo
Se bidraget
3. Mentos kiss cam, Mentos BBH London/Perfect Fools
Se bidraget
4. Programhittaren, Sveriges Radio Forsman & Bodenfors/Rebenga
Se bidraget
5. Jorden runt på 8 000, Skoda DDB Sthlm/Acne Digital, Dinah Moe
Se bidraget
6. Play Rapport lanseringskampanj, Sveriges Television SVT Kommunikation / 180 Amsterdam
Se bidraget
7. Kompis, Tele 2, Forsman & Bodenfors/Kokokaka
Se bidraget
8. Picknicksök med Ica, Ica, King/Sthlm Post Production
Se bidraget
9. Telenor älskar kroppslig kommunikation/Telenor Garbergs/From Stockholm With Love
Se bidraget
10. Kvarteret Klockan, Diligentia Stockholm City Abby Norm/Rebenga
Se bidragetSe alla bidrag

Byråtoppen

1 Forsman & Bodenfors 50
2 DDB Sthlm 35
3 Farfar 28
3 Great Works 28
5 Peacock 15
6 Garbergs 12
7 Daddy 11
8 King 10
8 SVT Kommunikation 10
8 Åkestam Holst 10
11 North Kingdom 9
12 BBH London 8
12 Le Bureau 8
14 Saatchi & Saatchi 7
15 Albert Ken 6
15 Lowe Brindfors 6
17 Foreign 5
17 Storåkers McCann 5
17 Strawberry Frog 5
20 Fatslice 4
20 HD inhouse 4
20 Norkay 4

Prod.bolagstoppen 2008

1 B-reel 28
2 Acne digital 21
3 Perfect Fools 19
3 From Stockholm With Love 19
5 Rebenga 15
6 112 Ocean Drive 10
6 180 Amstedam 10
6 m ssn gp ece 10
6 Music bay 10
10 Gomo 9
10 Man-Machine 9
10 Mobiento 9
10 Stopp 9
10 Thomson Interactive Media 9
15 Illiance 8
15 Lifelike 8
17 Dinah Moe 6
17 Fröjd 6
17 Selberg Linde 6
17 Wreck 6

1 Peace on earth

Kund: Björn Borg Byrå: Farfar

Farfar fick åter­igen stiga högst upp på prispallen i Månadens webb med sin kampanj ”Peace on earth” för Björn Borg. Man kan fråga sig vad kalsonger har med världsfred att göra, men det var just den osannolika kopplingen och dess ut­förande som gav Farfar segern.
På bjornborg.com kan man se en introduktionsfilm som uppmanar människor att skicka in sina gamla ”osexiga” underkläder till Björn Borg som företaget sedan ska dumpa på valfri grym krigsförare. Tanken är enkel. Folk skickar in sina mest pinsamma underkläder, märker dem med vilken krigsförare som de vill ska motta dem och sedan levererar Björn Borg dem när de har fått in tillräckligt många. Som om inte fred på jorden vore belöning nog så får de som skickar in sina sunkiga underkläder även rabatt på nya fina underkläder från Björn Borg.
– Med kampanjen ”Peace on earth” vill vi visa att man kan sätta fokus på viktiga frågor, var och en på det sätt som ligger en närmast. I Björn Borgs fall, underkläder, säger Jimmy Johansson, vice vd på Björn Borg
Kanske inte helt överraskande var det USA:s president George W Bush som fick överlägset flest röster i den första omgången.
– Vi har lämnat det helt i konsumenternas händer vem som ska ta emot underkläderna och nu har vi personligen sett till att kalsongerna levererats till George W Bush, säger Jimmy Johansson.
Och mycket riktigt höll Björn Borg sitt ord och skickade sin anställde ”Bo” att leverera över 19 000 avlagda trosor och kalsonger tidigare i år. Han kom dock inte ända fram till den amerikanske presidenten, utan dumpade underkläderna framför Vita huset.
Kampanjen har fortsatt med en ny omgång. Vem som får ta emot nästa kalsongberg återstår att se. Just nu leder Usama bin Laden strax före Hamas och Kim Jong II.

Fakta

Uppdragsgivare: Jimmy Johans­son & Ana Rodrigo
Arbetsgrupp: Farfar
Produktionsbolag: 112 Ocean Drive och m ssn gp eces


2 Our song

Låtgemenskap på Facebook en hit

Daddy tog hem andraplatsen med sin kampanj för Telia Soneras musiktjänst Telia Nöje. Musiktjänsten är en e-butik för nedladdningsbar musik med cirka 4,5 miljoner låtar. Daddy ville öka känne­domen om tjänsten och få fler att botanisera i e-butiken.
Det gjorde de genom att skapa en applikation på Face­book som hade sitt ursprung i tanken att alla delar en låt med någon. I Daddys Facebookapplikation ackompanjeras ett unikt bildspel på dig och en vän med musik från Telia Nöje. Det enda man behöver göra är att välja en vän på Facebook och sedan välja en låt.
– Vi ville ge människor ett gemensamt skratt. Eller som jag själv som gjorde en till min fru med någon gammal kärlekslåt vi dansade till någon gång. Då fick man en kram, säger Johan Kruse, projektledare på Daddy.
Telia Sonera vill nå den eftertraktade målgruppen unga vuxna mellan 20 och 25 år i storstäderna och denna applikation är en del av detta.

Fakta

Uppdragsgivare: Dennis W Larsson
Arbetsgrupp: Mats Tellving cd, Anders Gustafsson copywriter, Fredrik Gruber designer, Christian Knutsson designer, Gustav Martner projektledare, Johan Kruse projekt­ledare, Per Rundgren technical director, Björn Höglund cd, Louise Palmblad Olow produktions­ledare, Mikael Emtinger (frilans), Andreas Emptinger (frilans)
Produktionsbolag: Gomo

3 Mentos kiss cam

Kund: Mentos Byrå: BBH London

BBH London och Perfect Fools ligger bakom kampanjen för Mentos som kom på tredje plats i majomgången. De har skapat en sajt som vill visa att hångel blir så mycket bättre med en Mentos i käften. Kampanjen har gått i stora delar av Europa och har riktat in sig på 20–30-åringar i storstäderna.
Själva kampanjen kretsar kring webcam-interaktion som tillåter användaren att ”kyssa” olika karaktärer i kampanjen. För dig som alltid har velat men aldrig har fått till det med värsta hunken eller donnan, nu har du chansen. Den som föredrar killar kan hångla med en latinohunk på en sandstrand och den som diggar tjejer kan hångla med en pinuppig Bondbrud-lookalike. När man hånglar med dem användande sin webbkamera så händer något överraskande, vilket ska styrka det faktum att det är bättra att hångla med Mentos.
Kampanjen fick ett stort genomslag och bara några dagar efter att sajten lanserades togs den bort, för att sedan återuppstå igen. Varför den togs bort har det spekulerats en hel del kring på flertalet forum på internet.
Kanske var det för många som hånglade med sina datorer på arbetstid?

Fakta

Arbetsgrupp: BBH London & Perfect Fools
Produktionsbolag: Perfect Fools

Se alla bidrag

Bästa banner

1. Play Rapport i tv-tablån
Se bidraget här

2. Lommelegen
McCann Norway/ From Stockholm With Love
Se bidraget här

3. Programhittaren
SR/Forsman & Bodenfors/ Rebenga AB Sveriges Radio
Se bidraget här



Lista