Mars 2007

Typiska topplaceringar – Farfar slår till med ännu en förstaplats och Great Works levererar resultat till de nya ägarna. Enkel och lättsam hjärngymnastik gav tredjeplatsen till Forsman & Bodenfors.


ERIK ESBJÖRNSSON erik.esbjörnsson@resume.se

Dela sidan:

Tio-i-topp Mars

1. Great pockets
Nokia/Farfar/www.farfar.se/awards/ resume/2007/03/greatpockets ‹
2. Absolut design
V&S Absolut Spirits/Great Works/ Proportio/http://absolut.com/design
3. Testa dagsformen
Arla /Forsman & Bodenfors/Dallas/ www.arla.se/dagsformen
4. Adidas runningcoach
Adidas Nordic/Frankenstein Sthlm/Zion Graphics och Projector/
www.adidas.com/running
5. Snart är det vinter igen!
My Travel Sweden/F&B/Acne Digital, MyTravel IT, X-Co m/ http://demo.fb.se/s/ving/vinter
6. Utrota hungern?
Köp ett dass! Lutherhjälpen/Tackolov/Tackolov/ www.lutherhjalpen.se
7. Vuxenpoäng
SEB/Lowe Brindfors/Delorean/www. lowebrindfors.se/
showroom/seb/vuxenpoang_swe/
8. Prova magasin Vin & Sprit/Ottoboni Group www.provamagasin.se
9. Saab Biopower 9-3
Saab Automobile/Lowe Brindfors/Fido/
www.lowebrindfors.se/ showroom/saab/9-3biopower_swe/
10. H&M Madonna
H&M/Great Works/Great Works www.hm.com/madonna

Se alla bidrag

1 FARFAR GRÄVER DJUPT I FICKORNA OCH HITTAR VINNAREN

KUND: NOKIA BYRÅ: FARFAR

När Farfar vann förra omgången av Månadens webb var det den första segern på länge. Nu slår man till igen.
En sajt skulle kommunicera Nokias multimediedator N95 men det mesta handlade i slutändan om skräddarsydda kläder. Det är företaget Henry Needle & Sons som sajten handlar om – en skräddarfi rma på Savile Row i London (där Henry Poole & Co är etablerade sedan 200 år, likheter?).
Henry Needle & Sons har specialiserat sig på ”great pockets” – gigantiska fi ckor på utsidan av kläder som ska kunna rymma nycklar, mobil, gps, laptop och annat som tar plats.
Sajten är välgjord in i minsta detalj
– en jurymedlem beskrev det nedladdningsbara materialet som ”ad-godis”. Grafi ska mallar och visitkort från företaget kan man hitta om man bläddrar förbi huvudpersonen, skräddaren, som kan visa kollektionsprover för alla smaker. Ett telefonnummer går att ringa till
– man hamnar hos skräddarfi rman där en röst förklarar att man har tvingats lägga ned på grund av en ny produkt.
Twisten kommer när man tackar nej till erbjudandet. Då svänger sajten 180 grader för att visa en annan lösning – Nokias N95 som bara kräver en liten fi cka
– alla prylar ryms i multimediemaskinen. En ung kille visar olika fi nesser på produkten utan att det blir för tekniskt.
Att Farfar har vågat satsa så mycket krut på en fi ktiv produkt som ligger långt ifrån det som man har anlitats för belönades av juryn, som tyckte att kärnbudskapet ändå var närvarande genom hela sajten. – Det är baksidan av sajten som handlar om produkten, och vi hade kunnat göra bara den. Men för att de här människorna som älskar prylar skulle skriva om den på bloggar och börja skicka runt länken ville vi göra något extra, förklarar Nicke Bergström på Farfar.
– Det låter klyschigt, men man vill att det ska bli viralt och då måste man ge dem något att skriva om.

GREAT POCKETS

Uppdragsgivare: Arto Juensuu
Arbetsgrupp: Farfar
Produktionsbolag: Farfar

2 DESIGNA FLASKAN SJÄLV

KUND: V&S ABSOLUT SPIRITS BYRÅ: GREAT WORKS

Historien om Absolut Vodka är välkänd. Det är ett av de främsta exemplen någonsin på varumärkesbyggande genom reklam och design. När Absolut ville berätta sagan i ett nytt perspektiv gick uppdraget – som vanligt – till Great Works som fortsätter att leverera till V&S Absolut Spirits och till nya ägarna TYO som säkert gläds åt andraplatsen.
”Absolut design” visar hur man tänkte till när vodkafl askan skulle få sin särpräglade form. En fi lm visar hur teamet resonerade när man ratade pappersetiketten och fastnade för medicinfl askan och hittade kalligrafi n i en bilannons från USA.
Här finns också en twist. Besökaren är en del av designteamet som sitter i ett vitt rum och kan lansera sitt eget förslag med hjälp av en penna och ett block. Därefter följer denna påhittade fl askform med i exposén. Originalformen är så bekant att det direkt sticker till när ”fel” form presenteras i fi lmklippen, som enligt Great Works var knepiga att programmera. Ted Persson, cd på Great Works:
– Det är en satsning som går ut på att man ska prata mer om designhistorien. Men brett för att locka fl er än designhistoriker. Och för att intressera fler ville vi ha en rolig sajt, säger han.

ABSOLUT DESIGN

Uppdragsgivare: Patric Blixt & Kristina Hagbard från V&S Absolut Spirits.
Arbetsgrupp: Kundansvarig Magnus Wålsten, creative director Ted Persson, projektledare Kaj Bouic, designer Jimmy Poopuu, art director Mathias Päres, fl ash Jocke Wissing, teknisk produktionsledare Mårten Ekenberg, Björn Mellstrand och Joakim Karlsson.
Produktionsbolag: Proportio


3 TESTA DAGSFORMEN MED ARLA

KUND: ARLA BYRÅ: FORSMAN & BODENFORS

Arlas tidigare kampanj under hösten byggde på att en bra frukost ger en god dagsform. I mars följdes den upp av en webbkampanj. I ett enkelt test kan man se var dagsformen ligger genom att göra några snabba intelligenstester, reaktionstester och tålamodstester. När Resumé gjorde sitt bästa – utan frukost i magen – blev dagsformen 98 procent första gången, därefter 100 procent några timmar senare.
– Haha, det var bra. Det är bättre än någon annan jag hört om. Men det är faktiskt svårt att få 100 procent. Tanken med kampanjen är att formen ska påverkas av en god frukost, säger Andreas Engstrand som var projektledare på F&B.
Från testet fi nns länkar till Arlas produkter som enligt Andreas Engstrand hjälper till att förbättra resultatet. Juryn tyckte att det var ett spel med lagom svårighetsgrad, mysig känsla och rätt nivå i förhållande till produkten.

DÅLIG DAGSFORM

Uppdragsgivare: Ann Freudenthal

Arbetsgrupp: Projektledare Andreas Engstrand och Anders Härneman, produktionsledare Sara Kling, art director Johan Eghammar, copywriter Oscar Askelöf, formgivare Lotta Dolling, web director Mathias Appelblad, webbproducent Sophia Lindholm
Mediebyrå: Carat.
Produktionsbolag: Dallas

Se alla bidrag



Lista