Maj-juli 2012

Reklam i traditionell mening hade inget att hämta i denna omgång. Ett skalbaggerace, ett digitalt ligg och ett spel om skor hamnar på pallen.

Dela sidan:


1 Bug run
Kund: Volkswagen Sverige Byrå: DDB StockholmTa ett gäng skalbaggar. Bygg upp en stad med en racingbana i miniatyrformat. Låt skalbaggarna tävla om vem som kommer först i mål, och livestreama loppen på nätet. Lägg därtill möjligheten att spela om riktiga pengar på dem, och du har huvuddragen i den kampanj som sopar banan denna omgång.

Kunden i fråga är Volkswagen, och namnet "Bug run" är en signal om att produkten som marknadsförs är den nya VW Beetle (ofta kallad "the bug"). Med hjälp av B-Reel tog DDB Stockholm fram idén, de tekniska lösningarna, och fick med sig spelbolaget Betsson på kuppen vilket möjliggjorde spel om pengar för de som ville. Under fem dagar var det ett skalbagge­lopp om dagen.

De fyra första dagarna gick kvalheaten och den femte dagen finalen. Under kampanjveckan var besökstrycket stort för att kunna se loppen.
– Detta är den typ av idé som måste snurra runt ett par dagar innan man förstår att den är så intressant som den är. Den snurrade runt tillsammans med massor av andra saker men vi kom hela tiden tillbaka till att den var bra, rätt och intressant, säger Fredrik Simonsson, cd på DDB.
Det var givetvis en stor prövning att få idén att fun­gera i praktiken, men resultatet visar att det gick vägen med bravur. Att få med sig kunden på ett så vågat projekt var enligt byrån inte ett av de större problemen.
– Det var en lång process att få allt på banan, men Volkswagen var hela tiden positivt inställda. Kul att få arbeta med Betsson också. Sådana samarbeten upp­lever man sällan i reklamvärlden, säger ad Gustav Holm.


Så tyckte jurynCaroline Söderqvist, Great Works (suppl.):
Kul koncept där man känner av skaparglädjen hos de som varit involverade. Riktigt väl genomfört och ett lyckat samarbete med Betsson.

Dennis Rosenqvist, CP+B Europe:
Solklar vinnare i ovanligt svag omgång. En kampanj som verkligen understryker epitetet "brands must have fun". Möjligheten att betta via Betsson ger den extra dimensionen som behövs till den här typen av knasiga idéer. Kul!

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
Välproducerad och lekfull kampanj som är lite corny på ett bra sätt. För mig vinner den här för att man har gjort allt på riktigt och inte bara har byggt upp ett fejkspel på en hemsida. Det gör i alla fall mig mer engagerad och börjar gilla företaget.

Alexander Gardenberg, B-Reel (suppl.):
Super Bowl-filmen Black Betty väckte mycket uppmärksamhet i vintras med sina animerade racing-baggar och Bug Run är en superfint sätt att ta en amerikansk TVC vidare ut på den digitala plattformen. Genom att behålla det realistiska, men samtidigt lekfulla manéret, syr DDB och vi (B-Reel) ihop den här kampanjen på ett elegant sätt som känns mitt i prick för den nya Volkswagen Beetle.

FaktaArbetsgrupp: Magnus Jakobsson & Fredrik Simonsson cd:ar, Gustav Holm ad, Martin Lindestaf, Simon Higby & Stefan Gustafsson copy, Michael Nyberg producer/production manager, Karl-Johan Vogelius web director, Jerker Fagerström business director, Andreas Fabbe technical director, Martin Runfors digital designer, Patrik Ronström planner, Jojo Brännström head of digital, Eva Caspar account director
Produktionsbolag: B-Reel



2 Provligget
Kund: Smittskyddsinstitutet Byrå: Le BureauMed ett manér som vi känner igen från tidigare jobbar Smittskyddsinstitutet vidare med att få folk att använda kondom. Den här gången genom kampanjen "Provligget" som belönas med en andraplats i Månadens digitalt.
– Vår utmaning är att försöka lyfta faktumet att kondomer är en bra grej. Det är världens äldsta budskap, så det gäller att hitta nya angreppssätt där vi kan säga det utan pekpinnar och på ett sätt som är nytt i mediet. Vi hade inte sett den här grejen göras innan, och det fanns något spännande i att våga göra den, säger Arvid Nittve som är copy på Le Bureau.

Kampanjen bygger på en sajt där besökarna kan provligga med andra personer på nätet. Det görs genom att spela in ljudslinga på 20 sekunder med stön-ljud genom datorns mikrofon. Denna ljudslinga kan sedan matchas ihop med någon annans, vilket gör att när de spelas upp samtidigt framstår de som sexljud. Antingen kan man matcha sitt stönande med några olika förinspelade personer, eller så kunde man provligga med sina Facebook-vänner. Förhoppningen var att det skulle finnas någon form av raggningsmoment i det hela.
– Budskapet är inte att det är jättefarligt utan kondom. Snarare vill vi uppmuntra till flyktiga sexuella kontakter, men att komma ihåg kondomen, säger Arvid Nittve.

Byrån är medveten om att det är en ganska hög tröskel för folk att spela in stönljud och para ihop de med andra personer på nätet.
– Poängen var inte att man tvingades gå igenom hela kampanjen för att fatta budskapet. Vi är medvetna om att det är en hög tröskel för användandet, men samtidigt har folk varit modigare än vad man kan tro, säger Arvid Nittve.

Så tyckte jurynCaroline Söderqvist, Great Works (suppl.):
Kul idé som faller lite på genomförandet.

Dennis Rosenqvist, CP+B Europe:
Vilken tonåring skulle inte vilja testa att provligga med någon på Facebook? Lysande idé som inte når riktigt fram. När man tillslut vågar spela in sina stönljud blir belöningen aningen platt. Faller på att man helst ska vara två som deltar och hade nog behövt en smartare koppling till sociala medier för att verkligen lyfta.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
Utmanande kampanj som såklart fångar uppmärksamhet. Barnsligt rolig med skön 70-tals inspirerad design. För min del hade den gärna fått vara ännu mer provocerande och lyft kondombudskapet tydligare.

Alexander Gardenberg, B-Reel (suppl.):
Le Bureau fortsätter göra reklam för kondomanvändande i samma småknäppa och icke-fördömande anda som tidigare. Jag rodnar och ler framför datorn och kampanjen berör. Det är bra marknadsföring.

FaktaUppdragsgivare: Karin Rågsjö
Arbetsgrupp: Gustaf Sehlstedt projektledare, Johanna Jöhncke produktionsledare, Emma Eriksson AD, Arvid Nittve copywriter, Claes Kjellström copywriter. Produktionsbolag: B-Reel: Jonas Hedegard projektledare, Hannah Bradford producent, Jennie Arvenäs art director, Benjamin Jung utvecklare. Mediebyrå: Starcom. PR-byrå: Jung.


3 ALDO shoe paradise
Kund: ALDO Byrå: Vitro NYCKokokakas kunder är till största delen utländska, och denna kampanj är inget undantag. Den kanadensiska skokedjan Aldo anlitar reklambyrån Vitro, som ifjol gick ihop med "svenskbyrån" Skinny med Jonas Hallberg i spetsen. När det var dags att skapa den digitala delen av kampanjen kopplades produktionsbolaget in för att skapa den kampanjsajt som nu kniper tredjeplatsen.
– De ville att vi skulle göra något digitalt och interaktivt. De ville göra ett spel för att få användarna att engagera sig i varumärket och få människor att dela på Facebook, berättar Mattias Ljungberg som är exekutiv filmproducent på Kokokaka.

Spelet är väldigt enkelt i sin utformning med ett tydligt och genomgående grafiskt manér. Med hjälp av piltangenterna på datorn går användaren upp och ned på platåer för att plocka upp olika skomodeller på tid. Det enda som syns är ett par gående ben, och när man tar ett nytt par skor byter man till dem och går vidare. Genom att plocka upp alla skomodellerna får man 15 procents rabatt på Aldo, och delar man spelet på Facebook har man chansen att vinna en gratis shoppning spree.
– Manéret gör sig superbra i spelvärlden, och det är relevant för skorna och varumärket. Det är en gammal skön analog känsla i digital tappning, säger Mattias Ljungberg.

Han berättar att kampanjen har gått över förväntan, och blivit omnämnd som en möjlig väg att gå för modevarumärken i deras kommunikation i framtiden.
– Själva vinsten är ju inte banbrytande i sig. Men just att vi gjorde det så lekfullt och med en utmaning gjorde att användarna faktiskt spenderade väldigt mycket tid med skorna.

Så tyckte juryn Caroline Söderqvist, Great Works (suppl.):
Riktigt snyggt! Dessutom ett bra och annorlunda sätt att visa upp en kollektion.

Dennis Rosenqvist, CP+B Europe:
Det här var inte min favorit. Välproducerat men ganska trist spel. Har sett det hundra gånger förut.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
Väldigt enkelt spel som du snabbt spelar klart och har då fått hela kollektionen exponerad för dig. Funkar men ger ingen wow -känsla

Alexander Gardenberg, B-Reel (suppl.):
Den här typen av tävlingar är ett smart sätt att engagera folk. Här är det dessutom fullt fokus på produkten och genomförandet är klart godkänt.

Fakta Arbetsgrupp: Kokokaka Team.
Produktionsbolag: Kokokaka.



Våga tacka nej till farmors gamla pyttbitarMagnus Jakobsson

En hel del av denna omgångs bidrag bottnade i väldigt starka och intressanta idéer, men som inte på långa vägar nådde ända fram rent produktionsmäs­sigt. Synd, tycker jag.

Man kan fråga sig varför det är så? Vad är det som gör att man genomför ett projekt som saknar de förutsättningar som krävs för att det ska bli bra? Vi bygger ju till exempel inte ett nytt hus om grunden det ska stå på är bevisat instabil.

Så varför gör vi det gång på gång i vår bransch? Oändligt många riktigt bra idéer skickas ut på en frigolitflotte på Atlanten utan flytväst på grund av bristande budget eller ambition, ofta i kombination.Om budgeten är skral, gör inte ett nytt "World Of warcraft". En bra idé blir väldigt lätt dålig om alla de parametrar den kräver inte erbjuds. En självklarhet som märkligt nog verkar förbises i sju fall av tio i Sverige år 2012.
Givetvis är det inte så att allt handlar om en bra budget, men om så är fallet: skrota idén. Släng den. Bränn den. Det kommer inte att hända. Börja om på nytt. Laga inte biff Rydberg med pyttbitarna du hittade i farmors källarfrys. Avgörande vidsomsord för dig som vill lyckas med digital marknadsföring, och av en händelse titeln på min kommande fackbok om samma ämne.

Magnus Jakobsson, kreativ chef, DDB Stockholm
och juryordförande i webbDigitalt bäst i tv, utomhus & populärpress.

Lista

1. Volkswagen, Bug Run, DDB Stockholm
2. Provligget, Smittskyddsinstitutet, Le Bureau
3. ALDO, ALDO Shoe Paradise, Vitro NYC/Kokokaka
4. Nordiska Musikdagar 2012, A Perfect World
5. Gröna Lund, Från kontorsnisse till festprisse, Pool
6. Berättarministeriet, Barnen tar ordet, Forsman & Bodenfors
7. Asics, Stop at Never, Vitro NYC/Kokokaka
8. Bredbandsbolaget, The gigabit jump, Acne Advertising
9. Louis Vuitton, The art of packing, Kokokaka
10. Fortum, Kasta pappersfakturan, Garbergs