Maj-augusti 2014

Saatchi & Saatchi vinner återigen med sin framgångsrika Popagandakampanj. Tvåa kommer King och Taxi Stockholm. På tredje plats hamnar Forsman & Bodenfors med Åhléns.

Fredrik Thambert

Dela sidan:


1 Ljudpusslet
Kund: Popaganda Byrå: Saatchi & SaatchiKampanjen har redan vunnit i mobilt och dm. Nu toppar den också i digitaltkategorin i tuff konkurrens från Taxi Stockholm och Åhléns. Juryn var dock enig om att Saatchi & Saatchis projekt för Popaganda var solklar som etta. Petter Dixelius som är copy och en av de tongivande kreatörerna på byrån menar att känslan från början var att de hade skapat något som skulle gå hem i reklamtävlingar.

– Ja. Eller, man vet ju aldrig exakt hur olika jurygrupper ska tycka och tänka. Men den här gången har de tyckt och tänkt rätt, säger han.

Vad har gjort kampanjen så pass framgångsrik, tror du?
– Att den gjorde sociala medier sociala på riktigt, som min begåvade kollega Erik (Hiort af Ornäs, reds. anm.) så fint sammanfattat idén.

Ljudpusslet bygger på att Popaganda­festivalens följare fick möjlighet att klura ut det stora affischnamnet till sommarens upplaga. De lät helt enkelt artisten Veronica Maggio ta över Instagramkontot (utan att berätta att det var hon). Därefter postades ett antal filmklipp med utvalda delar från hennes hit "Sergels torg". Den som först listade ut vem det var vann 20 biljetter.

Vad kan andra typer av kunder lära av kampanjen?
– Att våga fokusera helt på en plattform och göra det riktigt bra i stället för att försöka vara överallt, säger Petter Dixelius.

Hur jobbar ni vidare till nästa års festival?
– Genom att komma på ännu bättre idéer. Målet är att det ska tryckas en onödigt tjock och dyr bok med titeln "Kommer du ihåg dom där braiga Popagandasläppen?" om ett par år.

Så tyckte juryn:Agens Stenberg-Schentz, Forsman & Bodenfors:
Smart och roligt sätt att engagera befintliga följare och samtidigt skaffa sig nya. Gillar också att allting Popaganda gör är så himla snyggt.

Emmeli Österdahl, Great Works:
Det görs få bra reklamgrejer på Instagram så det var kul att se någon som använde mediet innovativt. Och fint att det krävdes ett samarbete kompisar emellan för att lösa.

 

FaktaProduktionsbolag: B-Reel
Arbetsgrupp: Petter Dixelius copy, Erik Hiort af Ornäs ad, Gustav Egerstedt cd, Louise Erdman-Sundh designer, Nina Lee community manager, Elin Johansson planner, Fredrika Frenkiel produktionsledare, Maria Lindskog-Klasén projektledare, Magnus Härdner regissör



2 Taxi trailsKund: Taxi Stockholm Byrå: King
Taxi Stockholm sitter på en databas med runt åtta miljoner körningar per år. En guldgruva, skulle det visa sig. För reklambyrån King kom nämligen på idén att använda informationen för en tjänst som hjälper turister att ta reda på var Stockholmarna själva åker någonstans. På så sätt slipper de hamna på de trötta destinationerna i guideboken. Det hela fick namnet "Taxi Trails" som utmynnade i en kampanj under sommaren.

– I en generisk bransch ville vi hitta ett nytt sätt att göra Taxi Stockholm populärt bland turister. Till vår hjälp hade vi Taxi Stockholms databas på 8 miljoner körningar per år. Den här gången var målet att nå turisterna. Det går att använda data på andra sätt, men det inget vi bestämt än, sa Kings copywriter Christoffer Dymling till Resumé i samband med att kampanjen kom tvåa i Månadens mobilt.

Totalt var det runt 20 000 personer som använde sig av tjänsten, och den fick också stor uppmärksamhet i internationell media.
– Ambitionen var att skapa en tjänst som var lätt att använda, gav ett mervärde till konsumenterna och kunde bli en snackis. Ser man till att Taxi Stockholm har en relativt liten budget fick vi ett otroligt genomslag med kampanjen, sa Christoffer Dymling.


Så tyckte juryn:Agens Stenberg-Schentz, Forsman & Bodenfors:
Snyggt och välgjort in i minsta detalj och en väldigt rolig sida att titta runt på, även om man inte planerar att åka någonstans.
Kul med en helt annorlunda guide, som bygger på våra verkliga beteenden. Min favorit denna omgången.

Emmeli Österdahl, Great Works:
Det känns oväntat men på samma gång väldigt trovärdigt att en lokal guide kommer från ett taxibolag eftersom dom ju verkligen vet vart folk rör sig i stan. Taxi Sthlm behöver göra fler såna här initiativ för att lyfta sitt varumärke som ofta får mer negativ än positiv publicitet. Idémässigt har man sett väldigt många lokala guider men det här tycker jag är geni just för att sajten bygger på folks faktiska beteenden, inte på tyckande.

PJ Lindqvist, Pool:
Så smart! Denna tjänst vill jag ha när jag är turist i en ny stad.

FaktaArbetsgrupp: Frank Hollingworth cd, Sunit Mehrotra client director, Johan Tesch digital creative, Josephine Wallin ad, Christoffer Dymling copy, Peter Preisler account manager, Calle Cassel graphic designer, Lena Ivarsson producer, Sofia Weman digital producer, Elliott Dahlgren-Strååt ad-ass, Mathias Ewert art production. Digitalt produktionsbolag: Yours. Filmproduktionsbolag: Slutet Är Nära


3 Dumpa mig
Kund: Åhléns Byrå: F&BÅhléns ville föryngra sig och nu ut till ungdomarna i kampanjen för varuhusets sommarkollektion. Hur då? Jo, genom att synas på en av de populäraste plattformarna – Instagram.

Forsman & Bodenfors skapade tre specialanpassade filmer som publicerades på Åhléns Instagram-konto. I filmerna fanns ett antal olika erbjudanden som mottagarna uppmanades att skärmdumpa och själva publicera tillsammans med en hashtag. Genom att sedan visa upp bilden i kassan fick kunden halva priset på den utvalda varan.

Uppsidan för Åhléns var alla skärmdumpar som publicerades av användarna, vilka i sin tur nådde ut till ännu fler mottagare. På så sätt ökade räckvidden, och fler kunde ta del av samma erbjudanden.

Månadens digitalt-juryn uppskattade enkelheten i kampanjen, och lyfte fram den som ett exempel på hur Instagram kan användas på ett smart sätt.


Så tyckte juryn:PJ Lindqvist, Pool:
Härlig och kreativ kampanj där man stöper om rabattkupongen på ett smart och roligt sätt. Extra plus för ett fint hantverk med filmerna..


FaktaUppdragsgivare: Titti Bratt
Produktionsbolag: Snask
Arbetsgrupp: Susanna Glenndahl Thorslund projektledare, Sara Kling produktionsledare, Silla Levin ad, Pontus Levahn copy, Ellinor Bjarnolf formgivare/designer, Kalle Wettre byråproducent/agency producer
Mediebyrå: Mind­share


Sebastian Smedberg, art director, Garbergs
  Bra reklamare kopierar, briljanta stjälVad definierar en bra idé? Många skulle nog svara att den ska vara nyskapande. Att man inte har sett något liknande. Och det stämmer helt säkert. Problemet är bara att det inte produceras mer än en handfull verkligt nyskapande reklamkampanjer per år i världen. Alla andra är mer eller mindre varianter på något redan existerande. Oftast med kopplingar till annan reklam, konst eller något populärkulturellt fenomen (Volvos "Epic split" är ett sådant exempel). Gör det automatiskt kampanjerna sämre? Jag tycker inte det. Däremot behöver vi kanske utöka definitionen av vad som är en bra idé.

Reklamen har alltid lånat av populärkulturen och nu när fler och fler byråer helst vill göra populärkultur av sin marknadsföring får vi kanske också vänja oss vid tanken att reklamen ibland refererar till – och lånar av andra kampanjer. Samtidigt borde vi kanske fundera på om den ensidiga jakten på något man aldrig har sett och rädslan för att "stjäla" en idé i vissa fall begränsar.

Ofta skapas bra kampanjer genom att ta något befintligt och placera i en ny kontext. Den här månadens digitalomgång bjöd till exempel på populärkultur-referensbonanza i form av bland annat Doge meme och "Flappy bird". Men i en stark omgång fick de se sig besegrade av två Instagramkampanjer och en smart turistguide.
För övrigt har jag stulit och modifierat rubriken. Originalet lyder "Good artists copy, great artists steal." Go ahead and sue me Pablo Picasso.

Sebastian Smedberg, art director, Garbergs


Lista

1. Ljudpusslet, Popaganda, Saatchi & Saatchi
2. Taxi Trails, Taxi Stockholm, King
3. Dumpa mig!, Åhléns, Forsman & Bodenfors
4. Fruit Match, McDonalds, DDB Stockholm
5. Popagandas popcharader, Popaganda, Saatchi & Saatchi
6. Never forget. To vote, SSU, Edelman Deportivo
7. Köp sommarbiljett!, SL, DDB Stockholm
8. Big Mac Auction, McDonalds, DDB Stockholm
9. Flappy Saver, Ikano Bank, Volontaire

Jury


Andreas Ullenius


Sebastian Smedberg




Emmeli Österdahl


Ann Persson


PJ Lindqvist


Markus Lindsjö


Per Stenius



Agnes Stenberg-Schentz
 
Frida Siversen Ljung
 
Kristin Bergem