Mars 2012

Bonniers Konsthall och DDB toppar igen Månadens kampanj. Den här gången prisas de opersonliga biljetterna. DDB tar även hem andraplatsen följt av CP+B. Och så byter vi namn på kategorin från webb till digitalt

Fredrik Thambert

Dela sidan:


1 Inte för allaKund: Bonniers Konsthall Byrå: DDB StockholmVid det här laget har ni som följer Månadens kampanj bli vit väl bekanta med kampanjen ”Inte för alla” av DDB Stockholm för Bonniers Konsthall. Den har vunnit topplaceringar i de flesta kategorier där den har varit med och tävlat, och nu tar den också hem förstaplatsen i denna omgång av Månadens digitalt.

Den grundläggande insikt en bakom hela kampanjen, och för övrigt all Bonniers Konsthalls kommunikation, är att de inte är för alla. Det är en omvänd psykologi som gör att folk blir mer intresserande på grund av att de exkluderas. Samtidigt är påståendet sant eftersom konsthallen visar mer svårtillgänglig konst än till exempel Fotografiska och Moderna museet, vilket gör att de primära besökarna faktiskt är de allra mest inbitna konstkännarna.

I kampanjen som nu prisas har byrån hittat ett relevant sätt att använda sig av de så ofta kritiserade QR-koderna.
– Vi tänkte att d et var passande att flörta med QR-kodhetsen. Det var ett bra sätt att få in det som ett antitaktiskt budskap, har copyn Daniel Vaccino tidigare sagt till Resumé.

I printannonser och på utomhustavlor kunde man scanna dem för att få en biljett med gratis inträde till konsthallen. Men – det fanns en stor hake. Du fick inte själv använda dig av biljetten, utan var tvungen att ge bort den till en vän. Det kunde göras genom att dela den på Facebook eller Twitter till någon som du trodde skulle ha ett stort intresse Konceptet har blivit en stor framgång för den smala konsthallen.
– Vi har hört att det har blivit ett stort lyft på alla parametrar. Det är en stor ökning i besökarantal men det har också börjat pratas och skrivas mer om dem. Diskussionen kretsar kring att våga välja bort, och om det är bra eller dåligt. Det var dit vi ville nå, säger Daniel Vaccino.

Så tyckte juryn:Martin Stadhammar, BerntzonBylund:
Trots att konceptet går ut på att Bonniers konsthall INTE är för alla, så har dom snillrikt lyckats skapa en härlig viral kampanj som nått en massa folk – och skapat en massa engagemang. Otroligt skön ton i copyn och go design.

Katja Feldeus, Greatworks:
Så smart, så kul! Vad får mig att vilja gå på en utställning mer än faktumet att jag INTE får? Intressant att konceptet även indirekt driver med konstnärsmyten. Bra utförd i alla led med ett stilistiskt formspråk. Stark viral potential, då idén skapar ”conversation pieces”.

David Hammarström, B-Reel (suppl.):
DDB trummar på med sitt Inte För Alla- konceptet för Bonniers Konsthall och de lyckas. Det funkar för att det genomgående finns en mjuk och vänlig ton i den exkluderande och kaxiga grundidén.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
Kul att man har vänt på kommunikationen och utesluter folk istället för att försöka få med alla. Lite kaxigt, en gnutta otrevligt men roligt att man vågar gör det. Smart sätt att få uppmärksamhet och spridning av kampanjen när du inte kan använda inbjudan själv.

Linda Arvidsson, Ottoboni:
Insikten att konst inte är för alla håller än. Lägger en bra grund för den här smarta, halvdryga och roliga kampanjen. Dessutom är den tacksam att snacka om och enkel att sprida! Är förtjust i det enkla i både copy och form.

Philip Arvidson, Pool:
Sällan har en omväg känts så motiverad. På gränsen till för knepigt men sen är ju förresten inte tanken att det ska gå hem hos alla.
Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr: Reklamaren i mig gillar den här exkluderande kampanjen som har massa inbyggda smarta spridningsfunktioner. Men Skattesossen i mig gillar den inte alls. Konst och kultur borde vara tillgängligt för alla och muséum skall vara gratis. Elitistiskt onödigt för ett varumärke som säljer kokböcker på ICA.

Fakta:Arbetsgrupp: copywriter Daniel Vaccino, ad Lisa Karlsson, cd:s Andreas Dahlqvist, Magnus Jakobsson och Fredrik Simonsson, planner Lisa Kopp, designer Daniel Löfvenborg, web developer Sebastian Ross och Anders Andersson, projektledare Malin Careliusen, produktionsledare Charlotte Zetterström, web director KJ Vogelius
Produktionsbolag: DDB




2. Vem bryr sigKund: Försvarsmakten  Byrå: DDB Stockholm
Försvarsmakten vill visa hur verkligheten ser ut på riktigt för de som väljer att söka sig dit. Kampanjen ”Vem bryr sig?” är en utveckling av kommunikationsplattformen ”Välkommen till vår verklighet”, som är raka motsatsen till att visa actionspäckade filmer och glorifierade militärskildringar.

Kampanjen i fråga är integrerad och kretsar i första hand kring ett event som ägde rum vid Sergels torg i Stockholm. Under 89 timmar erbjöd Försvarsmakten människor att ta plats i en container. Det enda sättet att bli utsläppt därifrån var att någon annan kom och tog din plats. Alltså någon som bryr sig på riktigt och är villig att offra sin egen frihet för att hjälpa en annan människa.

Samtidigt fanns det en webbkamera som filmade dig i realtid. Eventet kunde följas på en kampanjsajt samt i livestreamade banners och på en digital utomhustavla. En diskussion som uppstod i juryn handlade om hur kampanjen ska belönas i just denna kategori, eftersom lösningen inte är specifikt digital. Men Jeff Salomonsson som är copy på DDB Stockholm konstaterar att kampanjen inte hade fungerat utan webbdelen.

En viktig poäng i ”Vem bryr sig?” är att tweets och statusuppdateringar inte kan påverka den inlåsa personens situation. Alltså raka motsatsen till hur de många digitala kampanjer är uppbyggda.
– När vi började utveckla idén funderade vi kring hur man skulle kunna integrera sociala medier för att hjälpa och stjälpa. Men vi kom fram till att det blir starkare att man inte kan göra någonting alls, säger Jeff Salomonsson.

Resultatet av kampanjen blev långt bättre än väntat. På de 89 timmarna som kampanjen gick live satt 74 personer inlåsta i containern, vilket var betydligt fler än de hade räknat med. Dessutom fick de in fler ansökningar än väntat.
– Försvarsmakten är bra reklamköpare. De är väldigt modiga och förstående med faktumet att de har en målgrupp som är ung och modern. Därför är de öppna för ny medier och tekniker. De är sugna på att testa nya grejer, säger Jeff Salomonsson.

Så tyckte juryn: Martin Stadhammar, BerntzonBylund:
Ett intressant experiment som utmanar både tanke och handling. Jag är ju ett fan av kampanjer där internet existerar IRL, och det gillar jag i den här kampanjen.

Katja Feldeus, Greatworks:
Mycket starkt att lyfta en rekryteringskampanj till en nästintill filosofisk nivå: ”Vad skulle du göra för andra?” Skönt att slippa dataspelsinspirerade kampanjer i denna typ av kommunikation. En stark komponent i konceptet är att du faktiskt måste vara på plats, då digital påverkan inte är möjlig. Kanske en ny trend?

David Hammarström, B-Reel (suppl.):
Efter många år av elitistiska, superkampanjer kampanjer vädjar Försvarsmakten nu den den mer humana sidan. Det känns helt rätt i tiden och den kreativa lösningen är både snygg och väl genomförd.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
Om man ser till hela konceptet, inte bara webbdelen, så tycker jag att det här är riktigt bra. Gillar temat ”Vem bryr sig” och att utföranden verkligen understryker frågan. Sen kanske den inte ska tävla i månadens webb eftersom det är en liten del av helheten. Men jag tycker att den förtjänar en plats på den här listan ändå.

Linda Arvidsson, Ottoboni:
Gillar budskapet i frågan, och som rekryteringskampanj känns den äkta och realistiskt. Fin integrerad kampanj, hade man gjort lite mer i det digitala hade det här varit en vinnare.

Philip Arvidson, Pool:
Oväntat grepp där man lyckats få något så trist som ett väntrum att bli intressant.

Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr:
De digitala inslagen är inte anledningen till andra platsen den här månaden. De är tom medvetet obefintliga. Men det går inte att bortse från de vackra i konceptet. Den väcker inte bara mycket intressanta frågor om varför vi har ett försvar på ett ödmjukt tänkvärt sätt utan får mig att fundera på om jag själv skulle göra för en okänd människa.

Fakta: Arbetsgrupp: business director Johan Dannemann, account director Sandra Kaludjercic Bergman, account manager Tina Munck, planner Adam Sandahl och Cornelia Wangel, digital producer Elisabet Halming, cd:s  Magnus Jakobsson och Fredrik Simonsson, ad:s  Lisa Granberg och Daniel Mencák, Copys Martin Lundgren och Jeff Salomonsson, digital design Robin Karlsson, developer Sebastian Ross, graphic design Patrik Pagréus, retouch Christian Björnerhag, print production manager Anna Hellenberg 
Produktionsbolag: B-Reel



3. Point and FlyKund: SAS  Byrå: CP+B Europe
CP+B Europe ville utforska Bonniers annonsplattform Mag+ för Ipad för att lära sig mer om möjligheterna med det nya mediet. Då föll det sig helt naturligt att använda sig av kunden SAS för att göra en skräddarsydd lösning för paddan. Annonsen Point and Fly är resultatet av det arbetet och belönas av juryn med en tredjeplats i Månadens digitalt.

Annonsen i sig är ren och enkel i sitt gränssnitt. Genom att vända läsplattan i olika väderstreck dyker hela tiden nya SAS-resmål upp kombinerat med erbjudanden om bra priser. Syftet är dels att visa på den stora utbudet av resor och dels på att bolaget har konkurrenskraftiga priser.
– Tanken är att vart man än pekar finns så finns det ett SAS-resmål. Ipad är ett mobilt medium och är därigenom ett bra sätt att visa det, säger Alexandra Moberg, projektledare på CP+B Europe.

Om man väl bestämmer sig för ett av resmålen går det enkelt att ta sig vidare till SAS sajt för att boka resor. Det är en av de viktigaste komponenterna i annonsen.
– Vi ville ta nästa steg i Ipad-annonsering. Det ska inte finnas några dead ends. Vi ville göra det tillgängligt hela vägen, säger Alexandra Moberg.

Hon berättar att det inte var svårt att få med SAS på testet med läsplatteannonsering. Majoriteten av alla resor bokas i dag på nätet och mobilen/läsplattan blir en allt viktigare kanal att både synas och driva försäljning i.
– SAS vill gärna testa nya grejer, särskilt inom det mobila eftersom kunderna ofta är på resande fot.

Så tyckte juryn:Martin Stadhammar, BerntzonBylund:
En busenkel lösning som i och med det också är väldigt lätt att ta till sig. Gillar att det är kravlöst i kombination med den mest elementära tekniken i iPaden.

Katja Feldeus, Greatworks:
Extremt enkel idé som utnyttjar mediet väl. Inte min absoluta favorit men fint genomförd. Informativ och varumärkesbyggande.

David Hammarström, B-Reel (suppl.):
För att göra annonserna mer intressanta fortsätter CP+B att använda sig av den redan existerande funktionalitet i iPaden. Enkelt, men inbland behöver det inte vara så komplicerat. Härligt med en kund som SAS som vägar satsa på mobila plattformar.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
Enkelt och kreativt sätt att använda ipadens funktioner. En bra webbannons helt enkelt.

Linda Arvidsson, Ottoboni:
I all sin enkelhet är det här en riktigt fin annons som nyttjar mediet på ett relevant sätt och på en relevant plats.

Philip Arvidson, Pool:
Roligt, relevant och precis så där enkelt som det ska vara. Antalet som bokat flygbiljetter direkt från annonsen är nog få men att aktivera folk till att snurra ett varv i kontorsstolen lämnar intryck som har ett värde i sig.

Andreas Kjellgren, Valentin & Byhr:
Unikt och relevant sätt att använda kompassen i Ipaden. Förhoppningsvis kommer vi få se mer sånt här i mobila enheter framöver. Testa den, för när man snurrar runt på kontoret en gråmulen kall april eftermiddag så skapar den ressug.

Fakta:Arbetsgrupp: projektledare Alexandra Moberg, cd Mattias Berg ochGustav Martner, copy Annica Brinck, ad Dennis Rosenqvist, technical director Marcus Åslund, interaktiv producent Marcus Scheffler, utvecklare Patrick Chan opch Bogdan Orlov Produktionsbolag: CP+B Europe



Magnus Jakobsson
Krossa verkligheten, så ordnar det sigJag tillbringar 13,5-19 timmar per dygn framför datorn, så i mina ögon skiljer vi inte på den digitala verkligheten och den där andra, som brukar kallas för “verkligheten”. Vi omfattas/omfamnas ju numera av två verkligheter; en ständigt fascinerande digital, och en i 99 fall av 100 alltför Tunbjörkig, jämntjock smet av vardagliga händelser. Och ju roligare vårt digitala liv blir desto tråkigare framstår vårt “vanliga”. Att på ett intelligent sätt sammanfläta båda ger därför i 99 fall av 100 ett positivt resultat.

Nyskapande event som utspelar sig i gränslandet mellan din “vanliga verklighet” och din “digitala verklighet” är därför på tapeten mer än någonsin förut. Livsbejakande digitala kampanjer sammanflätar våra verkligheter, istället för att bara doppa sig i digital verklighet och rulla sig i überavancerad digital teknik.
Jag vet. Detta är inte på något sätt några nyheter. Men om det inte är några nyheter, så undrar jag varför det vi kallar för verkligheten fortfarande känns stekt gröt på en odiskad tallrik. Kort sagt: Det finns en hel del kvar att göra här, för så länge verkligheten känns som Ruhrområdet-82 behövs någon typ av inte fullt så . . . Ruhrområdisk verklighet?

Viktigt att påpeka är dock att enda gången då verkligheternas gräns inte bör raderas är när tonåringar lyfter ut World of Warcraft i våra svenska skogar.
Men det är sedan gammalt.

Magnus Jakobsson, kreativ chef, DDB Stockholm


Lista

1. Bonniers Konsthall, Inte för alla, DDB Stockholm
2. Försvarsmakten, Vem bryr sig?, DDB Stockholm
3. SAS Sverige, Point and fly, CP+B
4. Sony Ericsson, Trotsa mörkret, Jung Relations
5. Lufthansa, Anywake, DDB Stockholm
6. Com Hem, Hur mycket vet du om allt det viktiga på internet?, King
7. TeliaSonera, Fjäskdealen – ett svårflörtat erbjudande, CP+B