Mars 2014

King och ICA gjorde en film specialanpassad till YouTubes pre-roll-format och fick digitaltjuryn på fall. Tres OS-tjänst och Viaplays autosvar i sociala medier hyllas också.

Fredrik Thambert

Dela sidan:


1 Pre-roll-film
Kund: ICA Byrå: KingYoutubes pre-roll-format är utmanande för annonsörer. Efter fem sekunder kan tittar en välja att klicka bort reklamen för att komma till det klipp de vill se. Handen på hjärtat, hur många gånger har du valt att stanna kvar och se hela reklamen?

I fallet med ICA valde kreatörerna på King att göra en film som är skräddarsydd just som pre-roll. Med insikten att d e allra flesta klickar bort filmen efter fem sekunder gäller det att verkligen fånga deras intresse innan "klicka bort-knappen" dyker upp.
Lösningen blev en film där karaktärerna Ulf och Sebastian försöker rabbla veckans kortvaror på den korta tiden. Men givetvis hinner de inte. I stäl let fortsätter filmen och för den som kollar vidare kommer en oväntad överraskning.

– Vi gör några filmer per år som enbart går digitalt. Det här var ett sätt att göra det på, eftersom YouTube är plattformen för våra filmer. Vi har köpt gans­ka mycket pre-roll tidigare och därför har vi haft den här idén ett tag. Men nu var det ett bra läge att göra den, säger Nima Stillerud, ad på King.
Att göra film som enbart ska gå på nätet är en annan typ av utmaning än den klassiska tv-spoten på 30 ­sekunder.

– Det är knepigt på ett sätt, men samtidigt en rolig utmaning. Det ställer högre krav på den kreativa nivån för att fånga tittaren, till skillnad mot när det går på tv, säger Nima Stillerud.

Då ICA producerar så många reklamfilmer per år har de möjlighet att special­anpassa efter olika format på ett annat sätt än många andra annonsörer.

– Den här fungerar enbart att köra som pre-roll. Det handlar om att bestämma sig och satsa allt på formatet, vilket är svårare om man är en annonsör som bara gör en film per år.

Så tyckte juryn:Jimmy Hellkvist, CP+B (suppl.):
Det är lätt att glömma bort att digitalt inte bara betyder kampanjsida, flashspel eller något du ska gilla på Facebook. Det kan också vara en film där man leker med de särskilda förutsättningar som gäller för pre-rolls på YouTube. Det var skönt att bli påmind om det.

Ann Persson, Jung:
Smart lösning där ICA utgår från hur människor egentligen beter sig på Youtube, med en rolig twist på den annars så smått urvattnade ICA-såpan. ICA får mig att vilja fortsätta titta på deras prerollfilm.

Agnes Stenberg-Schentz, Forsman & Bodenfors:
Den enda pre-roll på väldigt länge som jag inte klickat bort direkt.

PJ Lindqvist, Pool:
Äntligen en kreativ pre-rollfilm! Och det känns ganska naturligt att det är just ICA som sätter den. Upplägget är enkelt, men som alltid träffsäkert och charmigt. Det här gör mig glad!

 

FaktaUppdragsgivare: Kalle Fahlin Produktionsbolag: Esteban
Arbetsgrupp: Frank Hollingworth cd, Nima Stillerud, Jesper Stein, Adam Gäfvert & Jonas Yrlid ad:ar, Pontus Thorén & Martin Sööder copy, Mattias Bohlin projektledare, Anna Sjöberg produktionsledare, Sunit Mehrotra kundansvarig, Olof Barr producent, Markus Ernerot & Alexander Brügge regissörer



2 Påminnaren
Kund: Tre Byrå: McCann Stockholm
Under Vinter-OS i Sotji slog det mobila tv-tittandet igenom på bred front. Det förstod operatören Tre, som samtidigt kampanjade för sina abonnemang med generösa surfmöjligheter.

Parallellt tog de fram en tjänst som underlättade för alla idrottstokiga tittare. Eftersom det är svårt att memorera alla grenar och starttider skapade de tillsammans med McCann sajten paminnaren.se, där besökarna kunde välja ut vilka grenar och deltävlingar de ville se. Sedan anmälde de sitt telefonnummer och mejladress för att bli påminda i god tid före sändningen.

Förutom att påminna om deltävlingarna beräknade sajten också hur mycket data som skulle gå åt till att titta i telefonen. Tjänsten fungerade för alla, oavsett operatör. Juryn i Månadens digitalt uppskattade främst nyttotänkandet och det osjälviska i erbjuda alla ett bra verktyg.

Tanken är att Påminnaren ska leva vidare och användas till kommande idrottshöjdpunkter framöver, exempelvis Fotbolls-VM i sommar.


Så tyckte juryn:Jimmy Hellkvist, CP+B (suppl.):
På något vis känns det här som en tjänst som borde funnits länge. Det som gör den relevant är naturligtvis den direkta kopplingen till din dataanvändning.

Alex Picha, Åkestam Holst:

Gillar att man använder en sån traditionell lösning som SMS, och genom att använda en mindre aktiv kanal än tex Facebook notifications, tweets, mail etc. Den kör om lite på insidan när den inte blandas upp med flöden som har en större push-frekvens. Enkelt och smart.

Ann Persson, Jung:

Inringade OS-sändningstider i tidningarnas TV-tablåer är utklassade av Tres fiffiga mobilpåminnelse.

Agnes Stenberg-Schentz, Forsman & Bodenfors:

Ett praktiskt sätt att få ut det mesta av OS trots att man är på jobbet. Och ett listigt sätt att få folk att förbruka sina GB.

PJ Lindqvist, Pool:

Grym webbtjänst för oss tankspridda småbarnsföräldrar! Gillade speciellt att man har vävt in en liten räknare som berättar för mig hur mycket datatrafik som jag kommer behöva för att kunna streama det jag vill se. Ett enkelt, men genialt grepp för merförsäljning av mobila gigabytes. Hoppas den gör comeback lagom till fotbolls-vm..

FaktaArbetsgrupp: McCann Stockholm + 3 Inhouse.


3 Relaxed – autosvar för sociala medier
Kund: Viaplay Byrå: RodolfoViaplay och byrån Rodolfo ville hjälpa streamingtjänstens användare att koppla av under ledigheten. De identifierade vårt uppkopplade samhälle och stressen som sociala medier ger upphov till.

– Vår psykolog har forskat kring den digitala stressen. Den har blivit ett problem som blir ännu tydligare på semestern. Man kopplar av fysiskt men inte mentalt. Vi ville att man skulle kunna slappna av ordentligt, säger Ludwig Jonsson, creative planner på Rodlfo.

De tog tillvara på en befintlig tjänst, nämligen de out of office-meddelanden som vi vanligtvis stället in på jobbmejlen när vi ska vara lediga, och applicerade den på Twitter och Facebook.

– Vi använde ett befintligt beteende för att lösa ett modernt problem. Uppdraget från Viaplay var att ta fram en tjänst som kunde hjälpa deras kunder, och samtidigt positionera sig mot Netflix som tagit positionen som den innovativa spelaren.

Sedan lanseringen har tjänsten uppdaterats till att även omfatta autosvar på privata meddelanden. Trots att det var flera månader sedan sajten lanserades har den fortfarande ett stort antal aktiva användare.

– Just nu tar vi beslut kring hur vi ska jobba vidare med den, säger Ludwig Jonsson.

Vad det svårt att övertyga kunden om den här idén?
– Nej, det skulle jag inte påstå. Den gick hand i hand med vad de ville uppnå. I det här fallet var pr-chefen vår kund, och det fanns en fin pr-vinkel som vi snabbt kunde haka på. Kampanjen fick väldigt också mycket publicitet, framför allt internationellt..


Så tyckte juryn:Jimmy Hellkvist, CP+B (suppl.):
Det här låter fiffigt och användbart, men jag är tveksam till att det är en tjänst någon verkligen använder? Vi får inte glömma bort att second screen-beteendet är en folksjukdom.

Ann Persson, Jung:
Lite långsökt koppling mellan Viaplay och autosvar för sociala medier, men ändock en fin tanke för de som vill försäkra sig om att ingen ska undgå en eventuell sociala medier-frånvaro.

Agnes Stenberg-Schentz, Forsman & Bodenfors:
Inte en av mina favoriter. Jag tycker tyvärr inte det känns varken nytt eller speciellt spännande. Det är säkert en smart funktion för de som vill använda den, men inte så där kittlande, som man gärna vill att Topp 3 ska vara..


FaktaUppdragsgivare: Janette Cohen, pr manager Arbetsgrupp: Ludwig Jonsson creative planner, Adam Lundberg account director, Ulrika Silfverstolpe project manager, Björn Tollström developer, Mimmi Jostell copy, Gohar Avagyan designer


Ann Persson, pr-konsult, Jung Relations
  Much digital, many funDet är fascinerande att se hur analoga reklam- och pr-kampanjer kämpar för att vara digitala. Mer eller mindre konstlade hashtaggar strösslas ut till höger och vänster. Bland annat så uppmanar en mobiltelefonoperatör att vi ska sprida #vårkänslor, en shoppinggalleria kablar ut glassbilder med #nofilter och en högskola vill att vi ska prata om en #kunskapsresa.

Oftast känns det som att hashtaggarna finns med där för att det ska kännas digitalt. Som en garant att det faktiskt kan bli spridbart. Sedan så hoppas avsändarna att det ska snackas och spridas. Hashtaggarna blir dessvärre inte så omtalade eller spridda. Och vi alla vet ju att det inte krävs en hashtag för att något analogt ska bli digitalt. Det krävs bara en bra idé.

Gemensamt för mars månads bidrag var att de kändes ganska medelmåttiga. När jag tänker efter så tycker jag att månadens bästa digitala kampanj är en utomhusannons. Den är grammatiskt inkorrekt, texten har ett fult typsnitt och det är inte alla som förstår annonsen.

Jag menar så klart SL:s "Doge". Den lyckas med det många andra eftersträvar: att göra det analoga digitalt. SL:s "Doge" har blivit ett samtalsämne som människor med glädje sprider vidare utan att en krystad hashtag har klämts in. SL har satt huvudet på spiken och vågar vara smala genom att kommunicera mot en liten skara människor med en glad hund. Vi som fattar förstår "Doges" storhet och sprider den gärna till likasinnade.

Ann Persson, pr-konsult, Jung Relations

Lista

1. ICA, Pre-rollfilm, King
2. Tre, Påminnaren, McCann Stockholm
3. Viaplay, Relaxed- Autosvar för sociala medier, Rodolfo
4. Loka, Loka Likes Puzzle, TBWA Stockholm
5. Kommunal, Be a man, Volontaire
6. ATG, Världens snabbaste banner, Åkestam Holst
7. Stora hotellet Umeå, Nycklar på drift, Halleluja/Wenderfalck/Heja
8. Södertörns högskola, #kunskapsresan, Blomquist

Jury


Andreas Ullenius


Sebastian Smedberg




Emmeli Österdahl


Ann Persson


PJ Lindqvist


Markus Lindsjö


Per Stenius



Agnes Stenberg-Schentz
 
Frida Siversen Ljung
 
Kristin Bergem