Mars 2008

Great Works nya kampanjsajt för Absolut erövrade lätt topplaceringen i webb. Avancerad 3D-animation gjorde sitt till. Tvåa placerade sig Skodas livewebb med Bert, tätt följd av Björn Borgs paparazzi-telefonterror.

Dela sidan:

Resultat denna omgång

1. In an Absolut world, V&S Absolut Spirits Great Works
Se bidraget
2. Berts bil, Skoda DDB Man-Machine, Mobiento
Se bidraget
3. Top Paparazzis Exposed, Björn Borg Farfar
Se bidraget
4. Jointhesong, Sony Ericsson Saatchi & Saatchi/B-Reel
Se bidraget
5. Världens inredning, El Ombu, Argentina, Mio Garbergs/Rebolucion
Se bidraget

6. Apathy party 08, Peoples Choice Award Foreign & Strawberry Frog
Se bidraget
7. Dulivia, Högskolan Dalarna Norkay & HD Inhouse/MTM Sound
Se bidraget
8. Pin point – Know the place. Love the taste, V&S Group Grey/Dallas
Se bidraget
9. Den vräkta kampanjsajten, Göteborgs stadsmuseum Sturm & Drang
Se bidraget
10. Ving vinter, Ving Sverige AB Forsman & Bodenfors/Acne Digital
Se bidraget
Se alla bidrag

Byråtoppen 2008

1 DDB29
2 Great Works 28
3 Forsman & Bodenfors 26
4 Peacock15
5 Åkestam Holst 10
6 Farfar 8
6 Le Bureau8
8 King 7
8 Saatchi & Saatchi 7
10 Garbergs6
11 Foreign 5
11 Strawberry Frog5
13 Fatslice4
13 HD inhouse4
13 Norkay4 13 Storåkers McCann4
17 Dragster Kommunikation 3
17 Grey 3
17 Lowe Brindfors 3
17 Stendahls reklambyrå 3

Prod.bolagstoppen 2008

1 B-reel25
2 Acne digital 11
3 Music bay 10
4 Man-Machine9
4 Mobiento 9
4 Stopp 9
4 Thomson Interactive Media 9
8 Illiance 8
8 Lifelike 8
10 Fröjd6
11 Rebenga 6
11 From Stockholm With Love 6
11 Selberg Linde 6
11 Wreck 6
15 MTM Sound 4
16 Dallas3
17 Silverbullet Film 3
17 Ben Trovato 1

1 In an Absolut world

Kund: V&S Absolut Spirits Byrå: Great Works

”In an Absolut world”, är Absoluts nya payoff som förmodligen kommer att behållas ett tag som ram för all kommunikation. Konceptet är att förmedla hur en Absolut värld ser ut, och låta konsumenterna själva bidra med visioner för världen. För det ändamålet har en ny ramsajt på Absolut.com tagits fram.
– Printannonsen är mer en inbjudan till kärnan som är online, förklarade Absoluts chef för trendkommunikation, Ulrika Lövdahl, när Resume.se skrev om sajten i samband med lanseringen.
På portalen möter besökaren en grupp kuber som genom avancerad 3D-animation kan kastas om efter önskemål. Klickar man på kuberna kommer man till olika ”visioner”. En del är gjorda på uppdrag av Absolut, som sketchen med komikern Zach Galifianakis. Andra är uppladdade av Absolutfans. Några av dem kommer att förverkligas på sajten.
– Vi vill inbjuda till diskussion. Slutmålet är att konsumenter ska skicka in sina visioner och att de ska diskutera dem i fikarum och på bloggar, förklarar Ted Persson, creative director på Great Works.

Fakta

Uppdragsgivare: Ulrika Lövdahl och Clare Kanter
Arbetsgrupp: Magnus Wålsten global account director, Jenna Moran account director, Ted Persson & Fredrik Carlström cd, Kaj Bouic & Charlotta Rydholm project manager, Eva Nilsson production manager, Jacob Åström & Jakob Nielsen ad, Jocke Wissing technical production manager, Mikael Zetterberg & Saher Sidhom planner, Ernie Klein production supervisor, Carlos Ulloa flash, Jonas Quant music, Deboarh Moss copy, Ola Persson 3D, MYP motion, Sticky Beat/Albert Ken/Dylan Inns misc
Produktionsbolag: Great Works

2 Berts bil

Kund: Skoda Byrå: DDB

Först en brasklapp från juryn: det blev inga stående ovationer för den talesperson som man hade valt till kampanjen under Melodifestivalen.
Det har gjorts förut och det finns en viss mättnad kring schlagerprofilen Bert Karlsson. Med det sagt kommer DDB ändå undan med kampanjen som man gjorde för Skoda. Och andraplatsen kompletteras med en förs­taplats i bannerkategorin.
– De har sponsrat Melodifestivalen i tre år och ville koppla ihop festivalen med bilen. Då ville de ha en ambassadör, och Mr Schlager är ju Bert Karlsson, förklarar Lennart Claesson, creative director på DDB Stockholm.
Under de veckor som Melodifestivalen sändes lät man Bert Karlsson köra runt i en Skodabil. Han radiobloggade från förarsätet och en kamera filmade hans resor – allt streamades till sajten och (med någon minuts fördröjning) till den stora bannern på MSN.
Besökarna på sajten (runt 80 000) kunde vinna just den bil som Bert Karlsson körde omkring i om de tippade rätt resultat i Melodifestivalen.

Fakta

Uppdragsgivare: Lina Gooch
Arbetsgrupp: Pelle Josephson projektledare, Andreas Dalhqvist cd, Lennart Claesson ad, Stefan Gustafsson copy, Niklas Andersson formgivare, Jenny Olsson produktionsledare.
Produktionsbolag: Man-Machine, Mobiento

3 Paparazzis exposed

Kund: Björn Borg Byrå: Farfar

Farfars samarbete med Björn Borg har redan gett byrån en vinst i Månadens webb. Man byggde den nya portalen åt klädföretaget och visade ett helt nytt sätt att bygga webbplatser. Nu fylls sajten på med kampanjer.
En av dem är ”Top paparazzis exposed” som släpptes i slutet av februari. Gänget från ”Pang prego” och ”Hej domstol” i P3 har ringt upp kända paparazzifotografer i klassisk Hassan-stil, som ett sätt för Björn Borg att ge igen på dem som har förföljt honom under stora delar av hans karriär.
Sajten är inte skapad kring användargenererat material på samma sätt som ”Peace on earth” och ”Love for all”, som också har gått på Bjornborg.com. Rocky af Ekenstam Brennicke, pr- och eventchef på Björn Borg, har förklarat varför för Resumé:
– Mellan de andra kampanjerna vill vi hålla sajten levande, det ska hända något hela tiden.
Om kopplingen till varumärket säger han:
– Det finns ingen direkt koppling. Det är klart att han under glansdagarna blev jagad av paparazzier. Men det är mer en indirekt koppling.

Fakta

Uppdragsgivare: Jimmy Johansson
Arbetsgrupp: Farfar

Bästa banner

1. Skoda/DDB Berts bil
Se bidraget

2. Fjäråskupan/Dragster Effektiva fläktkupor
Se bidraget

3. Ving/Forsman & Bodenfors Ving vinter
Se bidraget

Se alla bidrag



Lista