Mars 2011

”Så jäkla smart”, så öppnade juryn sin utläggning om Garbergs ”Hemlösa banners” för Stadsmissionen. Kampanjen har varit en snackis i byråvärlden. Nu vann den Månadens webb för mars månad!

Andreas Rågsjö Thorell

Dela sidan:

Bloggare och webbplatser som gav utr ymme till Stadsmissionens hemlösa banner belönades bland annat med en topplista.

1 Hemlösa banners

Kund: Stadsmissionen Byrå: Garbergs

Höst på Garbergs kontor vid Slussen. Byrån har jobbat med Stadsmissionen under flera kampanjer. Nu har de fria händer att skapa reklam som sprider sig, utan omfångsrika medieinvesteringar. Resultatet blev ”Hemlösa banners”, en reklam som hämtar näring i verkligheten. Kampanjen illustrerar att Stadsmissionens verksamhet för huvudstadens hemlösa är beroende av gåvor. Kampanjen syftar till att inspirera bloggare och webbplatser att ge utrymme eller ”tak över huvudet” för Stadsmissionens banner. Färgen på bannern blir varmare ju längre tid den får utrymme.
– Huvudstrategin var att lyckas nå ut till så många som möjligt utan omfattande medieinvesteringar. Att göra något som involverar och aktiverar målgruppen i Stadsmissionens arbete, berättar Hampus Mattsson, copywriter på Garbergs.

På kampanjsajten finns även en topplista över vilka banners som har fått flest klick och vilka sajter som har tagit hand om en banner längst. Dessa incitament har attraherat fler än förväntat. Efter fem veckor har webbkampanjen genererat 41 miljoner bannervisningar.
– Vi ville ge bloggare och sajter belöningar för att de hjälper till. Därför lade vi in tidsräknare och färgskiftningar i bannern, samt en topplista på kampanjsajten, säger Hampus Mattsson.

Utmaningen för Stadsmissionen är att kontinuerligt nå ut med sitt budskap mellan de större kampanjerna. Det var utgångspunkten för Garbergs kreativa process. Kampanjen lanserades via Facebook och Twitter. Hampus Mattsson betonar att sociala medier aldrig får bli ett självändamål för en webbkampanj.
– Det behöver inte vara ett självändamål att vara interaktiv. Att finnas på ­Facebook är ingen garant för framgång. Det måste finnas ett syfte, säger Hampus Mattsson.

Juryn reagerade på ”Hemlösa banners” sentimentalitet. Garbergs ville undvika att trampa i klichéer och i stället lyfta fram andra ­sidor av problematiken.
– Vi kände att idén med hemlösa banners skulle vara stark i sig. Den fick inte vara alltför dyster, det måste finnas värme. Hemlösa är ­något vi påminns om varje dag på Stockholms gator. Men det är lätt att slå ifrån sig, säger Hampus Mattsson.

Till kampanjsajten

Så tyckte juryn

Peter Nygren, Försäkringskassan:
– Det enkla är ofta det bästa. En avskalad sida som inte ser dyr ut och som stämmer väl överens med Stadsmissionen. Idén är klart och tydligt i fokus: ge en hemlös (banner) tak över huvudet och lite värme. Genialt i sin enkelhet.

Nina Fylkegård, Ruby Tuesday:

– Smart och genomtänkt. Lyste klarast bland bidragen den här omgången.

Karl-Oskar Tjernström, Samsung
– Ren, enkel och ärlig lösning på välgörenhetsorganisationers ständiga problem att ha råd att föra fram sitt budskap. Genom att ge en banner ”tak över huvudet” kan man enkelt göra en god gärning, samtidigt som det tydligt framgår att bannern är gratis utrymme. Vinn-vinn för både medieägare och Stadsmissionen, och en föredömligt clean sajt som andas pro bono-jobb.

Alexander Fredlund, TBWA:
– En överlägsen vinnare i mina ögon. Så enkelt och bra att det känns lite fånigt att försöka säga något klokt om den.

Fakta

Uppdragsgivare: Sandra Axell och Yvonne Borg
Arbetsgrupp: Mattias Dahlqvist ad, Hampus Mattsson copywriter, Magnus Hällstén digital director, Jacob Frisk formgivare, Pernilla Berg projektledare, Magdalena Kowalczyk projekt­ledar-ass., Birgitta Samuesson produktionsledare
Produktionsbolag: Bannerboy, Stopp
Mediebyrå: Har ingen


Komms Guldäggskampanj ville slå hål på myten om jävskulturen i reklambranschen.

2 eJäv

Kund: Komm Byrå: CP+B Europe

Korrumpera dig med Guldäggsjuryn på Facebook – få drinkbiljetter på galan. Webbkampanjen ”ejav.se” från CP+B Europe har skapat stor uppmärksamhet i en liten bransch och knep silver ­Månadens kampanj webb.

”Självironi och genialisk insikt om användaren”, så tyckte en av jurymedlemmarna om CP+B Europes webbkampanj ”ejav.se” för Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm). Webbplatsen var det andra steget i webbkampanjen och hade som uppdrag att sälja biljetter till Guldäggsgalan 2011, den femtionde upplagan.
– Vi ville hitta ett sätt att slå hål på myten om jävskulturen inom reklambranschen. Guldägget är en intressant arena för att få i gång en diskussion kring fenomenet, säger Martin Jon Adolfsson, art director på CP+B ­Europe.

Kampanjen lanseras i olika etapper. Den första hade internationell touch och ville visa att Guldägget är den ulti­mata tävlingen för svenska reklambyråer. På ejav.se kan besökarna testa sin egen jävighet genom att beräkna antalet kopplingar med jury­ledamöter på Facebook. ­Sidan har haft över 6 000 besökare, vilket är mycket med tanke på branschens storlek, och jävstoppen belönades med drinkbiljetter på festen på Stockholm Waterfront. Toppnamnet knep 87 procent i jävighet. Martin Jon Adolfsson som själv jobbade ihop en jävsprocent på 47 procent anser att sociala medier var den perfekta plattformen för just den här kampanjen.
– På Facebook finns skvaller. Det är här du ser vilka som är en del av ankdammen. Kampanjen är ett enkelt verktyg för att ta till vara på detta och samtidigt låta folk se hur insyltade de är, säger Martin Jon Adolfsson.

Facebooksidan fylldes snabbt med statusuppdateringar. Vid planeringsstadiet hade arbetsgruppen tänkt uppmana besökarna att lägga till jurymedlemmar som vänner på Facebook. Idén skrotades eftersom uppmaningen förmodligen hade satt myror i huvudet på juryn. Komm har varit en bra kund att jobba med, tycker Martin Jon Adolfsson.
– Det är en drömkund. De har varit otroligt positiva till att skapa en diskussion kring Guldäggets varumärke.

Till kampanjsajten

Så tyckte juryn

Karl-Oskar Tjernström, Samsung:
– Skön kampanj med mycket glimten i ögat, som driver med den tabufyllda misstanken om ryggklappning och nepotism inom reklambranschens olika tävlingar genom att vända på steken och göra det till en rolig ”networkingtävling” om vem som är mest connected inom branschen. Vågat, träffsäkert och kul!

Nina Fylkegård, Ruby Tuesday:
– Skitrolig och huvudet på spiken. Tyvärr funkade den inte optimalt. Men totalt målgruppsanpassat och glimten i ögat.

Peter Nygren, Försäkrings-kassan:
– Att bygga på igenkänning och branschhumor är alltid kul och effektivt, och alla som någon gång har läst kommentarerna i Resumé vet hur tonen går i den här branschen...

Fakta

Uppdragsgivare: Maja Siösteen
Arbetsgrupp: Gustav Martner ecd, Anders Gustafsson cd, Martin Jon Adolfsson ad, Niklas Moberg cw, Alexandra Moberg content manager, Mikael Lindqvist producer, Anders Svensson designer, Mats Söderlund interactive developer, Johan Olsson interactive developer, Per Rundgren creative technology director, Hanna Evertsson business affairs
Produktionsbolag: CP+B Europe
Mediebyrå: Har ingen


Academic Work ger gratis internet till studenter runtom i Sverige så att de kan plugga på flera ställen.

3 Academic wifi

Kund: Academic Work Byrå: Naked

I sommar kommer Naked i samarbete med Academic Work att sätta upp wifi-kablar för att ge trådlöst internet till studenter runtom i Sverige. När omröstningen på kampanjsajten är avslutad kommer det att avgöras vilka platser som får wifinät. Idén föll juryn i smaken. Nytta och relevans för målgruppen blev omdömet för trean i Månadens webb.
– Kampanjen vill visa att Academic Work är studenternas bästa vän. Syftet är att folk ska kunna plugga på fler ställen, säger Christoffer Dymling kreatör på Naked.

Kaféer, folkets hus och andra offentliga platser runtom i landet kommer att ansluta till wifinätverken som Academic Work kommer att vara värd för. Uppdraget med webbkampanjen var att Naked skulle öka Academic Works närvaro inom sociala medier. Sajten har hittills väckt stort intresse. Christoffer Dymling tycker att användningen av sociala medier måste bygga på att kärnan i kampanjen är en interaktivitet bland målgruppen.
– Man måste utnyttja sociala­ medier på rätt sätt. Egentligen är sociala medier bara ett uttryck för en plats där människor umgås. Om man stör i det sammanhanget med ett kommersiellt budskap måste man förtjäna sin uppmärksamhet. I det här fallet handlar det om att vi bjuder studenterna på gratis wifi utan att kräva något tillbaka, berättar Christoffer Dymling. Kampanjen är pågående och kommer att avrundas under sommaren.

Till kampanjsajten

Så tyckte juryn

Peter Nygren, Försäkringskassan:
– En väl genomförd kampanjsajt där temat att ideér kan komma till en varsomhelst återkommer både i själva förslagsmomentet och i metatexter och illustrationer. Väl sammanhållet och en stor nytta för de studenter som vill eller behöver koppla upp sig på lite mer okonventionella platser.

Nina Fylkegård, Ruby Tuesday:
– Enkel, nyttig och snygg. Lite segt med flash dock.

Karl-Oskar Tjernström, Samsung:

– Genomtänkt kampanj som grundar sig i både en klok insikt om målgruppens behov och en fin kopp­ling till hur företaget grundades. Enkelt och rent genomförande, som dock hade kunnat tjäna på en enklare och mer stabil kartlösning, och med ett par riktigt roliga bonusar på startsidan.

Fakta

Uppdragsgivare: Maria Johansson och Anna Ersholt
Arbetsgrupp: Anna Wallin produktionsledare, Fredrik Svensson kundansvarig, Christoffer Dymling cd, Stefan Aaröe ad
Produktionsbolag: From Stockholm With Love
Mediebyrå: Har ingen

Se alla bidrag här


Folkets röst

Stadsmissionen 72%

Komm 22%

Academic work 6%


Folket tyckte lika som juryn.


Analys av Gustav Martner: För lite kärlek

Vad är det som är fyrkantigt, står för 15 miljarder dollar av världens reklambudgetar och tilldrar sig anmärkningsvärt lite av reklambranschens uppmärksamhet? Just det, banners. Eller digital displayannonsering, som är en mer korrekt benämning. En banner är ju egentligen ett format, inte ett namn på ett helt medieslag. Men på sätt och vis är det ju helt naturligt att något som får så lite kärlek även fått ett slarvigt namn.

Visst.
En språklig betydelseglidning kan man väl leva med. Klaga på sådant får folk som lyssnar på ”Språket” i P1 syssla med. Men att ett såpass stort medieslag har generellt dålig kvalitet, för både annonsörer och deras kunder, är däremot något som ligger på folk som du och jag att ägna våra söta små huvuden åt.

Denna månads
vinnarbidrag är resultatet av att några smarta och söta huvuden faktiskt ägnats åt just displayannonsering. De har skapat annonser att förbarma sig över, ge ett hem och ge en uppgift. Och, inte minst, man har skapat en webbplats där annonserna som adopterats går att spåra till sina nya hem. Sajten uppdateras i realtid med information om var annonserna hamnat, hur ofta de visats och hur många klick de fått. Det kan ju tyckas vara väldigt grundläggande information, men ironiskt nog är Stadsmissions annonsstatistik mer lättillgänglig än motsvarande för en normalt betald digital annonskampanj. De flesta kreatörer och annonsörer får inte någon löpande feedback på hur bra eller dåligt det går för deras annonser. Så illa är det i dag med infrastrukturen mellan medier, annonsörer och byråer.

Låt oss jämföra med en annan digital kanal: En av YouTubes stora förtjänster är att de är helt transparenta med sin statistik. Mest synlig är räknaren av antal visningar, samt tittarnas betyg och kommentarer. Jag tror att detta har hjälpt en hel generation av kreatörer att under loppet av några få år skaffa sig en extremt god fingertoppskänsla för vad som fungerar som viralfilm, och vad som i motsats är totalt effektlöst och slöseri med pengar. Ett litet antal visningar på en storstilad reklamsatsning är helt enkelt genant för alla inblandade. Så det gör man helst inte om. Samma arkitektur är uppmonterad för mobiltelefonappar, komplett med topplistor och betygssättning. Så inom något år vet de flesta sannolikt vad som fungerar här också.

Men bannrarna
är fortfarande ett frågetecken för de flesta, nästan två decennier efter att de såg dagens ljus för första gången.

Problemet är alltså inte de digitala displayannonserna i sig. Problemet är att vi aldrig får chans att lära oss något om dem. Och man kan naturligtvis inte älska någon man inte känner.

Till sist
måste jag säga att jag naturligtvis är enormt glad över att eJäv inte vann. Hur skulle det sett ut?

Se alla bidrag här

Lista

1. Hemlösa banners, Stadsmissionen Garbergs, Bannerboy, Stopp
2. eJäv, Sveriges Kommunikationsbyråer Crispin Porter + Bogusky Europe
3. Academic wifi, Academic Work Naked, From Sthlm With Love
4. Webbredaktör, Högskolan i Borås Crispin Porter + Bogusky Europe
5. Adidas F50, Adidas Sid Lee, Kokokaka
6. Sju synder, sju askar, Libresse Creuna
7. Sussi-appen, Nycomed ANR BBDO, Skandnet
7. Hittegodsavdelningen, Högskolan på Gotland Kärnhuset
9. Det börjar i Malmö, Malmö högskola Eight, Bombayworks
10. En analog site, Pong Pong