Mars 2013

En liten järnhandel, en konsthall och ett stort teknikbolag hyllas i aprilomgången av Månadens digitalt. The Fan Club, Volontaire och Åkestam Holst ligger bakom bidragen.

Fredrik Thambert

Dela sidan:


1 ToolPool
Kund: Malmö Järnhandel Byrå: The Fan ClubSom en bilpool, fast för verktyg. The Fan Clubs "ToolPool" för lilla Malmö Järnhandel belönades nyligen med ett guldägg, och vinner nu också i Månadens digitalt (jurymötet var dock innan Guldäggsgalan). Insikten är lika enkel som smart: låna ut dyra verktyg som folk använder sällan, och sälj i stället tillbehören som de kommer att behöva (som s pik, skruvar och tejp).

Eftersom Malmö Järnhandel är en av ytterst få små aktörer som finns kvar på marknaden, var det extra viktigt att komma upp med en idé som särskiljer dem från de stora byggvaruhusen.

– Vi fick hitta en lösning som kunde göra jobbet utan köp ta medier. Vi använde i stället pengarna till en idé som är direkt affärsdrivande. Idén kommer från insikten att de inte säljer särskilt många dyra verktyg. Sådant åker de flesta till stora byggvaruhus och köper. Det är tillbehören som man handlar där, säger Christian Barrett, cd på The Fan Club.

Kunderna får låna verktygen gratis. Det enda som begärs i utbyte är att de delar med sig av ToolPoolen på sin Facebookprofil. Eftersom poolen är byggd som en Facebookapplikation får den organisk spridning. I dag har den närmare 1 000 anhängare, och många hör av sig från olika delar av landet och vill att initiativet rullas ut i fler städer.

– Den tickar på hela tiden. Varje dag tillkommer nya medlemmar, och jag tror att Malmö Järnhandels lånar ut 2–3 verktyg om dagen. För dem är det en stor skillnad i verksamheten. De får in lojala kunder och bygger mycket gillande, säger Christian Barrett.

Hur skulle det gå att göra det här för en större kund?
– För större kunder blir det större processer, både själva beslutet och risktagandet. Malmö Järnhandels ägare tar själv beslutet och risken. I en större organisation kanske inte marknadschefen vågar ta beslutet av rädsla för att göra fel.

Så tyckte juryn Elin Angestad, Great Works (suppl.):
Tillgodoser ett stort behov på ett enkelt och tillgängligt sätt. Klockrent.

Johan Baettig, B-Reel:

Denna solklara etta är genombra på så många sätt. Bra idé, bra namn, snygg design och smart facebooklösning. Jag vill se ToolPool i hela Sverige.

Tove Eriksen Hillblom, DDB Stockholm:
En smart affärslösning utförd på ett enkelt och lättillgängligt sätt. Bra att bokningssystemet i sig fungerar som spridningsmekanik.

Lotta Mellgren, Ester:
Favoriten i omgången. Skarp ide med imponerande resultat. Dessutom en riktigt snygg logga.

Nicholas Düfke, M&C Saatchi (suppl.):
Det är svårt för en liten järnhandel i Malmö att göra något större intryck. Men The Fan Club har lyckats skapa ett koncept som är relevant, användbart och uppenbarligen framgångsrikt. Det lockade fram Ernst Kirschsteigern' i mig i alla fall.

Johanna Gardner, Perfect Fools:
Kul och användbart på riktigt. Skapar glädje för att faktiskt gå till just den butiken snarare än någon av de stora kedjorna. Facebook-bokningen är klockren. Smart att använda rosa överallt – det sticker ut i snickar-sammanhang..

FaktaUppdragsgivare: Matti Jokela
Arbetsgrupp: Christian Barrett cd, Klas Oskarsson projektledare, Markus Lindsjö & Martin Ohlsson ad:ar, Gustav Johansson & Ida Backman copy, Peter Andersson & Rebecka Hjorth produktionsledare, Ehsan Pourhadi webbproducent, Helena Ivarsson & Björn Kongslöv originalare, Ola Obrant Andreasson pr-ansvarig, Ulla-Karin Barrett strateg, Fanny Freimann praktikant



2 Kulturarbetare
Kund: Magasin 3 Sthlm Konsthall Byrå: VolontaireKonstnären Mika Rottenbergs verk kretsar kring arbetets villkor. Under våren ställer hon ut på konsthallen Magasin 3 i Stockholm, och det fick Volontaire i uppdrag att berätta om. Tankarna gick snabbt till den svenska arbetsmarknaden.
– Vi ville presentera Mika Rottenbergs konstnärskap i en svensk kontext. Med en arbetslöshet som närmar sig 9 procent, var det intressant att undersöka vilka egenskaper som egentligen efterfrågas, säger David Orlic, cd på byrån.

Volontaire bestämde sig för att gå igenom över 16 000 annonser på Arbetsförmedlingens sajt. Där identifierades de vanligaste egenskaperna som eftersöktes hos de sökande. Steg ett i kampanjen blev att föra ut listan över de vanligast förekommande önskemålen i medierna. "Erfaren" var det som stod högst i kurs.

– Det är problematiskt med tanke på den höga ungdomsarbetslösheten. Undersökningen fick mycket utrymme i media och visade att flera av de vanligaste egenskaperna som söktes var motsägande, till exempel att "vara en lagspelare" och "vara självständig". Nästa steg var att återkoppla till utställningen: genom sajten kulturarbetare.nu kunde människor slumpa fram personliga brev som gör dem fruktansvärt anställningsbara, inte bara på Magasin 3 utan på vilken arbetsplats som helst, säger David Orlic.

Det är en ambitiös och annorlunda kampanj, ett tydligt inlägg i samhällsdebatten. Varför?
– Det var helt klart värt tiden och engagemanget. Magasin 3 är en bra och modig uppdragsgivare som vill göra skillnad och visa att konstinstitutioner kan ha en mer aktiv roll i samhället

På kampanjsajten kan besökaren generera jobbansökningar som är byggda på de resultat som undersökningen gav. Vid sidan av tjänsten kommunicerades också en tjänst som museeibesökare genom en kampanj i print, utomhus och DR. 100 personer belönades med ett säsongskort på konsthallen.

Så tyckte juryn Elin Angestad, Great Works (suppl.):
Kul idé med smart koppling till utställningen.

Johan Baettig, B-Reel:
Ett väldigt intressant och relevant sätt att lyfta Mika Rottenbergs konstnärskap.

Tove Eriksen Hillblom, DDB Stockholm:
Tycker att idén verkligen tar fasta på utställningens tema på ett kul och interaktivt sätt. Ett vältrande i klyschor som man gärna testar om och om igen.

Lotta Mellgren, Ester:
Värdig 2:a. Enkelt, smart och relevant.

Nicholas Düfke, M&C Saatchi (suppl.):
Ett enkelt och roligt sätt att lyfta fram en komplicerad arbetsmarknad på.

Johanna Gardner, Perfect Fools:
En enkel kampanj som passar utställningens budskap.

FaktaKund: Magasin 3 Stockholm Konsthall
Byrå: Volontaire.


 

3 Sweco Interaction
Kund: Sweco Byrå: Åkestam HolstArbetsmarknadsdagar för studenter blir lätt trötta historier. Standardutförandet är arbetsgivare som delar ut godis och pennor i generiska montrar. Teknikkonsulterna på Sweco vill sticka ut och göra något som drar till sig talangernas uppmärksamhet, vilket i år resulterade i spelet "Sweco interaction".

I korthet går det ut på att studenter tävlar i lag om tre med hjälp av sina mobiltelefoner. En är ingenjör, en arkitekt och en är projektledare. Målet är att bygga en hållbar stad, eftersom hållbarhet löper som en röd tråd genom företagets verksamhet. Spelet är en övning i samarbete, och hur väl man lyckas avgör hur mycket godis man får.

– Vi ville göra något för Sweco som studenterna kommer ihåg. Vi ville också berätta om deras bredd och vilka roller man kan ha där. Deras fördel är man samarbetar och att allt finns under samma tak. Med spelet säger vi också att de ligger i teknikens framkant, vilket passar bra på en mässa med ingenjörer och människor som är teknikintresserade, säger Cecilia Flygt Högberg, copy på Åkestam Holst.

Något som juryn uppskattade var att spelet kombinerar det digitala med det fysiska på ett föredömligt sätt. Det var också något som Åkestam Holst eftersträvade när de tog fram kampanjen. Cecilia Flygt Högberg säger att montern har gett goda resultat.

– De som testade tyckte att det var väldigt kul. Folk är ofta blyga på mässor, så man måste hjälpa till lite. Det fungerar som en isbrytare som gör att man börjar prata med personerna i montern. Man tar reda på mer om Sweco och vad man kan göra där.

Hur ser man till att det inte blir för banalt i förhållande till deras verksamhet?
– Det är en diskussion som vi såklart har med kunden. Men det beror mycket på vilka man talar med. Pratar man med de som köper Swecos tjänster är det en annan ton, men när man pratar med studenter kan man dra det ganska långt. Man måste visa humor och nytänkande när man pratar med dem, säger Cecilia Flygt Högberg.

Så tyckte juryn Elin Angestad, Great Works (suppl.):
Kul lösning för att få besökare till sin mässmonter. Bra att man kunde styra maskinen med browsern i telefonen istället för att behöva ladda ner en app. Kanske lite väl låg svårighetsgrad på uppgiften, men det var en väldigt fin maskin.

Johan Baettig, B-Reel:
En riktigt skön maskin där studenter får smaka på godis och smaka på Sweco på samma gång. Härligt.

Tove Eriksen Hillblom, DDB Stockholm:
Gillar att man ansträngt sig och gjort något mer än bara en vanlig mässmonter. Kanske kunde man tagit i ännu lite mer och gjort spelet mer utmanande på riktigt?

Lotta Mellgren, Ester:
Välgjord godismaskin med precis rätt utformning för ändamålet. En extra eloge för snygg design.

Nicholas Düfke, M&C Saatchi (suppl.):
Det händer något i folk när den digitala världen möter den fysiska. Sweco gjorde det dessutom på ett roligt (och gott) sätt. Om inte annat fick studenterna en sockerkick för att överleva resterande montrar och vepor på mässan.

Johanna Gardner, Perfect Fools:
Sticker ut på de tekniska högskolorna rekryteringsdagar genom att blanda samarbete med underhållning i ett spel.

FaktaArbetsgrupp: Emelie Lundin ad, Cecilia Flygt Högberg copy, Alex Picha webbproducent, Jacob Stjärne projektledare, Lisa Sandwall produktionsledare, Mikael Grenros planner, Oscar Gardö originalare, John Müllersdorf faktor Produktionsbolag: Plan8 ljud, & FSWL design


Reklam, pr och affärsutveckling i ettNiklas Lindström

The Fan Club har inte bara gjort en finfin kampanj för Malmö Järnhandel. De har tagit fram räddningen för alla mindre centralt belägna järnhandlare, som har blivit alltmer konkurrensutsatta av stora byggvarukedjor som belägrar köpcenter i städernas utkanter – ToolPool.
Renoveringsvågen med "Room service", "Äntligen hemma" och en lång rad andra magasin och tv-program har gjort att behovet av verktyg är stort. Men att köpa dyra verktyg som det finns behov av för några dagar av 365 känns fel och onödigt.

Att vara generös och ge i form av gratis utlåning av verktyg till folk som inte vill köpa på sig en verktygs­arsenal ger tillbaka spring till butiken och driver köp av alla kringprodukter som behövs till de utlånade verktygen. Addera att verktygen bokas online på Face­book och att man som konsument då betalar för sig med social valuta genom att sprida ToolPool-konceptet till ens Facebookvänner.

Det här är reklam, pr och affärsutveckling i fin harmoni. Lägg till att investeringen för järnhandlaren inte borde behöva vara alltför betydande.
Ett förslag, byt namn på Malmö Järnhandel till ToolPool och expandera verksamheten till fler städer alternativt samarbeta och licensiera ToolPool till andra mindre centralt belägna järnhandlare och bygg ett nätverk av ToolPool i landet. Då finns mer muskler att göra detta mer känt. Stöd din lokala (järn)handlare.

Niklas Lindström är head of digital på F&B


Lista

1. Malmö Järnhandel, ToolPool, The Fan Club
2. Magasin 3, Kulturarbetare, Volontaire
3. Sweco, Sweco Interaction, Åkesam Holst
4. Ubisoft/FarCry 3, Insanity Mirror, CP+B
5. Bong, En kuverthistoria, Mecka
5. Gillette Venus, Tag the weather, Saatchi & Saatchi
7. McDonald's, Big Mac - hamburgarnas hamburgare, DDB Stockholm
8. Rädda Barnen, Fattigskolan, Lowe Brindfors
9. Skånemejerier, Folkets Bravo, Adamsson Appelfeldt Advertising
10. Försvarsmakten, Försvarsmaktens nya rekryteringswebbplats, Åkesson & Curry

Jury


Niklas Lindström
Juryordförande


Lotta Mellgren



Tobias Carlson


Tove Eriksen Hillblom


Johan Baettig


Emelie Lundin


Patrick Kampmann



Caroline Söderquist


Patrick Dry


Johanna Gardner