Mars 2006

En studsande Göran Persson på hallmattan gav guld till DN och Garbergs i mars månads webbomgång.Bra ifrån sig gjorde också F&B med nya kampanjen för Statoil och Great Works nya för Absolut med drinksökmotor.

Magnus Örvell
magnus.orvell@resume.se

Dela sidan:

Tio-i-topp Mars

1 Hallmattan
DN/Garbergs och Projektor

2 Obemannade stationer
Statoil/Forsman & Bodenfors

3 Absolut.com
V&S Spirits AB/Great Works

4 Ikea
Ikea/Daddy

5 McChallenge
Mc Donalds Sverige/DDB Stockholm

6 Absolut Drinks
V&S Spirits AB/Great Works

7 Mousefiles
OLW/DDB Stockholm

8 Solvens
Skandia/Garbergs/Tackolov

9 Oboy
JWT Stockholm/Kraft/Perfect Fools

10 Kolla in ditt kompisnätverkTele 2/Forsman & Bodenfors

Byråtoppen 2006

1. Forsman & Bodenfors 47
2. B-Reel 31
3. Greatworks 25
4. Lowe Tesch 19
5. Perfect Fools 19
6. Farfar 14
7. Daddy 14
8. Garbergs 13
9. Calle & Olle 10
10. Åkestam Holst 10
11. Projector 10
12. DDB Stockholm 10

1 studsande nyheter på Hallmattan imponerade

KUND: DN BYRÅ: Garbergs och projektor

Sedan två år tillbaka samarbetar Dagens Nyheter och Garbergs kring DN:s marknadskommunikation. En stor del av det nya konceptet är att visa upp vad tidningen har att erbjuda under veckan. För varje veckodag lyfts ett eller ett par ämnen fram som DN är extra starka på just den dagen. Nyligen gick en kampanj i Stockholms tunnelbana och nu har den förlängts in på webben.

– Vi kände att vi kunde göra kampanjen lite roligare på webben, säger Malin von Werder , ad på Garbergs.

Och visst är den rolig – åtminstone tyckte juryn det. Demonstrationen var en smärre succé. När Axel Bendrik , vd på Deasign, gjorde sitt bästa för att placera ämnesområden i form av ikoner under rätt veckodag, på tid, var samtliga med på noterna. Sajten föreställer en tambur där det ramlar ned figurer genom brevlådan. Trillar Göran Persson ned symboliserar det politik och då ska han läggas i måndagstidningen eftersom DN innehåller politik special på måndagar.

– Sajten ska lära ut om innehållet i tidningen på ett lättsamt sätt. Det är faktiskt många som har mejlat och berättat vilken som är deras bästa DN-dag och varför, säger Malin von Werder.

Annika Wink som är marknadschef på DN berättar att de vill visa upp tidningens bredd.

– Det man får tänka på med webben är att man talar med en något yngre målgrupp och då kan det gärna vara lite mer lättsamt. Jag tror över huvud taget att vi kan vara lite mer lustfyllda i vår kommunikation, säger hon.

Hon understryker vikten av att det varje dag finns något i tidningen som tilltalar den enskilde läsaren.

– Vi är en mycket bredare tidning än våra konkurrenter och det ska vi visa. Men framför allt kan vi gå mer på djupet. Jag tycker att vi är mer genomarbetade än till exempel Svenska Dagbladet. Men det är inte så konstigt eftersom vi har helt andra resurser än dem, säger hon.

Uppdragsgivare: Annika Wink
Arbetsgrupp Garbergs: David Orlic, copywriter, Malin von Werder, ad, Cilla Beckeström, produktionsledare Henrik Eriksson, webdirector, Joakim Landin, projektledare.
Arbetsgrupp Projektor: Lars Steiner, ad, Einar Nilsson, flash developer, Karin Lundberg, produktionsledare, Christian Swedmark, projektledare.


2 Tuffa tag att tanka obemannat

KUND: statoil BYRÅ: forsman & bodenfors

Statoil har tagit sitt reklamkoncept med fördelarna av en bemannad station till webben. Men på nätet har de vänt på steken och fokuserar i stället på nackdelarna med obemannad stationer.

I sex filmer visas vad som kan hända när man tankar obemannat. I en av filmerna springer en massa hundar in i bilen när en man vänder ryggen till för att mata in sedlar i automaten. När han kliver in i bilen för att åka i väg går det hett till. I en annan film kommer en man klädd i kanindräkt bärande på en motorsåg när en kille står och tankar. Sedan börjar han såga ner övervakningskameran.

– Framför allt kaninfilmen har spridits på nätet och filmen med hundarna dök till exempel upp på en communitysajt för hundägare. Hon som dresserat hundarna var stolt och ville visa upp filmen, säger Jonas Sjöwall , web director på F&B. Kampanjsaten har varit den mest lyckosamma hittills för Statoil.

– Det är inte helt vanligt att visa reklamfilm på webben men vi kände att vi kunde göra det eftersom man har hela kampanjsajten som kan förklara sammanhanget, säger Yvonne Landgren på Statoil.

Uppdragsgivare: Ylwa Svensén och Yvonne Landgren
Arbetsgrupp: Jonas Sjövall web director, Jonas Enghage copy, Kim Cramer ad, Karin Nolmark formgivare, projektledare Viktor Larsson Stefan Rudels och Greger Andersson, Cristiana Schmoldt produktionsledare, Martin Sandberg byråproducent
Produktionsbolag: B-Reel


3 Blanda tusentals drinkarKampanjnamn

KUND: v&S Spirits ab absolut BYRÅ: Great works

Bronspengen plockar Absolut och Greatworks hem. Sajten som är imponerande gedigen har tagit över ett år att färdigställa och består av två delar. Absolut drinks är en drinksökmotor med recept på tusentals drinkar. Ambitionen har varit att bygga världens bästa drinksökmotor.

Den andra delen är absolut.com som ska förmedla en varumärkesupplevelse. Absolut har samarbete med artister som visas upp på sajten, och det går att ladda ned remixer på deras låtar. Absolut Kravitz är vad som möter webb- besökaren just nu.

– Absolut.com ska fungera varumärkesbyggande och visa alla aspekter på vårt varumärke. Här går det att se alla projekt som vi gör världen över och vi går vidare mot att alltmer likna tv eftersom utvecklingen på webben går åt det hållet. Nätet kräver att du erbjuder något eftersom konsumenten tar sig dit av egen kraft till skillnad från till exempel tv-reklam, säger Patrik Blixt , kommunikationsansvarig inom nya medier för Absolut.

Uppdragsgivare: Patrik Blixt
Arbetsgrupp: Ted Persson cd, Kristoffer Triumf copy, Ted Persson och Fredrik Karlsson ad, Magnus Wålsten account director, Patrik Persson strategic director, Johan Magnusson agency producer, Fredrik Karlsson illustrator, Fredrik Karlsson fotograf, Fredrik Karlsson, Oskar Sundberg, Jocke Wissing programmerare/Flash, Fredrik Karlsson, Jimmy Poopuu, Max Larsson von Reybekiel design



Lista