Mars 2010

Spel och tester visar sig åter vara ett vinnande koncept i Reklamallsvenskan webb. Högst på pallen kom NOC:s sneakerstest för Stadium, andraplats knep Eight McCann, bronset gick till WBL.

Tero Marjamäki

Dela sidan:

Se alla bidrag här

1 Sneakerstestet

Kund: Stadium Byrå: NOC Webbyrå

Så befriande enkelt och samtidigt så smart. Det var juryns kommentar efter att ha sett och snurrat på webb­byrån NOC:s sneakers­podium för Stadium.

I Stadiums labbmiljö, känd från tv-reklamen, kan webbtittare snurra fram delar av vårens kollektion, samtidigt som målgruppen bjuds in att delta i labbet. Kampanjen är en uppföljning av förra årets uppmärksammade ­Facebookkampanj ”Sneaker­mania”, som var en ”street-style”-applikation som spreds mellan vänner och bekanta som ville visa upp sin stil.

Den här kampanjen var dock mer av slaget ”socialt test” där besökarna får matcha sneakers med sina Facebookvänner och sedan se vad de tycker. Kampanjen körs i Sverige, Danmark och Finland.
– Syftet med kampanjen är att få spridning i sociala medier och visa på Stadiums bredd av sneakers, och också dra in riktiga sneakersfantaster för att se utbudet, säger Mattias Kullstrand Inde, projektledare och flashutvecklare på NOC.

Webbplatsen är uppbyggd i tre steg:
• Snurra fram en sneaker.
• Dra en Facebookvän till skon för att tagga.
• Dela till Facebook och låt din kompis gissa vilken sko du har valt.
– Tanken är att man ska kunna matcha sneakers med sina vänner för att lära känna dem ännu bättre och veta vad de har för stil, där vännen sedan kan gå in och se om man har gissat rätt, där det även skapas en dialog på Facebook för digital spridning.

Hur många har varit inne på sajten?
– Vi har inte fått några officiella siffror ännu, men det har varit bra tryck på sajten.

Det känns som att drag-and- drop-tekniken börjar bli inne igen?
– Ja, kanske, jag tror att det kan vara lite av ”pekskärms-syndromet”. Att man vill dra allt med fingrarna smyger in sig lite här och där i dagens design, vilket jag personligen tycker är ett skönt sätt att inter­agera med besökaren på sajten.

Webbyrån NOC som har funnits i fyra år har kontor i både Linköping och Stockholm. Byrån har åtta anställda.

Till kampanjsajten

Så tyckte juryn

Jessica Torstensson, IUM:
– Inspirerande och snyggt och samtidigt så enkelt. Rolig tvist med Spotify. Mina vårskor vill jag absolut köpa på Stadium!

Ola Westher, Start Communication:
– En kampanjsajt som ligger väldigt nära produkten det vill säga alltid i fokus som är mycket bra, lirar med reklamfilmen som ger hög igenkänning och du kan lätt hitta skorna som du gillade. Synka ihop skorna med dina Facebookkompisar. Saknar dock lite mer action, kanske i form av en tävling där dina kompisar kan vinna sneakers plus tillbehör ihop med dig och på så sätt skapa ännu mer fart på spridningen.

Henrik Täppmark, Ruth:
– Man märker snabbt att det är svårt att sluta dra i det lilla podiet. Även om alla Facebook- och Spotifykopplingar inte känns hundra, blir ändå totalupplevelsen bra tack vare den klanderfria produktionen.

Anna-Karin Forsstedt, Bink:
– Det var en självklar vinnare! Väldigt snyggt gjord och man blir verkligen sugen på att handla ett par nya skor. Det var även smart att man kunde tipsa kompisar från Facebook.

Fakta

Uppdragsgivare: André Skagervik
Arbetsgrupp: Fredrik Carlén projektledare, Mattias Kullstrand projektledare/webbstrateg, Martin Nihlén ad, Anders Höckegård web ad (Stadium), André Fohlin flashutvecklare, Johan Furuskog och Johan Stenehall webbutvecklare
Produktionsbolag: NOC Webb­byrå


2 Egen tuggummimix

Kund: Läkerol Byrå: Eight McCann

År 2009 gav sig Läkerol, efter hundra år som halspastill in på marknaden för tuggummi. Tanken var att locka en yngre målgrupp till varumärket. Snabbt tog man 8 procent av marknaden och såg dessutom till att hela kategorin växte.

Målet med kampanjen var att ta ytterligare marknadsandelar genom att öka både kännedom och köpfrekvens i målgruppen 15–39 år.

Kampanjen utformades som en tävling som går ut på att skapa en egen tuggummi­mix, där deltagarna kan välja mellan en mängd olika smaker och färger innan bidraget slutligen registreras. Vinnaren av förstapriset får 100 000 kronor och kommer att få se sin tuggummimix i butik under 2010.
– Uppdraget var att göra en tävling där man inte var tvungen att köpa något för att kunna tävla, för att locka till sig just en lite yngre målgrupp, säger Björn Lindén, ad på Eight.

I skrivande stund har närmare 27 000 människor designat sin egen tuggummi­påse, målet var satt till 10 000.
– Det har slagit alla förväntningar. Sedan är det en hel del fler som har varit inne på sajten, och vi har även sett att många har spenderat lång tid på sidan, vilket tyder på att vi har formgett sajten på ett tilltalande sätt, säger Björn Lindén.

Till kampanjsajten

Så tyckte juryn

Jessica Torstensson, IUM:
– En väldigt snygg kampanj där jag och min fyraåring testade en massa olika smakkombinationer tillsammans. Roligt! Dock saknade jag det lilla extra, att få skapa något unikt själv. Lite för mallat, men funkar absolut!

Ola Westher, Start Comm:
– Helt klart min favorit i denna omgång. Att på ett inspirerande sätt få deltagarna att fixa och mixa sin egen tuggummimix. Bra tävling som aktiverar och inspirerar. Cirka 27 000 olika bidrag talar för sig självt. Ett exempel på att detaljerna är viktiga för att få ett gott resultat, detaljerad 3D och snygg flash. Läkerol har för övrigt tagit en marknadsandel på drygt 8 procent av tuggummimarknaden på ett år, inte dåligt.

Henrik Täppmark, Ruth:
– Ytterligare en ”designa-din-egen”-sajt. Kanske inte det bästa i den kategorin.

Anna-Karin Forsstedt, Bink:
– Snygg webbplats med tydligt syfte. Tävlingen tilltalar många genom att de ska smaksätta en ny Läkerol och att man kan vinna pengar.

Fakta

Uppdragsgivare: Henrik Lethagen
Arbetsgrupp: Björn Lindén, Lars Larsson, Cilla Kristoffersson, Mikael Olsson
Produktionsbolag: Upper First Deni Dimovski, Erik Arheden, Jesper Bardhamre, Andy Håkansson, Alfred Lindahl, Sebastian Åkesson-Holm, Richard Olsson, Martin Jonasson, Jonas Persson, Henrik José


3 En sa veta va en äter

Kund: Dalsjöfors Kött Byrå: WBL

Köttspecialisten Dalsjöfors är ett nästan 100 år gammalt familje­företag. Men själva varumärket har hittills varit gans­ka okänt i konsumentledet, något som den Göteborgs­baserade byrån WBL fick i uppdrag att ändra på. En av de viktigaste delarna i projektet blev en ny webbplats.
– Det här var en helt ny sajt som vi tog fram efter ett drygt ettårigt samarbete, där vi har arbetat ihop kring att marknadsföra Dalsjöfors som ett mer publikt märke. Tidigare har man inte sålt under eget varumärke, och det har varit ett intensivt arbete med att profilera dem, säger Peter Linder, projektledare och vd på WBL.

Syftet med sajten är att förmedla företagets äkta och jordnära önskan att hjälpa hemmakocken lyckas vid spisen och grillen.
– Det finns många receptsajter, därför kände vi att vi i stället ville förmedla Dalsjöfors Kött breda kunskap kring kött, även om det givetvis finns en del recept på sidan.

Det är en minst sagt faktaspäckad sajt, hur bra är ni på kött nu?
– Vi har tagit fram alla fakta och recept tillsammans med Dalsjöfors, så även om de sitter på en hel del av kunskapen har vi fått plugga på en del och blivit på gränsen till köttnördar. Vi har lärt oss, om inte allt, så väldigt mycket om kött i alla fall.

Vem är bäst på att grilla kött på byrån då?
– Vi har i och för sig inte jämfört oss i något test. Men jag tror att det blir ganska jämnt – vi är lite mattokiga allihop, säger Peter Linder.

Till kampanjsajten

Så tyckte juryn

Jessica Torstensson, IUM:
– En enkel och informativ sajt som förmedlar en fin känsla av trygghet och bra kvalitet.

Ola Westher, Start Communication:

– Nu är det grillsäsong och alla skriker efter de bästa köttbitarna, recepten och så vidare. Det borde finnas massor med vinklar för att göra det enkelt för ”hemmets köttmästare”. Att verkligen ty sig till Dalsjöfors och ta greppet som svenska folkets köttexpert. Visst är det en enkel och trevlig sajt, men jag saknar inspirerande tips, bilder, aktiviteter (kanske en tävling) och filmer. Här skulle det vara kanon att utveckla sociala funktioner som rockar.

Henrik Täppmark, Ruth:
– ”Lilla köttskolan” innehöll mycket bra och relevant information. Men visst hade man väl kunnat presentera informationen på ett lite roligare sätt?

Anna-Karin Forsstedt, Bink:
– Enkel snygg design. Med väldigt många recept och mycket information om hur man tillagar kött.

Fakta

Uppdragsgivare: Magnus Lagergren
Arbetsgrupp: Peter Linder projektledare, Caroline Jörgensdotter produktionsledare, Mia Olsson Broander copy, Teddy Wagnborg ad, David Falk Dahlin grafisk formgivare/flashprogrammering
Produktionsbolag: Republic Factory


Folkets röst

Läkerol 62%

Stadium 33%

Dalasjöfors 5%


Resumés läsare gillade tvåan Läkerol bäst. 125 personer röstade.


Se alla bidrag här



Lista

1. Sneakerstestet, Stadium NOC Webbyrå/NOC Webbyrå
2. Gör din egen tuggummimix – tävla om 100 000 kr, Läkerol Eight McCann/Upper First
3. Webbplats för Dalsjöfors Kött, Dalsjöfors Kött WBL/Republic Factory
4. Det digitala dubbelgångarträdet, Vi-skogen Pool/Pool
5. Gemensam Styrka, GS Sprida/Populate
6. Högskolan på Gotland ger bort en t-shirt i timmen Kärnhuset/Kärnhuset
7. Ramundberget webbplats, Ramundberget Ruth/Internetmedia
8. Libero Design Competition, SCA Libero Creuna/Creuna