Maj 2009

Månadens webb-omgången bjöd på ett vasst startfält i bannerkategorin, medan sajterna inte höll lika hög klass enligt juryn. Saatchi & Saatchi tog hem överlägsen seger för sin inbjudan till Elmsta 3000 Horror Fest.

Av: Ulrika Fjällborg

Dela sidan:

Reslutat denna omgång

1. Cannibal buffet, Elmsta 3000 Horror Fest Saatchi & Saatchi
2. Imorgon-Posten, Poste n Daddy/Daddy Production
3. Tjänsteprofilen, Försvarsmakten DDB Stockholm/Acne Digital
4. Ta hand om din tid, SAS Daddy/Sensaytion
5. Skynet take over, Grin Åkestam Holst/Thompson Interactive
6. Frukost, Wasa Forsman & Bodenfors/Rebenga
7. Mallorca/Gömställen, Ving Forsman & Bodenfors/Thomson Interactive
8. Smakleken, Lantmännen Storåkers McCann/B-Reel, Albert Ken
9. McFeast remix, McDonald’s DDB Stockholm/Tribal DDB
10. Vinmolnet, Codorniu Nordic/Raimat Stockholm Interactive

Se alla bidrag här

Byråtoppen 2009

1 (3) Farfar 54
2 (1) Forsman & Bodenfors 46
3 (6) Daddy 37
3 (2) DDB Stockholm 37
5 (-) Acne Advertising 21
6 (–) IKEA Communication 20
6 (11) Lowe Brindfors 20
6 (22) Saatchi & Saatchi 20
9 (19) Storåkers McCann 17
10 (–) Ottoboni Group 15
11 (–) Phoswork 12
12 (7) Garbergs 10
12 (39) Jung von Matt 10
14 (8) King 7
15 (–) Daytona 6
15 (44) Pool 6
15 (4) Åkestam Holst 6
18 (19) Goss 5
19 (–) Hyper Island 4
19 (–) Ruth 4

Prod.bolagstoppen 2009

1 (1) Acne Digital 68
2 (4) Perfect Fools 41
3 (25) Kokokaka 32
4 (5) Thomson Inter. Media 29
5 (3) From Sthlm With Love 27
6 (2) B-Reel 23
7 (–) It’s Showtime 19
8 (37) Daddy Production 18
9 (5) Ilianced 13
10 (-) Legs 12
11 (–) Sensaytion 7
12 (–) Noc/Assorted Nuts 6
12 (25) Fröjd Interactive 6
12 (9) Rebenga 6
15 (-) Avantime 5
15 (37) Bronson ID 5
15 (–) Company Magoo 5
15 (32) Sticky Beat 5
19 (–) Creuna 4
19 (–) Public Class 4
19 (–) Sigma 4

1 Cannibal buffet

Kund: Elmsta Horror Fest Byrå: Saatchi & Saatchi

Gustav Egerstedt på Saatchi & Saatchi är inte bara kreatör på Saatchi & Saatchi. Han är dessutom skräckfilmsfantast och ansvarar för inbjudan till skräckfilms­festivalen Elmsta 3000 Horror Fest. Inbjudan till vårens festival vinner Månadens webb med god marginal. För en tid sedan plockade Saatchis ”skräckmästare” även hem vinsten i Månadens dr med samma kampanj
Den enkla och rena idén som åstadkoms på en budget för 20 kronor imponerade stort på juryn.
– Det är väldigt roligt. Jag är väldigt intresserad av skräckfilm så det ligger mig varmt om hjärtat att försöka göra något extra bra, säger han.
Festivalen har kannibaltema och teamet byggde sin inbjudan av tips på annonser på Blocket som mejlades till medlemmarna i föreningen med en timmes mellanrum. Annonserna fanns redan på Blocket.
Först kom tipset på en annons på en motorsåg. Tipsaren var en anonym person vars namn var bokstäverna för Human Flesh, fast baklänges: Hself Namuh. Efter en timme kom ett tips på svarta platssäckar. Sedan följde annonser för frysbox, knivset, wokpanna. Den sista annonsen lade Saatchi & Saatchi upp på Blocket själva, en annons för en tandpetare med texten för själva inbjudan till festivalen. Uppdraget är ett rent pro bono-uppdrag.
– Målsättningen är att utskicket ska vara läskigare än filmerna.
Det som kommer ur verkligheten är alltid läskigare än det som är påhittat. Möjligheten till total anonymitet från tipsaren på Blocket ger också ett läskigt intryck.
– Vi blev väldigt glada när vi kom på idén. Den är så stark i sig att det inte behövs någon flashig yta. Det hade gjort idén sämre, säger Gustav Egerstedt.

Målgrupen är 30 förväntansfulla hängivan nördar
– Medlemmarna ser fram emot att få inbjudan varje gång för att se vad vi har hittat på.

Fakta

Uppdragsgivare: Roger Glassel
Arbetsgrupp: Gustav Egerstedt projektledare/ad, Mårten Hedbom ad, Alex Slagare ad, Afshin Moeini ad-assistent, Paula Andersson produktionsledare
Produktionsbolag: Saatchi & Saatchi


2 Imorgon-posten

Kund: Posten Byrå: Daddy

Daddys webbkampanj för Posten knep silvret denna gång. Kampanjens form är en klassisk tävling där användarna tävlar om att få överraska någon med en present som skickas med posten till nästa dag. Den med bäst motivering vinner och får sin överraskning uppfylld.
– Syftet är att visa hur många anledningar det finns att skicka någon en överraskning till i morgon, säger Gustav Martner, cd på Daddy.
På sajten väljer man en mottagare vars namn och adress man fyller i, samt skriver en motivering till varför just denna person förtjänar att få en överraskning i sin brevlåda.
Totalt har Posten skickat 60 överraskningar under kampanjens 14 dagar, allt från barockperuker till solglasögon. Vad som ska skickas varje dag har varit bestämt. Folk har fått tävla om att skicka paraplyet till någon som bor där det ska regna i morgon, eller solbrillorna till någon som har fått den väderprognosen.
– Poängen är att få folk att tänka på att man kan skicka en överraskning till dagen efter eftersom Posten är de enda som levererar över natten i hela Sverige, säger Gustav Martner.
Han ser det som en fördel att den är så integrerad i Postens tv-koncept, signerat Åkestam Holst, där en man har fått ett paraply med posten en regnig dag.
– De som tävlar har faktiskt fått göra som i tv-reklamen, säger Gustav Martner.

Fakta

Uppdragsgivare: Mia Kleist och Marta Tiberg
Arbetsgrupp: Gustav Martner cd, Mattias Berg ad, Mattias Berg och Fredrik Gruber design, Johan Brink copy, Titti Winqvist projektledare, Jenny Folkesson produktionsledare, Per Rundgren tekniskt ansvarig, Erik Sterner, Malin Ekman, Edvin Besic och David Forss flash
Produktionsbolag: Daddy Production, Alexandra Moberg produktionsledare, David Forss flashutvecklare, Johan Björtin systemutvecklare, Pontus Wärne­ståhl interaktionsdesign


3 Tjänsteprofilen

Kund: Försvarsmakten Byrå: DDB Stockholm

DDB:s uppgift var att hitta på något bra under fliken ”arbete och utbildning” på Försvarsmaktens webbplats mil.se.
– De ville ha ett roligare sätt för folk att se igenom vad det finns för jobb och utbildningar inom försvaret, säger Martin Larsson, projekt­ledare för kampanjen på DDB.
Byrån vände på presentationen och satte användaren i centrum i stället för utbudet.
– Vi ville sätta användaren i förarsätet och låta honom bestämma vad som ska komma fram.
När man kommer in på sajten ser man en skugga av sig själv. Genom att välja om­råden som man är intresserad av får man upp förslag på tjänster och utbildningar.
DDB har satsat mycket på ljudbild och visuella effekter som ska ge en känsla för de områden man söker inom och illustrera de tjänster som visas. Söker man sig mot uppgifter ute i fält blir det ljud av pansarvagnar. Söker man inom teknik eller information blir det datorljud.
– Ljudbilden ska ge en suggestiv känsla av verksamheten, säger han.
Sajten ingår i en rekryteringskampanj som lanseras i dagarna, men kommer också att leva ett längre liv på ­Försvarsmaktens huvudsajt mil.se. När Försvarsmakten uppdaterar med nya tjänster och utbildningar uppdateras även verktyget.

Fakta

Uppdragsgivare: Staffan Slörner
Arbetsgrupp: Thomas Brene­mark projektledare, Martin Larsson operativ projektledare, Simon Mogren web director, Patrick Dry copywriter, Pontus Kindblad web producer, Tina Munck produktionsledare
Produktionsbolag: Acne Digital

Månadens bästa banner

1. ”SAS/SJ ” Kund: SAS Byrå: Daddy
2. ”Solskyddsväljaren” Kund: Apoteket Byrå: F&B Prod.bolag: Acne Digital
3. ”Flyktingpong” Kund: Folkoperan Byrå: Lowe Brindfors

Se alla bidrag här



Lista