Mars 2009

Det var bra kvalitet på bidragen i marsomgången av Månadens Webb, ansåg juryn. De ser det också som ett tecken i tiden att två enkla, raka idéer som kommunicerar miljö i trafiken vinner racet.

Av: Ulrika Fjällborg

Dela sidan:

Se alla bidrag här

Byråtoppen 2009

1 (3) Farfar 47
2 (1) F&B 22
3 (-) Acne Advertising 21
4 (2) DDB Stockholm 20
5 (–) Ottoboni Group 15
6 (19) Storåkers McCann 14
7 (11) Lowe Brindfors 13
8 (–) Phosworks 12
9 (39) Jung von Matt 10
10 (6) Daddy 7
11 (–) Daytona 6
11 (7) Garbergs 6
11 (44) Pool 6
14 (19) Goss 5
15 (–) Hyper Island 4
15 (–) Ruth 4
17 (16) North Kingdom 3
18 (8) King 2
18 (–) LBi 2
18 (-) John Doe Worldwide 2

Prod.bolagstoppen 2009

1 (1) Acne Digital 53
2 (3) From Sthlm With Love 22
3 (4) Perfect Fools 20
3 (2) B-Reel 20
5 (5) Thomson Inter. Media 19
6 (5) Illianced 13
7 (–) It’s Showtime 12
7 (-) Legs s 12
9 (–) Noc/Assorted Nuts 6
9 (25) Fröjd Interactive 6
11 (-) Avantime 5
11 (37) Bronson ID 5
11 (–) Company Magoo 5
11 (32) Sticky Beat 5
15 (–) Creuna 4
15 (–) Sigma 4
17 (30) X-com 3
18 (–) More Media Sverige 2

1 50 bilar eller 1 buss?

Kund: Flygbussarna Byrå: Acne Advertising

Acne tar hem segern i marsomgången av Månadens Webb med sajten i sin kampanj för Flygbussarna. Bra webblösning i en genial kampanj var juryns slutsats och gav extrapoäng för verklighetsförankringen.
Besökarna på sajten möts av en utsikt över E4:an vid Wallsta Näs mellan Stockholm och Arlanda. En webbkamera filmar E4:an och trafiken. Och så står det en märklig flygbuss byggd av 50 skrotbilar mitt på åkern. Budskapet är att det är smartare att åka buss till Arlanda eftersom det går 50 bilresor på varje bussresa.
– Flygbussarnas största konkurrent är bilen och det är ett långsiktigt mål att få bilisterna att välja flygbussen istället, säger Adam Springfeldt, cd på Acne Advertising.
– Då gjorde vi den här installationen mitt i blickfånget för bilister på väg norrut från Stockholm mot Arlanda.

Köpte skrot för pengarna
Men det är förstås inte enbart en installation. Kampanjen omfattar t-bane­- och bussreklam, banners och denna kampanjsajt som tar hem segern i Månadens webb. På sajten så finns även en räknare som räknar bilarna som far förbi framför webbkameran och räknar ut hur mycket mindre koldioxid som skulle släppas ut om folk tog flygbussen istället.
Själva produktionen innebar en del utmaningar för Acne. Det krävs en hel del tillstånd av olika myndigheter och av markägaren. Acne köpte skrotbilar och monterade ihop dem i sjok om sex bilar som sedan monterades på plats. Kostnaden för kampanjen beräknas till mellan 1 och 1,5 Mkr.
Acne Digital hade hoppats kunna mäta trafiken på E4:n på samma sätt som Vägverket gör, men fick inte det.
– Istället har vi en server som analyserar kamerabildens rörelse i riktning mot Arlanda och på så vis räknas antalet fordon, säger Max Ahlborn på Acne Digital.
– Det har inte varit helt lätt att få upp en livesändning dygnet runt från en åker in the middle of nowhere men efter en hel del klafsande har vi till slut fått det att funka. Vi har helt enkelt fått lite jord under våra datanördsnaglar.
En trevlig sidoeffekt är att kampanjen fått ett rejält pr-genomslag på köpet både i etablerade medier som SVT, P4, UNT, dn.se och svd.se och i blogosfären.
– Första två dagarna hade varje trafikrapport på P4 varningar om tittköer och inbromsningar förbi installationen, säger Adam Springfeldt.

Fakta

 Uppdragsgivare: Eva Tiséus
Arbetsgrupp: Acne Advertising och Acne Digital
Scenografi/bygge: Johan Sjölin på Art n Dito och Urban Lisinski på Dekorklippan
Produktionsbolag: Acne Digital


2 Jazzkalkylatorn

Kund: Volkswagen Byrå: DDB Stockholm

Volkswagen lägger stort, i princip allt, fokus på miljöaspekten i sin reklam nu. En kommunikationsgenre som är rätt sliten. Men istället för att jämföra med konkurrenternas bilar eller andra miljöbovar valde DDB att jämföra koldioxidutsläppen med vad människokroppen släpper ut.
– Den här bilen släpper ut 20 gram koldioxid per kilometer. Om man jämför det med en genomsnittlig jazzorkester ger den ut ungefär 40 gram koldioxid under en låt, säger Simon Mogren, kreativt ansvarig för webbkampanjen.
I kampanjen illustreras jämförelsen med vad en jazzorkester släpper ut och den kreativa utformningen slutar i en give away till tittaren i form av en spotifyinbjudan.
På sajten kan man välja en geografisk körsträcka. En webbapplikation räknar ut hur mycket blåsintensiv jazzmusik man får för samma utsläppsmängd koldioxid mätt i timmar.
Enligt Mogren är faktaunderlaget på koldioxidutsläpp rejält researchat.
– Våra planners har undersökt och räknat på detta. Vi har mätt blåsorkestrar, sångkörer och maratonlöpare, säger han.
Kopplingen med Spotify fick mycket beröm av juryn. DDB kontaktade Spotify tidigt och fick 2500 inbjudningar. Hälften gavs bort i kampanjen och hälften fick man tävla om.
– När vi kom på att det skulle handla om musik gällde det att hitta ett smart sätt att ge bort musik, säger Mogren.
– Något man får med sig från kampanjsajten så att det inte bara blir en siffra i en uträkning.

Fakta

Uppdragsgivare: Katarina Lakowitz
Arbetsgrupp: Simon Higby ad, Martin Lundgren copywriter, Simon Mogren web director, Martin Larsson projektledare, Jenny Olsson produktionsledare
 Produktionsbolag: From Stockholm With Love


3 Diesel V

Kund: Diesel Byrå: Farfar

Trea i månadens webb kommer Farfars första webbkreation i det nya Dieselkonceptet som gått i print i två säsonger.
– Vi ska tvätta bort Diesels gamla ironiska reklam och skapa något nytt och fräscht, säger Nicke Bergström, cd på Farfar.
– Vi vill skapa en mörkare och introvert värld istället för att kommentera världen ironiskt, vilket var Diesels tidigare position.
Han beskriver den här webbsajten som en ”tv-station med vissa interaktiva element”. I huvudsak handlar det om att se på film, men man kan också delta i en tv-show och rösta på en danstävling. Målgruppen är 15-25-åringar.
Filmerna är svartvita, lite absurda. Sminkade barn spelar instrument, halvnakna människor med huvor över huvudet dansar i ett rum, en kvinna badar i avklippt människohår. Delar av juryn tyckte den väckte ångest.
– Det är helt medvetet. Vi vill väcka känslor. Känslor som man inte får på andra sajter. Om folk ryggar tillbaka har vi lyckats chockera – vad bra. Det ska vara lite farligt, säger Nicke Bergström.
Konceptet har två sidor en ljus och en mörk. Filmdelen på sajten förmedlar den mörka. Produktdelen av sajten är den ljusa.

Fakta

 Uppdragsgivare: Lucinda Spera och Diesel Creative Team
 Arbetsgrupp: Farfar och Legs
 Produktionsbolag: Legs

Se alla bidrag här



Lista

1. Flygbussarna, 50 bilar eller 1 buss? ACNE Advertising/ACNE Digital
2. Volkswagen, Jazzkalkylatorn DDB Sthlm/From Sthlm With Love
3. Diesel, Diesel V Farfar/Legs
4. Riksgälden, Vinnandets förlorandets värld Storåkers McCann/ACNE Digital
5. Svenska Spel, Tackannonsen Garbergs/Fröjd
6. Jämtkraft, Frivilligt strömavbrott Jung von Matt/Avantime
7. Nationalencyklopedin, Nya NE.se Forsman & Bodenfors/Sigma
8. Nordiska Kompaniet, NK Cirkus Lowe Brindfors/Illianced
9. Norrmejerier, Gör Gott-spelet John Doe Worldwide/More Media
10 Stockholms stad, Jämför Creuna/Creuna